sporen op manegepaarden , ja of neen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

estja

Re: sporen op manegepaarden , ja of neen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:45

Bij ons op de manege mag je op een aantal paarden met sporen rijden OP AANWIJZING van de lesgeefster(en die is daar erg strikt in). De sporen worden dan ter verfijning van de hulpen gebruikt maar wij rijden dan ook M-oefeningen in de les en de paarden zijn ook allemaal minimaal M gereden.
Maar in een beginners of licht gevorderde les komen ze er echt niet in hoor.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:45

Als mensen er mee om kunnen gaan vind ik sporen geen probleem. Als ze er echt goed mee om kunnen gaan is dit vaak nog betet

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:51

Bij ons wordt er in de dressuurles alleen gereden met sporen als de instructrice dit goedkeurt en dat gebeurt alleen bij mensen waarvan zij echt denkt dat die ermee om kunnen gaan.

Ikzelf rij western. Bij de westernles rijdt bijna iedereen met sporen, maar daar wordt er dan ook wel goed op gelet dat je niet constant met je sporen zit te porren!

Lientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:53

Ik gebruik het zelf niet op de manege maar als het echt nodig zou zijn zou ik ze denk ik wel gebruiken.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 06:59

Bij ons worden ze eigelijk nooit met sporen gereden soms heel afentoe wel een keer.Ik heb een tijdje eens in de week gelest op een manege paard en reed die wel met kleine knopjes,je hoefde ze niet veel te gebruiken bij der even wakker maken was genoeg en had je ze verder eigelijk niet nodig

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:30

Eerlijk gezegt zie ik het liever niet dan wel...
Als een ruiter op een paardje stapt met sporen, en er stapt daarna een andere ruiter op zonder sporen dan heeft diegene zonder sporen een enorme beendruk nodig om hetzelfde te bereiken.
Daar ontstaat dus het probleem dat straks elke ruiter met sporen moet gaan rijden omdat zonder sporen het paard niet meer reageert.
Verder denk ik ook dat er een soort van jaloezie ontstaat, en dat de sporen op tenduur alleen nog maar worden gebruikt om het paard vooruit te trappen en niet meer ter verfijning van de hulpen.

Ik denk dat het bij bijvoorbeeld eigenpaarden toch anders ligt dan bij manegepaarden, hoewel het argument : "Daar ontstaat dus het probleem dat straks elke ruiter met sporen moet gaan rijden omdat zonder sporen het paard niet meer reageert"
Ook van toepassing is, alleen dan in dit geval met scherpere sporen.

Iets om over na te denken bij de koffie

Maar op een manege zie ik het liever niet...
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 25-10-05 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:32

sporen op de manege
ik vind het belachelijk

sporen zijn om hulpen te verfijnen, niet om je paard aan de gang te houden
of in een bepaalde gang te krijgen

zo leren de leerlingen ook helemaal niet wat de functie van een spoor is.

BigMii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:35

ik vind sporen niet nodig. Je heb een zweep. Klaar. Ik vind; ze slaan jou ook niet voor de lol.
Als je niet zonder sporen kan op dat paard moet je hem niet rijden. Sorry hoor maar ik vind sporen niet nodig vooral niet op manege paarden
Laatst bijgewerkt door Heike op 28-10-05 01:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: punten, komma's etc toegevoegd. Probeer je bericht begrijpbaar te houden.

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:40

runningkawa schreef:
zo leren de leerlingen ook helemaal niet wat de functie van een spoor is.

Ga ik in mee...

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:41

BigMii schreef:
ik vind spooren niet nodig je heb een zweep klaar ik vind ze slaan jou ook niet voor de lol als je niet zonder akn op dat paard meot je hemneit rijden sorry hoor maar ik vind sporen neit nodig
voora; op manege paarden neit er zijn er genoeg dus neem dan een ander

Zou je willen proberen netter te schrijven?
Dit is niet te lezen...

