Ruiterrijbewijs!!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

terrortitus

Re: Ruiterrijbewijs!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:19

ja toch vind ik het belangrijk dat je pas gaat buitenrijden als je een ruiterbewijs hebt.
Ik vind dat ze moeten aanschaffen dat je niet verzekerd ben zonder ruiterbewijs als je buitenrijd(op de opbenbare weg). je bent zonder autorijbewijs ook niet verzekerd als je gaat autorijden en je maakt een ongeluk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:21

Je kan een auto niet met een paard vergelijken

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:26

Ik vind dat je een auto en paard ook niet kan vergelijken, je blijft met levende have te maken hebben.

terrortitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:27

ik vergelijk een auto niet met een paard. ik zeg alleen bij beide ben je een bestuurder je ben wel gelijk in het verkeer. en qua verzekering vind ik dat ze dat gelijk moeten stellen je MOET gewoon je ruiterbewijs hebben voor de veiligheid en de verzekering net als bij een autorijbewijs. Anders moet je maar gewoon op eigen terrein blijven rijden. Voor iedereen zijn veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:29

Niet mee eens
in elke auto waar je opstapt zit de rem op dezelfde plek
Geen een auto schrikt, dus het blijft altijd gelijk

Ga ik nu op een duffe manege knol mijn bewijs halen en spring ik in het najaar op mijn 3 jarige die dan net zadelmak is, zegt dat bewijs niet veel.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:31

runningkawa schreef:
Niet mee eens
in elke auto waar je opstapt zit de rem op dezelfde plek
Geen een auto schrikt, dus het blijft altijd gelijk

Ga ik nu op een duffe manege knol mijn bewijs halen en spring ik in het najaar op mijn 3 jarige die dan net zadelmak is, zegt dat bewijs niet veel.

Helemaal mee eens!

terrortitus

als je je ruiterbewijs hebt, heb je genoeg ervaring om te zien op welk paard je wel of niet naar buiten kan.

Anoniem

Dus als ik op het meest brave manegepaard rijdt een bewijs krijg, wat veel geld kost door de overbodige verzekering, kan ik zeker ook een 4jarig paard op de weg rijden ookal heeft ie nog nooit een auto van dichtbij gezien?

RK, je was me net voor Lachen

terrortitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:33

maargoed ik ga er verder niet meer op in en ik hoop dat ze het binnenkort verplichten, Voor de veiligheid van ons allemaal.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:43

Het ruiterbewijs is nog niet verplicht, behalve in bepaalde gebieden. Daar is, in overleg met de terreineigenaar, het terrein opengesteld voor houders van ruiterbewijzen. Dan nog hoeft niet iedere ruiter in een groep een ruiterberwijs te hebben. De terreineigenaar weet dan in ieder geval dat één van de ruiters ooit eens een examen gedaan heeft waar o.a. gesproken is over het zuinig met het terrein omgaan...
De intentie (of de wens) is inderdaad om het ruiterbewijs een zelfde status te geven als het (auto)rijbewijs. Op zich zou dat wel een goed idee zijn, want met een paard naar buiten gaan (en zeker in de bebouwde kom) is helaas toch niet zonder gevaar. Een bewijs van rijvaardigheid kan dan geen kwaad. En dan nog weten we allemaal dat een paard altijd kan schrikken.

De verzekering is een aanvullende verzekering. Helaas blijkt dat lang niet iedereen WA verzekerd is (is ook niet verplicht, maar het is wel onverstandig om niet WA verzekerd te zijn). De ruiterbewijsverzekering betaalt altijd uit en probeert dan de kosten eventueel te verhalen op je WA verzekering. De voorwaarden van die verzekering zijn aangepast op de risico's die rond het paardrijden kunnen voorkomen. De kosten van de tweejaarlijkse verlening zijn dan ook bedoeld voor de verzekeringspremie. En zooo duur is dat nou ook weer niet...

Analoog aan het ruiterbewijs is er uiteraard ook het koetsiersbewijs (in versie enkelspan en tweespan).

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 22:50

Ik woon in een gebied waar je een ruiterbewijs nodig hebt om in het bos te mogen rijden.
(het Goois Natuur Reservaat)
Je moet een 'boskaart' kopen bij het GNR,en om die te kunnen kopen moet je een ruiterbewijs hebben.
Omdat ik alleen maar buiten rij,en ik in dit gebied woon,heb ik mijn ruiterbewijs gehaald.
Voor het geld van de boskaart onderhouden de boswachters de ruiterpaden en letten ze op omgevallen bomen enz.
Het ruiterbewijs is geen garantie dat de ruiter het altijd goed doet of weet.
Ik heb hem alleen gehaald omdat ik anders een bekeuring krijg als ik een buitenritje maak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:56

terrortitus schreef:
als je je ruiterbewijs hebt, heb je genoeg ervaring om te zien op welk paard je wel of niet naar buiten kan.

