[Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Re: [Discussie] Manegeruiters kunnen niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 15:41

ploppertje schreef:
Als manegeruiter rij je 1x in de week. mensen met een eigen paard rijden meestal veel vaker het is dus logisch dat als je vaker rijd het ook sneller leert. Manegeruiters kunnen misschien ook heel goed rijden ze doen er alleen wat langer over om het te leren!!

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Als je een manege uitzoekt waar goed wordt lesgegeven, de groepen niet te groot zijn en de paarden zelf ook goed getraind zijn kan je best goed leren rijden. Maar Z niveau zal een manegeruiter niet halen.

Waar ik niet zo goed tegen kan is dat van manegeruiters wordt gezegd dat ze ruw zijn omdat ze altijd op afgestompte manegepaarden rijden dus schoppen en ruw zijn in de mond.

Op mijn manege wordt streng opgelet dat de paarden niet geschopt worden. Eerst zacht been geven. Geen reactie dan een keer harder been geven. Nog geen reactie dan tik met de zweep maar zeker niet gaan schoppen. En er wordt nadrukkelijk gezegd dat je de volgende keer eerst weer met zacht been moet beginnen. Overigens is overmatig gebruik van de zweep ook niet toegestaan.

Aangezien 1 x in de week rijden inderdaad niet opschiet, heb ik door de jaren heen ook een paar verzorgpaarden gehad.

Nu vonden de eigenaren van mijn verzorgpaarden hun paard allemaal beter dan een manegepaard. Daar zou ik volgens hen nog veel van kunnen leren. Maar alle paarden op onze manege hebben minimaal M gelopen en een aantal ook Z. Terwijl hun paarden op maximaal L niveau hadden gelopen. Al mijn verzorgpaarden werden met overmatig spoorgebruik gereden door hun eigenaars. Gevolg afgestompte paarden waarbij ik veel meer been moest geven dan ik op het gemiddelde manegepaard ooit heb hoeven doen.

Conclusie: er zijn veel getalenteerde manegeruiters die echt veel beter rijden dan mensen met eigen paarden die minder talent hebben of minder vaak oefenen.

Maar mensen met eigen paarden die talent hebben en/ of veel oefenen
zullen altijd meer bereiken dan manegeruiters simpelweg omdat ze vaker rijden, vaker priveles hebben en natuurlijk hun paard beter kennen en dus een betere combinatie vormen.

aliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:13

wat vaak op een manege geldt is tijd is geld!
dus stoppen ze zoveel mogelijk mensen in 1 les!
want wat verdient sneller 6 mensen in 1 les of 15?
natuurlijk 15!
zo denken ze wel!
en het maakt ze vrij weinig uit op welke pony je terecht komt!delen in klaar!
ook is zo dat niet iedereen op een manege hetzelfde rijdt de 1 wil leren de andere neemt genoegen met een uurtje leuk hobbelen!
dus paard wordt niet conseqent gereden!
dus ene keer wordt het paard goed gereden uur erna niet misschien 2 dagen niet!
ook ben ik er mee eens dat mensen met eigenpaard meer bereiken dan mangeruiters omdat ze idd vaker rijden!

angela333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 16:54

Ik vindt deze stelling wel heel kort door de bocht.
Het ligt er maar net aan op welke manege je rijd en hoe graag je iets wil leren.
Ik zie vaak zat mensen met een eigen paard rijden die er niks van bakken. (niet allemaal hoor)
Bij ons op de manege rijden we bijna iedere week op een ander paard en ik vindt dat je daar veel van leert, ieder paard is anders en vraagt een andere manier van rijden.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 17:02

Hangt van de manege af vind ik, en ook heel erg van je eigen instelling.
Je hebt ruiters die 1 keer per week komen hobbelen en dat wel goed vinden.
Maar als je echt wilt leren kan je er heel veel uithalen.
Ik heb op manegepaarden alles geleerd, nageeflijk rijden, zijgangen, hoe het zit met tact en inpuls houden. Noem maar op.
Ook heel veel theorie heb ik in de loop der jaren geleerd.
Individuele aandacht krijg je ook genoeg bij ons. We hebben niet van die hele grote groepen.

Het gaat natuurlijk langzamer maar als je er echt wilt komen lukt het best.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 18:32

aliesje schreef:
wat vaak op een manege geldt is tijd is geld!
dus stoppen ze zoveel mogelijk mensen in 1 les!
want wat verdient sneller 6 mensen in 1 les of 15?
natuurlijk 15!
zo denken ze wel!
en het maakt ze vrij weinig uit op welke pony je terecht komt!delen in klaar!

Ik weet niet met welke manege jij ervaring hebt, maar dit is dus (bij ons) totaal niet waar!
We rijden met ongeveer 6 tot 7 mensen in een les en er wordt zeker wel gekeken hoeveel ervaring je hebt mbt het paard waar je op komt te rijden!!
Ik word hier zo ziek van, niet alle maneges en manegeruiters zijn over 1 kam te scheren!

Ik heb laatst een dressuurwedstrijd gezien waar ik van mening was dat als je enkele van onze ruiters op manegepaarden ertussen zou zetten ze net zo goed (zo niet beter) zouden presteren als enkele ruiters met hun eigen paarden...

En een voordeel van manegepaarden rijden is dat je met veel verschillende paarden leert om te gaan: makke, slome, snelle, jonge, laag en hoger niveau.
In het begin leer je de basis (en vertrouwen krijgen) op een mak paard, maar zodra je verder komt krijg je meer ervaren paarden te rijden waar je weer meer van kunt leren.

Dus ga alsjeblieft niet verkondigen dat alle maneges op geld beluste instanties zijn waar je niets leert, want dat is grote onzin!

Puce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-05 19:50

Juco schreef:
Tja, je hebt goede ruiters en minder goede. Ik ben een manegeruiter die opeen paard dat alleen zadelmak was en verder niets kon gaan rijden. Inmiddels rijd ik hem landelijk M1 met winstpunten.

Het niveau wordt niet bepaald door waar je rijdt, op welk paard je rijdt. Het gaat om aanleg, gevoel voor paarden, instructie, doorzettingsvermogen.
Ik ben best talentloos, maar geef bijv. niet op.
IK ken heel veel ruiters met een eigen paard die niet goed rijden. Weinig gevoel voor het paard, als het niet lukt, dan slaan ze een onderdeel over of zadelen af. Hun paard wordt door niemand beter gereden of gecorrigeerd. Manegepaarden wel, elke keer iemand met andere kwaliteiten. Manegeruiters worden elke keer begeleid en maken het uur vol.

Kortom wel ofniet kunnen rijden wordt niet bepaald door het feit dat je op een manege rijdt, maar door andere factoren.

Ik ben het helemaal met Juco eens dat goed of slecht rijden van meerdere factoren afhankelijk is.

Wat mezelf betreft ik rij sinds mijn 8e (ben nu 20) 1 x in de week (met een tussentsop van 2 jaar wegens verblijf in t buitenland en geldnood). Ik wil wel meer en ik wil heel graag beter leren rijden, maar ik studeer nog en heb geen geld voor privé-les of een eigen paard. Ik ben ook de eerste die toe zal geven dat ik geen top ruiter ben, maar de wil om te leren is bij mij zeker aan wezig. Ik ben nu sinds november weer begonnen met lessen, en hoe vaker ik les hoe meer ik het gevoel heb dat ik achteruit ga. Ik leer vrij weining bij op de manege, kom niet verder dan het niveau dat ik heb en ergens maakt me dat wel sip omdat ik graag verder wil leren ipv iedere week het idee te hebben dat ik niks verder kom maar mijn portemonnee wel leger raakt.

En hoewel ik ook denk dat je uiteindelijk met een eigen paard verder komt en meer leert, denk ik dat het niet fair is om te oordelen dat een manegeruiter een slechte ruiter is. Een paard kost veel geld en dit is niet voor iedereen weggelegd, en ook verzorgpaarden liggen niet voor het oprapen.. en dan heb ik het nog niet eens over de factor tijd.

