ploppertje schreef:Als manegeruiter rij je 1x in de week. mensen met een eigen paard rijden meestal veel vaker het is dus logisch dat als je vaker rijd het ook sneller leert. Manegeruiters kunnen misschien ook heel goed rijden ze doen er alleen wat langer over om het te leren!!
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Als je een manege uitzoekt waar goed wordt lesgegeven, de groepen niet te groot zijn en de paarden zelf ook goed getraind zijn kan je best goed leren rijden. Maar Z niveau zal een manegeruiter niet halen.
Waar ik niet zo goed tegen kan is dat van manegeruiters wordt gezegd dat ze ruw zijn omdat ze altijd op afgestompte manegepaarden rijden dus schoppen en ruw zijn in de mond.
Op mijn manege wordt streng opgelet dat de paarden niet geschopt worden. Eerst zacht been geven. Geen reactie dan een keer harder been geven. Nog geen reactie dan tik met de zweep maar zeker niet gaan schoppen. En er wordt nadrukkelijk gezegd dat je de volgende keer eerst weer met zacht been moet beginnen. Overigens is overmatig gebruik van de zweep ook niet toegestaan.
Aangezien 1 x in de week rijden inderdaad niet opschiet, heb ik door de jaren heen ook een paar verzorgpaarden gehad.
Nu vonden de eigenaren van mijn verzorgpaarden hun paard allemaal beter dan een manegepaard. Daar zou ik volgens hen nog veel van kunnen leren. Maar alle paarden op onze manege hebben minimaal M gelopen en een aantal ook Z. Terwijl hun paarden op maximaal L niveau hadden gelopen. Al mijn verzorgpaarden werden met overmatig spoorgebruik gereden door hun eigenaars. Gevolg afgestompte paarden waarbij ik veel meer been moest geven dan ik op het gemiddelde manegepaard ooit heb hoeven doen.
Conclusie: er zijn veel getalenteerde manegeruiters die echt veel beter rijden dan mensen met eigen paarden die minder talent hebben of minder vaak oefenen.
Maar mensen met eigen paarden die talent hebben en/ of veel oefenen
zullen altijd meer bereiken dan manegeruiters simpelweg omdat ze vaker rijden, vaker priveles hebben en natuurlijk hun paard beter kennen en dus een betere combinatie vormen.

) 
oorzettingsvermogen
maar ik heb dan ook nooit gezegd dat ik kon rijden!

)

vinden ze vaak maar onzin.