spullen voor een manegepaard kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Re: spullen voor een manegepaard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:25

westernlover schreef:
Ik vind het eigenlijk onzin om voor een manege paard spullen te kopen, op mn vorige manege waren er mensen die een eigen zadel hadden, die het op alle manege paarden legde waar ze op reden, die de les voor mij reden, dus als ik op het paard moest waar ik op had gereden moest het zadel weer helemaal omgeruild worden en de beugels weer op maat maken en dat gaat allemaal van je lestijd af dus ik vind het zelf nog irriterend ook, en de zadels van de manege zijn goeie zadels van een goed merk dus het is alleen maar onzin om spullen als een zadel en hoofdstel aan te schaffen als je op manege paarden rijd.

dat vind ik helemaal slecht!
alsof een zadel op elk paard past

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:29

Uhm, ik heb voor het manegepaard dat ik rijd: 3 winterdekens, 2 zweetdekens, zomer en vliegendekens 2 hoofdstellen zadel, dekjes, bandeages en peesbeschermers.

Maar ik rijd wel wedstrijden met dit paard (al 6 jaar en landelijk).
Deze spullen worden door alle anderen die dit paard rijden ook gebruikt. En dat zijn er niet zoveel. Die hebben allemaal de sleutel van mijn kluis.

_Katinka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:35

Ik koop ook setjes enz. Maar die gebruik ik voor zowel manegepaarden als m'n verzorgpaardjes. (Was ik wel eerst eens enzo hoor ) Maar zadel vind ik toch wel te ver gaan! Hoofdstel heb ik zelf ook maar gebruik ik niet, als de zadels en hoofdstellen maar passen, vind ik toch En peesjes gebruik ik veel, bescherming is altijd goed (vooral tijdens de springlessen). Zadeldekjes zijn niet echt dik en altijd vuil/nat, dus ook de mijne onder En dan kunnen die manegedekjes lekker drogen.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:35

Grootste onzin, kan ook meer kwaat dan goed.
Maar het gebeurt idd veel, ik kan mij ook nog een topic hier op bokt herinneren dat iemand een zadel voor een manegepaard had gekocht..

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:39

ik had voor de manegepony die ik reed voordat ik Bayo kocht een dekje voor als de luchtvochtigheid weer eens zo hoog was dat die van de manege niet konden drogen in 1 nacht. En een uitrijdeken aangezien die pony geheel geschoren werd en toch het hele jaar door buiten reed.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:40

Nannes schreef:
Marije_jiplover schreef:
Wat ik verder wel eens langs zie komen is mensen met eigen stijgbeugels en riemen. Dan hoeven ze niet steeds de beugels op maat te maken ofzo.

hahaha ja dat heb ik ook weleens gezien, maar volgens mij ben je dan langer bezig met die beugels aan je zadel vast te maken dan dat je steeds beugels op maat moet maken

Ja, dat denk ik dus ook. Maar als ze zelf met GPG-of andere verende beugels aankomen kan ik het me wel weer voorstellen.

@snoevie: GPG beugels zijn beugels met een veersysteem, waardoor er minder druk op je enkels en knieën komt te staan.

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:44

Ik heb wel eigen shabrakjes.. Onze instructrice vind het leuk, en we hebben maar 7 pony's/paarden, dus het kan wel.. Verder zijn mijn shabrakjes dikker, en het mag.. En ze mogen gewoon de hele avond met dat shabrakje blijven rijden.. Zo worden die van mij ook een keer gebruikt, en kunnen die van de manege nog even goed drogen!

Maar ik heb nu een lease paard, dus die mag ze nu gebruiken

(ik had de shabrakjes overigens gekocht voor mijn ex-verzorgpony)

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:45

Halster of poetspullen en soms wat lekkers voor een manege paard kopen vind ik nog wel kunnen.
Dekje kan ook nog wel..
Maar een zadel!, en die dan ook nog voor elk paard gebruiken! Niet alle paarden passen het zelfde zadel!
Hoofdstel ook, je moet het de hele tijd verstellen als je op een ander paard een keer rijdt.

