Manegepaard: een fiets met oren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:36

Ik heb een verzorgpony die bij een manege vandaan komt. Hij staat hier nu een jaar en merk nu pas dat ie weer een beetje zichzelf word. Hij was eerder echt saai, oren plat, niet reageren, boos doen met zadelen en sperriem was al helemaal een ramp. Laats viel me op dat ie een compleet andere blik in zijn ogen had, rustiger en tervreden blik.
Buitenrijden gaat nu een stuk beter sinds ik dat heb opgemerkt en hij vind aandacht en knuffelen nu gewoon leuk.

Niet alle maneges zijn slecht hoor maar soms zijn paarden niet meer geschikt voor een manege. Dag in dag uit het zelfde rondje. En als ze kreupel worden staan ze vaak de hele dag op stal.
Dan vind ik maneges die weidegang buiten de lessen om hanteren nog het beste.

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:41

Ik had een vraagje: Is manege Prinsenstad in Delft een goede manege voor het leren paardrijden en de verzorging van paarden?

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:42

Ik heb op de maneges waar ik geweest ben vaak manke, te oude of zieke paarden zien rijden. Toen ik 11 was was er op de manege een dressuurwedstrijdje georganiseerd, ook voor mensen met een manegepaard. Het paard waar ik op moest liep mank en moest met 20 mensen die dag een B proefje rijden. Ik heb toen gezegd tegen de eigenaar en instructrice dat ik me zorgen maakte om dat paard, en ze zeiden zo ongeveer: "Maar nee die loopt niet mank! Kindje hoe zou jij nu kunnen zien of een paard mank loopt, ik (instructrice) rij al 40 jaar, ik ken mijn zaak wel hoor!". Ben zo uitgelachen, als 11 jarige dacht ik dan ook maar echt dat ik het wel fout moest hebben. Die paarden waren zo afgestompt dat ze ook nooit protesteerden, als er een nieuwe kwam die wél protesteerde, kreeg die bijzetteugels en slaag.
Ik ken wel maneges waar ze hun best doen, maar daar moet je soms lang naar zoeken.
Ik rij nu ook niet meer. Ik heb geen geld voor een eigen paard en ben het beu om aan maneges te betalen en er eigenlijk niet veel voor terug zien. Ik zal de 50 euro die ik per maand dan bespaar in een grote paardvormige spaarpot stoppen :+

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:52

Slina schreef:
De vorige manege waar ik reed, zitten ook paarden die als je niks moeilijks vraagt (zoals ik, een beginner nog eigenlijk :') ) niks doen. Zodra er een gevorderde op gaat zitten die ze op de achterhand willen rijden en aan de teugel, dan gaan ze bokken.
Dat vind ik ook goed manegepaard. Dat ze je het niet makkelijk maken als jij ook meer van ze vraagt.

Een paard hoort zeker niet te bokken als er wat van word gevraagd. Waarschijnlijk zijn ze dan stijf of hebben ze andere lichamelijke lasten dat gewoon rondhobbelen met beginners prima is, maar als er wat gevraagd word, ze hier lichamelijk teveel ongemak krijgen en dus gaan protesteren. Of er word verkeerd gevraagd.

ikbencarmen schreef:
Het klinkt heel makkelijk uit sommige monden om de maneges maar te verbieden, maar waar moeten dan al die kinderen die van paarden houden leren paardrijden? De meeste ouders kunnen namelijk niet zomaar een paard betalen.

Dat is waar... Maar de FNRS zou hun regels en controle wat moeten aanscherpen en zich ook meer focussen op dierenwelzijn. Meeste mensen denken, ah een FNRS manege, dat zit wel goed.. Maar helaas. Vaak zegt het helemaal niets of een manege wel of niet bij FNRS is aangesloten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:52

Op een manege leer je een basis van het omgaan met paarden, je hoe je op een paard moet zitten, voelen hoe een paard loopt en de basisbeginselen van het paardrijden. En dat is het. Wil je meer, dan moet je vaker rijden op een vast paard. Dat is mijn mening. Een manegepaard moet vooral braaf zijn en als manege eigenaar/instructeur dien je het de paarden zo comfortabel mogelijk te maken, zodat ze het werk ook goed aan kunnen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:54

ElineS schreef:
Een paard hoort zeker niet te bokken als er wat van word gevraagd. Waarschijnlijk zijn ze dan stijf of hebben ze andere lichamelijke lasten dat gewoon rondhobbelen met beginners prima is, maar als er wat gevraagd word, ze hier lichamelijk teveel ongemak krijgen en dus gaan protesteren. Of er word verkeerd gevraagd.

.

