speurneusc schreef:vind beetje link, in weiland heb je zo een kuiltje door bv konijnen die graven of mollen of paarden zelf, paard hoeft daar maar in te stappen in rengalop en het is over en uit.
Paardrijden is per definitie een risicovolle sport. En zeker rengalop is niet zonder gevaar. Ook in een handgalop kan hij struikelen. Ik vind het super dat dit geoefend wordt.
Mijn tips (van iemand die regelmatig rengalop in weiland, ruiterpad en strand heeft gedaan):
Wat ik altijd doe: controleer eerst het stuk dat je gaan nemen in een rustige draf zodat je weet waar het veilig genoeg is, ken de bodem. Ook als is het in een les en vertrouw je op je instructrice, verken altijd het 'parcours' even. Zodat je een strook pakt met overzicht, geen kuilen of hobbels.
Ga niet plankgas van start. Maar begin met een rustig galopje en bouw dit op. Zo kun je controleren of je de controle ten alle tijden hebt, en je paard zal eerder ook onder controle blijven. Ga jij ineens been geven, teugels los en in verlichte zit, dan kan je paard ook ineens er vandoor gaan. Houd licht contact met je teugels, maar ga niet op de rem rijden. Je paard moet ook z'n balans kunnen behouden en dat gaat het beste met zo min mogelijk contact, maar houd wel controle! Je hoeft ook niet voluit te gaan. Rengalop is er ook in verschillende snelheden.
Kijk goed voor je uit. Ben op alles bedacht en let op alles wat je voor je ziet. Rengalop is 75% genieten en adrenaline-kick maar ook 25% alertheid. Je gaat heel snel en je moet snel kunnen ingrijpen.
En zoals hierboven staat: geef aan bij je instructrice dat je dit spannend vindt.
)