Maneges voor mensen met overgewicht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:34

Asyaa schreef:
Ik heb het over wat ik in de buurt zie bij verschillende stallen, niet over jullie stal :)

dat snap ik ;), maar wat ik bedoelde was dat het naar mijn idee echt wel mogelijk is dat mensen met een gewicht van 100+ op paarden rijden. ik zie het geregeld en die paardjes lopen er gewoon lekker onder...

piezze

Re: Maneges voor mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:37

misschien ligt het ook per paard verschillend dan. Is ook verschil wellicht tussen 101 kg en 120 kg.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:45

Ts, ik weet niet of je tinkers kent, maar die dragen zeker geen 100 kilo... IK ben 80 kilo en rij op mijn tinker. Maar zet mijn andere zus erop (98 kilo) en ze gaat nog nauwelijks voorruit. Zet mijn pa erop (102) kilo en ze stopt zelfs. Wat je ook doet. Zet mijn kleinste zusje erop (45) kilo en ze loopt even fijn als onder mij. Tinkers zijn over het algemeen nog altijd pony's met een korte rug. Daar moet je met 100 kilo niet gaan op kruipen. Ik krijg zo het idee dat jij alleen maar wilt horen dat je wel op een "standaard" paard past. Want als we beginnen over Shire's en Belgen dan reageer je niet. Volgens mij moet je eerst aanvaarden dat paardrijden niet zal lukken (toch zeker niet op friezen en tinkers) en dat je je beter houd bij mennen of een grote zware belg.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:20

Ik las net een goed voorbeeld.

Ik heb slechte ogen, dus daarom kan ik geen piloot worden. Daar leg ik mij bij neer.
Dus... je zou ook kunnen zeggen:
Ik ben te zwaar, dus ik mag niet op een paard.

Vervelend als je niet kan paardrijden omdat je te zwaar bent, maar er zijn meer mensen die iets niet mogen om een bepaalde reden. En die moeten zich er ook bij neerleggen.

Waarom dan toch doen??? Niet voor het paard iig.
Ik snap ook niet dat je je er goed bijvoelt om met een te zwaar gewicht op een paard te gaan zitten.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:24

Ziet niemand nou in dat ts al lang niet meer reageert? En dat is mijns inziens niet voor niks... Wat een beledigende opmerkingen komen hier voorbij zeg :wow:

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:39

Er is maar 1 partij hier die zich beledigd mag voelen m.i. namelijk het paard.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:40

Maar daar gaat het topic helemaal niet over...

Ze stelt een vraag en als je die vraag niet kan beantwoorden moet je m.i. niet reageren. Bovendien denk ik dat het er na 11 pagina's wel genoeg ingewreven is.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:42

om dan weer even ontopic te gaan, ik geloof dat in Burg-Haamstede (Zeeland) een manege zit die ritte organiseerd met trekpaarden. Die zijn toch heel sterk en kunnen een zwaarder iemand wel dragen :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:48

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:51

bromfiets schreef:
Maar daar gaat het topic helemaal niet over...

Ze stelt een vraag en als je die vraag niet kan beantwoorden moet je m.i. niet reageren. Bovendien denk ik dat het er na 11 pagina's wel genoeg ingewreven is.

Lijkt me niet... Wanneer iets dermate onverstandig is dat men geneigd is daar iets van te zeggen moet dat kunnen...
Het is mijn stille hoop dat ts zich lekker op andere activiteiten met paarden richt om, wanneer ze haar streefgewicht heeft bereikt, lekker te gaan rijden op een paard van haar keuze.

Overigens is het sommige mensen na 11 pagina's volstrekt nog niet duidelijk allemaal... Maar na 44 ook niet vrees ik.
Verongelijkt gaan zitten doen wordt verkozen boven je hart en goede verstand gebruiken.

Woorden als beledigend en discriminatie vind ik stuitend, en echt niet redelijk.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:36

Discriminatie heb ik niks over gezegd en met beledigend bedoel ik jou persoonlijk niet mee. ;) Maar inderdaad, ik vind sommige opmerkingen hier wel beledigend.