Nee ik vind het niks

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 19:33

dat zou ik ook absoluut niet doen,een zadel kopen voor een manegepaard.ik zie ook een vrouw bij mij op de manege rondlopen,die verschillende privepaarden bijrijdt,en voor die dieren allemaal haar eigen zadel gebruikt(vind ze lekker zitten)en standaard een slof.dat vind ik nog veel groffer

sylv_n_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:44

hoi
Bij mijn op stal heeft iedereen gewoon zijn eigen poestspullen enzo.
Ik heb wel een eigen dekje omdat bij ons op de manege de dekjes nog wel vaak niet mooi zijn ofzo en dat vind ik dan gewoon niet mooi om te rijden. Halster enzo heb ik ook zelf. Maar zadel vind ik wel te ver gaan dan vraag ik me toch echt af of je het gewoon doet voor het ""lekker rijden"" of om er stoer mee over te komen.
ik vind het trouwens alleen maar een flinke afgang als je een zadel koopt en van paard"/pony moet verwisselen en het niet meer past erg slim het is een manege paard je weet maar nooit
groetjes

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:20

Nannes schreef:
Marije_jiplover schreef:
Wat ik verder wel eens langs zie komen is mensen met eigen stijgbeugels en riemen. Dan hoeven ze niet steeds de beugels op maat te maken ofzo.

hahaha ja dat heb ik ook weleens gezien, maar volgens mij ben je dan langer bezig met die beugels aan je zadel vast te maken dan dat je steeds beugels op maat moet maken

haha denk het niet, draai je woorden maar om

schuift de manege beugels eraf, de eigen eraan en je hoeft niets te verstellen

Gaat echt nog sneller dan verstellen hoor
die manegebeugels zitten ook altijd ongelijk!

Rytm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:40

horsegirl28 schreef:
Ik koop ook setjes enz. Maar die gebruik ik voor zowel manegepaarden als m'n verzorgpaardjes. (Was ik wel eerst eens enzo hoor ) Maar zadel vind ik toch wel te ver gaan! Hoofdstel heb ik zelf ook maar gebruik ik niet, als de zadels en hoofdstellen maar passen, vind ik toch En peesjes gebruik ik veel, bescherming is altijd goed (vooral tijdens de springlessen). Zadeldekjes zijn niet echt dik en altijd vuil/nat, dus ook de mijne onder En dan kunnen die manegedekjes lekker drogen.

Als onze manegepaarden peesjes nodig hebben krijgen ze ze gewoon.

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:56

ik had toen ik nog op de manege reed een eigen poetskist en halster, maar dat was het ook wel. Omdat je, als je een halster nodig had lang kon zoeken, of ze waren kapot. Maar dekjes vind ik geldverspilling en zadels en hoofdstellen onzin. Die paarden hebben toch gewoon hun eigen spullen. Ik heb wel gezien dat mensen een sjabrakje kochten als ze een paard leasen, maar dat vind ik dan wel wat anders.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:07

Coentjuh schreef:
Nannes schreef:

Ik zit niet op elk paard of op elk zadel met dezelfde beugellengte, dus dan zou ik alsnog moeten stellen.(heb nl 1 zadel dat ik op twee paarden gebruik en ik zit niet bij beide paarden op hetzelfde gaatje (ene paard is iets breder dan het andere en daar zit ik iets langer op).
En niet bij elk zadel wat al op het paard ligt zijn de beugels zo makkelijk erop te schuiven, is mijn ervaring, dus ik denk dat het in het algemeen wel meevalt met de tijdwinst.

Nannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:10

Marije_jiplover schreef:
Coentjuh schreef:

Ik zit niet op elk paard of op elk zadel met dezelfde beugellengte, dus dan zou ik alsnog moeten stellen.(heb nl 1 zadel dat ik op twee paarden gebruik en ik zit niet bij beide paarden op hetzelfde gaatje (ene paard is iets breder dan het andere en daar zit ik iets langer op).
En niet bij elk zadel wat al op het paard ligt zijn de beugels zo makkelijk erop te schuiven, is mijn ervaring, dus ik denk dat het in het algemeen wel meevalt met de tijdwinst.

