Het leed dat het-ontbreken-van-gezond-verstand heet...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

estja

Re: Het leed dat het-ontbreken-van-gezond-verstand heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:06

Zoals meerderen hier al schreven: op een manege lopen veel onervaren mensen rond. Van een fatsoenlijke manege mag echter ook verwacht worden dat ze die (aanstaande) ruiters zaken bijbrengt. Over hoe je met elkaar omgaat, hoe een paard in elkaar steekt (vluchtdier). En als de manege die regels goed hanteerd zijn ze binnen de kortste keren ook bij iedereen bekend. Helaas is daar blijkbaar een stuk blijven liggen bij de manege waar jij nu gestald staat. Maar goed, het kan dus blijkbaar nog veel erger, lees maar hoe het op de manege van Meetje 22 gaat. Dat komt echt op mij over als het prototype van een anti-manege die zijn zaken zeer slecht voor elkaar heeft. Maar goed, blijkbaar heeft Meetje 22 de keuze gemaakt om op een dergelijk kwalitatief slechte manege te willen staan.
Terug naar jouw manege: ik vind het helemaal niet raar als jij er iets van zegt als mensen deuren opensmijten zonder op te letten, jassen over de bakrand wapperen e.d. Rondslingerend zweepje kan gebeuren maar dat zei je zelf ook al? Jammer dat de manege hierin ook niet wat meer haar verantwoordelijkheid neemt.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:14

moet zeggen dat ze bij ons heel netjes zijn wat dat betreft Lachen
een enkeling die zich associaal gedraagd af en toe, maar deze persoon krijgt dit ook vaak meteen te horen van andere mensen.
jaasen likken bij ons ook gewoon op de bakrand, maar men houdt er wel rekening mee dat deze jassen er niet zomaar "gegooid worden", vaak worden ze er gewoon netjes neergelegd ( en anders veronderschuldigen de mensen die het wel doen, zich vaak).
ook als iemand de bak inkomt, wordt er standaard: deur vrij, geroepen. ook als je de bak uitgaat.

niet iedereen weet de bakregels, maar dat worden er steeds meer, al met al heb ik dus geen klagen bij ons Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:15

Ik kan me eigenlijk niet echt inbeelden hoe die manege eruit ziet.. maar bij ons op de manege kun je het gewoon zíen als er een paard aankomt?? en de meeste mensen kíjken bij ons ook of er een paard aankomt? Lijkt mij niet meer dan logisch. En bij ons mag je alleen bij het wisselen van de lessen de bak in. Maar kun je daar de paarden niet zien ofzo? dan vind ik het wel net zo netjes als er even gevraagd wordt of er iemand voor (of bijna voor) de deur rijd. Verder tja.. zo'n jas.. ik hang m'n vest ook wel eens over de bakrand/deur geen paard die er van schrikt trouwens. Dit doe ik trouwens vaak tíjdens het rijden als ik het te warm krijg en dan geeft ik m'n vest aan iemand die dan aan de rand staan en die hangt hem dan over de rand. Tjah.. pech dan dat jou paard daar (nog) voor schrikt.

Maar misschien interpeteer (of hoe je dat ook schrijft Tong uitsteken) ik jou verhaal en de situatie verkeerd.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:21

estja schreef:
Zoals meerderen hier al schreven: op een manege lopen veel onervaren mensen rond. Van een fatsoenlijke manege mag echter ook verwacht worden dat ze die (aanstaande) ruiters zaken bijbrengt. Over hoe je met elkaar omgaat, hoe een paard in elkaar steekt (vluchtdier). En als de manege die regels goed hanteerd zijn ze binnen de kortste keren ook bij iedereen bekend. Helaas is daar blijkbaar een stuk blijven liggen bij de manege waar jij nu gestald staat. Maar goed, het kan dus blijkbaar nog veel erger, lees maar hoe het op de manege van Meetje 22 gaat. Dat komt echt op mij over als het prototype van een anti-manege die zijn zaken zeer slecht voor elkaar heeft. Maar goed, blijkbaar heeft Meetje 22 de keuze gemaakt om op een dergelijk kwalitatief slechte manege te willen staan.
Terug naar jouw manege: ik vind het helemaal niet raar als jij er iets van zegt als mensen deuren opensmijten zonder op te letten, jassen over de bakrand wapperen e.d. Rondslingerend zweepje kan gebeuren maar dat zei je zelf ook al? Jammer dat de manege hierin ook niet wat meer haar verantwoordelijkheid neemt.

