Wat vinden jullie van stands?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: halooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:15

de manege waar ik stage heb gelopen stonden ze ook in stand, maar bijna alle pony's kwamen er wel dagelijks uit, voor lessen of werden losgegooid, en hadden ze een uurtje rust. Moest alles eraf.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:58

maartjevO schreef:
ow femke...
probeer je maar eens een dag in een kleine wc te vermaken!
Dan kun je ook wel een kwartslag draaien (en juich..)
en als je een lang touw hebt kun je wel drie passen achterwaarts doen.
Zou je dat niet enorm saai vinden!
Zeker als je bedenkt dat paarden vluchtdieren zijn,
die de hele dag voor mensen werken en het tolereren dat ze op hun rug
rond hobbelen en gepoets worden. Mogen ze er dan niet wat meer voor terug dan dat ze wel twee pasjes zijwaarts kunnen doen??
Ze zijn vrijheid gewent, en dat is meer dan een of twee of drie uurtjes los in een bak.
Jammer dat veel mensen daar blind voor zijn.
Stand zouden gewoon verboden moeten worden, net als te veel in een stal staan. Maar nu als de wiedeweer achter je compu uit en in de wc gaan staan, ik laat je zometeen wel even een uurtje in de bak los.

en probeer jij je maar eens in een ruimte van ong 4 bij 4 (voor pony's zelfs ruim genomen) te vermaken Haha!
kijken hoe lang je dat volhoudt Knipoog
Binnen staan is sowieso eigenlijk gewoon niks voor een paard. En ik zie eigenlijk liever een paard in een stand, die af en toe los mag en met vriendjes naast zich.
Dan een paard die 23 uur per dag in een donkere box staat zonder aanraking met andere paarden.
Een box is natuurlijk ietsjes idealer, maar de verzorging van het paard kan een wereld van verschil maken.

Ik ken een stal waar alle paarden in een box stonden, maar was vrij donker en geen aanraking met andere paarden en nooit los.
En een stal waar ze in stands staan, is een lichte stal, er wordt opgelet dat er paarden naast elkaar staan, die elkaar mogen en die komen veel in de wei.
Nou ik zou dan toch echt voor die laatste kiezen! jij niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:38

spoekie schreef:
en probeer jij je maar eens in een ruimte van ong 4 bij 4 (voor pony's zelfs ruim genomen) te vermaken Haha!

Nou, als er internetverbinding is.... Haha! Het is groter dan mijn 1e studentenkamer was. Maar een hele dag in de wei zou ik ook saai vinden, zelfs met mooi weer, laat staan als het miezert of regent. Ik ben dan ook geen paard.

Ik ben geen fan van stands. Maar als ze daarnaast veel op de weide komen lijkt het me voor de paarden zo slecht nog niet.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:43

shadow0 schreef:
spoekie schreef:

Nou, als er internetverbinding is.... Haha! Het is groter dan mijn 1e studentenkamer was. Maar een hele dag in de wei zou ik ook saai vinden, zelfs met mooi weer, laat staan als het miezert of regent. Ik ben dan ook geen paard.

Ik ben geen fan van stands. Maar als ze daarnaast veel op de weide komen lijkt het me voor de paarden zo slecht nog niet.

Ja het lijkt voor ons allemaal saai Knipoog maar in de wei kunnen ze wel lekker gras eten en rennen wanneer ze willen.
In een box staan ze op stro en verder ook niks... dat lijkt me dan toch nog erger dan in de wei.

Ik ben zeker ook geen voorstander van stands, maar ik vind dat veel mensen toch niet verder kijken dan hun neus lang is en maar zonder na te denken roepen:"stands zijn slecht".
Stands zijn niet geweldig, maar ook niet bij voorbaat slecht. het ligt allemaal aan de verzorging eromheen en zover denken veel mensen niet.

OdiEtAmo

Re: Wat vinden jullie van stands?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:32

ik vind stands eigenlijk ook niet kunnen, de manege waar ik lang geleden reed had boxen van 3,5 bij 3,5! het was geen grote manege maar de paarden werden super goed behandelt!
ook gingen ze s'ochtends van 8 tot 10 in 4 groepen van n half uur de wei of paddock in.
en in de zomer gingen ze na de laatste les de wei in, en om 9 uur s'morgens weer naar binnen.

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 21:33

spoekie!
ik ben het helemaal met je eens! Knipoog

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:28

Citaat:
omdat ze een vierkante kist die groter is hebben uitgevonden??
stelletje scheinheilligen!

