Hoeveel uren mag een manegepaard lopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

berpie

Re: Hoeveel uren mag een manegepaard lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:31

Er is geen richtlijn voor hoeveel uur!
Hoe weet ik dit, nou simpel 2 maneges gehad dus heb er wel beetje kijk op.
Het maximale bij mij was 3 uur en dan ook niet te vaak in de week dus liever 1 uur og geen uur dan 3 uur.
Oke ik ben gewoon een sentimentele muts want mijn boekhouder heeft het eens voor me uitgerekend en meschien kunnen jullie daar iets mee.

Een paard moet gemiddeld 4 tot 5 uur per dag lopen om winst te maken.
Dus alles daarboven is meegenomen.
Ik ken genoeg maneges, 1 steekter met kop en kont boven uit, die 7 uur per dag lopen en in principe moet dit ook kunnen.

Mocht de pony kiezen, nee denk het niet, oftewel ze kunnen het best aan maar blij worden ze er niet van en de braafte pony's zijn altijd de klos, weet iedere manegeruiter hier.

Oke makkelijk om commentaat te hebben op maneges maar het zijn wel de klanten die op de pony springen en denk daar dan eens goed over na of je nog wel bij zon manege wil rijden, doe je dat wel dan ben je geen haar beter dan de eigenaar die zijn paarden duidelijk als object ziet ipv dier.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 18:56

Ik rij niet meer in die manege, die is te ver.
Ik ga nu naar een manege waar ze wel een beetje rekening houden met de hoeveelheid uren paarden kunnen lopen.

Maar ook die manege waar ik het over heb onder dit topic he,
vroeger ook (ik weet eigelijk niet of ze dat paardje nu nog zoveel late lopen) er zijn nog een paar andere paarden gelieft he, en toen de manege zach dat die paarden al 5 uur moesten lopen, hebben ze er een paar overgeschreve op het ene paardje waar ik het over had.
Met het gevolg dat ze soms 8uur per dag moest rijden of meer.

Ik reed altijd op Lithium toen (ik heb Lithium van die manege overgekocht anderhalf jaar geleden) maar na maanden Lithium te rijden, wou ik ook eens op een ander paard, dus koos ik dat paardje,
maar de manege kreeg toen wel inspecie die dag, en dat paardje stond toen al voor 8 lesuren erop die dag, en zeiden ze tegen mij 'ja sorry maar we kunnen haar niet laten melopen want ze loopt die dag al 8 uur, en anders krijgen we misschien ruzie met de inspectie' en alleen op die dag reed ze maximum 3 uur na elkaar :S .
Nochtans doen ze dit niet met hun andere paarden.
En dit is pas begonne nadat de manege van eigenaar veranderd is, voordien mocht ze maar 6 uur per dag en maximum 2 uur na elkaar

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:58

Laten we wel wezen; er gaan meer paarden dood door te weinig beweging dan door teveel beweging.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:00

2 uur en sommigen 1, en sommigen ook 3!

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:15

Nou die inspectie stelt gewoon geen r... voor, je bedoelt de aid of de fijne Fnrs.
De Fnrs heeft alleen als doelstelling zoveel mogelijk contributie binnen te halen dus die maken zich al helemaal niet druk om hoeveel uren haar paarden lopen.
De Aid is beter alleen aan veel regels gebonden en mhhh meschien te overbetaalde manegers maar goed.

De oplossing ligt bij de ruiter, mijdt dit soort maneges gewoon en vertel het door aan vriendinnen en kenissen dat is de enigste manier om er iets tegen te doen helaas.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 19:19

Mijn vriendin heeft het nu in haar hoofd gehaald om dat paard te kopen.
Dat paardje is een tinker en we hebben allebei een voorliefde voor dit ras.

Ben alleen benieuwd of die manege haar wel wilt verkopen.
En of het dan weldegelijk door zou gaan om haar te kopen.
Maarjah we zullen nog wel zien zeker Lachen.