Zelf zie ik liever een gemotiveerde manegeruiter die het misschien niet altijd perfect oplost, maar die zijn best doet om te leren... dan zo'n verveeld ruitertje met een eigen paard die het allemaal wel denkt te weten en van advies niks wil weten.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-05 22:21

Winddancer schreef:
Tja, waar en niet waar. Zoals eerder vermeldt kun je niet iedereen over een kam scheren.

Maar toen ik bv. 15 was reed ik op de manege een ZZ paard dat vanwege zijn knieen niet meer wedstrijden mocht rijden (was van een particulier). Hem reed ik toen tijdens de lessen. Tegenlijkertijd reed ik al een paar jaar voor iemand jonge paarden in, waarbij ik ook over de weg en door het bos moest om bij de les te komen.

Bij beiden heel veel geleerd: zowel van het heel ervaren paard als bij de groene jonge paarden. Je bent nooit uitgeleerd. Maar van alleen manegepaarden leer je volgens mij nooit het "echte rijden" (weet niet precies hoe ik dit moet verwoorden )

En dat bedoel ik nou. De "feeling" krijgen van het echterijden! Ik ben het er ook gedeeltelijk mee eens. En dat is ook wat ij zegt.
Maar ik vind het erg kort door de bocht om standaard te zeggen dat manegeruiters niet kunnen rijden.
Maar de verfijning van het voelen/aanleuning etc. leer je denk ik niet in een manegeles..

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 08:39

[quote="Dyyy"]Maar de verfijning van het voelen/aanleuning etc. leer je denk ik niet in een manegeles..
[/quote

En de mensen met een eigen paard die in een manegeles rijden? En denk je dat ik nog aan winstpunten in de M1 kom zonder aanleuning of gevoel? Ik ben niet de enige, ik ken ook 2 manegeponyruiters in de M1, op een manegepony.
IK blijf tenslotte een manegeruiter op een manegepaard...
Heeft iemand met een eigen paard dan wel gevoel voor rijden? Zit dat in de koop in?
Ik blijf erbij dat het van zoveel andere zaken afhankelijk is. Niet wie de rekeningen van het paard betaald.
*aanleg, gevoel voor paarden
oorzettingsvermogen
*instructie
*motivatie
*ervaring (oke met een eigen paard heb je sneller aantal rij uren)
* "klikken " van de combinatie.
*paarden waarop gereden wordt

Als je het mij vraagt gaat het daar om...
En ik kan me voorstellen dat het gros van de betere ruiters met een eigen paard eindigt. Een eigen paard vraagt vaak veel "opofferingen" zoals tijd en geld, en dat allemaal voor dat paard, een stukje motivatie dus. en vaak een al lang bestaande droom....
Maar je kunt gewoon niet stellen dat een manegeruiter niet kan rijden. ik blijf erbij dat dat van andere factoren afhankelijk is!

aliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 09:40

Juco schreef:
Manegepaarden wel, elke keer iemand met andere kwaliteiten. Manegeruiters worden elke keer begeleid en maken het uur vol.

dat bedoel ik nu kwaliteiten en kwantiteiten!
dat manege ruiters 1 uur volmaken okey!
maar worden ze ook begeleid?
misschien op jou manege maar op veel niet!
ze lopen het rijtje af (want wij reden wel met een grote groep!)
en zeggen dan iets.
en gaan persoon achter je helpen!enz.
dan een priveles wat voor iemand geeft je dan les??
sommige manege's hebben me toch mensen in de bak staan!
heb een keer paar lesjes gehad op 1 manege vraag me af of dat mens wel wist waar ze het over had
en 5 keer in een uur koffie halen ja zo krijg ik een uurtje ook wel vol hoor!
binnen komen voordat iedereen op paard zit zijn er al 10 minuten voorbij!
dan zeggen ga maar wat losstappen dan koffie halen en blijven hangen!
enz!
ik zeg ook niet dat het bij iedere manege zo is dat zeg ik ook niet ik vertel mij ervaringen met manege's

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 09:54

Wat is "(niet) goed kunnen rijden?" Als je er op kan blijven zitten, kun je dan rijden? Of als je prijzen wint? Wie bepaalt of iemand kan rijden, is daar een regel voor?
Als iemand zegt dat hij kan rijden ga ik er van uit dat hij wel eens op een paard heeft gezeten, kan blijven zitten als hij het dier in beweging (en weer stil ) weet te krijgen in de richting die hij/zij wil. Volgens mij lukt de doorsnee manege ruiter dat ook wel.

Sommige manege ruiters, die iedere week een ander paard onder de kont hebben, rijden trouwens stukken beter dan veel mensen die alleen maar op hun eigen paard zitten. Ik heb al heel wat mensen gezien die het met hun eigen/vaste paard heel leuk doen maar met een vreemd/nieuw/ander paard grandioos door de mand vielen! Zelfs "profs" die de ene titel na de andere binnen slepen heb ik enorm zien stuntelen op een vreemd paard!
En eerlijk gezegd bak ik er ook weinig van op de meeste vreemde paarden maar ik heb dan ook nooit gezegd dat ik kon rijden!

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:00

aliesje schreef:
ik zeg ook niet dat het bij iedere manege zo is dat zeg ik ook niet ik vertel mij ervaringen met manege's
Plaats

Dan moet je heel misschien mijn 2 reacties nog een keer lezen, want daar benadruk ik steeds in dat het criterium manegeruiter niets zegt over niveau. Met andere woorden ik laat in het midden of een manegeruiter wel of niet goed rijdt. Ik vind (zoals terug te lezen) dat dat afhankelijk is van andere criteria. Slechte ruiters vind je dus op een manege en daarbuiten. Hetzelfde geld voor goede ruiters.
Gelukkig ken ik goede maneges. Misschien is dat ook wel een kunst op zich, een goede manege vinden.
Overigens schreef ik ook dat hoe goed iemand is oa van de instructie afhangt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:02

Paardrijden leer je eigenlijk alleen door kilometers maken

Bijna iedereen is begonnen op een manege te rijden, daar leer je de basis. Die heb je nodig.

Als je eenmaal die basis onder de knie hebt kan je gaan finetunen en dat leer je makkelijker op paarden die niet door iedereen gereden worden, paarden die wat gevoeliger en minder vergevingsgezind zijn.

Dus om nou te zeggen dat menegeruiters niet kunnen rijden, is te kort door de bocht. Alleen schort het nog wel eens iets aan de finetuning

Als je een 4 jarige hittemetit rijd dan moet je niet je hakken in het paard zetten en je armen stijf op een plek houden Dat gaat niet goedkomen Bijvoorbeeld, maar omdat je bij een manegepaard nog wel eens wat groffer in moet komen dan standaard wordt dat snel gewoonte, en dan kan je wel eens in de problemen komen als je op een gevoelliger paard zit

Allemaal een kwestie van kilometers maken en dan op zoveel mogelijk verschillende paarden

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:03

manege ruiters kunne wel rijden, mits ze natuurlijk alles willen leren en goede begeleiding, maar die begeleiding die ontbreekt op heel wat manege's... op de manege waar ik hiervoor reedt, stopten ze ook gewoon 10 mensen in een les,, en dan was het wat figuren rijden.. wat galop en dat was de les... maar die eigenaar is zeker zo een van. tijd= geld, hoe meer mensen in 1 les, dus meer geld, en minder tijd

de manege waar ik nu zit, had ook zo'n les, wel ong 8-9 mensen.. :S maar die lessen waren toch wat beter, nu ga ik overstappen naar een andere les, bij de eigenaar van de manege, die leert ook dingen zoals vierkant staan, achterwaarts.. let goed op je zit, je handen, je benen.
dat vind ik nou goede les, we rijden normaal in de les met ong 5/6 mensen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:04

waar
Maar de stelling, er zijn ook veel mensen met een eigen paard ie niet goed kunnen rijden is ook waar

