Slecht passende zadels op manegepaarden, normaal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Re: Slecht passende zadels op manegepaarden, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 08:45

En uitgerekend de paardjes die zo vaak en zo lang moeten lopen, lopen er zo bij. Gelukkig gaat het niet overal zo. Ik ga toch voorstellen volgend jaar ergens anders naar toe te gaan, maar mocht men toch naar hetzelfde adres terug willen, ga ik niet rijden. Dan maar een lekkere strandwandeling met de honden!

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 08:54

Natuurlijk is dat niet normaal, elk paard moet een passend zadel hebben, maar een manegepaard zeker. Manegepaarden lopen over het algemeen meer uren en hebben soms ruiters op de rug die nog niet zo heel goed kunnen rijden, juist dan is een passend zadel van groot belang. Bij ons op de manege wordt er dan ook goed naar gekeken en dat vind ik niet meer dan normaal.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 11:10

[quote="Speedster Ik ga toch voorstellen volgend jaar ergens anders naar toe te gaan, maar mocht men toch naar hetzelfde adres terug willen, ga ik niet rijden. Dan maar een lekkere strandwandeling met de honden![/quote]

Dat is de goede instelling. Als iedereen dat zou doen dan zijn de maneges met slecht passende zadels snel verleden tijd.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:54

lindsey schreef:
[

Maat dan wel even melden voor je weggaat waarom je niet meer terug komt, anders doen ze er nog niks mee

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 13:05

De duidelijkste boodschap zou natuurlijk zijn als ik (ALS we daar volgend jaar weer heen gaan), als ik weer constateer dat het zadel niet past, dat ik ze dan voor het blok zou zetten. Dat ik bijvoorbeeld zou zeggen dat ik op dit paard met dit zadel dus niet mee rij. Dan kunnen zij kiezen, linksom of rechtsom.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:32

Zag je welk merk de zadels waren ?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 14:36

Nee heb ik niet gezien.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:38

Verplaatst van VMR naar MV.

jimdebrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 14:47

...
Laatst bijgewerkt door jimdebrit op 19-12-24 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 15:13

was het toevallig een manege in egmondaan de hoef? Daar heb je ook een manege waar dit veel voor komt. Op d emanege waar ik vroeger zat kwam dit oo knooit voor. De pony's hadden allemaal goed passende zadels en weet dat er niet zo lang geleden voor de meeste paarden hulsebosch zadels zijn gehaald.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 15:39

@Carolien007: nee, was ergens anders. Ik zal geen namen gaan noemen, want ik heb het topic niet gestart om een bepaalde manege zwart te gaan maken.

Sandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:13

Bij ons op de manege hebben de paarden allemaal goed passende zadels en hoofstellen. Sommige paarden die rugproblemen hebben lopen met bontshabrak. Paarden met weer andere rug problemen met een gellpad. De rest allemaal met nette shabraken. Het is bij ons zelfs zo; m'n verzorgpaard had zo'n aparte rug daar is helemaal een zadel voor op maat gemaakt. Dat bewijst toch maar weer dat niet alle manege's slecht zijn....

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:45

Dribje schreef:
Ik heb zelf namelijk het idee, dat de paarden die wel aan jan en alleman verhuurd worden en vaak slechter bij staan, dan gewoon pony's die voor de manege met ruiters in de lessen lopen.

Hit and Run
noemen ze dat. De klant maakt vaak eenmalig gebruik van de dienst. Het maakt niet uit of het slecht was en de mensen niet terugkomen. Door de drukte zijn de bedrijven toch wel verzekerd van klandizie. Hetzelfde zie je met restaurants. Door de boot genomen kun je niet echt lekker eten aan het strand of andere toeristische locaties (slappe patat en gefrituurde schnitzels). Maar je betaalt wel de volle mep.

Triest dat paarden daarvan het slachtoffer worden.

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 17:49

[***] schreef:
Het ligt heel erg aan de manege. Helaas heb je manegebeheerders die het alleen om het geld te doen is en die voer en stalling al duur genoeg vinden. Ken zelf ook zulke maneges. Maar het is ook niet waar dat alle strandmaneges dat hebben. Ik weet niet of iemand de poelenburgh kent in schoorl. Daar vond ik wel dat alles goed voor elkaar was.