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:39

de manege waar ik reed was max 3 uurtjes les op 1 dag

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:43

De manege waar ik les geef max. twee uren per dag, of er moet al sprake zijn van een uitzondering, maar 6 uren; dat nooit. Dat vind ik ook veel, het is echt niet niks dat er steeds verschillende personen op die ruggen aan het stuiteren zijn...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:41

Ik snap niet dat er nog mensen zijn die les nemen bij een manege waar paarden meer dan 3 uur per dag moeten lopen en dat vind ik uiteindelijk nog veel hoor. Bij 2 uur zou het van mij op mogen houden. Dat is gewoon willens en wetens meedoen aan dierenkwelling hoor Boos! .

Van elk prive paard zouden mensen schande spreken, maar een manegepaard is kennelijk een ander soort dier?

Wat hebben mijn paarden dan een luizenleven met hun sport carriere Ja .

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:02

LDRD schreef:
Ik snap niet dat er nog mensen zijn die les nemen bij een manege waar paarden meer dan 3 uur per dag moeten lopen en dat vind ik uiteindelijk nog veel hoor. Bij 2 uur zou het van mij op mogen houden. Dat is gewoon willens en wetens meedoen aan dierenkwelling hoor Boos! .

Van elk prive paard zouden mensen schande spreken, maar een manegepaard is kennelijk een ander soort dier?

Wat hebben mijn paarden dan een luizenleven met hun sport carriere Ja .

Ja maar die mensen zijn er helaas, die zien dat niet eens.

Wij hebben ze ook hoor, ik heb altijd de laatste 2 uurtjes en dan heeft pony A bijvoorbeeld 2 of met uitzondering 3 uur gelopen,
Dus zet ik ze op pony B, en dan komen ze bij mij zeuren: mag ik alsjeblieft op A?
Nee, je kunt toch zien dat hij al 3 uur heeft gelopen (staat allemaal op het bord)
Maar dat maakt ze niet eens uit.

En laatst een kind, oef wat ben ik pisst geweest.
Ze moest op Nanda, nou dat is een hele lieve pony maar ze wou op Kate.
Nou goed, na veel tegen sputteren toch op nanda.

Nou drafje alles ging goed, Nanda liep gewoon haar nette rondje, trekt ze haar ineens in de mond niet te zuinig, terwijl het dier helemaal niks deed.
Maar dan reageren ze hun boosheid gewoon op het dier af he!

We hebben der goed gewaarschuwd, als ze nog 1x zoiets flikt is ze niet meer welkom.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:04

Bij ons lopen ze max. 3 uur(heel soms 3,5) Maar dat is dan op zaterdag Knipoog Doordeweeks meestal 1 of 2 uur.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 16:52

op mijn manege was het zo dat een paar max. 2 uur achter elkaar mocht lopen, en 4 uur (volgensmij) op een dag.
maar 4 uur achter elkaar? dat vind ik echt gewoon zielig!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 13:59

Volgens mij is hier al eens een soortgelijk topic over geweest...

Daarin werd ook aangedragen dat het van het soort werk afhangt.

Of een pony 3 rustige beginnerslesjes loopt, met heel veel stapwerk en heel rustig draven, of 3 intensieve gevorderdenlessen, met veel galop etc. dat verschilt nogal. Of wat dacht je van buitenritten? Als je een trektocht doet rij je ook wel 6 uur op een dag.

Dat is allemaal heel andere arbeid.
Bij ons mogen de paarden maximaal 3 lesjes, liefst met pauzes ertussen. Voor oudere paarden zijn er ook speciale regels, zij lopen bv. alleen beginnerslessen, of gehandicaptenlessen.
Zo krijgen ze goed gedosseerde beweging, want rust dat roest toch maar.

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 16:25

Bij ons lopen ze meestal 1 of 2 lesuren achter elkaar. Nooit 3, alleen 3 lessen van een half uurtje.
Ik vind 6 uur wel heel veel, best zielig voor dat beestje vind ik zelf.

lovesblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:49

Wij (mijn moeder) heeft een eigen manege en die heet De Ponyhof in Jubbega(Friesland). Daar staan ze elke dag in het weiland. En lopen de ponys niet meer dan 2 uur per dag! Meestal niet achter elkaar aan. Ik weet niet presiec wat de regels zijn maar het moet wel leuk blijven voor een pony. En 6uren vind ik zelf veel te veel!

