Pasje doorzitten bij van hand veranderen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 19:56

Lolacabana schreef:
Wel gefeliciteerd met het halen van de proef! Hoop dat ze vooral heeft genoten, dat is het belangrijkste.

Ze heeft zeker genoten en Royal ook, die is gek op wedstrijden! Hier een foto:

Afbeelding

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:59

Volgens mij Is dat nog uit de tijd dat slangenvoltes echt met slingers gereden werden.

Even lastig om om te schakelen, maar aan het eind is logischer. Je verwisselt van been aan het eind van de oefening, en nét voor je een wending de andere kant op maakt (en je dus op de andere hand terecht komt).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:01

Anouska schreef:
Kleine toevoeging op mijn post: ik ben blijkbaar een dinosaurus want mijn laatste wedstrijd was een jaar of 10 geleden. En ik heb geleerd op de korte diagonaal pasje doorzitten paardlengte voor de eindletter, op de lange diagonaal in arbeidsdraf onder X en op de lange diagonaal in middendraaf inderdaad weer een paardlengte voor de eindletter om je tact te behouden. In arbeidsdraf is dat m.i. niet van toepassing, je brengt je paard niet uit balans door in arbeidsdraf een pasje doorzitten, zou niet goed zijn. Daarnaast is het in mijn hoofd gewoon logischer onder de X. Je verandert van hand en vanaf de X ben je op die andere hand, ook al heb je geen stelling. Je 'vertelt' je paard dat je stelling gaat wijzigen. Ik heb juist het idee dat je hem in zo'n geval eerder uit balans brengt als je dat vlak voor de bocht doet. Maar misschien moet ik dat van de week zelf eens gaan doen met rijden. Ik voel me wel oud nu! Hahaha!

Ik heb het meer dan tien jaar geleden al anders aangeleerd gekregen.

Altijd aan het einde van de diagonaal. Halverwege verstoor je de beweging/de oefening. Met name in middendraf kan dit zorgen voor taktfouten. Daarnaast ben je gewoon op een rechte lijn en belast je het nieuwe binnenachterbeen niet meer dan voor de X.

friendly

Re: Pasje doorzitten bij van hand veranderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:16

En vlak voor de eindletter stel je je paard toch ook in op de juiste hand? Ongeveer tegelijkertikd wissel je van been. Is mij geleerd.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:20

Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik ook even binnen kom gevallen met een vraag.
Schoot me te binnen na het lezen van dit topic.
Staat er ook nog ergens beschreven hoe je van been moet verwisselen?

Mijn paard heeft een hele tijd met de rem erop gelopen. En vond het lastig om haar achterhand en rug goed te gebruiken.
Door veel in verlichte zit en staan staan zit te doen. Is dit zoveel verbeterd.
Maar nu is het bij mij automatistisch geworden om in plaats van zit zit te doen staan staan te doen om op het goed been licht te rijden.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:10

Anoeska schreef:
Volgens mij Is dat nog uit de tijd dat slangenvoltes echt met slingers gereden werden.

ik wilde net al schrijven, voor de oudjes onder ons, nog een tip, het is nu slangevoltes rechtrijden en niet meer peervormig uitrijden zoals we dit vroeger ooit hebben geleerd :D

maar idd, vlak voor de hoefslag van been verwisselen. Is al jaren zo, ook op KNHS.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:36

Het was vroeger inderdaad op X , maar toen werd de middendraf ook nog wel eens op de lange zijde gereden tijdens de proeven.
De laatste 25 jaar is het toch echt einde van de diagonaal.

Felicity, dit wordt in de proef niet gewaardeerd, ken iemand meer die het wel eens deed in de proef.
Maar werd zo nu en dan bestraft met een onvoldoende of in elk geval een opmerking.
Kwestie van oefenen om gewoon weer door te zitten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:47

Ik weet niet anders dan aan het eind van de diagonaal.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 08:53

Weer iets geleerd, maar ja ik stam ook uit de tijd van de peervormige slangenvolte. Wat voor mij ook logischer is omdat je de buiging en stelling dan goed moet uitvoeren en ik nog nooit een hoekige slang heb gezien :+ . Dat is voor mij meer een serie overstekingen ipv een oefening in stelling en buiging. Ik zal een slangenvolte ook nooit anders rijden. En heb dus ook geleerd om op x door te zitten.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:04

karuna schreef:
Weer iets geleerd, maar ja ik stam ook uit de tijd van de peervormige slangenvolte. Wat voor mij ook logischer is omdat je de buiging en stelling dan goed moet uitvoeren en ik nog nooit een hoekige slang heb gezien :+ . Dat is voor mij meer een serie overstekingen ipv een oefening in stelling en buiging. Ik zal een slangenvolte ook nooit anders rijden. En heb dus ook geleerd om op x door te zitten.

