Manege de Bongerd, Glimmen; leuke pensionstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:33

24/7 Op het land is wel anders dan je nu hebt, op de paddock. Daar moet je wel rekening mee houden, vooral in Groningen kan je nog zo'n groot stuk land hebben, meestal wordt het een grote blubberzooi (kleigrond). Bij grote pensionstallen draait het er toch vaak op uit dat ze óf 24/7 in de blubber staan, of 24/7 op stal.

Ik zou als ik jou was ook eens kijken naar particulieren, soms zitten daar hele leuke plekjes bij. Vaak alleen buitenbak dan maar als ze er licht bij hebben vind ik dat zelf nooit zo'n mega probleem.

Ooit was er in kropswolde ook zoiets, maar ik weet niet of die mensen nog paarden erbij kunnen hebben.

Anoniem

Re: Manege de Bongerd, Glimmen; leuke pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:41

Er staat nergens dat ze op het land moeten he. :)
Een paddock is ook goed, zolang ze maar niet tot hun knieen in de blubber staan.
We doen toch het liefst op een 'echte' stal waar alles bij in zit. :j

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:50

In Kropswolde staan oa Spetter op Bokt, die hebben een fijn plekje wat goed voor mekaar is (stal, paddock, wei) :) Maar inderdaad, ook zelf meedraaien in het rooster. Mijn maffe stuiterpluis leek me niet goed in hun groep passen, anders was dat iig voor mij met aardig dezelfde wensen echt een goede optie geweest toen ik op zoek was naar stalling vorig jaar. Zag laatst nog een advertentie van hun langskomen dat er plek vrij was.

24/7 buiten op een "echte" stal is vrij lastig te vinden hier, ik heb me toen mottig gezocht. Nieboer was toen de enige grotere stal die ik kon vinden die dat biedt (maar daar sta je al :P ). Ik hoorde laatst dat ze dat bij de Sems nu ook zouden bieden (paddock), maar in hoeverre dat waar is weet ik niet. De Bongerd ken ik zelf niet, maar hoor er erg veel wisselende verhalen over mn op het gebied van sfeer en omgang met de dieren.

Verder wordt er vooral veel 's zomers 24/7 op de wei geboden, maar 's winters dan minimaal 's nachts op stal. Dat is nog een concessie wat je zou kunnen doen. Dan kun je gaan kijken naar een Jessy Stable (Noordbroek), bij ons op stal (stal Westeind in Zuidbroek), Ennietime in Westerbroek (maar die hebben 's winters ook maar écht heel beperkt buitengang), zit er nog eentje in Borgercompagnie waar ik de naam niet van weet, etc.

En idd, bij particulieren informeren :) Maar dan lever je ws dik in op je faciliteiten.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 19-11-14 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:52

Inleveren op faciliteiten is niet echt een probleem, kunnen we gelijk een beetje wennen aan hoe het is om de paarden aan huis te hebben.
Jessy Stable lijkt me voor onze paarden een beetje te luxe, er staan daar volgens mij alleen maar professionele sportpaarden.
Kun je vanuit jouw stal ook makkelijk buiten rijden of moet je daar eerst een stuk voor rijden?
Ennietime hebben we ook aan gedacht, maar heeft niet echt leuke buitenrij mogelijkheden.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:58

Nee dat is inderdaad een nadeel aan Ennietime helaas, verder is dat volgens mij wel een prettige stal :)

Op Jessy stable staan een hele hoop van mijn ex-stalgenoten van de Groene Heerd, hele aardige normale mensen :D Ik vond daar wel meer een sportsfeer hangen in het algemeen (mijn sfeer is het niet :o ), maar professionele ruiters neuh. Bijna allemaal gewoon basissport :) Daar zou ik me niet door laten afschrikken als ik jullie was. Laatst stond er iig nog iemand met een groot trekpaard die er ook mee rijdt, leuk beest (mensen ken ik niet).

Wij moeten 20 minuutjes stappen om in Trips te komen, maar niet langs drukke (snel)wegen ofzo. Da's wel prima te doen :)

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:02

Nieboer is eigenlijk een van de weinigen die met paddocks werken.

Ik heb ook heel erg moeite gehad, Uithuizermeeden was in principe ook ok, hadden een aantal hectare aan land maar helaas werd dat ook echt een groot waterballet. Chubs kan daar niet tegen, en ik vrees dat Kim er gezien de beenbeharing ook niet beter van wordt?

Ik deelde altijd je mening over 24/7 buiten maar voor mijn gammele poownie ben ik erop terug gekomen. Kim is dan weer koudbloed dus die kan wel wat meer hebben.

Bij een particulier kan je soms ook all-in dingen regelen, Chubs staat nu op de veluwe en ik kan daar natuurlijk niet elke dag zijn, dus zijn stal wordt gewoon gemest en hij wordt binnen en buiten gezet. Het fijne van de particulier (althans deze) vind ik dat ze er juist niet zoveel heeft, als het mooi weer is laat ze ze dus lekker lang buiten, als het uber schijtweer is dan zet ze ze eerder binnen met een berg hooi.

Maar goed, dat ik het moeilijk kon vinden betekent natuurlijk niet dat het er niet is, denk dat je gewoon langs een aantal pensionstallen moet gaan, vooral opletten hoe de weilanden (of de paddocks) erbij liggen en daarvoor gaan waar je een goed gevoel bij hebt :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:04

Ja, ik heb ze op facebook en volgens mij hebben ze de boel heel mooi opgeknapt bij Ennietime. :j

Aah oke, dan is dat ook nog een optie.