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 08:58

daantjuhhh schreef:
Bij ons lopen ze meestal 2 uur, alleen hebben we van de zomer een pech gehad dat 3 goede pony's uitvielen en dan komt het wel eens voor dat er een paar 4uur lopen, maar dan wel heel gespreid over de dag.
En vaak ook 2 lesjes met nog echte beginnertjes en waar dus nog veeeeeeeeeel gestapt word.
Of van die halve uurtjes.
(overigens was dat alleen op de zaterdag)
Verder lopen ze op de maandag max 2 maar vaak 1 uur.
Dinsdag zijn ze vrij.
Woensdag lopen ze er 2, donderdag vrij en vrijdag weer 2 a 3.
Maar ook allemaal met rustpauzes er tussen.
Zo had ik er vandaag (ik geef daar les) die had smorgens om half 9 een uur gelopen, half 11 en om 16.00 uur bij mij in de les.

Ze staan bij ons elke dag op wei.
Ook in de winter.

Oh da's wel fijn vdat ze in de vakantie vrij mogen!
Maar is het dan niet moeilijk om hun conditie op pijl te houden enzo?
En dan hebben jullie zeker ook geen ponykampen?

En elke zomer vakantie hebben alle manege paarden en pony's 4 weken vakantie, dan brengen we ze naar een hele grote weide met veel gras en mogen ze 4 weken lekker niks doen.

Heerlijk is dat voor die beesten, dat verdienen ze echt.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:57

6 Uur is natuurlijk belachelijk. Bij ons proberen we ze niet meer dan 2 uur per dag te laten lopen - ze hebben zoiezo een rustdag; dit is meestal zondag - maar het komt ook wel eens voor dat - vooral de pony's - 3 uur lopen. Dit zijn dan 2 staplesjes en 1 'gewone' les. 3 Uur is wel het absolute maximum. Daarnaast staan ze elke dag op de wei en in de zomervakantie hebben ze 6 weken vrij en brengen we ze naar een heel groot weiland waar ze lekker kunnen uitrusten.
Ik heb het idee dat ze het manegewerk veel beter aankunnen doordat ze bijna elke dag op de wei staan. Lachen

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:25

Op de manege die bij mijn pensionstal hoort hebben de pony's het naar mijn mening heel leuk.

Zomers staan ze dag en nacht in het land. In de winter staan ze op stal, maar gaan 's morgens in groepjes lekker uitleven in de binnen of buitenbak (afhankelijk van hoe de bodem is.) De pony's lopen maximaal 2 uur op een dag. De ene keer is dit 2 uur achter elkaar de andere keer met een uur ertussen.
Ze zijn het gewend en kunnen het makkelijk aan. Op zaterdag en zondag hebben ze vrij. De moeilijke ponys worden soms nog wel op de zat of zond gereden omdat ze anders maandags te vervelend zijn. Haha!

Tijdens de zomervakantie hebben ze 6 weken vakantie waarvan 1 week ponykamp wat voor hun ook nog luieren is.
Ook kunnen de ponys wanneer ze op stal staan elkaar gewoon kroelen over de boxrand heen. En de oudjes mogen hier lekker genieten van hun pension.

Ja, als ik pony was dan zou ik hier willen zijn!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:13

Volgens mij gaat het ook niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit.
Want 2 a 3 uur op een dag is heel veel als bijv. het zadel niet past.

met een goed zadel en goede instructie is 4 of zelfs 's een keer 6 uur geen probleem (met pauzes). Wie heeft nog nooit een dagtocht te paard gemaakt? Ben je ook zo 6 uur onderweg hoor!