Je leert op weinig maneges echt onafhankelijk te zitten
je leert er zelden met goede gewichtshulpen te rijden
en rechtrichten dat leert men daar ook niet.
De paarden zijn niet goed aan het been.
Logisch, want er rijden te veel verschillende mensen op 1 paard.
En de paarden zijn er allemaal braaf (ja ook die snelle polly waar niemand op durft )

Logisch dat ze braaf zijn, want de manege heeft geen zin een slechte naam omdat er te veel mensen vliegles krijgen.
Want dan is er snel niemand meer.

Maar dit bovenstaande geld ook voor genoeg mensen met een eigen paard.
Ze hebben een braaf dier, wisselen nooit en hebben geen goede les.
Dus bovenstaande Rt dingen zijn dan ook niet goed ontwikkeld.

Wil je echt leren rijden.
Ga dan (bijna) dagelijks bij een handelsstal rijden.
Daar heb je wekelijks andere paarden, met allemaal een ander karakter.
Zorg dat je daar de goede les krijgt, dan kom je een heel eind.

Maar of je dat wilt, dat is voor iedereen anders.

Prijzen vind ik geen graadmeter.
Het is natuurlijk zo dat als je in een redelijke tijd in het Z zit, dat je het zo slecht niet doet.
Maar ik ken ook mensen die heel goed jonge dieren kunnen beleren en rijden, maar helemaal geen zin in die stress wedstrijden hebben.
Maar zeker weten dat die heel goed kunnen rijden

Dus wat Kim al zegt
Veel kilometers maken, op veel verschillende paarden en dan geen manege paarden.

daantjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 10:48

ik werk zelf 5 dagen in de week bij een manege en daar kunnen de gevorderde lessen uitstekend rijden.
ze hebben dan wel geen ervaring met hele drukke paarden die er altijd op uit zijn je er af te gooien.
de gevorderde ruiters op de ponyhof rijden hun paarden(waar ze op dat moment opzitten) altijd zoveel mogelijk nageeflijk aan het been en zorgen dat de paarden niet steeds hetzeflde rondje loopt.
ik ben het dus niet met de stelling eens
goed je leert dus ook wel veel op een eigen of verzorgpaard maar op een manege leer je de hele basis van het rijden zoals op het goede been lichtrijden en dooorzitten, in de goede galop aanspringen, in de contragalop, wijken voor het been,achterwaarts, en er word ook aan je houding op het paard gewerkt.
dit vind belangrijke dingen, tuutlijk kan je die dingen ook allemaal bij een priveles leren dat gaat sneller maar op een manege leer je het ook.

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 12:59

ik rij nu 10 jaar, en idd al 10 jaar in een manege... Mij hoor je zeker niet zeggen dat ik goed kan rijden, maar tot hiertoe heb ik wel altijd al bereikt wat ik wou berijken, mss duurt het langer dan wnn je eigen paard hebt en bijna dagelijks kan rijden maar heb ondertussen al 6 jaar mn a-brevet (België) en 3 jaar mn b-brevet en eind deze zomer ga in voor instructrice. En idd, dit allemaal met manegepaardjes, in mijn manege zijn er wel uitstekende lesgevers waar ik ook privéles bij heb soms, ze gaan gelukkig geen 5 keer om koffie en weten wel waar ze het over hebben, ik rij op woensdag in een groepsles voor kinderen normaal gezien, hier zijn ze vaak met (te) veel omdat er gwn teveel vraag is en ze gwn gn uren meer vrij hebben om nog meer lessen in te lassen, toch kan ook in deze lessen de aandacht worden verdeeld over heel wat ruiters, ookal ligt het "niveau" waar ik op rij hoger dan de kinderen in die les, toch schenkt de leraar ook aandacht aan wat ik doe, en ja, bij ons leren zelfs de kindjes van 8 jaar ofzo wijken voor het been en de manegeponies verzameld te rijden, dit gata mss niet zo makkelijk, maar telkens er eentje in slaagt om dit toch te doen vind ik dit persoonlijk een veel grotere proficiat waard dan iemand met een eigen pony die het allemaal al kan en er dagelijks mee kan rijden

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:08

ik rij zelf op een manege. En ik denk niet dat iedereen slecht rijdt op een manege. Ik heb eerst leren zitten lichtrijde een pony laten draven. En later leerde ik weer hoe je een paard moet laten galopperen.

