manege's in de buurt van amsterdam voor volle mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:19

KimD schreef:
Cayenne schreef:
Ik ben zelf ook ruim boven de 90 geweest (161 kilo) en met 90 kilo heb ik de beslissing genomen om niet meer op een paard te kruipen.
Hoe lang ben je? En is mennen geen optie?

Nog steeds kan ik niet geloven dat jij zo zwaar bent geweest!

Ik ben ook te dik, maar geen 100 kilo. En toch stap ik niet op een paard. Hoefslag had er afgelopen week een mooi artikel over. Paarden kunnen zo'n 10% van hun gewicht dragen, in sommige gevallen 15%. Als jij ruim boven die 90 kilo zit moet het paard dus minimaal 900kg wegen, die ga je niet vinden op een manege.

En heel eerlijk? Hopelijk vind je ook niet een manege waar je wordt toegelaten. Het klinkt hard, maar met zulk gewicht moet je niet meer op een paard stappen, niet alleen voor het paard zijn welzijn, maar ook voor het plaatje. Het ziet er afschuwelijk uit. Er is zoveel meer dan alleen rijden, je kunt echt heel veel met een paard. ;)

Ik heb er ook drie, waarvan twee mini's. Daar kan ik niet op rijden, momenteel ook niet meer mennen, maar wat geniet ik van ze. <3

I've got the pictures to prove it :P
Idd kun je het beste uit gaan van 10 tot 15%, en daarbij ook nog individueel naar het paard kijken. Het ene paard heeft een minder goede rug dan de ander.
Om eerlijk te zijn zou ik er als manege ook niet aan beginnen. Het welzijn van de paarden moet zoveel mogelijk voorop blijven staan.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:34

Laatst bijgewerkt door Laurapalmer op 01-10-16 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:41

Ik zou ook kijken of je op een andere manier met paarden bezig kunt zijn... het is echt niet banketstaaf bedoeld maar het welzijn van het dier staat voorop...

Mennen is ook echt super leuk :) en het lukt je vast om over een tijd wel aan paardrijden te beginnen :) je hebt dan in ieder geval een leuke beloning klaar staan voor als het je gelukt is om af te vallen.
Ik wens je heel veel succes en weet zeker dat het je lukt. Vertrouw op jezelf meid!

CP5

Re: manege's in de buurt van amsterdam voor volle mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:58

Ik heb op meerdere manege's gereden, en er was er maar één waar een wat vollere vrouw op reed.
Dat paard was dan wel mega groot en stevig gebouwd, maar ook die had moeite met het gewicht van die vrouw. ( denk aan een gewicht van 130 kilo ). Die vrouw heeft zelfs een speciaal zadel gekocht voor dat ene paard omdat ze er gewoon weg niet inpassen deed. Niet om het goed te praten allemaal, maar ik spreek dan nog wel over iemand die al jaren paard rijd en de bewegingen van het paard kent.

Als jij die bewegingen niet kent, en zoals alle beginners doen het paard gaat tegenwerken met een behoorlijk gewicht denk ik niet dat een manege eigenaar daar erg vrolijk van gaat worden.

Zoals een andere bokker al geopperd had, is mennen wel te doen. Er zullen dan ook vast wel ergens rondom jouw woonplaats mensen wonen die menlessen aan bieden. Daarbij denk ik dat als je het sturen voor elkaar hebt het onder het zadel ook makkelijker word.

Maar wat mij ook te binnen schoot, wat wellicht wel minder leuk is is wat vrijheidsdressuur of zo eerst. Door het lopen verbrand je ook weer calorieën, en je bent bezig met wat je leuk vind. Even goed kun je dit ook aan de lange lijnen doen.

Succes! Mocht je toch een manege vinden hoop ik dat je er alsnog ontzettend veel plezier beleefd.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:00

Laurapalmer schreef:
@kim d

http://www.bitmagazine.nl/algemeen/te-z ... den/22366/

Even beter lezen denk ik...

Als een paard maar 10% van zijn gewicht mag dragen,is het heel gauw gedaan met de paardensport.

15 tot 20 procent is een beter beeld inc tuig e.d

Het feit dat het dan gauw gedaan is met de sport, is niet het criterium. Als je kijkt naar welzijn van het paard kom je lager uit, +/-10 tot 15%

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:22

@doubtless dat is niet wat er staat toch ook echt beter lezen

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:26

Ik reageerde niet op dat artikel, maar op jouw reactie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:28

10% is niet realistisch. En ook niet nodig. 20 moet je ook niet willen.
Zit dan ergens rond die 15 en dan zit je al redelijk.
Dan nog gaan kijken naar het paard.
Stevig gebouwd. Verwar niet met te dik.

Maar lees ik ts dan is dat voor haar nu helaas ook niet haalbaar.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 15:37

@doubtless dat was ook geheel mijn eigen mening..dat stond ook niet in het artikel.

Ik ben het helemaal met bruintje123 eens.10% is niet realistisch 20% moet je niet willen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:05

En vergeet vooral niet alles mee te tellen wat je op en aan het paard hangt. Dat willen veel mensen ook nog wel eens willen vergeten.

Ik vind 15% héél véél. Zeker bij kleinere pony's.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:09

Ik denk persoonlijk dat het tussen de 10-15 ligt. Meestal hou ik 12 procent aan.

TS ik snap dat het vervelend is om niet te kunnen rijden maar het dier gaat eenmaal voor. Ik heb ook overgewicht gehad en ben pas weer op een paard gaan zitten toen ik weer een goed gewicht had. En dat is nu even moeilijk maar dadelijk voor jou en het dier zo veel fijner

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 16:20

Kijk ik naar mijn paard is 15% voor hem netjes haalbaar incl tuig.
Groot is hij niet. Wel breed op de botten. Brede hoeven. Grove knieën. Korte pijpen. Korte stevige rug.
Zoals een koudbloed moet zijn.

Misschien kan hij wel meer maar dat wil ik zelf niet.
Als manege waar ook nog eens ruiters zijn die niet recht richten. Niet op de achterhand rijden zou het percentage zeker niet hoger mogen liggen.
Maar we moeten ook niet gaan doen of een paard van porselein is. Dat is de laatste jaren een beetje de trend.