Dankjewel

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:46

Ik ga vanaf a.s. zaterdag mijn manegepony met sporen rijden. Het gaat om een pony die ik drie keer in de week rijd en ik krijg goede begleiding in het gebruik ervan. Ook gaan we kijken hoe de pony er op reageert enzo. Ze heeft vroeger m gelopen, dus ze kent het wel... Dan zie ik het probleem eigenlijk niet.. het hangt natuurlijk ook heel erg van de pony , van jou en van de begeleiding af.
Ik ga op aanraden van mijn instructrice, dus met sporen rijden op een manegepony .

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:11

bij ons op de manege is het verboden en aan de ene kant wel balen, want ze hebben daar echt slome beesten tussen die je eerst hard moet schoppen en slaan voor ze lopen, maar aan de andere kant, dan gaat iedereen met sporen rijden dus ook de mensen die daar niet mee overweg kunnen en dan verpest je zo'n paard helemaal.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:17

blackpegasus schreef:
bij ons op de manege is het verboden en aan de ene kant wel balen, want ze hebben daar echt slome beesten tussen die je eerst hard moet schoppen en slaan voor ze lopen

Dat is dus rede nummer 1 waarom ik vind dat sporen niet thuis horen op een manege...

sporen gebruik je NIET om een paard mee vooruit te trappen, ze zijn om je hulpen te VERFIJNEN!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:19

Idd

En als je die 10 keer gebruikt om vooruit te trappen, reageerd de pony daar ook niet meer op
wat moet je dan aan je hakken gaan binden, weipalen?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:20

Sporen zijn niet om slome paarden aan het lopen te krijgen. Wel kunnen ze gebruikt worden om en paard attent te maken op je hulpen, maar dat kan ook met een stokje. Goed lesgeven houdt ook in de lerlingen te leren hoe ze een paard attent kunnen maken op je hulpen en oefeningen doen waardoor paarden wat voorwaartser worden.
Sporen kunnen wel op manège paarden gebruikt worden als je op een bepaald niveau rijdt waarbij sporen kunnen helpen beter onderscheid te maken tussen hulpen in bv de zijgangen. Op wedstrijden zijn sporen na een bepaald niveau verplicht en als manège ruiter zul je er dus ook mee om kunnen leren gaan, wil je wedstrijden rijden.
Als je op manège paarden niet met sporen mag rijden, hoe kun je dan ooit leren om er mee om te gaan? Een manège is niet anders dat een ruiteropleidingsbedrijf en bij de ruiter opleiding hoort ook leren gebruik maken van sporen. Niemand klaagt over het leren gebruik maken van de zweep... die wordt maar met al te veel plezier gehanteerd, ook met verkeerde motivatie, op verkeerde momenten en verkeerde mate. Ook dat moet een ruiter ergens leren hanteren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:24

Omdat bij de meeste manege de ruiteropleiding op een dergelijk nivo is, dat de verfijning nog lang niet aan de orde is

want wat valt er nu ter verfijnen in de B en L?
Hoe hij moet aangalloperen?
Hoe hij moet wijken?

dat hoort allemaal gewoon op de kuit te gebueren, er is nog nergens iets te vinden wat verfijnt hoeft te worden

Zelf vind ik dus ook dat een Z combinatie ook gewoon de oefeningen zonder sporen (en S&T) moet kunnen.
ik zeg altijd zonder dat voor een 6
Met sporen en evt S&T voor een 7.

maar niet om dingen die vast lopen in de basis er wel ff in te prikken of te trekken
dan heeft het niks meer met verfijning te maken
Maar het weg stoppen van basis problemen

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 16:37

runningkawa schreef:
Omdat bij de meeste manege de ruiteropleiding op een dergelijk nivo is, dat de verfijning nog lang niet aan de orde is

Hoe hij moet wijken?

dat hoort allemaal gewoon op de kuit te gebueren, er is nog nergens iets te vinden wat verfijnt hoeft te worden

Zelf vind ik dus ook dat een Z combinatie ook gewoon de oefeningen zonder sporen (en S&T) moet kunnen.
ik zeg altijd zonder dat voor een 6
Met sporen en evt S&T voor een 7.

maar niet om dingen die vast lopen in de basis er wel ff in te prikken of te trekken
dan heeft het niks meer met verfijning te maken
Maar het weg stoppen van basis problemen

ik volg je helemaal
en zeker wat je zij van die 6 en de 7
dat zegt mijn instructeur ook altijd

ROMANxBEAUTY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:41

Hey!