Ik wel. In het spelletje snake :') Maar ik snap je :P

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:16

Mag die slangenvolte tegenwoordig niet meer peervormig dan? Wat idioot, ik vind het juist veel logischer.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:20

Ik heb de slangenvolte geleerd als rechte lijnen waarbij je op X steeds de stelling aanpast naar de richting waar je heen gaat. En ik rijd nu ongeveer 15-18 jaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:21

Aleeneh schreef:
Mag die slangenvolte tegenwoordig niet meer peervormig dan? Wat idioot, ik vind het juist veel logischer.

Het gaat juist om het rechtuit rijden na de bocht, slingeren kunnen we allemaal wel. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:27

Dan is de oefening tegenwoordig voor een ander doel. Destijds oefende je daarmee soepelheid van je paard en buiging. Nu dus kennelijk een oefening in rechtuit gaan, als ik dat wil oefenen ga ik wel van A naar C door het midden. :')

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:33

felicity schreef:
Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik ook even binnen kom gevallen met een vraag.
Schoot me te binnen na het lezen van dit topic.
Staat er ook nog ergens beschreven hoe je van been moet verwisselen?

Mijn paard heeft een hele tijd met de rem erop gelopen. En vond het lastig om haar achterhand en rug goed te gebruiken.
Door veel in verlichte zit en staan staan zit te doen. Is dit zoveel verbeterd.
Maar nu is het bij mij automatistisch geworden om in plaats van zit zit te doen staan staan te doen om op het goed been licht te rijden.

Ik heb weleens met 'doorstaan' van been gewisseld bij een paard dat 'doorzitten + hoek = galop' dacht. Geen reactie op gehad op het protocol, er is ook niet voorgeschreven of je moet zitten of staan bij het wisselen van been. Ik weet alleen niet of alle juryleden dat ook zo zien...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:01

karuna schreef:
Dan is de oefening tegenwoordig voor een ander doel. Destijds oefende je daarmee soepelheid van je paard en buiging. Nu dus kennelijk een oefening in rechtuit gaan, als ik dat wil oefenen ga ik wel van A naar C door het midden. :')

Oh, dat is de enige oefening om te werken aan een soepel paard en juiste buiging?

Een soepel paard laat zich makkelijk recht stellen, en een goed gebogen paard laat zich daarna gemakkelijk de andere kant op stellen.

Het doel van elke oefening in een proef is het controleren van de basisafrichting.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:07

Ik vind de slangenvolte in mijn training ook meer waarde hebben als ik peertjes rijd. Recht oversteken kan overal, maar ik gebruik deze oefening met name voor stelling en buiging wisselen.

In de proef rij ik gewoon netjes recht natuurlijk.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:22

He Anouska wat leuk dat ze het goed doet op Royal!! Oude bekende!

Ik heb het ook zo geleerd : Van hand veranderen doe je op het been waar je op zit, dus rijd je links om en dan m-x-k van hand veranderd ga je bij de k van been veranderen :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:26

Ik ben geen regeltjesrijder dus moest echt even denken wat ik normaal doe haha.
Maar idd voor de hoefslag.
Met paarden met een enorme voorkeurskant blijf ik weleens expres op het verkeerde been doorrijden tot de volgende lange zijde zodat ze beter tussen 2 teugels in blijven.
Maar dat kan op wedstrijd natuurlijk niet :+

anoniem_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 06:31

Misschien had je een jury die er extra op let ik doe het ook op het midden en nog nooit commentaar gehad.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 06:44

Puur uit nieuwsgierigheid TS, hoe doe je dit dan als je een middendraf op de diagonaal gevraagd wordt? Ga je dan wel aan t einde doorzitten, of ook halverwege?

Benice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 07:14

Wow dit heb ik nou nog nooit gehoord, wat stom... Ik krijg les op mijn bijrijdpaard en ik heb daar geleerd op de x of als je in de breedte gaat, ac lijn van hand verandert mijn paard om te stellen en dan ook dat pasje door te zitten...

Juist omdat ik op die plek ook mijn paard omstel, vind ik het nog een beetje raar. :+ Maar klopt het dan wel dat ik op die plaatsen omstel?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 08:35

Ik stel mijn paard recht als ik de hoek uit kom, voordat ik een eventuele middendraf in zet. Ik stel mijn paard om (als je het zo wilt noemen) net voor de volgende hoek, op het moment dat ik een pas doorzit. Ik zou niet omstellen op een rechte lijn eerlijk gezegd.