Lesklanten vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:25

Wie zegt dat pennydroom en niet uit kunnen komen?

Maar zoals hierboven al allemaal genoemd. Het kost tijd, leren, oefenen, een startkapitaal, diploma's halen etc.
Investeer in jezelf, en wie weet rol je wel ergens in zonder dat je een 'eigen bedrijf' hoeft te beginnen.

En je opmerking over het buitenland... Juist daar zijn mooie kansen om als 'working student' tegen kost en inwoning ervaring op te doen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:29

Gucci_ schreef:
Wil zeker lesgeven aan kinderen, ze de basis leren, stap, draf en galop, sturen, opzadelen en dat soort dingen, in groepjes.
Liefst heb ik de pony's zo jong mogelijk, min 6, max 11 ong, zodat ze nog lang meekunnen.

Ik heb weleens een vriendin geholpen met rijden, maar verder nog nooit les gegeven.

De meesten waar ik vroeger les van kreeg, hadden geen diploma... ik zat te denken aan €7,50 per uur en met diploma €45 per maand

Voor 7,50 per uur Kun je je pony s niet lopend houden
Tel uit wat een pony je kost aan onderhoudt per maand , en alles tellen
Weidegang , eten , stal , hoefsmid , DA
Slijtage zadel en hoofdstel en andere materialen
En op die kosten moet jij nog wat kunnen overhouden .

Ik betaal voor mijn dochter 1 op 1 les 15€ per keer
Ze doet zelf de pony mee van t land halen
Poetsen en mee opzadelen
De rijles zelf is ca 45 minuten
En daarna nog mee helpen verzorgen
En 15€ is niet eens veel
Voor een 1 op 1 les

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:14

Los van het feit dat het idee, zoals voorgesteld door TS, niet echt haalbaar is, worden hier ook wel zaken aangehaald die niet correct zijn.

Tot op heden is lesgeven/instructeur geen beschermd beroep en kan dus janneke en mieke lesgeven.
Uiteraard wordt er via de sportbonden gedrukt op gekwalificeerde instructeurs/ices, wat ook ergens logisch lijkt. Maar een verplichting is het niet. Los van kwalificaties komt het als lesgever toch vooral neer op aanhang vinden en resultaten te bekomen. (en dat gaat vaak met vlagen)

Evenals verzekeringen, zolang een verzekeraar een polis kan afsluiten is die tevreden. Bij teveel voorvallen zal je premie allicht de hoogte ingaan of zal je elders moeten gaan. Maar gezien dit dus geen beschermd beroep is, kunnen ze dus ook niets opleggen.

Naar TS toe zou ik zeggen, bezint vooralleer ge begint! 100-200 lesklanten! dan heb je al een hele manege nodig. Enkel daarop een businessplan, en vooral het financiele luik, rondkrijgen en effectief uitvoerbaar maken, zal al geen mogelijkheid zijn. Eigen inbreng, investeerders en sponsors zal je dan nodig hebben. Tenzij je net de Euromillions gewonnen hebt. :D
Mij hebben ze altijd gezegd; om 100KEUR over te houden aan de paarden, zal je er minstens voor 1 MEUR aan kwijt zijn.

Zowieso is het primair om veel ervaring op te doen. Zowel in de paarden, als het menselijke aspect. Tussen goed omgaan met mensen en echt pedagogisch verantwoord kunnen lesgeven zit nog een heel groot verschil. Onderschat dat niet!
Laatst bijgewerkt door bulck op 22-06-17 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:36

weet je wat sowieso al niet haalbaar is?
de verzekering.

je moet sowieso verzekerd zijn als lesgever,kunnen aantonen dat je genoeg ervaring,kunde en kennis hebt.

tuurlijk moet je dat op dat moment niet bewijzen,maar toen ik nog lesgaf,zei mijn verzekering altijd van 'stel dat er iets ergs gebeurd,dan ben je wel verzekerd als lesgever,maar gaan ze altijd bewijzen willen dat je wist wat je deed en daar de nodige kennis voor hebt'

je werk uiteindelijk met paarden en kinderen.
hoe braaf ze ook zijn,de braafste pony kan struikelen,vallen en op een kind belanden.
dit kan serieuze gevolgen hebben en dan begint de miserie.
toon jij dan maar eens dat je voldeed als lesgever.
je hebt niets om dit aan te tonen,je kan het niet tonen,want je durft niet te rijden en je hebt geen papiertjes.

in dat geval trekt de verzekering zich terug en mag jij opdraaien voor alle kosten.....