Ik mag bij ons op de manege ook met sporen rijden.
De pony waar ik altijd op rij die heeft het op zich niet echt nodig maar ik doe het altijd wel omdat se dat wat voorwaartser is en ik haar meer attent kan op mijn hulpen.

XX RomanGwenn

estja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:09

[quote="runningkawa"]Omdat bij de meeste manege de ruiteropleiding op een dergelijk nivo is, dat de verfijning nog lang niet aan de orde is

Hoe hij moet wijken?

/quote]

Bij ons op de manege is die ruiteropleiding wél op een dergelijk nivo: we rijden schouderbinnenwaarts, wijken, travèrs, contragalop, en dan kan op bepaalde paarden een spoortje wél handig zijn om nét even beter door te komen.
Ook lees ik hier dat het op eigen paarden wél zou kunnen. Bij ons op de manege zijn alle privépaarden oud-manegepaarden dus vrees ik dat die redenatie niet op gaat hier.

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:43

none schreef:
Als mensen er mee om kunnen gaan vind ik sporen geen probleem. Als ze er echt goed mee om kunnen gaan is dit vaak nog betet

Helemaal mee eens

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:20

Runningkawa als ik jou berichtjes lees over maneges zou ik zo graag willen dat je een keer bij onze manege kwam kijken. Helaas woon je een heel eind bij mij vandaan. Ik denk namelijk dat je aangenaam verrast zult zijn.

In tegenstelling tot wat jij denkt zijn er ook echt wel goede maneges. De manegeruiters en paarden op onze manege kunnen zeker tot L2 niveau moeiteloos meedraaien tussen de eigen paarden zonder dat jij verschil ziet. Op M niveau gaat dat een deel van de paarden en sommige ruiters ook nog wel lukken.

Hoewel ik me wel kan voorstellen dat je dat aan de hand van de berichtjes van Sandro en Blackpegasus moeilijk kunt geloven.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 12:14

@lindsey en estja : ik was het grotendeels eens met runningkawa maar wat jullie aanhaalden is zeker ook waar ! Ook op mijn manege wordt er contragalop , wijken etc. gereden. MAAR dan wel zonder sporen , en toch lukt het hoor .. Dus dat vind ik dan wel weer niet juist

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:17

Bonitobol bij mijn manege wordt ook zonder sporen gereden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:24

Citaat:
Ook lees ik hier dat het op eigen paarden wél zou kunnen.

Hier ben ik het ook niet mee eens
op eigen paarden is het ook niet nodig als er niks te verfijnen valt.

En in de klasses B tot L2 is er sowieso niks te verfijnen
en daarna ook nog maar bar weinig.

Zoals ik eerder zei, een z proef moet zelfs kunnen zonder sporen
zoniet is er wat mis met de basis africhting van het paard
of dat nu een eigen paard of een manege paard is, dat maakt me niks uit.

Verder heb ik al vaker gezien op maneges, dat er gezegd word wij rijden sb
Maar dan zie je alleen een naar binnen getrokken nek en een verder recht paard.
De meeste komen op een landelijk wedstrijd dan ook niet mee (uitzondering bevestigd de regel)

Maar er zullen vast wel maneges zijn waar het wel echt goed is
Alleen zo jammer dat dat ook de uitzonderinegen zijn op de regel

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 12:26

@runningkawa : idd dat geef ik toe , je ziet heel veel maneges waar de paarden hun hoofdje buigen en ruiters apetrots zeggen : "mijn paard loopt aan de teugel" .. als je dan kijkt naar dat paardje sleept de achterhand daar 5 meter achter

Bij ons wordt er altijd geleerd om je paard van achter naar voor te rijden. Niet in de mond te prutsen , maar met je zit en drijfhulpen je paard aan de teugel te krijgen ..