Ook zijn onze manege pony/paarden stuk voor stuk verschillend en je rijdt op allemaal andere paarden. Op de 1 leer je bokkespronge uitzitten. En op de andere weer je been stil houden.

Dus ook op Manege's kan je veel leren. maar je moet wel willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 13:13

Als ik dan eens sta te kijken
en ik zie het wijken een het SB

dan zie ik toch geen wijken en sb wat een voldoende op zou leveren op een wedstrijd.

Wijken is altijd weg vallen over de schouder en wat naar de zijkkant donderen.
SB kop naar binnen trekken.

verzamelen is sjokken op de voorhand.
(en verzamelen heb je ook helemaal niet nodig in lage klasse, dus denk ook maar niet dat dat geleerd word.)

En dan word er geroepen door de instructie Goed zo!!
En manege klant denkt dit te kunnen.
Er word zelfs gezegt, deze groep rijd M nivo.

Tuurlijk zegt een manege dat, klantjes binden heet dat.

Maar ken toch verschillende mensen, van verschillende maneges die zich helemaal kapot schrokken toen ze eens op een "echt" paard gingen rijden.
En toen bleek dat op wedstrijd er niet eens een b proef inzat en de rest van die truucjes helemaal verkeerd waren.
En ze reden op de manege nog wel de moeilijke paarden in de gevorderde groep...

Maar helaas kom je daar pas achter als je daar weg bent.
Als je dat wilt tenminste, want sommige mensen vinden het zo wel goed.
En dan is het ook goed

Ik vind alleen de valse info die gegeven word vanuit de manege, naar de ruiters toe, absoluut niet eerlijk.

_Laris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:40

Ben ik het niet mee eens.
Ik rij nu ook 5 ½ jaar op een manege. En eerst ree ik in een les waar we inderdaad heel slecht les kregen, en werd uit gelegd hoe we een volte moesten maken terwijl we al 4 jaar reden. Toen ging ik naar een andere les, meteen heel anders. In die les leren we de paarden nagefelijk te laten lopen, en dan niet rukken in de mond, maar gewoon rustig. We leren wijken, en tuurlijk niet alle paarden kunnen dat, maar er zijn erbij die het gewoon keurig doen. We schouderbinnenwaarst wij leren dat maar de paarden ook. En we trekken niet zo het hoofd opzij. Stelling aanvragen en veel been geven, en nog een keer proberen als het niet lukt. We rijden meestal met ze 10en, maar toch krijgt iedereen aandacht. We hebben makkelijke en moeilijke manege paarden, en de moeilijke zijn dan ook echt moeilijk. We hebben paarden die L en M hebben gelopen. Je kan wel leren op een manege, alleen het duurd wat langer. En in de Z kan je moeilijk terecht komen op een manege...

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:43

runningkawa schreef:
Als ik dan eens sta te kijken
en ik zie het wijken een het SB

dan zie ik toch geen wijken en sb wat een voldoende op zou leveren op een wedstrijd.

Wijken is altijd weg vallen over de schouder en wat naar de zijkkant donderen.
SB kop naar binnen trekken.

verzamelen is sjokken op de voorhand.
(en verzamelen heb je ook helemaal niet nodig in lage klasse, dus denk ook maar niet dat dat geleerd word.)

En dan word er geroepen door de instructie Goed zo!!
En manege klant denkt dit te kunnen.
Er word zelfs gezegt, deze groep rijd M nivo.