Mick_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:22

Het feit dat er de vergelijking gemaakt wordt met slechte ogen en overgewicht letterlijk als handicap wordt beschreven vind ik toch wel degelijk beledigend en discriminerend! Verder wou ik nog even kwijt dat gewicht niet alleszeggend is. Er zijn mensen die 100 kilo wegen en mt 44 van kleding hebben, waar een ander 90 kilo weegt en mt 48 heeft. Lijkt mij dat waar je ook gaan rijden, ze daar verstand genoeg hebben om te bepalen of ze een geschikt paard hebben voor degene die komt rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:29

Mick_15 schreef:
Het feit dat er de vergelijking gemaakt wordt met slechte ogen en overgewicht letterlijk als handicap wordt beschreven vind ik toch wel degelijk beledigend en discriminerend! Verder wou ik nog even kwijt dat gewicht niet alleszeggend is. Er zijn mensen die 100 kilo wegen en mt 44 van kleding hebben, waar een ander 90 kilo weegt en mt 48 heeft. Lijkt mij dat waar je ook gaan rijden, ze daar verstand genoeg hebben om te bepalen of ze een geschikt paard hebben voor degene die komt rijden.

Laten we het dan anders formuleren.
Zij kon geen piloot worden omdat haar slechte ogen haar daarin beperkte. Oftewel de slechte ogen vormde een beperking voor de opleiding piloot. Zelfde verhaal gaat op bij +100 kilo. Dat is geen handicap, dat is een beperking. Het beperkt jou om paard te rijden zonder dat daarbij de gezondheid van het paard in het nauw komt.

Daarbij zoals ik al eerder zei, gewicht is gewicht. Of het nou medicatie of hamburger kilo's zijn, of dat jij nou graag wilt paardrijden of héél graag, maakt voor paard geen ruk uit, hij voelt nog steeds hetzelfde.

Mick_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:40

ik vind ook zeker dat de gezondheid van het paard voorop staat! Vind het alleen jammer dat er zo extreem gereageerd wordt. En een speciale manege voor mensen met overgewicht kun je in mijn idee ook echt de paarden niet aan doen...dat is ook weer een extreem idee. Maar goed, we zijn allemaal mensen en die reageren nou eenmaal ook vaak uit emotie...ik hoop dat degene die dit topic begonnen is gauw succes boekt met haar dieet (wat ze aangaf waar ze mee bezig is) dan kan ze onbezorgd gaan paardrijden ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 00:27

Dat hoop ik ook!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 08:45

piezze schreef:
ja de logica is ver te zoeken inmiddels. Gewoon doen joh, veel plezier en wat kan je dat manegepaard schelen.

Oef, dat komt toch wel hard over ...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 09:17

millennium schreef:
rockwitch schreef:
Wat ik mezelf afvraag(ook ik heb overgewicht, maar daar wordt momenteel aan gewerkt) hoezo is het dan niet erg dat je bijvoorbeeld voltige hebt? Daar zitten soms 5 meisjes, van allemaal misschien rond de 50 kilo tegelijk op een paard. Staand, op hun knieen weet ik wat. Tuurlijk dat zijn maar kortere momenten, maar goed die trainen toch ook wel veel lijkt me.
En hoe zit dat dan met die paarden die je vaak in films ziet, zoals bijvoorbeeld in Robin Hood (waar ook een paar Friezen in zitten) Daar zitten ook wel eens 2 volwassen mannen op zo'n paard met dan nog zo'n zwaar zadel en wapens en weet ik wat.
Daar hoor ik dus echt nooit iemand over piepen en als ik dat soms zie denk ik, nouw die gaan niet bepaald mee met de bewegingen en dan wordt er vaak nog stevig in hun mond getrokken ook.
Kijk ik rij nu zelf ook even niet op mijn (hele brede en sterke) Fries. Maar die houdt me echt wel. Alleen voel ik me nu niet zo prettig als ik rijd en ik wil natuurlijk ook niet dat uiteindelijk toch blijkt dat ik te zwaar was.
Dus nu wacht ik eerst tot mijn gewicht weer 2 cijfers heeft. Dan klim ik er pas weer op.

Nou komt het over alsof je toch een klein beetje probeert goed te praten dat je best met overgewicht op een paard kan, want ... . Wel super dat je op dit moment wacht tot dat je gewicht weer 2 cijfers heeft hoor! Maar het komt wat tegenstrijdig over. :)

Nee zo bedoel ik dat dus helemaal niet. Kijk ik vind overigens wel dat er ietwat te mutserig gedaan wordt met paarden. Niet alleen over het gewicht wat ze mogen/kunnen hebben, maar eigenlijk met van alles. Ik denk dat tegewoordig de mens paarden ook zwakker maken door er zo mee te trutten.
Maar goed, ik weet wat mijn paard kan hebben, en toen ik nog 115 woog, had hij totaal geen problemen met mij, maar omdat ik mezelf niet meer prettig voelde erop, heb ik gezegd ik ga weer rijden als ik een voor mij acceptabeler gewicht heb. Persoonlijke keuze. En ja ik raad ook echt niet iemand aan die 110 weegt om op een arabiertje te klimmen, ook al zijn dat ook oersterke paardjes, Maar goed er zijn natuurlijk grenzen.
Maar dat iemand boven de 100 alleen maar op een Shire of Belg zou kunnen rijden, wat een onzin. Wij hadden vroeger een kruising gelder/groninger. Wat een krachtpatser was dat, daar reed ik, mijn broer en mijn vader op. Alledrie geen lichtgewichten en dat paard liep alsof hij niks op zijn rug had.