Is dat ongeveer te vergelijken met van [naam] naar Meerwijck?

Lepeltje, klopt, tot nu toe is het altijd goed gegaan, maar we lopen gewoon tegen een aantal dingen aan waar we ons steeds meer aan gaan storen.
Chubs en Kim kun je inderdaad niet helemaal met elkaar vergelijken en Kim breekt de stal echt af.
Ja, dat is het denk ik ook. :j

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:05

Ik ben er dit jaar op kamp geweest en de sweer is echt niet fijn.... De manegepaarden werden ook niet echt goed verzorgd, maar dat is voor jou niet echt interessant denk ik, je hebt je eigen paard :) ik weet in ieder geval zeker dat ik er nooit meer kom! Maar de uitrijmogelijkheden zijn wel heel tof, genoeg paadjes om uit te proberen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:17

Van ons naar Trips is ongeveer een derde als van Nieboer naar Meerwijck :) Hoewel....misschien de de helft qua meters. Beetje lastig te vergelijken, naar Meerwijck kun je flinke stukken draven nl :)

Beetje een leegloop bij Nieboer, zijn er al veel weg en idd nog meer aan het rondkijken....de overblijvers zijn er wel blij mee hoorde ik, minder drukte in de bak en aan de stang :)) Wel jammer, in principe is een dergelijk paddocksysteem plus een binnenbak ideaal. En zoals blijkt erg lastig te vinden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 14:23

Hippepony, bedankt voor je mening. :j
Ik denk dat we gewoon een keer gaan kijken.

Hilde, dat valt mee!
Ja, er gaan veel van de oude garde weg en er komen ook een aantal nieuwe bij.
Ik sta er met Kim al ruim 7 jaar en er is in die tijd ontzettend veel veranderd, leuke en minder leuke dingen.
Jouw stal klinkt trouwens wel erg leuk! En volgens mij hebben wij een beetje dezelfde smaak qua sfeer. :j
Edit; even gebeld, maar helaas niet 24/7 weidegang. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:29

We zijn vandaag op manege de Bongerd geweest en het is helaas niet veranderd dat je een eigen instructeur mee mag nemen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:40

Midden in het bos bij Glimmen is ook een leuke stalling voor zover ik weet, bokkers Jorinda van Caspian en bokker Imre met haar IJslanders staan daar ook voor zover ik weet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:44

Ooh, misschien heb ik haar wel gezien!! Ik denk dat ik aan haar de weg heb gevraagd. :j
Is dat naast een herberg?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:44

wie heb je gezien? :P

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:47

Niet naast een herberg. :n Maar bij ons is voor jullie denk ik ook geen optie. Het is een km lopen van de wei naar de boerderij. De buitenpaarden staan niet direct bij stal.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:48

Och dat is wel waar Imre :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:48

O nee, dan heb ik iemand anders gezien haha.
Een kilometer is inderdaad wel erg veel, aangezien ik zelf fysiek ook niet helemaal in orde ben. :o

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:49

Ja daarom had ik ook nog niet gereageerd.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 18:54

Uitwijkmogelijkheden zijn wel mooi vanuit de Bongert, kom ze vaak tegen in de bossen die er omheen liggen! Maar zelf ben ik niet z'n fan van de Bongert, meer hoe ze met hun eigen paarden omgaan. Moet wel zeggen dat ik er lang niet meer ben geweest!

Kijk anders is in die omgeving rond, tegen noordlaarderbos aan zijn ook wel aantal stallen!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:26

Ik zou gewoon verhuizen naar Friesland en bij mij op stal komen! :D Zou serieus perfect zijn voor jullie.

Maar zonder gekheid, wat lastig zeg! Zou zelf ook echt niet weten waar ik Oran neer zou zetten als ik nog in Hoogezand zou wonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:44

We hebben waarschijnlijk al een leuke stal gevonden en ook nog eens enorm goedkoop.
We moeten er nog wel even gaan kijken, maar als dat goed is, gaan we ervoor. :)

Jildau, nee, lastig he!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:45

Dat klinkt goed! Waar gaan jullie kijken?

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:46

Vlakbij het Noordlaarderbos is ook een stal waar ze o.a. tinkers hebben. Eigenaresse zit wel op bokt.

En mocht je nog geïnteresseerd zijn in de Sems, sprak gisteren de eigenaar en je kunt wel gewoon even bellen en je wensen bepreken. 24/7 buiten in de paddock is wellicht mogelijk.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:48

Tip. Leg dingen die mondeling toe gezegd zijn vast op papier.
Zi voorkom je dat ze dit later niet nakomen. En voorkomen van leugens. Zoals. Deze bak is zo snel droog. En vervolg is 200 dagen per jaar een modderbad.

Succes met zoektocht.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 08:54

joke165 schreef:
Vlakbij het Noordlaarderbos is ook een stal waar ze o.a. tinkers hebben. Eigenaresse zit wel op bokt.

En mocht je nog geïnteresseerd zijn in de Sems, sprak gisteren de eigenaar en je kunt wel gewoon even bellen en je wensen bepreken. 24/7 buiten in de paddock is wellicht mogelijk.

Ik meende dat gisteren hier ook gepost te hebben maar zie mijn post nergens staan :+
Tinkerplein heet die stal. Daar bieden ze volgens mij 24/7 weidegang aan.