Ervaringen Jan Dolfing-manege (Paardensportcentrum) Vries

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ODonoghue

Re: Ervaringen Jan Dolfing-manege (Paardensportcentrum) Vries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 12:55

ik ben op jan dolfing geweest en vond het geweldig!!

Chanoek1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:20

Ik rij nu nog niet zo lang bij Jan Dolfing maar vind het tot nu toe erg leuk ! Zit er over te denken om te gaan leasen weet iemand wat je dan mag/kan denk aan alleen op buitenrit , wedstrijden en springen. Ik had van iemand gehoord dat als je een paard gaat leasen hij dan in een luxe box komt klopt dat..? En heeft iemand ervaring met het paard Tessa ?

Ik hoop op reactie!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:06

Chanoek1 schreef:
Ik rij nu nog niet zo lang bij Jan Dolfing maar vind het tot nu toe erg leuk ! Zit er over te denken om te gaan leasen weet iemand wat je dan mag/kan denk aan alleen op buitenrit , wedstrijden en springen. Ik had van iemand gehoord dat als je een paard gaat leasen hij dan in een luxe box komt klopt dat..? En heeft iemand ervaring met het paard Tessa ?

Ik hoop op reactie!

Het klopt niet dat als je een lease paard krijgt, deze in een "luxe" box komt. Daar staan over het algemeen alleen eigen paarden.
Alleen op buitenrit mag ook zeker niet, altijd alleen onder begeleiding.
Het paard Tessa is geen makkelijk paard en eigenlijk alleen voor gevorderde ruiters.

Quilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:52

Ik ben als kind begonnen bij Jan Dolfing. Heb uiteindelijk ook les van de man zelf gehad. Indertijd was de manege echt een boerenstal met een kleine binnenbak en een buitenbak. De pony's stonden in een grote schuur met een paddock en de paarden in een grote stal, zij aan zij, met hun achterwerk naar het looppad en hun gezicht naar de muur. De verzorging liet echt te wensen over en ook het aantal uur dat de paarden moesten lopen was veel...heel veel. Jan Dolfing is een echte paardenhandelaar en zo ook begonnen. De manege was altijd bijzaak (een extraatje).
Voor mij was indertijd deze manege de enige mogelijkheid om les te krijgen, want qua kosten was het de goedkoopste in de regio. En mijn ouders konden niet meer betalen.
De lessen van Jan waren wel heel intensief. Heb er veel geleerd. Echter als ik in Drenthe ben en een buitenrit willen maken, dan sla ik deze manege over.

Ik heb wel begrepen dat er een brand is geweest en dat de manege daarna helemaal opnieuw is opgebouwd en er goed uitziet. Dus ik weet niet hoe het nu is. De eigenaar is nog steeds dezelfde als toen, dus ik heb zo mijn twijfels.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:21

Het is niet veel veranderd hoor. De huisvesting is nog steeds niet erg paardvriendelijk, de verzorging is niet veel beter en nog steeds moeten de paarden en pony's veel te veel lopen. Harnachement is beroerd.

Quilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:27

Vreselijk om te horen...

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:27

Ja. Wij moeten nu een stukje verder rijden maar hebben een manege gevonden waar het welzijn van de paarden belangrijk wordt gevonden. Voor de mens is er geen luxe, de paarden hebben het er goed en dat is voor ons belangrijker.

stella2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 20:59

De huisvesting is niet super maar wel verbeterd de harnachmenten zijn nog steeds oud en slecht onder houden

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:12

Zijn die vreselijke krappe stands dan eindelijk vervangen door fatsoenlijke stalling?

XX_Jolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:18

Paarden staan niet dag en nacht in de stands. Ze zijn veel buiten. Mijn dochters rijden met veel plezier bij Jan.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:48

Ik vind persoonlijk ook "maar" een paar uur in een stand aangebonden met het hoofd naar de muur al niet zo jofel. Daarnaast blijft de verzorging niet al te best en moeten de paarden/pony's veel te veel lopen, voorzien van slecht passend materiaal. Elke les weer zoeken naar je zadel of hoofdstel, wat je dan tenslotte terugvindt op een ander paard, of ergens in onderdelen in de zadelkamer omdat er wat van afgesloopt is omdat een ander hoofdstel of zadel niet compleet was.
Veel te volle lessen bij met name de kinderen, mijn zoon zat soms wel met 14 anderen in dat kleine rotbakje met die houten steunbalken in het midden. Hij is er nog eens flink van afgekukeld met zijn hoofd tegen zo'n balk.
Mijn zoon vond het er niet fijn, ikzelf ook niet.