Pardon,een kwalitatief slechte manege ?
Jij weet overduidelijk niet waar je over praat. Koe
Ik had het erover dat er genoeg mensen zijn met minder ervaring.
En ik vertel ook aan deze mensen dat sommige dingen niet de bedoeling zijn,maar wel op een normale manier.

edit: heb even gekeken waar jij staat maar je bent leeg...............

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:24

De bak is bij ons helemaal te overzien, behalve vanaf die 'enge' deur, want die kant van de bak is afgesloten omdat aan die kant ook stallen zijn dus je komt via een gang dan in de bak uit, je zult dus echt goed links en rechts moeten kijken anders kun je alleen recht vooruit kijken de bak in.
Aan de andere kanten heb je alleen af en toe de dikke dragers van het dak zeg maar, verder volledig zicht over de bakken heen.
Er zijn daar twee binnenbakken naast elkaar, tijdens de lessen kun je dan in de andere bak rijden en dan mag je dus naar believen in- en uit de bak gaan als je dat wilt.

Normaalgesproken is mijn paard ook echt niet zo'n schrikkerd, hij is juist hartstikke mak. Zelf doe ik ook weleens vanaf mijn paard mijn jas uit, maar dan leg ik hem op de rand ipv hem te gooien.
Eigenlijk vind ik het niet-met-jassen-gooien net zoiets als dat je niet langs de bak mag rennen, alleen dit is geen geschreven regel maar een fatsoensregel Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:27

oh.. de jas werd echt gegooit, sorry dat was me niet helemaal duidelijk, nouja opzich is het niet zo handig van het meisje maar om haar daar nu helemaal vooruit te kafferen. En van die deur, of even goed links en rechts kijken of vragen of er niemand aankomt Knipoog

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:29

Als je bij ons zuke dingen flikt of heel lomp met de pony's omgaat of zelf alles beter weet wordt je er gewoon afgetrapt xD duss eigelijks hebben we nooit veel problemen want onze instructrice geeft je altijd wel flink op je donder als er iets gebeurd Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:41

Wat ben ik blij dat ik een bak voor mij allen heb Haha!
Er zijn mensen die het nooit leren, zo ken ik er een paar die als ze aan het rijden zijn vergeten dat er nog meer mensen kunnen rijden en de regels helemaal vergeten.
Met het gevolg dat anderen op de rem moeten of ineens uit moeten wijken.

Natuurlijk kunnen er dingen gebeuren waar je niet op bedacht bent, maar een bakdeur die vlak voor je neus opengaat of een jas die voorbij komt vliegen moet niet kunnen.
Hoe bomproof je paard ook is, het blijven vluchtdieren.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:51

Ik ben het met de rest eens.
Maar je zegt op pagina 1 dat ieder paard schrikt van een jas die op dat moment als
jij langs rijd op de bakrand wordt gegooid. Das natuurlijk onzin!
Dan moet je is naar een wedstrijd gaan, daar gebeurt nog veel meer Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:53

euh TS zit op een jong paard..............

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:54

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een bomproof haflinger van bijna 20 jaar heb, maar ook zij zou schrikken van vliegende jassen en deuren inhaar gezicht, raar nee zeer normaal lijkt mij. Ik zou zelf een trap terug geven tegen de deur als ik ergens loop en iemand gooit een deur tegen mij aan. Jassen daar kun je je paard aan laten wennen, maar een beetje fatsoen zoals even checken of het nog gaat met de gevallene is op zijn minst op z'n plaats. Ik ben blij dat mijn paarden gewoon op een wei staan en dat ik hier geen last van heb. Sterkte ermee

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:59

_Rapido_ schreef:
Ik ben het met de rest eens.
Maar je zegt op pagina 1 dat ieder paard schrikt van een jas die op dat moment als
jij langs rijd op de bakrand wordt gegooid. Das natuurlijk onzin!
Dan moet je is naar een wedstrijd gaan, daar gebeurt nog veel meer Clown

Het gaat er toch om dat die jas ineens over de rand gegooid wordt, op wedstrijden kan dat idd ook gebeuren maar dat maakt toch niet uit.
Het hoort gewoon niet, thuis niet en op wedstrijd niet.
Een hoop mensen denken gewoon niet na en naar mijn idee heeft de TS daarvoor dit topic geopend.
Een beetje rekening houden met anderen en de regels naleven is dat dat zo moeilijk?