Tuurlijk zegt een manege dat, klantjes binden heet dat.

Maar ken toch verschillende mensen, van verschillende maneges die zich helemaal kapot schrokken toen ze eens op een "echt" paard gingen rijden.
En toen bleek dat op wedstrijd er niet eens een b proef inzat en de rest van die truucjes helemaal verkeerd waren.
En ze reden op de manege nog wel de moeilijke paarden in de gevorderde groep...

Maar helaas kom je daar pas achter als je daar weg bent.
Als je dat wilt tenminste, want sommige mensen vinden het zo wel goed.
En dan is het ook goed

Ik vind alleen de valse info die gegeven word vanuit de manege, naar de ruiters toe, absoluut niet eerlijk.

Ben het met je eens voor een groot deel. Maar weet zelf zeker dat op de manege waar ik heb gereden er absoluut rekening mee werd gehouden wie er op een 'moeilijker' manege paard of op een moeilijker handelspaard mocht rijden.
En dan merk je zeker wel verschil. Maar het is idd waar... als mensen er blij mee zijn met 1 x in de week rijden dan is het toch goed. Niet iedereen wil een eigen paard.
En wat betreft het manege'hobbelen', je merkt het goed bij lessers op maneges... ze willen sneller iets nieuws leren zoals bepaalde oefeningen dan aan de basis werken. Daar zit 't em nou het verschil in. Ben blij dat ik veel alleen mocht/kon rijden (op manegepaarden/ponies en eigen doorgetrainde ponies) en vandaaruit verder kon werken en leren, juist werken aan die basis. Maar jah... krijg dat maar eens bij iemand erin... ALS ze al wel kunnen wijken en SB kunnen rijden'... vinden ze vaak maar onzin.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:45

runningkawa schreef:
Maar ken toch verschillende mensen, van verschillende maneges die zich helemaal kapot schrokken toen ze eens op
een "echt" paard

gingen rijden.

Dit schiet me toch echt ff in het verkeerde keelgat!
Ik weet niet of je het zo bedoelt hoor, maar heb je enig idee hoe ontzettend arrogant en snobistisch dit klinkt????

Ik heb echt ontzettend veel respect voor manegepaarden die elke keer weer andere ruiters van verschillend kaliber op de rug hebben zitten, maar het toch iedere keer weer presteren braaf hun werk te doen.
En dit zouden geen `echte` paarden zijn?

Geef mij dan maar eens een definitie van een `echt` paard.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:51

Het staat niet voor niets tussen aanhaalingstekens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:53

Begrijp me niet verkeerd
Het zijn de beste paarden ter wereld
De liefste van allemaal
Want ze laten al dat gedoe maar toe, elke dag maar weer.
Super karakters!

daarom stond echt ook tussen haakjes.
Maar maak jij het dan eens anders duidelijk, dat het goedzakken zijn.
Dat lukt me ff niet in tekst

Ze zijn niet te vergelijken met bijv sportpaarden die aan de hulpen staan, omdat er niet elke dag iemand anders op rijd.
Dus getrainde paarden.
En heb daarop dan ook menig manege ruiter zien schrikken.
En dat komt imo door de vals gegeven info op de manege
Je rijd M, je rijd moeilijke paarden. (wat niet zo is)

Maar moeilijke paarden op een manege kan simpel weg ook niet.
Het zijn allemaal beginnende mensen (zoals we allemaal begonnen zijn)
Die kun je niet op een "wild" paard zetten, want dan kan de ambulance er wel een vaste plek innemen op de parkeerplaats

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 14:53

Miss_Blimm schreef:

Dank je
idd niet voorn iets haakjes
tekst is soms zo moeilijk

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-05 15:14

Miss_Blimm schreef:

Je kan toch ook het woord privépaard gebruiken. Je hebt dan geen aanhalingstekens nodig en het heeft geen negatieve lading

Maar goed, Runningkawa bedoelde het dus niet zoals ik het dacht.
Kan gebeuren.