De volwassenenlessen waren wel goed, ik heb een paar leuke springlessen van Jan gehaden de dressuurlessen waren ook ok, maar mijn zoon kon na een jaar lessen nog geen galopje.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:57

Ik ben gok ik, zo'n 9 keer op kamp daar geweest, en ook heb ik een paar keer op de camping daar gestaan. Dus alles bij elkaar denk ik dat ik er 10 jaar kom. Het klopt dat het onderkomen misschien niet luxe, of perfect in de verf staat, en het ziet er misschien niet allemaal prachtig uit, maar alles is aanwezig wat er aanwezig zou moeten zijn op een prima manege/pensionstal.

Jan is een topvent, die weet waar hij het over heeft. Elk jaar met kamp, vroeger, kreeg ik ook de paarden te rijden die eigenlijk voor de handel waren, of net waren 'binnengekomen'. Als je het niet eens bent met de begeleiding over hun keuze qua paard/pony die je voor die week (ponykamp) te rijden hebt, kan je eigenlijk altijd wel naar Jan toe, die heeft er vaak 'nog wel een staan', maar zoals eerder genoemd, je bent gewaarschuwd, als je een uitdaging wilt, dan krijg je die ook :')

Zo heb ik verschillende keren op Audi, die nu van de stiefdochter van Jan is, gereden, mán, wat een gave bok was dat! Heb er tijdens het kamp, op Donderdagavond, nog een springles mee mogennrijden, omdat Jan graag wilde zien hoe Audi het deed, en hij zo tevreden was met hoe ik haar reed. Ik ging vaak 2, soms 3 weken achter elkaar op kamp, dus bleef vaak in het weekend ook.

Verder, qua harnachement, tsja, het is niet het meest mooie, perfect uitgezochte harnachement, maar de vaste lespaarden/pony's hebben allemaal hun eigen zadel en hoofstel. De zadels en hoofstellen van paarden die nieuw zijn, of bedoeld zijn voor de verkoop, zijn vaak leenzadels van de lespaarden, of reservezadels/hoofdstellen. Mocht het zo zijn dat die paarden en pony's blijven, dan wordt er eigen harnachement geregeld.

Mocht iemand nog vragen hebben, ik beantwoord ze graag!
Helaas ben ik dit jaar niet meer geweest, ben eigenlijk ook te oud (21 :') ), maar misschien ga ik vanaf volgend jaar begeleiden, en anders kom ik zeker langs!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:02

Salama schreef:
Verder, qua harnachement, tsja, het is niet het meest mooie, perfect uitgezochte harnachement, maar de vaste lespaarden/pony's hebben allemaal hun eigen zadel en hoofstel. De zadels en hoofstellen van paarden die nieuw zijn, of bedoeld zijn voor de verkoop, zijn vaak leenzadels van de lespaarden, of reservezadels/hoofdstellen. Mocht het zo zijn dat die paarden en pony's blijven, dan wordt er eigen harnachement geregeld.

Mocht iemand nog vragen hebben, ik beantwoord ze graag!
Helaas ben ik dit jaar niet meer geweest, ben eigenlijk ook te oud (21 :') ), maar misschien ga ik vanaf volgend jaar begeleiden, en anders kom ik zeker langs!

Ik heb 14 jaar bij Jan gereden en sinds juni dit jaar sta ik ergens anders, maar kom er nog wel regelmatig.
De paarden hebben dan wel allemaal hun eigen harnachement, maar dit past allemaal zeker niet. Zadels passen bijna bij geen een paard goed. Dat waren dingen waar ik altijd erg op tegen was op de manege, zeker omdat ze er vaak enkele uren achter elkaar mee rond moesten lopen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:27

Ze hebben wel allemaal een eigen zadel en hoofdstel, maar dat past lang niet altijd, bovendien ligt het toch ook regelmatig op een ander paard als je wilt gaan opzadelen, of heeft deze en gene er een neusriem of beugelriem afgesloopt omdat het bij haar weer niet compleet was.

