KimD schreef:Cayenne schreef:Ik ben zelf ook ruim boven de 90 geweest (161 kilo) en met 90 kilo heb ik de beslissing genomen om niet meer op een paard te kruipen.
Hoe lang ben je? En is mennen geen optie?
Nog steeds kan ik niet geloven dat jij zo zwaar bent geweest!
Ik ben ook te dik, maar geen 100 kilo. En toch stap ik niet op een paard. Hoefslag had er afgelopen week een mooi artikel over. Paarden kunnen zo'n 10% van hun gewicht dragen, in sommige gevallen 15%. Als jij ruim boven die 90 kilo zit moet het paard dus minimaal 900kg wegen, die ga je niet vinden op een manege.
En heel eerlijk? Hopelijk vind je ook niet een manege waar je wordt toegelaten. Het klinkt hard, maar met zulk gewicht moet je niet meer op een paard stappen, niet alleen voor het paard zijn welzijn, maar ook voor het plaatje. Het ziet er afschuwelijk uit. Er is zoveel meer dan alleen rijden, je kunt echt heel veel met een paard.![]()
Ik heb er ook drie, waarvan twee mini's. Daar kan ik niet op rijden, momenteel ook niet meer mennen, maar wat geniet ik van ze.
I've got the pictures to prove it

Idd kun je het beste uit gaan van 10 tot 15%, en daarbij ook nog individueel naar het paard kijken. Het ene paard heeft een minder goede rug dan de ander.
Om eerlijk te zijn zou ik er als manege ook niet aan beginnen. Het welzijn van de paarden moet zoveel mogelijk voorop blijven staan.