Ja heb ik ook, en het ene paard gooit hoger op dan de ander, waardoor ik me beugels ook vaak een gaatje (0f 2) korter doet.
[/quote]

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:11

Zou het niet doen, een dekje misschien wel voor onderlinge wedstrijden maar voor zo in de les...Een hoofdstel zou ik al helemaal niet doen, voor je het weet is het kapot of foetsie

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:21

Marije_jiplover schreef:

Maar als je altijd op dezelfde rijd

Nannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:21

Coentjuh schreef:
Marije_jiplover schreef:

Maar als je altijd op dezelfde rijd

dan kan je de gaatjes onthouden

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:31

Ik onthoud dat nooit, dan moet links bijv. op 12 en rechts op 11 en dan draai ik dat weer om..

Daarbij heb ik ook van die schuine beugelzooltjes, zodat ik mijn tenen beter naar binnen kan houden. En heb ik de gesp onderaan zitten, want die 'bobbel' bij je bovenbeen, vind ik erg irritant.

Nou zitten ze bij Coen's wintec zadel wel onder het zweetblad, maar ik rijd af en toe wel is met een oud dressuurzadel. Daar kunnen ze niet onder het zweetblad, dus is dat zeker handig, die gesp onderaan.

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:32

Vind het onzin, manege paarden moet de manege maar spullen voor kopen
Maar als jij iets nodig bent bijvoorbeeld een bontje op het zadel, dan vind ik het natuurlijk wel logisch dat je het zelf aanschaft

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:34

jouw zadel is dan helemaal het zelfde als die van me VZfjord. alleen zit daar de beugelriem niet onder het zweetblad Ook wintec en gesp onderin en schuine beugelzooltjes. toevallig ook een veelzijdigheidszadel? :p

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:36

Ja VZ

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:18

Snoevie schreef:
dat zou ik ook absoluut niet doen,een zadel kopen voor een manegepaard.ik zie ook een vrouw bij mij op de manege rondlopen,die verschillende privepaarden bijrijdt,en voor die dieren allemaal haar eigen zadel gebruikt(vind ze lekker zitten)en standaard een slof.dat vind ik nog veel groffer

huh? wie dan? (ander even via PB)

Maar om even op het topic terug te komen: ik geloof dat het met name de meisjes van de ponyclub zijn toch? en voor Xantos. Of zijn er nog veel anderen? Van de ponyclub meisjes snap ik het wel, omdat die er dan ook wedstrijden mee rijden en echt altijd op die pony rijden enzo.

In mijn manege tijd deed een groepje het ook wel,dan voornamelijk hoofdstellen en dekjes(en uiteraard een goed gevulde poetskist). Maar ik deed wel altijd het bit van het paard zelf erin, vind ik toch wat prettig. Vind het ook erg raar dat ze daar bij de Ruif niet wat beter op letten, want die meisjes weten helemaal de werking van al die bitten en de precieze maat enzo...Eigen hoofdstel prima,maar ik vind dat je dan wel het bit van de manege moet gebruiken of als je er zelf een wilt kopen dat je dan dezelfde koopt...(of op z'n minst even aan de instucteur ofzo toestemming vraagt om er een heel ander soort bit in te hangen, zou ik niet zomaar doen bij een paard van een ander, maarja, er zijn mensen die dat de normaalste zaak van de wereld vinden)
Laatst bijgewerkt door Pluutje op 17-01-06 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 11:21

idd voor de meisjes van de ponyclub is het ook logisch,maar laatst reed er een meisje op panache,met alles van haarzelf behalve het zadel en de achterbeschermers.stond wel leuk,maar IMO wat overdreven

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:56

Een hoofdstel zou ik niet zo snel kopen, maar ik heb wel zelf een dekje en bontje. Gewoon voor de leuk. Zeker als we uit gaan rijden heb je wat om mee te showen