Het paard heeft de conditie ervoor (lessen zijn immers regelmatig), bij goede instructie blijft het 'roppen en schoppen' wel binnen de perken, door de afwisseling wordt het paard niet eenzijdig belast (de ene ruiter is linkshandig/benig, de andere rechtshandig/benig) en ach, de meeste lessen zijn niet zo zwaar.

En zoals gezegd, het paard is gebouwd om veel kilometers te maken. Er gaan meer paarden dood aan te weinig dan aan teveel beweging.

Het enige wat te hopen is, dat de paarden ook regelmatig lekker de wei ingaan, zodat ze ook mentaal kunnen ontspannen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:16

Absoluut.
Zo kijken wij ook echt naar de pony's zelf.
Ik neem een Gigi, dat is gewoon niet z'n sterke pony, die word dus ook zo min mogelijk belast, en vaak voor de stap lesjes ingezet, wat ze wel heel leuk vind.
En zo hebben we Silas die altijd maar doorloopt, die moet je tegen zichzelf in bescherming nemen.
En als ik zie dat de instuctie voor mij lekker heeft gesprongen met die beesten dan doe ik het lekker rustig aan.

En ook staat het hele les programma op het bord zodat ik (ik ben als laatste) kan zien welke pony's hebben gelopen en wat voor een programma de les was.
Voor mij als laatste is het dus vaak wel even puzzelen welke pony's ik kan gebruiken.

En inderdaad lekker de wei op, dat vinden wij ook erg belangrijk.

MissMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:44

Bij ons op de manege mogen ze maar 2 uur lopen. Sommige paarden ook maar 1 uur.
Voorderest gaan ze iedere dag naar de wei en krijgen ze genoeg krachtvoer enz.
Soms lopen sommige paarden(vooral de wat Energieke paarden Clown ) 3 keer per dag als het echt niet anders kan.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:42

Doordeweeks lopen de paarden en pony's allemaal 1 uur, sommigen ook een 2e uur. Ze proberen het wel zoveel mogelijk te verspreiden over de paarden, dus niet dat sommigen overbelast worden terwijl anderen de hele dag stilstaan. Wat dat betreft ben ik hartstikke tevreden Ja
Op zaterdag is het een stuk drukker, maar dan zijn er tussen half 12 en half 2 sowieso geen lessen, zodat de paarden die veel moeten lopen een rustpauze hebben. Bovendien rijden de meeste paarden 's ochtends en de pony's 's middags, dus het komt niet vaak voor dat een paardje de hele dag moet lopen Lachen
En zondag + maandag zijn vrije dag, op de zondagochtend buitenrit na.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:27

in mijn manege rijden manegepaarden/pony's een uur en dan daarna minstens 1uur rust pauze
( bv: k heb les van 13.00tot 14.00 dan van 14.00 tot 15.00pauze en dan weer les ) zo wordt het geregels voor de manegepaarden/pony's ( soms is er wel eentje die 2lessen achter elkaar doet ,maar dat is niet zo vaak)

francaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:44

jezus! 6 uur achter elkaar is niet normaal! en het maakt dan echt niet uit hoe intensief die uren zijn.. als dat paard geen rustpauze heeft is het echt zielig! bij ons op de manege lopen de paarden maximaal 2 uur achter elkaar.. vaak maar 1 uur! en dan hebben ze 4 keer een paar minuutjes pauze ongeveer..
maar ik zou echt niet weten of daar regels voor zijn ofzo Bloos

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 22:02

Ik sta met me paard op een openbare manege dus prive paarden en manege paarden, En we hebben elke avond 4 uur les en dan dubbele uren en zaterdag heel de dag en zondag buitenritten. Dr zijn dan paarden die avonden 4 uur moeten lopen of zondag 4 uur naar buiten en dan ook nog een uur les dr achter aan. Word hier vrij "normaal" gevonden. Manege eigenaar zegt dat die paarden dr hard van worden en dr niet dood aan gaan.

Ik kies dr liever niet voor om zolang te rijden, Kan me vz paard ook niet aan denk ik die is verwent met dr hooguit 1,5 uur lopen Clown