Ik rijd niet op een manege Boos!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:15

Stands zijn niet erger dan boxen, zolang ze er maar veel uitkomen en er in kunnen liggen. Manege waar ik vaak rij staan ze ook in stands, maar ze komen er genoeg uit en komen ook veel in het land/bak.
Ja ze hebben een halsband om en een gewicht aan hun touw, maar daar hebben ze weinig last van. Het gewichtje hoeft alleen maar dat touw zo te houden zodat het paard er niet in kan staan, en daar is niet veel kracht voor nodig.
En dat opzadelen, ik ken zat maneges waar de ponys de hele dag ongepoetst met zadels en hoofdstellen staan, in boxen! Dus ik snap niet wat stands daarmee te maken hebben. Bij de manege waar ik meestal rij, worden de paarden overigens 10 minuten van te voren opgetuigd, en meteen na de les weer afgetuigd. Ze staan dus absoluut niet langer dan nodig met zadels.
Maar dat wil niet zeggen dat ik stands of boxen goed vindt... Paarden en ponys horen op het land. Daar zijn ze een stuk vrijer, kunnen ze 'vluchten' als ze willen en eten naar hartelust.

Troeta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:40

liesjuh91 schreef:
ik vind stands eigenlijk ook niet kunnen, de manege waar ik lang geleden reed had boxen van 3,5 bij 3,5! het was geen grote manege maar de paarden werden super goed behandelt!
ook gingen ze s'ochtends van 8 tot 10 in 4 groepen van n half uur de wei of paddock in.
en in de zomer gingen ze na de laatste les de wei in, en om 9 uur s'morgens weer naar binnen.

Ik vind een half uurtje wei maar niet kunnen.

Bij veel maneges kan het gewoon niet anders die stands, zolang ze goed verzorgd worden en geknuffeld...moet het kunnen..

Maar natuurlijk veel liever in de wei

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:36

de pony's staan bij ons ook op stands!! ik vindt dit niet zielig, ze hebben hele brede stands bij ons c en d pony's ( groter staat in een box) maar kunnen zich een omkeren als ze te lang staan! de pony's krijgen elke dag een vers stro bedje en vinden het echt nie erg! ze kunnen makkelijk liggen en sommige proberen zelfs te rollen!

ik vidnt een stand ideaal! kunt er zo bij 1 alles op een rij en het scheeld ruimte!

de paarden en grote pony's staan bij ons ook in een box, omdat de stands daar gewoon te klein voor zijn!

maar sommige manege's hebben idd te kleine en slechte stands daar ben ik het wel mee eens.

maar niet alle manege's!!!

vemrulz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:36

Een aantal paarden op onze manege staan ook in een stand, er hangt een ring aan de muur en dara zit eht halster touw door, aan het einde van het halster tow zit iets dat het touw niet uit de ring kan, de paarden kunnen gewoon eten en zelfs gaan liggen, ze lijken er niet veel last van te hebben. De andere paarden staan wel in een box.

vemrulz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 13:37

en @ Ladyzwien , idd die van ons proberen af en toe ook te rollen en krijgen ook elke dag een nieuwe laag stro

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:06

maartjevO schreef:
Citaat:
omdat ze een vierkante kist die groter is hebben uitgevonden??
stelletje scheinheilligen!

Ik rijd niet op een manege Boos!

is dan dan gezegd? Slapen Daarnaast snap ik niet zozeer wat wel of niet op een manege ermee te maken hebben. Pennymeisjes zijn er ook met eigen paarden hoor!

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 17:07

bij ons op stal stonden de pony's eerst in stands. ze stonden alleen met een houten balk gescheidden per twee, dus altijd samen met een vriendje en ze konden alle andere pony's gewoon zien en ruiken en horen. ook was het voor hun hoofd open en stonden ze dus niet in een donker zwart gat. ze kwamen in de zomer elke dag en de hele nacht in de wei. verder waren de touwen lang genoeg om te kunnen liggen en een kwartslag draaien, zo slecht hadden ze het dus niet.
nu staan ze allemaal in loopstallen, dat is wel veel beter. ze kunnen gaan en staan waar ze willen en staan alleen met pony's met wie ze op kunnen schieten in een loopstal, meestal 8-10 pony's. dit vind ik tog wel een verbetering.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:26

opzich heb ik met de stands zelf geen moeite maar als ze er 24/7 instaan met uitzondering van de lessen die ze meelopen vind ik het zielig..
de enige manege die ik goed ken en ook wel eens rijd enzo die stands heeft daar lopen de pony's opzich best veel lessen en in de winter natuurlijk wat minder maar als ze een paar dagen of langer niet hoeven te lopen worden ze naar de wei gebracht of ze gaan anar een schuur achter waar wel grote boxen zijn dus daar vind ik het goed geregeld en vind ik de stands ook totaal niet zielig

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:29

Citaat:
en probeer jij je maar eens in een ruimte van ong 4 bij 4 (voor pony's zelfs ruim genomen) te vermaken
kijken hoe lang je dat volhoudt
Binnen staan is sowieso eigenlijk gewoon niks voor een paard. En ik zie eigenlijk liever een paard in een stand, die af en toe los mag en met vriendjes naast zich.
Dan een paard die 23 uur per dag in een donkere box staat zonder aanraking met andere paarden.
Een box is natuurlijk ietsjes idealer, maar de verzorging van het paard kan een wereld van verschil maken.

