Manege Alkmaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Re: Manege Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:15

Citaat:
edit :
t is meestal ook zo...dat de bak wordt onderverdeeld in 2 kleine en 1 iets grotere bak. 2 kleinere voor de manege lessen en de grotere voor de pension klanten..
nou vind ik dat ook niet echt eerlijk, ik bedoel..wij moeten dan met zn 8en in dat kleine bakje, en die 1 of 2 pension klanten mogen in een 'grote' bak.
maargoed. van de zomer wordt t weer relaxter want dan kunnen we ook de buitenbak erbij nemen

Het is zeker wel eerlijk Ja

Vergeet niet dat wij (pensionklanten) 295 euro daar per maand betalen !!!
En dus niet elke dag in zo'n klein k*t bakje willen rijden Tong uitsteken
Maakt niet uit of je alleen rijd of niet de bakafmeting klopt niet waardoor je met een paard bijv al niet lekker uit komt tijdens een gebroken lijn!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:21

http://www.manegedesteenenkamer.nl

Onwijs leuke gezellige manege, en er word goed en netjes les gegeven!
Ik heb daar ook even in pension gestaan met mijn vorige paard, werd vriendelijk ontvangen, er zijn geen arrogante Huppelk*tjes.

Verder heb ik er ook een volle week stagegelopen en in de vakanties hielp ik vaak vrijwillig mee, er zijn leuke paarden en pony's!

Ik zou zeggen, neem eens een kijkje! Haha!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:46

doom schreef:
Maakt niet uit of je alleen rijd of niet de bakafmeting klopt niet waardoor je met een paard bijv al niet lekker uit komt tijdens een gebroken lijn!

Manegeklanten betalen ook voor hun lessen. Knipoog Die krijgen het ook echt niet gratis.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:10

Ilzjuh schreef:
doom schreef:

Manegeklanten betalen ook voor hun lessen. Knipoog Die krijgen het ook echt niet gratis.

Dat is zeker zo !! maar pensionklanten moeten altijd voorrang behouden Haha!
daarom is dit voor mij al geen stal voor manegeruiter paarden zijn geweldig maar ik stoor me in mijn eentje al mateloos aan de ruimte Knipoog laat staan een groep van 10 man

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:30

Het hangt er natuurlijk ook een beetje van af wat je eigen huidige niveau is en wat je zoekt. Zoek je een groots iets of juist wat kleinschaligers? Wil je s zomers lekker een geweldige buitenrit kunnen maken? Wat betreft groot en netjes en geweldige buitenritten zou ik zo te lezen gaan voor Manege Poelenburgh.
Zelf sta ik in pension bij Manege De Steenen Kamer. De manege- en pensionpaarden komen er overigens wel degelijk lekker uit hoor. Manegepaarden gaan in groepjes in de paddocks of lekker in de binnenbak bij slecht weer. Afgelopen zomer hebben alle manegepaarden ook een uitgebreide vakantie op het land gehad. Ze zien er fantastisch uit, stuk voor stuk en je hoeft er niet ‘bang’ voor te zijn dat je een verkeerd verzorgd paard of slecht passend tuig zult tegenkomen.
De manege bestaat nog niet zo heel erg lang als dusdanig en de eigenaresse (die overigens de meeste van de lessen geeft) is lang zoekende geweest naar goed bij elkaar passende paarden want ze moeten goed ook met elkaar passen. Om die reden vindt er nog steeds wel wat wisseling in de paarden plaats want ze moeten absoluut aan minimaal 1 eis voldoen: betrouwbaar en braaf zijn. Er zijn vooral veel beginners in de manegelessen maar ook zeker een aantal meer gevorderde lessen. Persoonlijk vind ik het niveau van de manegeklanten nog niet echt op een superhoog peil staan, je zal geen M-niveau tegenkomen o.i.d. Hooguit een pasje schouder voor of wijken. Er zitten verschillende paarden en pony’s tussen; de een kan wat meer dan de ander en de een spreekt natuurlijk ook wel wat meer aan dan de ander. Er lopen ook paarden en pony’s bij die zich in de sport al behoorlijk hebben laten zien (ex Z-paarden en pony’s) maar ja, het neemt niet weg dat het toch manegepaarden zijn en blijven en tja…die worden op den duur door schuddende handjes, beentjes en lijven toch vast gereden. Maar in mijn ogen hou je dat op elke manege…
Eigenaresse heeft zichzelf idd bewezen in de sport maar dit hoeft niets te zeggen over hoe iemand lesgeeft. Wat ik ervan opvang doet ze het niet verkeerd. Nico, een oudere heer, geeft les aan de kleintjes en doet dit erg leuk. Kan vrij streng zijn maar geeft absoluut les vanuit het oogpunt van het welzijn van de pony en dat vind ik zo leuk aan hem. Dan geeft er nog iemand les die voornamelijk de opstaplesjes begeleidt..dat zijn de kindertjes die net begonnen zijn en klaargestoomd worden voor de groepslesjes.
Oh ja, de groepen zitten overigens meestal niet nokkie vol. Gemiddelde is denk ik zo n 9 ruiters (als het druk is) in 1 bak van 20 x 60 m.

