'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:27

Gelukkig dat niet alle ruiters als Anky zijn, want de meeste paarden hebben ook niet de ambities/of tools als Salinero.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:30

Ik ben van mening dat er overal goede en slechte ruiters zijn. :) Het heeft er natuurlijk niet alleen maar mee te maken waar je rijd, dat heeft met zoveel meer dingen te maken. Niet elke manege is hetzelfde, niet elke instructeur is hetzelfde, niet elke ruiter is hetzelfde etc. etc. Ik heb gemerkt dat er manegeruiters zijn die het niveau ontstijgen van veel mensen met eigen paarden, en omgekeerd. ;) En zo zal het ook wel zijn.

Lyonesse

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:57

Hier hebben ook bijna alle paarden papieren :j
Ze lopen ook iig allemaal minimaal L2, er zijn er een aantal bij die M of Z officieel hebben gelopen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:02

ok, dan hebben jullie net een manege, waar de paarden allemaal wedstrijdpaarden zijn(geweest) en beschikken over een hele pedigree , die allemaal scherp aan het been staan, mooi lopen vanuit die achterhand over de rug naar de mond. Die vervolgens meerdere uren per dag dit ritme lopen, met eender welke ruiter.

Nu wil ik veel geloven, maar naief ben ik tot op heden nog steeds niet. :-)
Een doorsnee persoon die wil leren rijden, heeft helemaal niets aan papieren, loperige beesten en dat weet elk manege-eigenaar. Betrouwbaardheid en hardheid daar kan ik volledig mee instemmen. Ik bedoel dit niet aanvallend, maar je moet nu ook geen droomscenarios maken rond manegepaarden. Dat zijn zeker leuke beesten, waar je de gangen op kan leren en oefening mee leert rijden. Maar echt rijden, volgens het scala, zal je niet of nauwelijks bereiken met een doorwinterd manegepaard. Mar toch verdient dat dier minstens zoveel respect(mss zelfs meer) dan mening pensionpaard.
Echt rijden, leer je met gevoel en verstand. Dat moet je vergaren en ook leren voelen en uiteraard de kans toe krijgen.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:07

Bij ons op de manege zie je best wel wat goede manegeruiters er tussen zitten maar over het algemeen zijn het wel uitzonderingen. Het feit blijft nu eenmaal dat als je een eigen paard of pony hebt veel meer uren kunt maken en veel vaker gebruik maakt van een priveles dan manegeruiters dan is het toch niet zo vreemd dat een ruiter met eigen pony vaak beter rijdt dat een gemiddelde manegeklant die gemiddeld 1 uurtje in de week rijdt?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:13

op een manege leer je nou eenmaal de basis van het rijden. Bijna iedereen zal begonnen zijn op een manege, maar op een gegeven moment leer je er niet wat je in een priveles leert met bijvoorbeeld je eigen paard.. Een manege is gewoon een goed begin om het allemaal te leren, en als je echt verder wilt dan kun je verzorg of eigen paarden nemen. en dan leer je pas echt goed te rijden vind ik met een goede priveles. op een gegeven moment heb je op een manege ook alles wel gehad. Daarmee wil niet zeggen dat manegeruiters slecht zijn. absoluut niet. en niet elke manege is natuurlijk het zelfde, je hebt ook echt hele goede maneges.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:17

Wat verstaan jullie allemaal precíes onder ''de basis'' daar ben ik wel benieuwd naar. :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:22

bulck schreef:
ok, dan hebben jullie net een manege, waar de paarden allemaal wedstrijdpaarden zijn(geweest) en beschikken over een hele pedigree , die allemaal scherp aan het been staan, mooi lopen vanuit die achterhand over de rug naar de mond. Die vervolgens meerdere uren per dag dit ritme lopen, met eender welke ruiter.

Een doorsnee persoon die wil leren rijden, heeft helemaal niets aan papieren, loperige beesten en dat weet elk manege-eigenaar. Betrouwbaardheid en hardheid daar kan ik volledig mee instemmen. Ik bedoel dit niet aanvallend, maar je moet nu ook geen droomscenarios maken rond manegepaarden. Dat zijn zeker leuke beesten, waar je de gangen op kan leren en oefening mee leert rijden. Maar echt rijden, volgens het scala, zal je niet of nauwelijks bereiken met een doorwinterd manegepaard. Mar toch verdient dat dier minstens zoveel respect(mss zelfs meer) dan mening pensionpaard.
Echt rijden, leer je met gevoel en verstand. Dat moet je vergaren en ook leren voelen en uiteraard de kans toe krijgen.

Ow nee hoor. Ze lopen niet allemaal braaf, en staan niet vanzelf aan de hulpen. Velen zijn vast gereden, maar het zijn/waren wel kwalitatief goed paarden.
Edit: Hier worden de loperige paarden trouwens buiten de lessen om gereden door ervaren ruiters elke dag om ze in het gareel te houden. 1 pony heeft het record van letterlijk 2 ruiters per dag van zijn rug te werken en dat enkele maanden lang. Die wordt dus oa iedere dag extra opgevoed/gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:24

Lyonesse schreef:
bulck schreef:

Ow nee hoor. Ze lopen niet allemaal braaf, en staan niet vanzelf aan de hulpen. Velen zijn vast gereden, maar het zijn/waren wel kwalitatief goed paarden.

