Paarden/pony's Leeuwarder Manege: de stand van zaken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fique

Re: Paarden/pony's Leeuwarder Manege: de stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:38

hoi, manege purmerbos heeft ook een eigen website dus je kan zien waar ze terecht komen.
onze manege is ook pensionstal geworden en de lespaarden verkocht aan lesklanten. we hebben ook nog 1 paard en 1 pony over. is wel raar hoor. sterkte

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:37

Hey,

ik ben zelf nog niet op de manege geweest maar hoorde dat alle paarden en pony's die niet geleased worden al verkocht zijn. Behalve dan de reserve en mijn schatje LouLou.. Als reden hoorde ik dat ze niet meer schimmels wouden. Maar denk dat het een smoesje is om haar niet aan te kopen. Neem het ze eerlijk gezegd niet kwalijk hoor.. maar toch..
Ach ik weet niet wat waarheid is en wat niet, maar toch leuk voor de andere pony's.
Hoop dat ik of een ander binnenkort een echte update kan geven zodat het wat duidelijker wordt.
Groetjes Rianne

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:44

Lease:
Aranka
Big Ben
Choco
Dironja
Double
Jasmijn
Joker
Kai
Nikita
Palo
Sylvester
Toledo (reserve)
Wapper
Winnie

Naar Purmerend:
Bobo
Jolly
Jumbo
Misty
Teddy
Willy

Pensioen:
Berthus
Ginger
Jane
Quido
Tarzan

Eigen:
Cindy
Tinky Winky

Overig:
Lodewijk: gaat terug naar zijn eigenaar, was in bruikleen bij de manege (staat er nog)
Loulou: onbekend (is al weg)
Polly: verkocht aan pensioenstal of ingeslapen
Quintos: staat nu bij zijn oude eigenaar als gezelschapspony

Behalve de paardjes die naar Purmerend zijn en die 3 bij overige staan ze allemaal nog bij de manege. De stands die straks worden omgebouwd tot loopstal voor 'onze' ouwetjes zijn al leeg, dus met enige mazzel staan die binnenkort lekker in een groot stuk los.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:16

Ik dacht dat ze Loulou en Willy samen wilden verkopen. Ik vond eigenlijk dat Willy nu rust mag hebben, geen manege werk meer voor haar. Tijdens de lessen was ze echt niet meer te genieten.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:51

Dat zou eerst ook, maarja als de koper niet wil =( Wilfred blijft een ondernemer en als hij goed geld kan verdienen door 6 paarden te verkopen zal hij niet nee zeggen omdat die 7e niet mee mag.

Blijft natuurlijk jammer voor Loulou en Willy, dat was gewoon een geweldig stelletje. Ben het ook met je eens dat Willy wel wat rust kon gebruiken, hij liep niet echt geweldig meer. Misschien dat hij in purmerend minder hoeft te lopen? Een uurtje per dag zou al veel schelen denk ik.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:28

Ik denk het ook ja. Je kon echt merken dat Willy het manege werk zó zat was. Als iemand een tik moest geven, ze gaf er niet meer om. Ze bokte gewoon 5x heel hoog, maar het hielp niet. Nee, niets voor haar.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:04

Hey,
Alle pony's en Jolly zijn veilig aangekomen in Purmerend. Kijk op de website bij het fotoboek om te zien hoe ze erbij staan. Lekker in een mooie box zo te zien en zelfs bobo en teddy (dat is volgens mijn teddy) kunnen normaal naast elkaar staan. Ik denk trouwens dat ze nog aardig wat werk met Jolly zullen hebben, maar ze weten vast wel wat ze doen.
Wat me ook opviel was dat jumbo zonder peesjes erop staat, maar dat kan natuurlijk ook gewoon even voor de foto zijn.

Groetjes Rianne

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:17

Ow wat leuk om te zien dat de paarden/pony's zo goed terecht komen! Vind ze er allemaal goed uit zien, volgens mij zitten ze daar lekkerder in hun vel!

Richard78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 20:52

RianneH schreef:
... en zelfs bobo en teddy (dat is volgens mijn teddy)...
Idd Teddy. Als je bij de kleine foto's even op de foto gaat staan komt er zo'n geel balkje met foto-omschrijving.