Nu is er nog eens over nadenk..
Paard leert zichzelf een luie, gemakkelijke houding aan. (Op voorhand, hoofd omhoog etc) en dan als er een gevorderde op zit, dan moet het paard weer in een houding die het paard niet gewend is. Dan gaan ze wel eens bokken. Weet nou eigenlijk niet meer of dit goed of slecht is xd

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:56

jillhorses schreef:
Ik had een vraagje: Is manege Prinsenstad in Delft een goede manege voor het leren paardrijden en de verzorging van paarden?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:57

Slina: Slecht, denk ik dan. Een paard van een verkeerde houding naar een goede houding brengen, als hij dit niet gewend is, dat kost weken, zo niet, maanden training. In één les is dat onmogelijk om te doen en ook met zoveel verschillende ruiters. Dan moet je het dus forceren en dat is dus ongemakkelijk voor het paard. Dat ze dan in protest gaan kan ik best snappen. Helaas word dat er vaak gewoon uitgemept tot ze het niet meer doen.

@Jillhorses: Geen idee, ik ken die manege niet :)

jillhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:58

ElineS schreef:
Slina: Slecht, denk ik dan. Een paard van een verkeerde houding naar een goede houding brengen, als hij dit niet gewend is, dat kost weken, zo niet, maanden training. In één les is dat onmogelijk om te doen en ook met zoveel verschillende ruiters. Dan moet je het dus forceren en dat is dus ongemakkelijk voor het paard. Dat ze dan in protest gaan kan ik best snappen. Helaas word dat er vaak gewoon uitgemept tot ze het niet meer doen.

@Jillhorses: Geen idee, ik ken die manege niet :)

Okee :) misschien zegt de manege aan de snelweg je wat haha

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:00

Wat een vooroordelen weer over maneges. Ik geef toe, er zijn inderdaad ontzettend slechte maneges. Maar zeker niet allemaal!

Op de manege waar ik rijd hebben ze paarden die allemaal een ander karakter hebben en andere eigenschappen. Totaal niet afgestompt dus. Sommige zijn ontzettend braaf, maar bijna allemaal spiegelen ze de ruiter behoorlijk. Heel leerzaam dus. En daarnaast... paarden die te oud worden, blijven lekker op de manege. Kreupele paarden mogen rustig aan beter worden, veel weidegang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:01

Een paard dat gaat bokken als je wat vraagt? Laat maar even nakijken denk ik zo := Kan jij natuurlijk niks aan doen.

Oenka schreef:
prugelpiet schreef:
Dus, dan kan ik nu niet rijden? Jammer ja, zal ik wel nooit leren dan in jou ogen.
Ik ga echt niet trekken en sjorren en rukken en trappen om een paard mooi te laten lopen, zo leren wij dat ook niet.
Wondjes, ja, dat heeft elk paard wel is. Moet je daarom de hele training stilleggen? Als er voor dat er het bit in word gestopt een dikke laag Creme word gesmeerd, en je bent gewoon rustig in je handhouding dan kan je wat mij betreft doorrijden. (Want ik weet volgensmij welke manege je bedoelt ;) )

niet mee eens, hallo, mag het paard ff genezen!!

Zoals ik al aangaf, denk ik dat ze weet welke manege ze bedoelt. En nee, dat waren niet zo zeer wondjes als toen ik er van wist, meer schuurplekjes. En als je een dikke (Echt dikke) laag creme er op smeert, en verder niet of weinig aan de mond zit, zie ik er niet veel kwaads in.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:02

@Jillhorses: Nee, want ik woon niet in de buurt van Delft, dus ken niets daar :)

@Maaikje162: De eerste goede manege moet ik nog tegenkomen. Geloof ook wel dat ze er zijn, heb ze alleen niet gezien. 9 van de 10x is het een slechte manege.

@prugelpiet: Wat doet het ertoe welke manege ik bedoel? Ik ken je verder ook helemaal niet, denk ik :+ Of wel? Nouja, hoe dan ook, welke manege het ook is (wil hem best noemen hoor) ik vind niet dat je hoort te rijden met bit als er wondjes in de mond zitten. Daar is van alles mis mee. Mensen die zo denken als jij, die zorgen ervoor dat slechte maneges met zulke praktijken gewoon kunnen bestaan, want mensen komen en betalen wel. Mensen die het eigen plezier van hun uurtje les boven het welzijn van een paard stellen. Dan ben je behoorlijk egoïstisch.

Questquedit

Re: Manegepaard: een fiets met oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:06

Ik ging een keer bij vriendinnen op de manege rijden, maar die paarden daar.. Helemaal afgestompt.. Liep alleen maar het zelfde rondje, keer op keer, ongevoelig in de mond en niet reagerend op het been.. Vriendin reed op een paard dat pas nieuw was, ze vertelde dat ze ook de allereerste keer om em reed (dat was 2 weken daarvoor), en dat het toen een geweldig manegepaard was. Hij was binnen 2 weken echt een fiets met oren geworden..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:11

Ik geef les op een manege waar ze echt hun best doen voor de dieren. Een kreupele mag ik gewoon laten staan en betert het niet met rust komt er iemand voor, hoefsmid, osteopaat, acupunctuur, etc. Alles is met deze mensen ook te bespreken en hun hart voor de dieren is groot. Wij mogen ze zelfs betaald naast de lessen komen trainen en dit gaat dan van hun maand salaris af. Er zijn nog steeds wel dingen die beter kunnen maar met zijn alle doen we ons best om de oude chagrijn een vrolijk paard te maken, de stijve losser te krijgen en bij de bokker uit te vinden waar het vandaan komt. We proberen op de houding en zit te letten en als iets in een zadel niet kan door de pasvorm of het paard er niet gelukkig mee is wordt daar wat mee gedaan. Ze staan altijd in een kudde en maken het wel eens zo bont met de kids erop dat ze samen aan een pion staan te trekken, maar ze zijn zichzelf en met een grapje en een streng woordje gaan ze weer hun eigen ding doen. Ze worden allemaal gedeeltelijk bitloos gereden en mogen regelmatig mee op wandeling. Zo kan ik nog wel door gaan. Maar ze blijven manege paarden en hebben dus wel eens wat te verduren. Dit slikken ze zolang je de ruiter begeleid beter te worden, anders grijpen ze zelf wel in en volgt er verzet.