Maar vastgereden paarden zijn geen M/Z niveau meer, en vaak wordt L ook al moeilijk. En daar leer je ook niet meer van wat je van een écht M/Z paard wél leert. Namelijk waar een paard hoort te lopen en wat je er verder allemaal mee kan en hoe jij dat kunt bereiken. :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:28

@ Juul: L lopen ze allemaal nog :j De braafste pony loopt alleen nog met beginners, maar zet er een ervaren ruiter op en hij springt nog steeds wissels om de pas. 1 paard straft een verkeerde hulp voor wijken of galop meteen af door het omgekeerde te doen. Ooit was het een echt goede manege, helaas is dat nu drastisch veranderd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:31

Dan toch vreemd dat kwalitatieve paarden dan op een manege terecht komen. Kwaliteit en normale leeftijd, wordt zelden betaalbaar voor een manege-eigenaar, die enkel inkoopt aan handelsprijzen. En tenzij deze paarden op leeftijd zijn, of paarden met een gebrek, acht ik de kans klein dat dergelijke paarden op een manege komen. De markt is een beetje te groot, dat iemand zijn goed kwalitatief sportpaard voor een appel en een ei aan een manege verkoopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:40

Nouja dat is ook niet helemaal waar bulck. Onze manege is dan een handelsstal en wij hebben ook een aantal jonge, kwalitatief goede paarden en pony's rondlopen. Die zijn alleen altijd weer snel verkocht. ;) Maarja, dan komen dr ook weer nieuwe.

Lyonesse lopen ze ook wedstrijden die paarden? Want L lopen zegt niet heel veel. Dan kunnen ze misschien een leuk pasje wijken (wat ik betwijfel bij een vastgereden paard), maar of ze dan ook echt voor wedstrijden geschikt zijn.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:43

Ze krijgen altijd paarden van dezelfde handelaar. Meestal tussen de 14 en 18. Dus niet jong meer, maar ook niet oud en versleten. De laatste was een KWNP merrie van 15 van Mamori xx.

@ Juul: Nee, niet allemaal maar... Ze worden wel uitgeleend aan de PC/LR als die zich ingeschreven hebben voor een wedstrijd bij hun eigen club en hun paard mankeerd wat. In dat geval mag je ze ook lenen voor de clublessen etc. De tuigers lopen nog steeds officiele aangespannen marathonwedstrijden en 2 a 3 van de grote paarden worden nog uitbracht door de eigenaresse van de manege en ook in de lessen gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:47

Okee, dan is dat idd zoiets als wat wij ook hebben aan paarden. :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:51

@juul, en die jonge kwalitatieve beesten lopen dan in de manege, met oog op de handel? Beetje vreemd te meer omdat jonge beesten net nood hebben aan een degelijke opleiding.

Maar bon, we wijken af van het topic, manegeruiters zijn niet per definitie slecht, enkel de manier van leren rijden verschilt.
Of je nu pension of manegeklant bent, het blijft neerkomen op hetgeen ik eerder vernoemd heb.
Rondhobbelen kan iedereen, echt rijden moet je leren en dat moet je willen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:52

Deze 2 worden nog uitgebracht

De tuigers

Een new forrestruintje
Zo maar even wat voorbeeldjes :+

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:56

Ik vind het nergens op slaan dat mensen met 'eige paarden' vinden dat manege ruiters slecht zijn.
Je leert er gewoon rijden toch ;) er zijn echt wel manege paarden die niet makkelijk zijn, er wordt vaak gedacht dat manege paarden standaard zijn en alles in 1x doen maar dat is bij veel maneges niet zo :)
Er zijn genoeg manege ruiters die beter rijden dan mensen met 'eigen paard' en als je een eigen paard hebt betekend het ook niet dat je beter of goed kan rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:57

bulck schreef:
@[naam], en die jonge kwalitatieve beesten lopen dan in de manege, met oog op de handel? Beetje vreemd te meer omdat jonge beesten net nood hebben aan een degelijke opleiding.

Ze lopen ook niet willekeurig in elke les mee hoor. :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:57

ff serieus....

Da eerste filmpje dat vos paard loopt alsof hij in de les loopt. Laatste filmpje is paard niet rad.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:04

Paard loopt wel rad, er zat een kuil :+
Eerste filmpje staat geen vos op? :?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:05

roodje schreef:
Ik vind het nergens op slaan dat mensen met 'eige paarden' vinden dat manege ruiters slecht zijn.
Je leert er gewoon rijden toch ;) er zijn echt wel manege paarden die niet makkelijk zijn, er wordt vaak gedacht dat manege paarden standaard zijn en alles in 1x doen maar dat is bij veel maneges niet zo :)
Er zijn genoeg manege ruiters die beter rijden dan mensen met 'eigen paard' en als je een eigen paard hebt betekend het ook niet dat je beter of goed kan rijden :)

Niet makkelijk heeft toch niks met de kwaliteit te maken? Persoonlijk heb ik liver een pard dat wel makkelijk is trouwens. ik heb het gehad met die gevechten steeds :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:07

Het enigste wat ik op de manege heb geleerd is blijven zitten. Op een rustig paard dan wel. Toen ik van die k*tmaneges af was begon ik pas te leren paardrijden. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:09

Anthea schreef:
Het enigste wat ik op de manege heb geleerd is blijven zitten. Op een rustig paard dan wel. Toen ik van die k*tmaneges af was begon ik pas te leren paardrijden. :+

Hihi zulke maneges zijn er helaas ook nog steeds ja. In een rijtje lekker hobbelen en een totaal onopgevoede poownie onder controle proberen te houden en er idd op proberen te blijven zitten zo dattie niet 'wint'. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:10

Zo heb ik zelfs op een manege gereden waar amper ruimte was op de hoefslag... Je moest niet proberen een volte te maken of iets anders want dan kon je er niet meer tussen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:11

Nou dat hebben wij dus ook.. word je idd niet vrolijk van.. Met z'n 12ven in een 20x40 bakkie. :=