Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
Huisvrouw schreef:Manegepaarden zijn inderdaad vaak wel afgestomd. Mijn ervaring is dat veel manegepaarden zich op een manege op de een of andere manier beschermen met bepaald gedrag. Gelukkig doen ze dit, anders zouden ze het wel zuur maken voor zichzelf. Wanneer er iemand op de rug zit die wel verstand heeft van zaken, merkt het paard dit direct. De desbetreffende ruiter kan best door die 'afgestomptheid' heen rijden. Deze paarden zijn echt heel slim en weten bij wijze van spreke al wat voor een uur het gaat worden als je de hoeven uit gaat krabben voor het rijden.
Zelf vind ik niet dat manegepaarden perse minder leuk zijn dan privepaarden. Het enige is dat je even door die afgestomptheid heen moet. That's it. Ik heb een eigen paard maar rijd ook op een manege om zelf niet afgestompt te raken op mijn eigen paard en ik vind het echt hartstikke leuk om op deze paarden, op deze manege te rijden en ik leer er superveel.
Citaat:_/-o_ Amen _/-o_
En ik vind manegepony's die 4 of 5 uur moeten lopen ook niet zielig. In het wild lopen paarden de hele dag. Het ligt er maar net aan in wat voor conditie de dieren zijn en wát voor soort lessen ze moeten lopen.
Onze pony's stappen de helft van de tijd en draven in een tempo waar je eerder slaperig dan moe van wordt. En dat ene rondje galop snijden ze bij de beginnertjes zo ver af dat je net zo goed niet kunt aanspringen
De meeste paarden bij ons lopen 3 uur, heel soms 4. Zij lopen in de hogere lessen en daar wordt veel harder gewerkt.
Wijken, veel overgangen (ook bijv stap-galop), slangevoltes hele en halve baan en goed losgewerkt nageeflijk lopen zijn zaken die in mijn les doodnormaal zijn. Dat kost nu eenmaal meer inspanning en daar worden ze echt moe van
maartjevO schreef:De meeste manegepaarden staan weinig in de wei, (bijna) alleen maar op stal. Probeer je maar eens de hele dag in de wc te vermaken. Zal moeilijk worden!
Bovendien hebben paarden van nature veel ruimte nodig.
Op een manege waar ik eerst reed (rijd nu niet meer op een manege) stonden de pony's in stands Boos! --> gewoon kleine ruimte waar ze met hoofd aan de muur staan en aan iedere zijkant een tussenschot staat.
Dat is dus niet diervriendelijk.
Ze lopen veel mee en worden vaak nog onrechtvaardig behandelt. Paarden die (licht) kreupel zijn moeten gewoon door blijven lopen en er word niet snel even een ander paard opgezadelt.
Bovendien moeten ze veel werken en als ze niet rijden staan ze alleen maar in hun stalletje.
sOfiia schreef:WaarOm Is het Zielig? En Paard is een Paard. Ik Heb een eigen paard en rijd daarmee ongeveer 3 uurtjes per dag meej, Maar de manege paarden mogen maar 2 uurtjes , Dus wrOm ZOu het nhOuw en Vredesnaam Zielig zijn whUhaha,
sOfiia schreef:WaarOm Is het Zielig? En Paard is een Paard. Ik Heb een eigen paard en rijd daarmee ongeveer 3 uurtjes per dag meej, Maar de manege paarden mogen maar 2 uurtjes , Dus wrOm ZOu het nhOuw en Vredesnaam Zielig zijn whUhaha,