Advies: kijk ook eens naar de maneges of ze in het bezit zijn van bijvoorbeeld het Certificaat Veilig Paardrijden (dat weet ik zeker van De Steenen Kamer en ik denk dat Beukers en Poelenburgh dat ook wel hebben) en of ze aangesloten zijn bij de FNRS. Misschien wil je op den duur ook (onderlinge) wedstrijdjes rijden? kijk dan ook even of de manege of de erbij aangesloten RV weleens wedstrijdjes organiseert.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:48

Randy01 schreef:
Nico, een oudere heer, geeft les aan de kleintjes en doet dit erg leuk. Kan vrij streng zijn maar geeft absoluut les vanuit het oogpunt van het welzijn van de pony en dat vind ik zo leuk aan hem.

Hij is inderdaad goed voor de paarden. Wat ik wel altijd vond bij hem is dat hij soms woorden gebruikt wat een kind van de leeftijd die hij toen lesgaf écht nog niet kon begrijpen. Maar dat kan natuurlijk veranderd zijn en dat maakt in het geval van de TS natuurlijk niet zoveel uit.

Waarland heeft ook een certificaat. Poelenburgh en Beukers ook. Hiervan weet ik ook dat ze er wel wedstrijdjes organiseren enz.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:54

Plukje schreef:
Even mijn persoonlijke (ongezoute) mening over onderstaande maneges

* Poelenburgh in Schoorl, een hoop koude 'kak'. Kwaliteit van lessen verschilt tussen instructeurs. Over het algemeen redelijk tot goed te noemen. In de zomer kun je geweldige buitenritten maken.
* Manege de hoef in Egmond, wat mij betreft een absolute NO GO. De lessen vind ik echt verschrikkelijk, evenals alle poespas erom heen.
* Manege groot in Egmond, ik heb hier een jaar als pensionklant op stal gestaan. De kantine speelt op deze manege een enorme rol. De stalling van de manegepaarden vind ik erg jammer, soms staan er best leuke paarden bij. Instructie vind ik kwalitatief niet zo goed, maar ik begrijp dat iemand die één keer in de week een lesje wil pakken er genoegen mee neemt. In de zomer krijgt iedere idioot die het terrein op komt lopen een paard mee om buiten te gaan rijden.
* Manege Waarland in Waarland, ik heb hier een jaar als pensionklant op stal gestaan. Eveneens een absolute NO GO.Er staan een paar leuke paardjes, maar de instructie is echt om te huilen.
* Manege Beukers in Oudkarspel, één woord: TOP (nee, ik heb hier geen aandelen in Knipoog )
* Steenen kamer in Heerhugowaard, leuk als een manege het uiterlijk van de koninklijke stallen heeft. Staan leuke paarden, instructie is zacht gezegd niet denderend, helemaal geen uitrijdmogelijkheden.
* In koedijk zit ook nog een manege, ken ik niet.

Ik deel dezelfde mening, Beukers is leuk en mooi. Over de rest spreek ik me maar niet uit Bloos

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:56

Ik moet er wel bij zeggen dat Manege de Hoef sterk is verbeterd sinds ik daar heb gereden (ik was 7-11)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:01

doom schreef:
Citaat:
edit :
t is meestal ook zo...dat de bak wordt onderverdeeld in 2 kleine en 1 iets grotere bak. 2 kleinere voor de manege lessen en de grotere voor de pension klanten..
nou vind ik dat ook niet echt eerlijk, ik bedoel..wij moeten dan met zn 8en in dat kleine bakje, en die 1 of 2 pension klanten mogen in een 'grote' bak.
maargoed. van de zomer wordt t weer relaxter want dan kunnen we ook de buitenbak erbij nemen

Het is zeker wel eerlijk Ja

haha ja ik snap t ook wel..
maar t is nogal zuur om als manege ruiter met zn 8en in een klein bakje gepropt te worden en vervolgens te zien hoe 1 pension ruiter de grotere bak ernaast voor zichzelf heeft.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 23:29

Manege waarland op de maandag en woensdagavond (reed er zelf altijd) bij Karin in de les. De les is goed, er lopen leuke paarden waarvan er een aantal op behoorlijk nivo kunnen lopen.Goede bak. Paarden krijgen weidegang

Manege Beukers leuke paarden al zijn sommige behoorlijk pittig. Kleine lesbak. Toen ik er was had ik redelijk goed les.paarden krijgen weidegang

Manege de steenen kamer leuke paarden, leuke les al ligt het nivo niet zo hoog, nette stallen en goede rijbaan. weidegang weet ik niet.

De andere maneges kan ik je niets over vertellen. Bij de 3 maneges hierboven heb ik zelf gereden en met plezier.