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:42

Beste TS,

Ook ik kan je dit alleen maar afraden. Ik ben zelf instructeur (ORUN-licentie) en weet hoe hard het werken is. Ik adverteer sporadisch en zit vol qua klantenbestand. Dat houdt in dat ik nu ongeveer 30 mensen per week lesgeef, deels groepslessen, deels privéklanten. Daarnaast werk ik nog gewoon parttime. Lesgeven is niet zomaar te leren: dat kun je of je kunt het niet. Een diploma halen is daarbij een goed hulpmiddel, maar de basis is goede kennis van zaken en heel veel ervaring met paarden. Sportresultaten zijn daarbij niet onbelangrijk. Je hoef niet eens 3x Z gereden te hebben, maar iets wat aantoont dat je zelf goede ervaring hebt is wel heel praktisch.

Klanten doe je op door een goede naam op te bouwen voor jezelf. Dat betekent dat je jezelf op wedstrijden in the picture rijdt, zorgt dat mensen weten dat je lesgeeft en wie je bent, en als je zelf aan het trainen bent ook zorgen dat je goed voor de dag komt.

Lesgeven is echt een vak apart en leer je niet alleen uit een boekje. Alleen les willen geven aan beginners is niet realistisch. Daarnaast denk ik dat je het echt onderschat hoe moeilijk beginners lesgeven is. Iedere beunhaas kan iemand op een paard zetten en uitleggen dat schop naar voren is en linker teugel linksaf doet, maar echt de basis aanleren is lastig. Zeker op een jonge pony, zoals jij ze wil gaan kopen. Ik geef ook les op een vereniging waarvoor we nu een nieuw lespaard zoeken, en dat is echt behoorlijk lastig.

Goed, lang verhaal kort: begin er niet aan zoals jij het nu voor ogen hebt. Als dit echt is wat je wil, investeer dan in jezelf. Ga meer rijervaring op doen. Werk aan je angst. Ga ergens stage lopen komende zomer. Kijk en leer, leer, leer. Dan pas kun je kijken of dit echt iets voor je gaat zijn.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 13:10

Bedankt voor jullie reacties :)

Wat voor ongevallenverzekering moet je dan hebben en hoeveel is dat per jaar?

De bedoeling is om eerst een tijd naar het buitenland te gaan om daar te werken met paarden, of eventueel daar iets te doen met Natural horsemanship en daar een diploma te halen of anders gewoon in NL.
Ik heb hier al gezocht naar werk met paarden, helaas is dat moeilijk te vinden... Mijn familie vindt het niet zo leuk dat ik dan naar het buitenland wil en kwamen met het voorstel dat ik beter hier aan huis kan beginnen met lesgeven en zo een klantenkring opbouwen, als dat goed gaat kunnen we kijken naar een andere, grotere locatie met binnenbak. Maar het probleem is dan wel dat als je geen plek in de buurt kan vinden, je je lesklanten kwijt bent en je weer nieuwe moet zoeken... en we kunnen geen vergunning krijgen om nog meer te bouwen hier.
Maar ik wil sowieso eerst een diploma halen om les te kunnen geven, wel jammer dat het meestal vooral cursussen zijn waar je maar een avond in de week heen kunt.

Ik ben vooral gespannen in omgang met m'n
Paard (komt vooral door haar grootte en dat ze wat sensibel/schrikachtig is, ze is heel lief en doet geen stap verkeerd) en drie jarige D pony, pony's die al veel gewend zijn, heb ik geen problemen mee. En ik wil alleen lesgeven met pony's, geen paarden. De d-pony moet ik nog laten beleren door iemand en zal dan nog wel 3 jaar duren voor hier beginners op kunnen rijden. De twee c-pony's hebben al vaak kinderen opgereden, ze zijn wel pittig met rijden soms, meer voorwaarts, niet dat ze gemeen zijn en bokkend en steigerend ervandoor gaan.

