Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ikenindi schreef:nou, mijn zusje (8) zit ook op manegeles. ik vind dat ze er niet veel leren. ze weet heel veel dingen over verzorging niet, maar wat linker en rechtergalop is, en wat op het goede been lichtrijden is ook niet. dat moest ze weten voor een proefje, dus ze had het in een priveles gevraagd. xzei die insrtuctrice dat ze dat nog niet hoefde te weten. dus is ze er niet op in gegaan. mijn zusje heeft het proefje net niet gehaald uiteindelijk omdat ze op het verkeerde been lichtreed en op het verkeerde been galoppeerde. nu komt ze altijd met vragen naar mij toe. of haar grote zus het niet even uit kan leggen;)

Anya schreef:Kortom: ik vind het weggegooid geld.
Fidele schreef:Ik ben van mening dat je op een manege nooit ECHT kunt leren rijden, de groep is te groot voor individuele aandacht.
Fidele schreef:Ik ben van mening dat je op een manege nooit ECHT kunt leren rijden, de groep is te groot voor individuele aandacht.
Mijn dochter heeft op de manege (met haar eigen pony) wel geleerd om te rijden tussen andere pony's, en daar vertrouwen in te krijgen. Dat heb je weer nodig als je wedstrijden gaat rijden bij het losrijden.
Ik las ergens dat een kind van 7 a 8 jaar niet wist op welk been ze moest lichtrijden en niet zelf kon opzadelen. Een gemiddeld kind van die leeftijd kan dat ook gewoon nog niet, ze missen de coördinatie. Dat moet je ze eindeloos vertellen tot het kwartje valt.
En als ze daar eenmaal zijn, moet je ze leren wat buiging en stelling is, hoe je een paard kunt laten nageven, hoe die zijn rug moet gebruiken. De werking van de binnen'- en buitenteugel dit is zoveel en zo complex dat is dit nooit in een manege les kunt leren.
Maar om de beginselen aan te leren, is een manege een prima uitgangspunt, en niet iedereen heeft natuurlijk een eigen pony en geld voor privé lessen!

[/quote]
wij zijn erg wedstrijd gericht en daarbij ook nog eens behoorlijk fanatiek. Plus dat we uit ervaring weten dat je in een privé les veel meer en veel sneller leert.
Horsefreak schreef:Fidele schreef:Ik ben van mening dat je op een manege nooit ECHT kunt leren rijden, de groep is te groot voor individuele aandacht.
Wat versta je onder ECHT leren rijden?
Maar ik leer op de manege met veel verschillende paarden te rijden, op elk paard moet je dingen toch net iets anders aanpakken. Je leert dus wel aanpassen aan verschillende paarden.
Bij mijn verzorgpony op een privestal zijn er mensen die alleen met hun eigen paard zo kunnen rijden, maar met een ander paard dat niet kunnen.
Ik denk dat je op een manege waar goede paarden op een hoger niveau hebt, toch ver kan komen.
, moest ik op een shetlander die pittiger was dan ik gewent was, en ik ben er toen keihard afgevallen op een elektriciteits kastje, die IN de bak stond
, lichte hersenschudding en doodsbang om nog op de kleinste pony te zitten. Daarna heb ik jarenlang niet gereden, maar omdat ik wel graag wilde poetsen en wandelen heb ik dat gedaan. Ik rijd nu sinds een jaar weer paard. Het begin was heel erg moeilijk, maar het gaat steeds beter. Heb eerst 5 lessen aan de longe gehad om mijn evenwicht en vertrouwen in/op het paard een beetje terug te vinden. Ik heb daarna nog 5 privélessen gehad, dat was vooral weer helemaal opnieuw leren stappen, draven, figuren rijden, goede overgangen maken enz. Daarna ben ik doorgegaan in een groepsles en daar leerde ik om goed te galloperen, op het goede been te rijden, het paard aan de teugel te krijgen en dressuuroefeningen. Ben nu bezig met springles. Kortom oude manege was verschrikkelijk, nieuwe manege is super! Horsefreak schreef:Fidele schreef:Ik ben van mening dat je op een manege nooit ECHT kunt leren rijden, de groep is te groot voor individuele aandacht.
Wat versta je onder ECHT leren rijden?
Maar ik leer op de manege met veel verschillende paarden te rijden, op elk paard moet je dingen toch net iets anders aanpakken. Je leert dus wel aanpassen aan verschillende paarden.
Bij mijn verzorgpony op een privestal zijn er mensen die alleen met hun eigen paard zo kunnen rijden, maar met een ander paard dat niet kunnen.
Ik denk dat je op een manege waar goede paarden op een hoger niveau hebt, toch ver kan komen.
wat een slechte les, wat een getrek aan teugels, geklapper met zweepjes en een stel kinderen, zgn. "half gevorderd", die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Imo echt schandalig, en het ergste is dat de ouders aan de kant geen idee hebben waar ze voor betalen.