Ja, Poelenburgh is echt heel goed
Alles goed voor elkaar
En de verzorging van de paarden staat daar hoog op nummer 1.
Goede manege

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 19:41

Ik vind dit ook belachelijk, het is inderdaad op heel veel manege's. Gelukkig heb ik stage gelopen op een manege waar de paarden er super uitzagen en perfect passend tuig hebben wat goed werd onderhouden. Het is dus niet overal zo gelukkig

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:17

het is zeker niet overal zo! ik ken ook genoeg maneges die juist prima spul voor hun paarden hebben! tuurlijk this geen kieffer maar toch erg netjes!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:24

Bij mij op de manege zie je het bij een enkeling. elukkig niet te veel. Ik merk wel dat ze er echt p proberen te letten. Ik heb afgelopen zondag een buitenrit gemaakt. toevallig ook een strandrit en zag daar ook dat een hoop paarden onder de drukplekken zaten ook paarden die nog voor de verkoop stonden. Zo was er ook een draver met een hoge schoft en ruggegraat. Ik snap best dat het moeilijk is om voor zo'n paard een goed passend zadel te vinden, maar er kan best wel wat meer moeite voor gedaan worden. Wat die manege wel weer veel deed dat waren extra dekjes en bondjes onder de zadels enzo, maar bij een echt slecht passend zadel werkt dat ook niet.

Groetjes Marcella

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 14:35

Tuurlijk is het niet normaal.

Maar helaas zullen er altijd manege eigenaren zijn die gewoon niet teveel aandacht besteden aan het uitzoeken van een goed passend zadel. En het mag natuurlijk al zeker niet teveel kosten . Echt belachelijk als er iets belangrijk is is het wel een passend zadel!

En dan zijn er altijd nog mensen die niet fatsoenlijk kunnen opzadelen en dus ook voor lekkere drukplekken zorgen door knellende dekjes enzo.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 14:57

Wat betreft niet passende zadels en niet kunnen opzadelen heb ik ooit het toppunt gezien: in een klein circus waar ik eens was mochten de kinderen in de pauze een rondje op een pony rijden. Dat beest had een veel te klein zadel, dat ze ook nog eens (zonder dekje!) helemaal bovenop de schoft gelegd hadden, waardoor de boom lekker helemaal naar boven wees en het zitvlak van het zadel enorm schuin naar beneden afliep. Daar vielen me dus bijna de schoenen van uit, toen ik dat zag. Maar gelukkig zag het dier er voor de rest wel enorm verzorgd uit (NOT!).

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:43

Zonder dekje kanje best rijden hoor.
als jou zadel zonder dekje niet past past hij met ook niet plus dat dekjes er puur zijn voor zweetopname.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 15:52

Ik heb gewerkt op een stal op de veluwe, kon je ook een paardje huren om een uurtje het bos in te gaan.
Daar was alles dus echt perfect geregeld, zadels passen allemaal, hofodstellen passen netjes, en alles werd eens per maand gezeept en gevet. Mijn pony komt daar ook vandaan, ze ziet er nog steeds super uit.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:40

Speedster schreef:
De duidelijkste boodschap zou natuurlijk zijn als ik (ALS we daar volgend jaar weer heen gaan), als ik weer constateer dat het zadel niet past, dat ik ze dan voor het blok zou zetten. Dat ik bijvoorbeeld zou zeggen dat ik op dit paard met dit zadel dus niet mee rij. Dan kunnen zij kiezen, linksom of rechtsom.

Ja dat zou ik ook doen.
Het is echt niet normaal dat ze er zo bij lopen.
Heb je kunnen zien dat het alleen bij dit paard was of hadden alle paarden deze klachten? (Het zou natuurlijk kunnen dat ze dit paard pas hadden, dat de drukplekken nog van het vorige tehuis kwamen oid...).

En ik zou gewoon het adres melden op deze site mocht het volgend jaar nog zo zijn. Dan gaan wij bokkers er dus niet meer heen..

Wat je ook kan doen is de dierenbescherming een mail sturen misschien kunnen ze daar even kijken.
En je kan ook de manege een brief sturen dat je de dierenbescherming hebt ingelicht en hoopt dat ze snel wat veranderen aan de omstandigheden van de paarden.

Naja, dat is wat ik iig zou doen.

Mocht je er volgend jaar heen gaan, dan ben ik benieuwd of er wat is veranderd!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 16:41

@lorie: dat weet ik ook wel, maar met lijkt me toch wel prettiger. Het ging natuurlijk meer om de erbarmelijke pasvorm en ligging.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 16:44

Ik heb verder de paarden van de anderen niet bekeken, maar de anderen zeiden ook dat het niet best was. Maar daar kan ik dus verder niet over oordelen, want ik heb het niet zelf gezien. Wat betreft het vermelden van de naam van de manege, daar ben ik niet zo'n fan van, ik heb meer dan eens hier op bokt hevige discussies gezien die tussen verschillende partijen ontstonden wanneer er zaken met naam en toenaam genoemd werden. Heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:46

hey,

nou waar ik mijn paardjes heb staan en waar ik ook rijd is op de manege dolfing. (www.jandolfing.nl) voeger hier wel last van gehad, maar niet van jkorsten enzo... verder nu geen last meer van