Omdat ik het rijden vaak zelf nog eng vind, wil ik graag lesgeven om zo toch met paarden bezig te zijn. Ik heb weleens vaker gehoord dat mensen gestopt zijn met rijden en trainer worden, omdat dat hun beter ligt.

Wat inkomsten betreft, de meesten hier vragen rond €12,50 per les, ik zit in Friesland. Of ik ervan moet rondkomen, geldt voor mij niet, omdat ik zelf bijna geen onkosten heb, vandaar dat ik eraan dacht te beginnen met €7,50 per les. Het gaat mij erom dat ik op deze manier een leuke bezigheid heb en iets kan opbouwen en ook mensen leer kennen.
Het liefst wil ik het samen met iemand doen, maar het valt nog niet mee een betrouwbare paardenvriendin te vinden. Mijn opa kan goed omgaan met paarden en helpt mij vaak, maar die wordt ook ouder en zeurt soms haha.
Ik heb mijn familie wel beloofd dat als ik meer paarden ga kopen, ik ook ga meebetalen aan het onderhoud.

Destination

Re: Lesklanten vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:14

Pfoeh, als ik als ouder zou weten dat de lesgeefster bang is om zelf te rijden, zou ik mijn kind niet bij haar laten lessen. En ook wat meer ervaren pony's kunnen schrikken, word je daar dan niet ook bang voor? Ik vraag me trouwens af wat je eigen niveau is? :) Lesgeven boven je eigen niveau kan een behoorlijke uitdaging zijn. Hoe oud ben je trouwens?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:19

maar pony's die jong zijn,vooruit zijn,....
zijn toch helemaal geen geschikte pony's voor beginners?
die moeten ouder,doodmak en hun job kennen.
pony's die kunnen lezen en schrijven.
dat heb je nodig om les te geven,geen jonge,vooruit pony's,want beginners (en kinderen),kunnen daar echt angstig op reageren.
een vooruit pony is eentje voor gevorderde ruiters.

en hoe geef je dan les bij slecht weer?brandende zon?regen?vrieskou?veel wind?

werk met paarden is zeker te vinden,maar je krijgt amper tot niets betaald.
daar haal je geen inkomen op goed geleerde pony's te kopen hoor.

edit,en ouders die een lesgever zoeken,vragen ook vaak referenties.
die heb je helemaal niet.
geloof me waar,zo kan je gewoon niet starten.je moet eerst diploma's,ervaring,terug zelf rijden,.... in orde brengen.
Laatst bijgewerkt door tengeltje11 op 22-06-17 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:19

Ts, je hebt nog geen diploma? Dit is toch wel heel belangrijk. Als je lesgeeft zonder diploma ben je niet verzekerd wanneer er een ongeval gebeurd met letsel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:21

Gucci_ schreef:
Ik heb weleens vaker gehoord dat mensen gestopt zijn met rijden en trainer worden, omdat dat hun beter ligt.

Tuurlijk, maar dat zijn dan mensen die het leuk vinden om hun eigen kennis en ervaring over te brengen aan een jongere generatie. Jij hebt die kennis en ervaring zelf niet, dan wordt het lastig om les te geven omdat je eigenlijk niet exact weet waarover je het hebt.

Voor wat betreft je inkomsten; je kunt en zult niet eeuwig thuis blijven wonen, je zal op gegeven moment eigen inkomsten moeten gaan genereren en er jezelf van moeten kunnen onderhouden. Dat gaat je zo niet lukken. Dus of dit slim is met het oog op de toekomst...??

Verder is het fijn voor jezelf dat je een plan, een doel voor ogen hebt, maar volgens mij is dat alsnog niet helemaal helder? Lesgeven, toch naar het buitenland? heb je al in het buitenland gesolliciteerd? Bedrijven op het oog waar je ervaring kunt opdoen?