Het enige wat ik met mijn vorige post bedoelde was, dat ik het gewoon apart vind dat je nooit iemand hoort over het feit dat in bijvoorbeeld sommige films, gewoon volwassen mannen, soms zelfs 2, ook op paarden rijden die ook nog eens een heel riddertuig ofzo moeten dragen, dat is ook niet bepaald licht, maar dan piept niemand.

En ik vind het ook een rare vergelijking dat forse mannen het gewicht beter verdelen, als zo'n stevige kerel flink zit te stuiteren of de wiebelen, en zo'n zwaardere vrouw keurig netjes meegaat in de beweging, nou dan weet ik wel wie ik op mijn paard zou zetten.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:02

Het blijft raar dat als er gesproken wordt over dingen die niet gezond zijn voor een paard (te veel gewicht dragen), mensen steeds maar andere dingen die ook niet gezond zijn voor een paard gaan opnoemen (voltige, paarden in films, mensen die niet kunnen rijden....). Alsof het een het ander minder erg maakt :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:24

Anoeska schreef:
Het blijft raar dat als er gesproken wordt over dingen die niet gezond zijn voor een paard (te veel gewicht dragen), mensen steeds maar andere dingen die ook niet gezond zijn voor een paard gaan opnoemen (voltige, paarden in films, mensen die niet kunnen rijden....). Alsof het een het ander minder erg maakt :?

Mensen doen dat graag, iets wat in hun ogen nog erger is opnoemen, maakt hun eigen ding acceptabel, terwijl het dat eigenlijk niet doet. Gebrek aan goede argumenten noem ik dat.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:27

Tegen wie moet ik piepen als er in een film 2 mensen op een paard zitten!?
Die mensen spreek ik nooit. Zou niet eens weten wie het zijn.
Dit vind ik ook goedpraten. Als zij dat doen, kunnen wij dat ook doen.

Maar hier wordt een vraag gesteld en kunnen we er wel wat aan doen. Wel onze mening geven. En meer dan hopen dat er wat mee gedaan wordt kunnen we ook niet.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:29

moet stiekem erg lachen om de reclame banner hier onder nu van Special K...

Maar inderdaad mensen praten het snel voor zichzelf goed:
- ja maar een paard is niet van suiker
- ja maar ik merk niet dat hij er last van heeft
- ja maar een lichte ruiter die niet kan rijden is ook erg
- ja maar voltige kan dan ook niet

jammer, dat die mensen zelf niet inzien dat ze gewoon excusses aan het zoeken zijn om rijden boven de 100 kilo te rechtvaardigen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:31

Ik heb een andere banner, NHA thuis studies :D

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:38

Sorry hoor maar er worden hier heel het topic al dingen verdraaid.
Ts vraagt enkel naar maneges/stallen waar zwaardere mensen ook kunnen rijden.
Jullie zijn zelf een discussie gestart over of ts überhaupt wel mag rijden van jullie.
En nog steeds blijf ik van mening dat een zwaarder persoon ook mag genieten van het rijden op een paard.
Mits het desbetreffende paard het aankan. Dus dan praat je inderdaad over shires, belgen, groningers en gelders.
Zoals het paard waar ik zelf vroeger op reed. Dat paard had echt geen last van mij aangezien ik (al zeg ik het zelf) gewoon normaal kan rijden en mee ga met bewegingen.

Dus ga nou niet zo praten alsof wij "dikke" mensen excuses zoeken om te mogen rijden. Jullie zijn zelf deze discussie gestart en met vergelijkingen gekomen zoals die slechte ogen...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:47

Nee Juline, de ts vraagt of er maneges zijn SPECIAAL voor mensen met ovgewicht!!

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:50

Oke, maar dan kan er toch ook gewoon gereageerd worden dat die er niet zijn en dat ze kan informeren bij verschillende stallen of ze een paard hebben staan waar ze op kan rijden?

Dan hoeft er toch geen hele discussie te komen die uiteindelijk een discriminerend randje krijgt?