Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Het heeft er natuurlijk niet alleen maar mee te maken waar je rijd, dat heeft met zoveel meer dingen te maken. Niet elke manege is hetzelfde, niet elke instructeur is hetzelfde, niet elke ruiter is hetzelfde etc. etc. Ik heb gemerkt dat er manegeruiters zijn die het niveau ontstijgen van veel mensen met eigen paarden, en omgekeerd.
En zo zal het ook wel zijn. 

bulck schreef:ok, dan hebben jullie net een manege, waar de paarden allemaal wedstrijdpaarden zijn(geweest) en beschikken over een hele pedigree , die allemaal scherp aan het been staan, mooi lopen vanuit die achterhand over de rug naar de mond. Die vervolgens meerdere uren per dag dit ritme lopen, met eender welke ruiter.
Nu wil ik veel geloven, maar naief ben ik tot op heden nog steeds niet.
Een doorsnee persoon die wil leren rijden, heeft helemaal niets aan papieren, loperige beesten en dat weet elk manege-eigenaar. Betrouwbaardheid en hardheid daar kan ik volledig mee instemmen. Ik bedoel dit niet aanvallend, maar je moet nu ook geen droomscenarios maken rond manegepaarden. Dat zijn zeker leuke beesten, waar je de gangen op kan leren en oefening mee leert rijden. Maar echt rijden, volgens het scala, zal je niet of nauwelijks bereiken met een doorwinterd manegepaard. Mar toch verdient dat dier minstens zoveel respect(mss zelfs meer) dan mening pensionpaard.
Echt rijden, leer je met gevoel en verstand. Dat moet je vergaren en ook leren voelen en uiteraard de kans toe krijgen.
Lyonesse schreef:bulck schreef:ok, dan hebben jullie net een manege, waar de paarden allemaal wedstrijdpaarden zijn(geweest) en beschikken over een hele pedigree , die allemaal scherp aan het been staan, mooi lopen vanuit die achterhand over de rug naar de mond. Die vervolgens meerdere uren per dag dit ritme lopen, met eender welke ruiter.
Nu wil ik veel geloven, maar naief ben ik tot op heden nog steeds niet.
Een doorsnee persoon die wil leren rijden, heeft helemaal niets aan papieren, loperige beesten en dat weet elk manege-eigenaar. Betrouwbaardheid en hardheid daar kan ik volledig mee instemmen. Ik bedoel dit niet aanvallend, maar je moet nu ook geen droomscenarios maken rond manegepaarden. Dat zijn zeker leuke beesten, waar je de gangen op kan leren en oefening mee leert rijden. Maar echt rijden, volgens het scala, zal je niet of nauwelijks bereiken met een doorwinterd manegepaard. Mar toch verdient dat dier minstens zoveel respect(mss zelfs meer) dan mening pensionpaard.
Echt rijden, leer je met gevoel en verstand. Dat moet je vergaren en ook leren voelen en uiteraard de kans toe krijgen.
Ow nee hoor. Ze lopen niet allemaal braaf, en staan niet vanzelf aan de hulpen. Velen zijn vast gereden, maar het zijn/waren wel kwalitatief goed paarden.
De braafste pony loopt alleen nog met beginners, maar zet er een ervaren ruiter op en hij springt nog steeds wissels om de pas. 1 paard straft een verkeerde hulp voor wijken of galop meteen af door het omgekeerde te doen. Ooit was het een echt goede manege, helaas is dat nu drastisch veranderd.
Maarja, dan komen dr ook weer nieuwe.
er zijn echt wel manege paarden die niet makkelijk zijn, er wordt vaak gedacht dat manege paarden standaard zijn en alles in 1x doen maar dat is bij veel maneges niet zo 

roodje schreef:Ik vind het nergens op slaan dat mensen met 'eige paarden' vinden dat manege ruiters slecht zijn.
Je leert er gewoon rijden tocher zijn echt wel manege paarden die niet makkelijk zijn, er wordt vaak gedacht dat manege paarden standaard zijn en alles in 1x doen maar dat is bij veel maneges niet zo
Er zijn genoeg manege ruiters die beter rijden dan mensen met 'eigen paard' en als je een eigen paard hebt betekend het ook niet dat je beter of goed kan rijden
Anthea schreef:Het enigste wat ik op de manege heb geleerd is blijven zitten. Op een rustig paard dan wel. Toen ik van die k*tmaneges af was begon ik pas te leren paardrijden.