Het klinkt allemaal leuk, maar ik denk niet dat je plan realistisch is. Ga cursussen volgen (als je durft) en ga dit naast een andere baan doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:23

Je hebt geen onkosten? Die pony's gaan van de lucht leven? En zelf leef je later van het licht?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:26

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:50

Supervixen schreef:
Je hebt geen onkosten? Die pony's gaan van de lucht leven? En zelf leef je later van het licht?

Zoals ik het begrijp wordt dat door haar familie betaald, dus zij heeft zelf geen onkosten, maar ja ergens komt het geld wel weg natuurlijk.

Heel toevallig nog over gehad met mijn eigen instructrice, wij zijn beide van mening dat een instructrice haar kennis en kunde moet kunnen overbrengen op de combinatie die zij les geeft, maar zij moet dit ook voor kunnen doen. In theorie weet ik namelijk precies hoe een paiffe, pirouette, passage en wissel om de pas gereden moeten worden, echter in de praktijk zou ik dat niet kunnen voordoen.

Ik ben dan ook van mening dat als ik iets wil leren van een instructrice, zij mij zowel in de praktijk als in de theorie mij daar bij kan helpen of voordoen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:53

Je hebt een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig en mogelijk ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Even goed kijken wat er precies onder valt, naast dat je verzekerd moet zijn voor schade voortkomend uit bijvoorbeeld een val van een ruiter, betekent het bedrijfsmatig houden van paarden (en zodra je ze inzet om les op te geven valt het daaronder) namelijk ook dat je dieren niet meer onder je AVP vallen. Ik ken geen enkele maatschappij die je wil verzekeren voor het geven van lessen zonder diploma en geen enkele (verstandige) ouder dat hun kind toevertrouwt aan iemand zonder ervaring en opleiding. Er zijn inderdaad genoeg mensen die zelf niet meer rijden en enkel nog lesgeven echter hebben die dan wel een indrukwekkende staat van dienst, vaak heel veel tijd zelf in het zadel doorgebracht en zijn er door omstandigheden toe gedwongen om die stap te zetten. Maar die hebben wel degelijk het gevoel ook zelf ervaren.

Denk er ook aan dat als een manegepony toch onverhoopt even niet zo braaf blijkt, een keer wat verkeerds heeft aangeleerd door een lesklant of bijvoorbeeld door omstandigheden een tijdje stil heeft gestaan, jij wel degene bent die hem weer klaar moet maken voor inzet in de lessen. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot hoor, pony's zijn heel slim en die zoeken echt wel een keer de grens op. Lekker figuur sla je als een kind eraf valt in je les en jij vervolgens zelf niet op de pony durft te stappen...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:54

Als lesgever moet je de rots in de branding voor je klantrn. Zelfverzekerd en kundig. En dat gaat niet je zelf bang bent voor paarden.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 13:57

Ik rijd sinds 2001 en sinds 2003 altijd zelf pony's gehad, kan wel goed rijden, maar door angst ben ik nooit verder gekomen dan de basis, springen weleens geprobeerd (gevallen natuurlijk), ik heb wel veel buiten gereden. Oefeningen boven de L1 ken ik niet, ik leer wel snel nieuwe dingen. Mijn paard ook, mijn opa wil wel dat ik dressuurles ga nemen en dan wedstrijden ga rijden, maar ik ben bang dan nerveus te worden, ze is drachtig.
Door m'n voorwaartse pony heb ik weer vertrouwen gekregen, dat zal wel verschillen per ruiter.

@Goof, ik woon hier gewoon, erf het huis later, dat ik later voor ze wil zorgen is mijn eigen keuze, alleen als ik een of andere boer of springruiter vind, neem ik de paarden mee.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:59

Als instructeur krijg je een stuk meer be/veroordelingen naar je hoofd en lig je veel meer onder een vergrootglas dan als wedstrijdruiter....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:02

Om zelf les te geven moet je wel echt meer kunnen qua rijden. Je kent het maar als je het kunt. Ik zou dus eerst aan jezelf gaan werken: veel rijles nemen en meehelpen op een stal of manege zodat je ervaring opdoet in omgaan met paarden, ook als ze wat drukker/groot zijn.