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:20

anniee schreef:
Als die jas daar al ligt niet nee. Maar als er iemand langs je draaft gooi je toch niet je jas op de bakrand ongeacht welk paard het om gaat?

Zoals gezegd; ik oefen mijn paard veel met dit soort dingen en hij heeft gewoon duidelijk een slechte week want normaal is hij echt bomproof. Rondslingerende dingen kan ik me daarom niet zo erg aan ergeren hoor maar noem ik erbij om mijn plaatje van ergernis compleet te maken Knipoog waar ik me wel aan kan ergeren zijn dus deuren die niet dichtgedaan worden of juist voor je neus opengegooid, en mensen die zonder om zich heen te kijken ergens iets neergooien.

Het klinkt idd niet al te sociaal daar anniee. Behoorlijk riskant om zo zonder te kijken de deur van de binnenmanege open te gooien. En zonder kijken jassen of andere troep over de bakdeur gooien vind ik ook niet normaal. Ik zou daar zelf al van schrikken, met óf zonder paard Haha!
Desensibiliseren ben ik het mee eens maar wel in fases. Klinkt trouwens of dat met de mensen zelf daar al aardig is gelukt...

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 00:22

ellenlouise schreef:
Desensibiliseren ben ik het mee eens maar wel in fases. Klinkt trouwens of dat met de mensen zelf daar al aardig is gelukt...

Hihi was bij deze persoon in elk geval wel het geval inderdaad Knipoog

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:27

anniee schreef:
Daar zijn ze op deze manege weer heel erg voorzichtig in; met al de bakken die we hebben mag je niet je paard losgooien in de ene bak als er in de andere (afgescheiden) bak iemand aan het rijden is want ooeeee stel je paard schrikt hiervan.
De pony's en de paarden scheiden ze ook om die reden want stel je voor dat ze bang zijn voor elkaar Knipoog

Ja de pony's en paarden staan daar gescheiden maar volgens mij niet om de reden dat ze bang voor elkaar zouden zijn.
En ik kan me voorstellen dat als paarden bij pony's komen (of andersom) die ze niet kennen dat dat wel eens tot iets fouts zou uit kunnen lopen. Die paarden en pony's komen noooit in contact met elkaar (uitzonderingen daar gelaten) ze willen liever voorkomen dan genezen Lachen

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 00:32

Ja maar dat is toch gek?
Dat ze gescheiden gestald zijn is puur wegens het feit dat er ponystallen en paardenstallen zijn qua afmeting. Maar ze willen het echt altijd perse scheiden, ook qua rijtijden enz.
Ze vonden het destijds ook al gek dat ik met een pony in de paardenles ging rijden, want daar zouden de paarden last van hebben ofzo? Na de eerste paar lessen zei een medelesser eens: hey jouw pony is veel kleiner dan mijn paard, maar jij haalt mij altijd in ROFL

Ik vind het verder een supergoede manege hoor, begrijp me niet verkeerd, ergerde me alleen aan die jassengooister Knipoog
De stallen zijn er prima, instructie ook en de mensen zijn ook wel gezellig hoor Haha!

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:38

mja ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat als er in 1 bak iemand serieus aan het rijden is, dat er in de andere bak geen paard los mag staan. het enige wat die bakken van elkaar scheidt is een laag kruisje Lachen beetje paard/pony komt daar wel overheen en dan heb je een paard on the loose Knipoog

moet toegeven dat een vriendin van mij laatst ook nog met een niet uitkijkende deurengooister te maken had. sommigen mogen inderdaad ook wat beter uitkijken maarja. zelf kunnen we er helaas vrij weinig aan doen Knipoog

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:42

Cassidy schreef:
anniee schreef:
Als die jas daar al ligt niet nee. Maar als er iemand langs je draaft gooi je toch niet je jas op de bakrand ongeacht welk paard het om gaat?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet kijk of er toevallig iemand langs rijdt als ik mijn jas op de bakrand leg/gooi/smijt/zwier. De paarden bij ons op stal hebben een uitvoerige "sacking out" oftewel DESENSIBILISATIETRAINING (drie keer woordwaarde) gekregen, en geen van hen staat daarvan te kijken. En verder wordt er met ze gewerkt, zodat ze pseudo schrikreacties wel uit hun hoofd laten. Wet pads make sweet horses.

