Zelf enkele spulletjes kopen voor manege pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

Re: Zelf enkele spulletjes kopen voor manege pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:33

ik vroeger wel zelf halsters, dekjes ( redelijk veel Tong uitsteken ), hoofdstel, borstels, martingaal( voor mijn leasepony toen ), eneen zweetdeken.

Nu die kinderen op de manege bij mij, hebben bontjes, kappen, alsters, hoofdstellen enz..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 13:43

Op het halster en het dekje na, heb ik gewoon poetsspullen

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:31

ik had alleen borstels, een halster + halstertouw en ik nam áltijd een zak wortels mee Tong uitsteken.
maar eigk vind ik een dekje en hoofdstel enzo beetje overdreven.. maja bij ons op de manege moesten pony's meestal gelijk na jouw les al lopen (dus afstappen en iemand anders erop..) en dan rijden die anderen met jouw hoofdstel dekje kappen enz Clown
een lease pony vind ik wel anders Knipoog

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:35

Ik had een halster met halstertouw een dekje en poetsspullen in een box. Ik heb nog even overwogen om een hoofdstel te kopen maar toen ging ik van die manege af dus had het niet meer zo heel erg veel zin! Maar ik nam alles gewoon steeds mee naar huis en liet het niet op de manege, dan werd het zo gejat!

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 01:11

Ik heb een halster met halstertouw, 1 dekje en m'n poetsspullen. Alles gaat wel ook gewoon iedere keer mee naar huis.

Vind het gewoon leuk en vaak ook makkelijk om m'n eigen spullen te hebben, zeker poetsspullen zodat ik de stal niet af hoef te speuren waar de manegepoetsdoos is gebleven. Een eigen halster valt mij onder vrijwel hetzelfde als eigen poetsspullen hebben. Tenslotte heb je bijna altijd wel een halster nodig als je een paard wilt poetsen. Koe

Eigen dekje is op mijn manege gewoon toegestaan mits er tussen 2 opeenvolgende lessen niet opeens daardoor van dekje gewisseld hoeft te worden. Gelukkig heb ik 95% van de keren nooit dat ik m'n paard moet overnemen van een ander, of dat er na mij nog iemand op moet en kan dus bijna altijd mijn eigen dekje gebruiken. Haha!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 01:19

Hm, "Geven" Doe ik niet, ik heb wel 3 setjes voor Kasmir.
Ook heb ik een eigen hoofdstel. Hier rij alleen ik mee omdat ik geen zin heb dat het na eventjes
weer helemaal naar de knoppen is. Tong uitsteken Poetsspullen heb ik ook. En eigen slobber! Koe Clown

Zijn halster, halstertouw zijn gewoon goed. Hij heeft een lekker dressuurzadel dus dat hoeft niet.
Hij heeft een canvas zwaar deken maar het enige dat hij heel houdt dus dat is ook helemaal oké.
Een HH-zomerdeken ook gewoon netjes. Kasmir komt niets te kort Tong uitsteken

Kasmir loopt altijd maar 1 uurtje per dag dus dat gedoe met meerdere mensen op een pony heb
ik geen last van. Ik verzorg Kasmir vast op maandag en rij hem dus vast. (Zaterdag ook en af en
toe meer dagen maar da's niet helemaal gepland Tong uitsteken)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 01:27

Ik heb alles voor hem Haha!

maar ik rijd hem door de week iets vaker en zie hem meer als vz pony dan manegeknol zeg maar Tong uitsteken

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 01:37

Ik heb nog nooit iets speciaal gekocht voor een manegepony/paard. Vind het ook niet nodig, omdat de kwaliteit op de manege waar ik op zit verder wel goed is.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 01:43

heb op een manege gereden...

vind het totaal onzinnig om geld uit te gaan geven voor spullen aan manege paarden. Een beetje fatsoenlijke manege behoort zijn spullen toch goed voor elkaar te hebben.

Poney89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:55

ik alleen wat borstels en vond het goed !

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:15

Ik heb nooit spullen speciaal voor een manegepaard gekocht. Vind het onzin, ze hebben goede spullen en daar hoef ik niks aan te veranderen.
Het enige wat ik had waren een paar borstels, die hadden ze op die manege niet. En ach, vond ik leuk. Haha!

Doortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 15:02

Cassia schreef:
@ de TS'er : het is niet erg als er gaten zitten in een dekje hoor Knipoog
ik kocht wel 'ns een dekje, halster en peesjes maar die nam ik gwn weer mee naar huis Lachen

Ja maar toch vind het beter om met een dekje te rijden die niét verleten is Tong uitsteken.

Doortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 15:11

Maar ik lees veel dat mensen zelf hoofdstellen, peesbeschermers & enkele zelfs een zadel kopen voor hun favoriet! Bloos! Op mijn manege mag je volgendsmij niet veel meer mee nemen dan heeft shabrakje, een halster & poetsspullen. Ik vraag me af hoe iedereen me zal aankijken daar als ik met mijn hele complete set daar kom aanzetten! Vork

univoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:01

Hoi, mijn kinderen hebben allebei een poetskoffer en een halster met halstertouw voor "hun" manegepony.
Vinden ze gewoon leuk, en ik ook, hihihihihi!!!!
Verder hebben de ponies altijd een net dekje en zadel en hoofdstel, dus dat hoeft echt niet.
Die poetskoffer is ook niet nodig, want de ponies hebben allemaal hun eigen poetsmandje op de manege.
Maar ja, ze zijn jarig, en dat vragen ze, of ze kopen eens iets van hun zakgeld.
Ik vind het prima, hoor, ben zelf ook erg fanatiek met alles wat met paarden te maken heeft.
Clown

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:06

heb wel wat dingentjes gekocht, speciaal voor mijn lievelingspaardje:). heb 3 dekjes. maar gebruik bij smokey alleen maar eigelijk de babyblauwe(L)zoo schattig. heb ook halstertouw/halster. en anitklit en glans spray(aangezien die staart echt een ramp is en die maar 1 x in de week bij mij wordt uitgekamt) en ben er niet zo handig in. heb ook zwitsal doekjes gekocht voor zijn snuutje:P. voor zijn neus weer mooi schoon te maken. is toch lekker zacht en vind hij niet erg en wordt toch alles mooi schoon Lachen.en is beter als eenn borstsel in de neus.. najaa verder heb ik geen hoofdstel of zadel.. maar heel veel mensen hebben wel eigen hooofdstel. wel gaaf maar is me iets te duur en moet ook nog half uur fietse dus krijg t nu amper mee:P.
iig tot ziens. xxx

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:11

Ik had ladingen met spullen die ik gebruikte voor de manegepaarden! Stuk of 6 dekjes, zweetdeken, halsters met touwen, poetsspullen, 5 hoofdstellen met bitten en teugels, ik had mijn eigen martingaal en ik had een setje elastieken. Vond het altijd leuk als ik op een paard reed dat er een beetje verzorgd uitzag. Ze werden wel goed verzorgd, en de zadels waren allemaal hardstikke mooi, maar alle dekjes waren hetzelfde en de hoofdstellen al wat ouder (overigens wel goed genoeg om mee te rijden). Maar ik vond mijn eigen spul altijd fijn, had rubberen teugels omdat ik die fijner vond met rijden en mijn hoofdstellen waren altijd compleet en opgepoetst enzo.
Ik nam al mijn spullen altijd wel mee naar huis, op een gegeven moment liep ik daar met een hoofstel van 200 euro, die laat ik echt niet hangen!
Een hoop spullen had ik nog uit de tijd dat ik er een verzorgpaard bij had, daar kocht ik ook vanalles voor.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 16:20

Bij ons hebben de manegepaarden allemaal eenzelfde (bont-) shabrak. Het is dan ook niet de bedoeling om zelf een shabrak eronder te doen, ze hebben deze speciaal ter bescherming van de ruggen. Wel heb ik er zelf 4, maar die waren voor mijn vorige verzorgpaard. Tuig etc is allemaal in goede staat, dus dat koop ik niet. Wel gebruik ik vaak eigen peesbeschermers als het paard deze nodig heeft, omdat er voor mijn les springles is, dus dan zijn de meeste peesjes in gebruik Clown

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 14:12

Ik heb alleen maar een halster+halstertouw en poetsspullen. Ik ben erg tevreden over het tuig en de shabrakjes bij ons op de manege. Als er iets kapot is wordt het meteen vervangen. Ik heb nog nooit met kapotte spullen daar hoeven rijden (Manege Morgenstond) alleen zijn sommige peesbeschermertjes ietwat versleten maar liever de peesjes dan de benen toch?, bij een andere manege hier in de buurt ben ik veel minder te spreken over het tuig, losse kussens op het zadel, hoofdstellen met barsten in het leer etc.