Verder is het belangrijk dat je begrijpt hoe je les moet geven. Ook dit is een apart vak dat je gewoon moet leren. Het diploma is er niet voor niets.
Laatst bijgewerkt door poes op 22-06-17 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty

Je hebt de ervaring, je hebt de pony's en je hebt het vertrouwen...
De tips die je hierboven krijgt zijn duidelijk niet op jouw situatie van toepassing, dus waarom ga je dan niet gewoon aan de slag?
Plaats een advertentie, hier op de markt, op marktplaats of hang briefjes op in de supermarkt. Wie weet lukt het je.

Lindor92

Beetje naïef allemaal. Jouw opa wil? Wat wil jij?!

Een leven met paarden is niet zo'n piece of cake. Het kost ontzettend veel geld. In een ander topic is ook iemand die haar paard moet verkopen omdat het gewoonweg te duur is. Moet je een vent vinden die een heeeeele goede baan heeft.
Laatst bijgewerkt door Lindor92 op 22-06-17 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Ts: zou je zelf les nemen van iemand met de "ervaring" die je hierboven noemt? Er zijn genoeg mensen die al jaren rijden, dit zegt echter niets over niveau.

Als je zo vaak valt weet je blijkbaar niet hoe je een goede stevige en onafhankelijke zit kan krijgen, hoe kan je dat dan een ander leren?

Idem voor angst/paniek. Als er iets gebeurt waardoor je lesklant in paniek raakt, kan je dan zelf adequaat en rustig reageren?

Onali

Maar snap je zelf dan niet dat wat je zegt werkelijk waar een onzinnige droom is?

Een autoinstructeur die bang is achter het stuur maar wel andere mensen instrueert.
Een piloot die hoogtevrees heeft maar met een boeing 737 vliegt.

Ga eerst zelf weer rijden en kom over die angst heen voordat je andere mensen, laat staan kinderen, les gaat geven.

Goof

Re: Lesklanten vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:07

Jeetje, als je blijft steken bij L1 beheers je de basis nog niet eens. Als je echt in de (verre) toekomst wil gaan lesgeven zul je eerst je eigen ervaring op orde moeten hebben; dus hup, van je angst af en leer goed met paarden omgaan en hup, leer rijden! Maar echt rijden. Zodat je jouw ervaring kunt vertalen naar wat je jonge kinderen wil leren. Als je het zelf niet kan en kent, kun je het ook een ander niet leren.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:10

Gucci_ schreef:
Ik rijd sinds 2001 en sinds 2003 altijd zelf pony's gehad, kan wel goed rijden, maar door angst ben ik nooit verder gekomen dan de basis, springen weleens geprobeerd (gevallen natuurlijk), ik heb wel veel buiten gereden. Oefeningen boven de L1 ken ik niet, ik leer wel snel nieuwe dingen. Mijn paard ook, mijn opa wil wel dat ik dressuurles ga nemen en dan wedstrijden ga rijden, maar ik ben bang dan nerveus te worden, ze is drachtig.
Door m'n voorwaartse pony heb ik weer vertrouwen gekregen, dat zal wel verschillen per ruiter.

@Goof, ik woon hier gewoon, erf het huis later, dat ik later voor ze wil zorgen is mijn eigen keuze, alleen als ik een of andere boer of springruiter vind, neem ik de paarden mee.

Als ik dat zo hoor, denk ik persoonlijk echt dat het een onrealistisch plan is...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:10

En met meer dan 1 paard ook....want ooit 1 paard Z gestart zegt nog steeds niet echt iets. Juist het correct kunnen rijden van verschillende paarden geeft je op termijn een goede basis om les te kunnen geven. Ze reageren echt niet allemaal hetzelfde en het is juist zo belangrijk dat als een bepaalde manier niet bij een pony of niet bij een klantje past, jij nog een hoop andere opties hebt.