*LOL*

Verder ben ik het er wel mee eens..dat de manege idd ook een bepaalde taak heeft om enig 'ruiterfatsoen' bij te brengen.. Clown
Dus niet "deur vrij!" Ogen stijf dicht en zo hard mogelijk die deur open smijten. Dat lijkt me idd wel gevaarlijk.

Jassen e.d. slinger ik ook gewoon in de rondte..moeten ze maar aan wennen.. Ja

Verder hier geen manegeleed, want ik sta thank god niet op de manege..
mis de binnenbak wel..maar het laten-liggen-is-bij-een-ander-in-kast-belanden-fenomeen mis ik niet Tong uitsteken Plus de roddelfabriek erom heen..en de tijden waar aan je je moet houden etc.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 00:45

Mwah als je dat kruisje een beetje goed opbouwt zoals de meesten wel doen valt dat met de paarden ' on the loose' wel een beetje mee aangezien de rest van de afscheiding gewoon een steady wand is. Dan ga je daar toch staan?
Maar goed, we gaan een beetje off-topic Haha!

'Grappig' dat je vriendin het laatst ook had daar met de deuren, blijbaar toch een gebrek aan etiquette? Clown

Overigens mag Storm in de losgooibak van veel mensen wel los staan als ze gaan rijden aangezien meneer toch alleen maar dom voor zich uit staat te staren en dus geen pas verzet Huilen van het lachen

Born2BCrazy schreef:
Verder hier geen manegeleed, want ik sta thank god niet op de manege..
mis de binnenbak wel..maar het laten-liggen-is-bij-een-ander-in-kast-belanden-fenomeen mis ik niet Tong uitsteken Plus de roddelfabriek erom heen..en de tijden waar aan je je moet houden etc.

Dat heb ik ook alweer ondervonden inderdaad; ben in die 6 week tijd al 3x mijn longeerzweep kwijtgeweest die zelfs na een briefje van mij op het prikbord niet geretourneerd werd (hoewel duidelijk herkenbaar), twee van mijn emmers die op mijn kast staan hebben steeds pootjes en momenteel twee rijzwepen ook...zucht Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:52

Typisch verhaal zeg. Ga dan rijden als het minder druk is. Je vindt idd dat iedereen zich aan jou aan moet passen, maar zo werkt het niet op een manege. Iedereen heeft recht zich daar te bewegen net als jij. Er lopen kinderen en mensen die niets met paarden te doen hebben (kinderen ophalen en brengen). Daar kun je niet van verwachten dat er nooit een deur openklapt of zoiets. Gewoon vette pech.

Ik zou het sowieso rustiger aan doen met een 3 jarige. Je kunt ze ook duidelijk niet de baas.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:55

Ik, gelukkige bezitster van een bakspokenzoeker-paard ben het met je eens dat er gewoon regels moeten zijn.
Die regels zijn er voor de veiligheid van ruiter en paard, en daar hoort een ieder zich aan te houden.

Ik vind dat de manege-eigenaar of mensen die er werken, er een grote invloed op moeten hebben om mensen te wijzen erop dat er regels zijn. Maar die mensen hebben niet overál ogen.
Op het moment dat je ziet dat iemand per ongeluk, expres, vaker of minder vaak, een bepaalde regel overtreedt, dan kun je zelf op een volwassen manier deze persoon erop wijzen. Vervolgens, afhankelijk van de reactie van deze persoon, kun je het nog even uitleggen aan de manegehouder.

Onze manege heeft het certificaat 'veilig paardrijden' en de accommodatie is nu 1,5 jaar oud, nageltje nieuw dus. Dus wel opgesteld conform de meest recente veiligheidseisen. Het is niet nodig om de ervaren pensionklanten hierop te wijzen, iedereen denkt met zijn of haar gezonde verstand mee, maar de manegeklanten die 1x in de week komen lessen en veelal recent begonnen zijn, kunnen dit nog niet allemaal weten. Wij helpen elkaar om mensen hierop te wijzen, doch op een hele vriendelijke manier, voorzien van een complete uitleg over het hoe en waarom.