Een niet perfect in de verf staand onderkomen vind ik helemaal geen probleem en weinig luxe stoort me ook niet, maar paarden in stands vallen m.i. echt niet onder goede huisvesting.
Het feit dat alles aanwezig is zegt ook niets over de behandeling en verzorging van de paarden. Met 15 pony's in een les in een bakje van hooguit 10 bij 20 kun je onmogelijk fatsoenlijk les geven of les krijgen.
Een pony die duidelijk niet lekker loopt maar niet echt kreupel is gewoon door laten lopen, pony's die veel te veel en uren achter elkaar moeten lopen, allemaal geen zaken waar ik blij van word.

Ik vind Jan een aardige man en hij weet vast best waar hij het over heeft, maar dat houdt niet automatisch in dat je dan ook goed voor je beesten bent.

LileNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:30

Ik ben daar een tijd geleden op kamp geweest. Vond het er toen goed uit zien en heb het er erg leuk gehad. Paarden stonden allemaal goed erbij en ook verzorgt.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:32

Wat ik wel erg goed vind bij Jan, is dat met het mooie weer de paarden de hele nacht en grotendeels van de dag lekker buiten staan.
Kan ik van manege in het westen niet zeggen, waar een paard van een vriendinnetje van mij 24/7 op stal staat.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:46

Dat is hier vrij normaal. Ik ken hier in de omgeving geen manege waar de paarden weinig of geen weidegang hebben.
Ik denk wel dat er een verschil is tussen eens per jaar een week op ponykamp gaan of er wekelijks lessen rijden.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 19:55

Maar het hoort ook zo dat het normaal is dat de paarden buiten komen. Hoor toch wel veel dat paarden weinig tot niet buiten komen. Zoals ik zei, vooral in het westen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:11

Ik vind het ook heel normaal, maar kom dan ook niet uit het westen.
Dus het feit dat Jan zijn paarden veel buiten heeft staan is voor mij geen teken van een bijzonder goede verzorging, dat doet iedereen hier.

Caroline1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:43

Ik heb een half jaar geleden voor het eerst een buitenrit gemaakt met de groep van Jan Dolfing en rijd er sindsdien wekelijks (in de les). Mijn ervaring met de buitenritten was erg positief; kleine groepen en 1 of 2 vriendelijke begeleiders. Mijn ervaring met de (dressuur)lessen is ook erg goed. Er zijn geschikte paarden voor elk niveau en je bent - indien ervaren - ook vrij om te kiezen op welk paard je wil, wat ik ook erg leuk vind. Jan is een erg betrokken en enthousiaste man en wil je altijd wel advies geven.
Na de laatste lessen gaan de paarden altijd bijna allemaal de wei in, en ik heb niet het idee dat er paarden teveel op stal staan weg te kwijnen. Wel is het idd soms zoeken waar het juiste harnachement is. Maar verder so far geen negatieve ervaringen bij mij dus!

Ohja; over Tessa: ik heb ook op haar gereden bij een buitenrit: het is een erg rap en enthousiast paard en ik vond het leuk en uitdagend om op haar te rijden. Als je beginnende ruiter bent zou ik er echter niet meteen op stappen! :-)

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 21:16

Ik ben een week op ponykamp geweest hier,
Op Rosa ( wie kent d'r? ^,^)
Ik vond jan en z'n vrouw heel aardig,
Het eten was super lekker!!

Inderdaad de verzorging etc. Wat minder.

stella2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 19:57

ik ken rosa wel volgens mij heb ik die gezien toen ik daar was rij daar soms een lesje mee met mijn vriendin . dat is trouwens wel handig je kan gewoon een lose les rijden . weet niet of dat bij andere manege's ook kan . krijg namelijk les aan huis

Chanoek1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 11:38

Weet iemand het verschil tussen half lease en vol lease?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:37

Half lease loopt een paard nog mee in de lessen, vol lease niet.

Klaskelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:31

Ik heb geen problemen met Jan Dolfing
Hij is eerlijk en wilt je altijd goed helpen
al komt hij soms anders over
kwa stage heb ik daar ook heel veel geleerd
kwa leasen ook nooit problemen
hij zoekt ook echt iets wat bij je past en help je ook veder te komen

ik vind dat hij ook altijd goede tips geeft
instructeur zijn goed kwa les geven voor ieder zijn wils