Kleine toevoeging: ik zou mij kapot schamen als ik met mijn eigen zadel, hoofdstel etc, op een manegepaard zou rijden. Is het eigenlijk niet onverantwoord om zomaar een zadel op een paard te leggen. Waarschijnlijk weten ze niet eens of het goed past...

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:03

toen ik een aantal jaar geleden op een manege reed had ik alleen een halster+ touw en poetspullen en een wit shabrakje voor wedstrijden.
het was ook niet de bedoeling om allemaal eigen spullen te hebben voor de paarden. de paarden en pony's hadden alles van de manege en dit was allemaal van goede kwaliteit. alleen met wedstrijden mocht je je eigen spullen gebruiken. maar ik denk niet dat ze hadden gewilt dat er mensen met eigen zadels die erop gingen doen.
ik vind het ook een beetje raar dat maneges het goed vinden dat er zomaar andere zadels op de paarden worden gedaan en andere hoofdstellen in. als iedereen dit zou doen zou het paard dus elke dag (of zelfs meerdere malen per dag) ander tuig om en op hebben. dit lijkt me niet echt lekker voor het paard. en ook hebben niet alle mensen er evenveel verstand van dus kan het ook zijn dat het helamaal niet past op een paard.
en dan heb ik even nog een vraagje... als je een eigen zadel hebt dan ga ik ervan uit dat je ook maar op 1 paard rijd, want je kan moeilijk elke week het zadel op een ander paard leggen...
ik vind dat een manege gewoon moet zorgen voor een goed passend zadel en hoofdstel. met shabrakjes heb ik overigens geen problemen, als je dit wilt omwisselen elke keer dan moet je dat zelf weten.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:28

Onyx88 schreef:
Kleine toevoeging: ik zou mij kapot schamen als ik met mijn eigen zadel, hoofdstel etc, op een manegepaard zou rijden. Is het eigenlijk niet onverantwoord om zomaar een zadel op een paard te leggen. Waarschijnlijk weten ze niet eens of het goed past...

Onyx, wat denk jezelf. Dat ik een zadel voor Coentje koop omdat ik weg van het zadel ben en dat ie straks niet past, nou jammer dan? Denk het niet, heb het zadel eerst gepast en getest. Lag toevallig veel vaster dan z'n eigen wintecje.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:37

Wat een toeval Scheve mond

Maar vind je het zelf ook niet een ietsiepietsie raar om een zadel voor een manegepaard te kopen? Wat vinden je ouders hiervan?

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:41

Ik heb een eigen hoofdstel, eigen peesjes, en een eigen dekje..
Maar die heb ik niet gegeven, ik neem het gewoon weer elke week mee Lachen

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:41

Onyx88 schreef:
Wat een toeval Scheve mond

Maar vind je het zelf ook niet een ietsiepietsie raar om een zadel voor een manegepaard te kopen? Wat vinden je ouders hiervan?

Mijn moeder heeft ook der eigen zadel, en dat is puur om de rede dat je dan gewoon lekker zit..

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:44

Is dan een bontje op een gewoon manegezadel niet een betere optie? Ik vind het zo vreemd om met het tuig van een manegepaard aan te rommelen. Dat paard heeft het niet voor niets. Maar als je moeder een ziekte heeft, rugklachten of nekklachten, en ze anders echt niet op zo'n paard kan rijden maakt het ietsje begrijpelijker.

Iriis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:50

Ze heeft geen klachten.. Maar ze gaat dat zadel der echt niet opgooien al het niet past..
Ik bedoel, als zei dat nou lekkerder vind rijden, zie ik het probleem er niet van in hoor ?!
Die bontjes werken niet altijd hoor ! Bloos!