Manege vervangt alle stijgbeugels voor stijgbeugels met elas

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Queen123

Re: Manege vervangt alle stijgbeugels voor stijgbeugels met elas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:09

Op de manege hier hebben ze ook beugels met elastiek aangeschaft, aangezien er meerdere ongelukken zijn gebeurd de afgelopen tijd op andere plaatsen. Ik ben van mening dat dit sowieso veiliger is dan de normale stijgbeugels.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:11

Bij ons hebben ze ook alle beugels vervangen! Ik vind het heel goed, alleen ziet het er niet uit haha!

Menno2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:15

Bij mijn dochter op de manege nu ook alle beugels met korfjes.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:25

Manege hier wil ook (naar aanleiding van dat ongeluk) de stijgbeugels vervangen. Maar welk type is voor elke ruiter in elke situatie het meest veilig? Eigenlijk zou het fijn zijn als de FNRS hier een richtlijn in aangeeft!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:28

Hier hebben ze enkele jaren geleden al alle beugels vervangen voor veiligheidsbeugels. Daarnaast is het verplicht om met rijlaarzen of rijschoenen met chaps te rijden. Ook wordt er veel aandacht besteed in de lessen aan een goede 'houding' van de voet in de beugels.
Verder is een cap vanzelfsprekend verplicht. Wij hebben er zelf voor gekozen om een goede bodyprotector aan te laten meten en aan te schaffen voor onze dochter.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:32

JorineV schreef:
Manege hier wil ook (naar aanleiding van dat ongeluk) de stijgbeugels vervangen. Maar welk type is voor elke ruiter in elke situatie het meest veilig? Eigenlijk zou het fijn zijn als de FNRS hier een richtlijn in aangeeft!

Inderdaad! Ik kan me voorstellen dat gewicht (kind van7/8, tiener of volwassene) ook verschil maakt.
Bij onze manege hebben ze elastieken aan de beugels. Gaan die ook los als een kind van 25kg hier in blijft hangen? En als ze er voorover afgebokt worden, kun je dan in korfjes ook niet vast blijven hangen? Ik ben benieuwd inderdaad of er veel verschil is in effectiviteit.

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 14:32

Bij ons hebben ze nu ook bij alle manegeponys en paarden van die korfjes er op gezet. Ziet er misschien niet zo mooi, maar het gaat om de veiligheid :'). En ik heb er geen last van!

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 10:47

Op mijn manege vroeger (12 jaar geleden) hadden ze allemaal veiligheidsbeugels met elastieken, ik wist niet beter dan dat dat normale beugels waren.
Ik heb er toen nooit last van gehad dat ik die beugels sneller kwijt raakte dan 'normale' beugels en het voorkomt wel dat je in je beugel blijft hangen.

Ik vind het een goede ontwikkeling hoor! Paardrijden blijft een risicosport, maar zeker maneges kunnen wel proberen het zo veilig mogelijk te houden :)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:19

Mm ik vind dit wel een intressant stuk.
Tijd geleden al serieus gedacht om hier bij alle lesdieren van die korfjes aan de beugels te maken ivm dat ik ontzettend veel leerlingen heb met een slechte balans.
Een stukje extra veiligheid kan dan natuurlijk nooit kwaad

Zo te horen begint het dus steeds meet een tendens te worden, fijn!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:24

Op de manege waar ik vroeger gereden heb hebben ze ook al een flinke tijd korfjes bij de beugels (2008/2009 denk ik?) prima systeem was dat, al was mooi natuurlijk anders ;)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:32

Mijn manege heeft dat meteen gedaan na dat ongeluk eerder dit jaar. En met "meteen" bedoel ik toch wel: binnen een week of twee.

L*llig, want ze hadden net de klassieke stijgbeugels met veel pijn en moeite voorzien van rubberen opstapdingetjes. Konden ze die meteen weer afdanken of verwisselen. :)