Ik ken een stal waar alle paarden in een box stonden, maar was vrij donker en geen aanraking met andere paarden en nooit los.
En een stal waar ze in stands staan, is een lichte stal, er wordt opgelet dat er paarden naast elkaar staan, die elkaar mogen en die komen veel in de wei.
Nou ik zou dan toch echt voor die laatste kiezen! jij niet?

Er staat toch ook bij dat buiten ideaaler is?
En ik heb ook niet gezegd dat paarden slecht verzorgt moeten worden,
in beide manege's/stallen hebben ze het dus niet geweldig.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:31

Citaat:
is dan dan gezegd? Daarnaast snap ik niet zozeer wat wel of niet op een manege ermee te maken hebben. Pennymeisjes zijn er ook met eigen paarden hoor!

Het ging erover of je zelf op een manege rijd met stands,
niet dus.
En ik heb ook geen eigen paard.
Slapen

Saar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:57

Ik vind het écht zielig, Je zult de hele dag maar tussen 3 muren staan.
Ze kunnen meestal wel liggen, maar dan vind ik het alsnog zielig.
En als ze eruit komen, lopen ze 1 of 2 uur een beetje rond in die bak.
Bij mij op de manege hadden ze het ook eerst, ik rijd daar nu niet meer, maar gelukkig is het veranderend ze kunnen nu in elk geval rond kijken.

ramira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 23:16

Bij ons op de amnege staan de paarden en op stands en in boxen.
De paarden hebben voldoende ruimte om om te draaien en om te liggen en te rollen. De meeste grote paarden staan in boxen en de pony´s op stands.
Het is natuurlijk niet zo ideaal als dat alle paarden in een box zouden staan maar je kan moeilijk 50 paarden en pony´s in boxen zetten.

De paarden gaan er op maandag en vrijdag de hele ochtend uit, en meestal vanaf april gaan ze het land op en in oktober als het weer het niet meer toe laat gaan ze naar binnen. Ik denk trouwens dat als een paard opgezadelt blijft staan als hij een uur rust heeft en daarna weer moet rijden, het beter is om hem opgezadelt te laten staan dan iedere keer weer het zadel op en af. Daar zou ik in ieder gaval gek van worden.

Het blok aan de touwen van de paarden is er trouwens voor dat de paarden zichzelf niet kunnen verwonden, door er bijvoorbeeld in te gaan staan.

hier nog een paar foto´s:

ponystand:
Afbeelding

paardenstand:
Afbeelding

groetjes

urdal_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 10:37

LilyLuna schreef:
Even iets anders:
Het is wel handig als je iets meer dan alleen "haloo" in je topic titel zet.
Nu kunnen mensen niet zien waar het over gaat. Naast dat, krijg je misschien wel veel meer reacties als je een gerichte vraag stelt in je topic-titel.

Groetjes

jaa sorry.. ik had niet door dat ik gekozen had dat dat de naam van mn topic was:S.. maar hij is veranderd;):D.. bedanktt!! wie het heeft gedaan:D

denummer1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:25

pfftt StAnDssss......EgT nIi FiJn..........MjA tSiJn ToG m\Ar ManEgE-PoNys DaN....gEeN DrEssUurpaArdjUhz

maartje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:38

ik vindt stand echt vreselijk de paarden kunnen niet eens fatsoenlijk liggen.

Groeten Maartje

Predator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:42

denummer1 schreef:
pfftt StAnDssss......EgT nIi FiJn..........MjA tSiJn ToG m\Ar ManEgE-PoNys DaN....gEeN DrEssUurpaArdjUhz

ehm sorry.. maar kan je dit ook in gewoon Nederlands typen? Dit kan ik echt niet lezen...

(sorry voor de off-topic opmerking)

Saar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:28

denummer1 schreef:

Jezus wat een ongelooflijk domme opmerking is dit Rolleyes

Dus dresuurpaarden verdienen een beter leven dan een manegepaard?
Ik vind dat ze allebei evengoed behandeld moeten worden mischien zelfs nog wel beter.
Je zult maar elke dag met een andere ruiter 2 a 3 uur moeten lopen.

en typ alsjeblieft normaal..ik ben er eerst een half uur mee bezig geweest om het te ontcijferen Gaaaap

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 17:32

PARDON??! Het zijn toch maar manegepaardjes en geen dressuurpaarde?! wat is dit voor een stomme opmerking!?
Manegepony's hebben even veel recht en misschien nog wel meer op een ruime box! ze werken 2 a 3 uur per dag elke keer weer iemand anders op zijn rug.. Volges mij werken deze paardjes dus echt wel meer en misschien ook wel harder! tfoe stom kind Boos!