Jij, met je nog jonge, onervaren paard, zult zelf wat alerter moeten worden op je omgeving om te voorkomen dat je nogmaals vele snoekduiken en lanceringen zult meemaken. Die deur, daar kun je even niets aan doen maar je zou dit kunnen bespreken met de manege eigenaar? Dat hierop beter gelet gaat worden. Vervolgens, mocht iemand die deur zomaar open kwakken (kwalijke zaak trouwens al dat die deur naar binnen toe opent, niet zo slim bedacht trouwens, maar goed...), dan kun jij persoonlijk die persoon erop wijzen dat het niet zo verstandig was.
Op jassen etc. zul je zelf moeten letten. Als iemand de bak in komt lopen, kun je even een overgang naar de stap maken, even vragen wat die persoon van plan is te gaan doen. Hierbij kun je best even aangeven dat je het vraagt omdat je je handjes vol hebt aan je kijkerige paard, daar is toch niets mis mee?

Verder, als je niet gelukkig bent met de gang van zaken daar...zou ik als ik jou was heel snel een andere stalling gaan zoeken...

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 00:59

Wat knap om vanachter de pc te zien dat ik mijn paard de baas niet ben ROFL
Overigens rijd ik mijn 3,5 jarige 2 tot 3x per week een half uurtje dus rustig aan doen we zeker wel.

Ik ga er vanuit (en zie dat ook gebeuren) als ouders kinderen bij zich hebben dat zij de kinderen leren dat er niet gerend of gespeeld mag worden naast de bak, is een regel in iedere manege die ik ken.
Dat er eens een deur opengedaan wordt en een paard daar van schrikt; so be it.
Moedwillig een deur opensmijten als je er langs rijdt of zonder omkijken iets op de bakrand smijten blijf ik not-done vinden. Geen reactie geven als iemand daardoor valt al helemaal...

Overigens ben ik superblij met deze stalling en iets beters is er echt niet te vinden hier Lachen
Heb het verhaal in een opwelling van ik-sta-paf geschrven bij thuiskomst.
Laatst bijgewerkt door anniee op 27-01-08 01:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 00:59

Overigens snap ik al die problemen niet hoor, ja ik snap het wel, maar ik weet ook dat het anders kan.

Onze manege is pensionstal én manege. De manegepaarden hebben hun eigen stallen en staan apart van de pensionpaarden. Het is voor de manegeklanten niet toegestaan om aan de kant van de pensionpaarden te komen; geen drukte dus in die stallen. Geen last van rondrennende kinderen. Honden niet toegestaan dus ook geen last van.
Verder hebben wij zelfs nog geen afgesloten kasten (maar wel afgesloten zadelkamers met cijfercodes erop) maar ben nog nooit mijn spullen kwijt geweest. Heb anderen er ook niet over gehoord.

De hier beschreven ervaringen heb ik wel op andere, veel rommeligere stallen meegemaakt. Daar was het ook niet zo goed georganiseerd en geregeld als op de stal waar ik nu sta.
Ik denk dat veel daarmee te maken heeft. Plus natuurlijk hoe de manegehouders ermee omgaan...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 01:03

Kinderen zijn en blijven kinderen. Ouders zijn en blijven ouders en die kunnen veel zien maar zijn ook weleens wat onoplettend natuurlijk!

Als jij ervan overtuigd bent dat die deur echt moedwillig is open gesmeten en die persoon niet even sorry of what ever tegen je zei, waarom ben je dan daarna niet even met die persoon gaan praten? Zou ik wel doen hoor. Voor hetzelfde geld was die persoon helemaal in gedachten verzonken, problemen thuis, what ever en heeft zij/hij het helemaal niet in de gaten gehad, ja toch?
Als ik jou was zou ik die mensen er gewoon op aanspreken, op een normale manier natuurlijk.
Alhoewel ik me wel kan voorstellen dat als het de zoveelste was dat je even je geduld verliest Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 01:09

anniee schreef:
Moedwillig een deur opensmijten als je er langs rijdt of zonder omkijken iets op de bakrand smijten blijf ik not-done vinden. Geen reactie geven als iemand daardoor valt al helemaal...

En dát vind ik nou weer knap. Dat je weet dat het moedwillig was. Geen reactie geven op iemand die ten onrechte uit haar panty schiet is de beste manier is mijn ervaring.

Maar waarom rijd je ze in een drukke tijd? Vooral in deze wenperiode kun je toch beter rustig starten? Want idd een paard wat schrikt van een zweepje op de hoefslag?