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:41

wat grappig dit te vinden...
ik loop stage bij manege purmerbos met nog 2 andere uit mn klas. Wij gingen even rijden omdat er nog geen lessen zijn en ze toch aan hun beweging moeten komen.
1 meisje ging op willy en 1 op jumbo.
ik ging op een andere maar die komt niet bij jullie vandaan.
mijn mening over die 2.. zeggen jullie maar of het klopt.
jumbo is super traag, gaat in staking, maar bokt niet.
Willy kan wat lastig zijn in de overgangen. van stap naar draf bijv. doet ie t niet geef je tik met de zweep bok, steiger(tje),bok, voor de rest wel lief.
Nu vraag ik me af deed ie dat ook bij jullie in de manegelessen.
Lijkt mij als er een beginner opgaat dat het niet bepaald veilig is als paarden/pony's dat doen.

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:53

Jumbo traag, tsja... Niet één van de snelste maar ook niet super traag! Willy bokt idd op elke tik, een tik geven heeft bij Willy echt geen zin meer. Ze bokt er 4x op, (op 1 tik bv.) en gaat vervolgens gewoon weer verder als hoe ze de fout in ging.

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:09

Jumbo en willy zijn heus wel leuk te rijden alleen je moet even de motor opzoeken! Die pony's zijn gewend om hun rondjes te lopen dus uit dat vaste patroon moet je ze even halen!

Veel overgangen rijden en ze allert maken daarop en zelf ook actief op je paard zitten. En met je zweep ritme aangeven op linker en rechter schouder net zo lang todat ze daar wel op reageren. Deel de bak maar zo in dat je bij elke letter een overgang maakt naar stap en gelijk weer aanzet tot draf, of veel schijnovergangen gaan rijden. Probeer ze dus zoveel mogelijk van achter naar voor te rijden en op je zit terug en voorwaarts te rijden en dus niet met je hand, want dat is wat veel is gedaan!!

Succes!

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 11:05

JuuLePuuL schreef:
Jumbo en willy zijn heus wel leuk te rijden alleen je moet even de motor opzoeken! Die pony's zijn gewend om hun rondjes te lopen dus uit dat vaste patroon moet je ze even halen!

Veel overgangen rijden en ze allert maken daarop en zelf ook actief op je paard zitten. En met je zweep ritme aangeven op linker en rechter schouder net zo lang todat ze daar wel op reageren. Deel de bak maar zo in dat je bij elke letter een overgang maakt naar stap en gelijk weer aanzet tot draf, of veel schijnovergangen gaan rijden. Probeer ze dus zoveel mogelijk van achter naar voor te rijden en op je zit terug en voorwaarts te rijden en dus niet met je hand, want dat is wat veel is gedaan!!

Succes!

Yup, als je ze (allemaal, maar vooral Teddy, Jumbo en Jolly) zo rijd lopen ze prima door zonder te staken en als je echt de knopjes hebt gevonden ook zonder bokken. Ze zijn niet de makkelijkste als ze echt moeten werken (beginnerslesjes lopen ze zonder ook maar 1 stap verkeerd te doen), maar ze zijn wel lief en stiekem willen ze wel hoor Lachen

Vooral Willy was een beginnerspony, hij heeft erg veel moeite met de 'lastigere' dingen (zoals op eigen benen lopen) maar als je hem veel begeleid (met je houding, zweep als 'aanwijsstok') loopt ook hij prima. Alleen als het echt te lastig wordt gaat hij vol in de remmen.

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:28

Lupi schreef:
JuuLePuuL schreef:

Succes!

Yup, als je ze (allemaal, maar vooral Teddy, Jumbo en Jolly) zo rijd lopen ze prima door zonder te staken en als je echt de knopjes hebt gevonden ook zonder bokken. Ze zijn niet de makkelijkste als ze echt moeten werken (beginnerslesjes lopen ze zonder ook maar 1 stap verkeerd te doen), maar ze zijn wel lief en stiekem willen ze wel hoor Lachen

Vooral Willy was een beginnerspony, hij heeft erg veel moeite met de 'lastigere' dingen (zoals op eigen benen lopen) maar als je hem veel begeleid (met je houding, zweep als 'aanwijsstok') loopt ook hij prima. Alleen als het echt te lastig wordt gaat hij vol in de remmen.