Sorry, maar nu schiet ik toch in de lach Lachen
De eisen van dat bewijs zijn zo belachelijk laag, dat je dat met 20 manege lessen kunt halen.
Kids van 12 met amper ervaring.
Sorry, maar die kunnen echt niet inschatten wat wel en niet kan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:14

pjotrg schreef:
De verzekering is een aanvullende verzekering. Helaas blijkt dat lang niet iedereen WA verzekerd is (is ook niet verplicht, maar het is wel onverstandig om niet WA verzekerd te zijn).

Hier in Spanje is een aanprakelijkheidsverzekering voor ruiters wél een verplichting als je op de openbare weg wil.
Ook dien je hier het identiteitsbewijs van het paard bij je te hebben én dat van jezelf en als je niet als eigenaar op de kaart van het paard staat heb je ook bewijs nodig dat je er mee op pad mag zijn.
De praktijk heeft hier weinig overeenkomst mee maar nagenoeg iedere spaanse ruiter wéét dit wel.

Overigens loopt hier een ander topic over. Over kennis van de wét, waaronder de wegenverkeerswet. Dát is nu net wél een verplichte basisvoorwaarde voor elke ruiter om aan het verkeer deel te mogen nemen. Dat dit niet getoetst wordt staat daar los van. Je hóórt het te weten. Voor jezelf, maar vooral als garantie voor de overige bestuurders. Het is een peiler van de verkeersregels!

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:16

Citaat:
Ook dien je hier het identiteitsbewijs van het paard bij je te hebben én dat van jezelf

Dat is hier ook Lachen

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:00

runningkawa schreef:
Citaat:
Ook dien je hier het identiteitsbewijs van het paard bij je te hebben én dat van jezelf

Dat is hier ook Lachen

Het paard moet een paardenpaspoort hebben met chip- of DNA-identificatie. Maar je hoeft dat paspoort niet bij je hebben bij een buitenrit. Dat hoeft alleen als je je paard vervoert per trailer of vrachtwagen.

En een ruiterbewijs is ook niet verplicht, alleen in bepaalde gebieden heb je die nodig als je daar wil rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:15

Officieel hoor je het bij je te hebben, alleen doet niemand dat Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:18

nielsd schreef:
Een ruiterbewijs heb je niks aan. Je mag dan alleen in een paar gebieden in NL rijden. Maar je mag sowieso in je eentje rijden, ookal is dat niet verstandig.

By the way, kan je ook Nederlands typen?

Zonder ruiterbewijs had ik mooi met mijn knollie alleen maar langs de weg kunnen stappen hoor, voor ons is het ruiterbewijs de enige manier om in het bos/duin etc te rijden! Dus dat je er niks aan hebt is een beetje kort door de bocht.

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:18

runningkawa schreef:
Officieel hoor je het bij je te hebben.....

Waar staat dat ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:20

Geen idee waar dat nu staat, maar heb dat wel ergens gelezen, dat je met een paard op de weg dat altijd bij moet hebben. Of dat ze dat verplicht gan stellen, maar geloof dat dit al was.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-02-07 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:20

maar het was toch ook zo bedenk ik me ineens dat je hem na 6 jaar moet verlengen ofzo?en ik ben hem kwijt nu...kan je ergens achtehalen of dat ding nog geldig is en waar kan je dan een nieuwe ophalen?iemand een site?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:22

neem even contact op met die stichting dan kan je als je binnen 2 jaar na verlopen reageert hem opnieuw aanschaffen op basis van de bij hun bekende gegevens. Voorheen was dit binnen 4 jaar meen ik.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:23

welke stichting?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:25

Hmmm even denken Stichting Recreatieruiter of iets van Ruiterbewijs. Zoek eventjes op Google, dan kom je zelf ook een heel eind neem ik aan. Gewoon ruiterbewijs intypen lijkt me.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:25

jrxs4all

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:29

runningkawa schreef:
Geen idee waar dat nu staat, maar heb dat wel ergens gelezen, dat je met een paard op de weg dat altijd bij moet hebben. Of dat ze dat verplicht gan stellen, maar geloof dat dit al was.

De officiele regels staan hier:

https://bedrijfsnet.pve.agro.nl/pls/pbs/docs/folder/BEDRIJFSNET_US_CA/LINKS/PAARDENPASPOORT/INT+VO+IR+PAARDACHTIGEN+T-M+WIJZ+2005-II.DOC1.PDF

Waar het om gaat in die regels:

Artikel 2
1. Het is verboden paardachtigen ouder dan 7 maanden te houden die niet zijn
voorzien van een geldig paspoort.

Artikel 3
1. Het is verboden paardachtigen te vervoeren of te doen vervoeren, die niet
vergezeld gaan van een geldig paspoort.

In het algemeen hoeft een paard dus alleen een paspoort te hebben ("zijn voorzien"). Het bij je dragen van het paspoort ("vergezeld gaan") is alleen nodig bij vervoer. Niet bij buitenritten.
Laatst bijgewerkt door jrxs4all op 12-02-07 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt