Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Saartje_kip schreef:ok dan maar voor wie dan wel??

shadow0 schreef:De instructeurs die ik heb gehad waren (op 1 na) gemotiveerd, allen gediplomeerd en de meesten ook goed genoeg om op hoger niveau mee te draaien en les te geven.
Dat gevoel dat je niks geleerd hebt... ik denk dat je dat houdt. Stel dat je Z rijdt en dat gewoon goed doet, en je gaat een lesje of wat bij Sjef nemen. Dan neem ik aan dat ook die zoveel aanwijzingen en opmerkingen heeft dat je er afkomt met het idee: "hiervoor heb ik niets geleerd"
shadow0 schreef:Fleurtje, dat heb ik ook wel eens horen zeggen. Men neme een ongelofelijk eigenwijs portret, dat hardstikke goed kan lopen maar wel minstens 1 keer duidelijk verteld moet worden dat er dit uur gewerkt gaat worden.
Een beginner stapt er op, monstertje gaat lekker op rust staan. Ok, drijf maar aan. Nog geen oortje bewoog. Ok, geef hem maar een tik met de zweep. Beginner geeft een lief klein aaitje met de zweep, en als je al iets kunt zien is het de pony die begint te glimlachen: dat wordt een makkelijk uurtje.
En op zo'n moment moet je ingrijpen. Niks lief, niets subtiele lichte hulpen, gewoon hoppakee, aan het werk. En dan krijg je dus van die uitspraken van de instructeur: "sla zo hard als je kunt". En dat levert dan een minitikje op...
Dat in bepaalde situaties wordt gezegd dat je hard moet ingrijpen, betekent niet dat dat altijd geaccepteerd wordt. Rijd je op een ander paard, dat nog nooit de gedachte heeft gehad langzamer te gaan dan je aangeeft, dan worden er hele andere dingen gezegd. (Minder doen, nog minder...)
Urielle schreef:shadow0 schreef:Fleurtje, dat heb ik ook wel eens horen zeggen. Men neme een ongelofelijk eigenwijs portret, dat hardstikke goed kan lopen maar wel minstens 1 keer duidelijk verteld moet worden dat er dit uur gewerkt gaat worden.
Een beginner stapt er op, monstertje gaat lekker op rust staan. Ok, drijf maar aan. Nog geen oortje bewoog. Ok, geef hem maar een tik met de zweep. Beginner geeft een lief klein aaitje met de zweep, en als je al iets kunt zien is het de pony die begint te glimlachen: dat wordt een makkelijk uurtje.
En op zo'n moment moet je ingrijpen. Niks lief, niets subtiele lichte hulpen, gewoon hoppakee, aan het werk. En dan krijg je dus van die uitspraken van de instructeur: "sla zo hard als je kunt". En dat levert dan een minitikje op...
Dat
in bepaalde situaties
wordt gezegd dat je hard moet ingrijpen, betekent niet dat dat altijd geaccepteerd wordt. Rijd je op een ander paard, dat nog nooit de gedachte heeft gehad langzamer te gaan dan je aangeeft, dan worden er hele andere dingen gezegd. (Minder doen, nog minder...)
mee eens, plus dat veel manegeruitertjes het zielig vinden om de pony een tik te geven dus slaan ze heel zachtjes of op het schabrak ofzo

fresco schreef:Ik hoop dat niemand zich aangesproken voelt, maar ik geef al een aantal jaren les en heb vaak kinderen die van de manege komen en dan een eigen pony krijgen.
Ze komen dan bij mij in de les en reden al in de "gevorderde" les, maar weten absoluut niet hoe je correct een wending moet rijden, laat staan een paard aan te teugel rijden....![]()
Dus mijn vraag: worden ze expres zo dom gehouden of is het niveau van de instructeurs zo laag?![]()
Ik wil overigens met deze vraag niemand kwetsen!
begrijp dat goed!
fresco schreef:ben bang dat jullie echt gelijk hebben.
Maar jammer is het wel, want de basis is verpest!
Iets afleren is moeilijker dan iets aanleren!
)Saartje_kip schreef:ok dan maar voor wie dan wel??
, onderlinge wedstrijdjes op de manege mogen doen, toch allang duidelijkheid gaat geven voor het aan de teugel gaan rijden? Ga je toch niet geheimzinnig over doen? Eerst gedurende minimaal 2 jaar geld uit de zak kloppen om de mensen rondjes te laten rijden/sjokken en dan ineens. "Effe kijken hoor, hoelang les je hier al? O 2,5 jaar? zullen we dan nu maar proberen je paardje aan de teugel te gaan rijden, ga ik nu uitleggen hoe dat moet"!
Lusitana schreef:Als er een mep nodig is voor ongehoorzaamheid, zou de ruiter dat zelf al moeten weten. Met andere woorden, als de instructeur dat moet zeggen, is er niet goed lesgegeven.
Wanneer had die dat moeten leren?russel schreef:Op de manege waar ik lesde wilden we weten hoe we een paard aan de teugel moesten rijden. Herhaaldelijk gevraagd of we daar meer uitleg over konden krijgen (waren volwassenen en geen kinderen).
Het antwoord dat steeds kwam was: "dat komt vanzelf"
Desnoods je een paard heb die een beetje meewerkt..Lusitana schreef:
Je moet ze leren een paard attent op je been te maken, dus met tekst en uitleg en niet "geef hem maar een mep, want hij moet nu maar eens luisteren" ofzo. Dan krijg je dus ruiters met een verkeerde mentaliteit ("Ik zal hem wel even laten zien wie hier de baas is, mep-mep".
shadow0 schreef:russel schreef:Op de manege waar ik lesde wilden we weten hoe we een paard aan de teugel moesten rijden. Herhaaldelijk gevraagd of we daar meer uitleg over konden krijgen (waren volwassenen en geen kinderen).
Het antwoord dat steeds kwam was: "dat komt vanzelf"
Maar eigenlijk is het wel zo. Zo heel af en toe overkomt het me. Dan lukt het gewoon allemaal, paard loopt lekker, de communicatie loopt verfijnd, je bent lekker ontspannen en houdt je handen lekker stil, et voila, helemaal vanzelf geeft het paard zich min of meer over.

behoor, want mij moest het wel helemaal uitgelegd, voorgedaan worden. Ietjes meer, ietje minder, been iets meer naar achter, herhalen, herhalen (hoezo blond
) Af en toe weer boos, je trekt, vraag eens door, rijden, je vergeet weer been te geven, je bent hem weer niet voor.