dat is 1 van de belangrijkste punten vind ik bij manegepony's. Vooral voor beginners

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 14:22

Een vriendin van mij gaat binnenkort naar Purmerend om bij ze te kijken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:49

Hey,
Leuk dat ze langs gaat, maakt ze foto's en wil je die posten? Kunnen we met z'n allen genieten van de vooruitgang van die beestjes.
Ik was eerst zeker om ook langs te gaan, maar nu loulou er niet bij is heb ik iets minder zin erin..
Maar zeker veel succes met die leuke pony's. Bobo is trouwens ook al een oude in het vak, heb er zelfs op woensdagmiddag nog op gereden. Maar wel een superleuke knol Haha!

@Sence, ben jij Nadine van Jazz-dance? Hahaha, en natuurlijk van Kai, maar dat had ik al gezien Knipoog Hoe is het met hem, nog koliekerig geweest?

Groetjes Rianne

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:57

Jazz-dance? Is dat een paard? Nagelbijten / Gniffelen Blijkbaar niet dus, hihi!

Ik was de volgende dag gelijk weer naar de manege gegaan, en hij was helemaal in orde! Hij had de hele dag niet gelegen, maar gewoon als normaal, zoals altijd...

Gisteren weer gereden, ging ook als normaal alleen was het raar dat ie stil bleef staan met opstappen Clown (mij hoor je niet klagen!) en ik was er af gevallen!
Ik ging van stap naar galop maar spoorde iets te hard aan (had het niet in de gaten) en daar ging toch een grote bok! En toen ik weer op keek stond ik op de grond en Kai stond mooi naast me Clown Was staand gevallen Haha!

Moest vandaag ook, maar mocht niet van m'n moeder omdat het zo stormde!

Ik zal het aan dr vragen of ze foto's maakt!

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:02

Een topic over de Leeuwarder manege! Jeej:D Ben vrijdag weer voor het eerst even wezen kijken op de manege sinds het leasen is begonnen. Echt moeilijk om al die paardjes te zien en te weten dat je er nooit meer op zult rijden:( Maar ze zagen er wel goed uit. Helemaal Aranka he Lupi??:D

En voor de pony's die naar Purmerend zijn gegaan: Jullie hebben echt superpaardjes erbij gekregen!! Op de site te zien hebben ze het ook heel goed. Ze zagen er heel goed uit. Bobo is een geweldige pony, superlang mijn lievelingspony geweest, loopt ook heel lief in beginnerslessen. Maar is wel sterk en stijf en vergt moeite om em soepel te maken. Dus idd wat moeilijker voor de gevorderden. Teddy is een dondersteen, wil nog wel eens de andere kant op gaan die jij dus niet wil:P Maar kan wel heel veel. Toevallig niet al te lang geleden op gereden en luisterd wel heel goed (als ie wil:P) En dan Willy: echt een superpony!! Ik heb de laatste tijd niet echt meegekregen dat ie nukkiger was, maar ik denk dat hij dan idd genoeg heeft van het les lopen. Maar hij kan echt heeeel veel!! Als daar aandacht aan wordt besteed, loopt ie super! Aan de teugel, wijken doet ie praktisch zijwaarts.. echt heel veel leuke uurtjes op die pony beleeft, helaas nu een beetje te groot voor... En Misty is natuurlijk ook superbraaf, echt een racepony:D Jumbo is ook een dondersteen, vaak wil hij links en jij rechts. Ook lastig aan het been te krijgen, maar het lukt wel. Duidelijk zijn en niet blijven schoppen, dan liever tikjes op het schouder erbij. Ik heb hem ook eent tijdje bijgereden en hij blijft moeilijk, vooral omdat ie sterk is en gewoon tegen je hand in gaat. Maar hij kan wel super lopen!! En Jolly is natuurlijk ook geweldig! Superzware lessen altijd op dat paard, maar je krijgt er heel veel voor terug!! Hij wil uit zichzelf niet heel graag lopen, maar loopt bij beginners wel braaf zn rondjes. In de gevorderde lessen moet hij aan de slag worden gezet en wordt hij ook pittiger. Veel ritme geven met de zweep, opwaarts gaan zitten. Echt energie heb je nodig bij dat paard, zodat ie dat van jou gaat overnemen. Vooral op het voorwaartste richten en je zal zien dat ie dat echt wel kan!! Hij kan echt haaard!:D Maar het vergt wel wat energie van je:P

Dus als je verder nog wat tips wilt, meld het maar:P

@Sence: Jij bent een van de personen die Kai least dus?? Mazzelaar! Echt een superpaard, ook heeeel veel op gereden de laatste tijd. Je rijd bij Marisca in de les dus? Echt beter:D Ik hoop dat ie niet al te vaak last krijgt van zn koliekaanvallen:(

Misschien nog een tipals hij blijft lopen bij het opstijgen: bij het opstijgen loopt ie inderdaad altijd, truc is om hem eerst rustig te maken. Je singelt vaak aan en dan stap je ineens naar achter, naar zn kont om zeg maar je voet in de beugels te doen. Dat is vaak het moment dat ie gaat lopen. De truc is dus om aan te singelen en dan de beugels te doen. Als je dat hebt gedaan moet je gewoon overal gaan aaien en praten en zo naar achteren lopen. Daarna over zn kont en alles aaien, zodat je helemaal bij de achterkant staat. Vanuit daar kan je makkelijk je voet in de beugel zetten en opstijgen. Grote kans dat ie dan niet meer loopt:) Bij mij werkte het in ieder geval altijd!:D

@RianneH: Is de video mooi geworden?:P Ik ben superbenieuwd!!:D Vast en zeker een traaaanendal...

Oke, mijn aandeel heb ik weer gedaan aan dit topic:P
XL

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:13

Hey lydia! Jij hier ook!???? Gezellig!

Moest jij niet leren? Tong uitsteken

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:18

Jup, eindelijk es wat gepost:P Ben niet echt heel fanatiek:P Ik weet ook niet waar ik moet beginnen, er zijn zoooveel topics:P Dus je bent getuige van mijn eerste pooosts:P

Maare.. je moet leren Juul! Succes en xieje zaterdag!

XL

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:29

@ lydiakampman

Heel erg bedankt voor je tip! Zal er zeker gebruik van maken. Toevallig bleef hij de laatste keren wel steeds staan. Maar als hij weer gaat lopen, ga ik het proberen!

Ik ben ook heel erg blij dat ik Kai doe. Sinds de eerste keer dat ik erop heb gereden, ben ik verliefd op hem. Hij is zó apart, zó anders als de rest (vind ik). Ik hou daar wel van Nagelbijten / Gniffelen

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:11

Graag gedaan, hoop dat het helpt Knipoog Kai was ook echt mijn poppie, heb hem de laatste tijd echt doorgekregen. Hij is idd nog erg vers zeg maar, je kan er veel mee bereiken. Maar ook de andere manegepaardjes waren geweldig hoor! Als je even doorreed kon je met allemaal zoveel bereiken!! Ik mis ze allemaal Huilen

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:17

De laatste maand(en) voor het leasen, reed ik elke week op Kai. Toen begon ik hem ook door te krijgen, dan rijd hij zo fijn! En dan wil hij ook voor je werken. Vind het alleen jammer dat hij zo gevoelig is voor de zweep. Ik rij nu met mijn eigen dressuurzadel, en het rijd zoveel fijner! Ook nu ik les heb van Marisca, heel anders als voorheen. Toen had ik les van Dennis. Nu gaat het eigenlijk nóg beter omdat Marisca mij hem ook laat leren kennen zeg maar, haha Haha!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:17

En je mist ze, mja kan ik me wel voorstellen. Je kan altijd langskomen toch!! Lachen

Lied

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:37

Achja, ik kom nog wel es langs Tong uitsteken Maar das helaas niet hetzelfde... Maar Marisca is the best!! En ze laat je Kai idd zo goed kennen en opzoeken, ik heb echt heel veel van beide geleert Haha! En de zweep idd: gewoon erbij houden en niks mee doen. Vaak is zwaaien met de zweep aan één kant al voldoende om hem steun te geven, das nou juist zo vet aan dat paard, reageert overal zo goed op! Ben blij dat het zo goed gaat en dat je les van marisca hebt. Dat is echt zo goed voor Kai! Heb vrijdag even gekeken bij een man op Kai, die had les van dennis. Maar ik vond het maar niks Tong uitsteken Was natuurlijk ook een beetje jaloers Tong uitsteken haha