Dan mijn pony's thuis, veelal jonge dieren maar rijden naast hun trainingen ook met beginners.
Dit zijn op dit moment mijn rijpony's die naast hun wedstrijden gewoon beginnerslesjes mee doen.
http://stalmyrza.nl/manege/lespony-s.html

lailapri

Re: Manegepaard: een fiets met oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:13

Wondjes, dat hebben ze hier niet zomaar, zo wel, dan of bitloos of ff niet rijden en daarna rekening houden met de gevoeligheid, in het rijden maar ook het tuig .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:16

ElineS schreef:
@prugelpiet: Wat doet het ertoe welke manege ik bedoel? Ik ken je verder ook helemaal niet, denk ik :+ Of wel? Nouja, hoe dan ook, welke manege het ook is (wil hem best noemen hoor) ik vind niet dat je hoort te rijden met bit als er wondjes in de mond zitten. Daar is van alles mis mee. Mensen die zo denken als jij, die zorgen ervoor dat slechte maneges met zulke praktijken gewoon kunnen bestaan, want mensen komen en betalen wel. Mensen die het eigen plezier van hun uurtje les boven het welzijn van een paard stellen. Dan ben je behoorlijk egoïstisch.

Ik zeg niet dat een paard met echt wondjes in zijn mond kan rijden. Ik zeg dat een paard met kleine schuurplekjes en een dikke laag zalf best een klein uurtje kan rijden. En nee, geen 3 uur op een dag 6 dagen in de week.

en nee, zelf zou ik het ook niet doen. Maar daar kan je verder niks tegen doen, en als het paard moet lopen, dan zou ik het oplossen op die manier

nikicasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:23

Bij ons als de paarden wondjes hadden werden ze gelijk op rust gezet voor 2 maanden maar nu rij ik daar niet meer ik wilde ook door met rijden :)

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:28

Maar..als er geen goede manege's bestaan, hoe zijn de tegenstanders in dit topic dan ooit begonnen met paardrijden? Rijke ouders die een pony voor jullie hebben gekocht of meteen zelf (onervaren en wel) een paard gekocht?
Mensen die aan beginners een verzorgpaard aanbieden groeien ook niet aan de bomen ;)
Hoe moet een onervaren,beginnend persoon die graag wil paardrijden en met paarden wil omgaan het aanpakken volgens jullie? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar eigenlijk.
Het is natuurlijk allemaal leuk en aardig dat er een stichting bestaat waar je lid van kunt worden om hun stallen en paddocks uit te mesten maar op een gegeven moment heb je het ook wel gezien met de clickertraining en het grondwerk lijkt me. (creeer je hier geen robot's mee vraag ik me af, die paarden leren het hele riedeltje toch ook zo en dan gaat het ook op de automatische piloot. Of denk ik nu te simpel?)
Hoe zit het met FNRS sterren? staat dat voor niks? Die manege's worden niet eens in de zoveel tijd bezocht om te kijken of het allemaal nog ster-waardig is?

Ik vraag me dit oprecht af. Binnenkort wil ik ook weer beginnen met paardrijden maar een eigen paard kan ik niet betalen. Hoe moeten mensen in mijn situatie dat dan aanpakken?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:32

Ik geloof best dat ze er zijn, hoor, goede maneges met een goed beleid en een hart voor de dieren. Maar het leed dat ik gezien heb op de maneges waar ik geweest ben,... ;( Inclusief degene waar mijn pony nu door omstandigheden staat en waar ik over een paar weken weer vertrek, gelukkig maar.

Nee, ik heb voor de maneges die ik gezien heb geen goed woord over. :n Om het samen te vatten: Donkere, slecht verluchte boxen.
Slecht uitgemeste en slecht ingestrooide stallen.
Te weinig voer.
Te veel krachtvoer en te weinig ruwvoer.
Geen vrije beweging.
Geen weidegang.
Geen buitenritten.
Geen vrije sociale contacten met andere paarden.
Niet passend tuig, witte verkleuringen en drukplekken.
Te strakke hulpteugels.
Geen opwarmfase.
Enkel door beginners gereden en niet door gevorderden correctuurgereden.
Saaie lessen zonder doordachte opbouw en zonder creativiteit.
...

Zo lang mensen voor dit soort lessen blijven betalen zal dit soort maneges blijven bestaan. Voor hen die maneges kennen waar de paarden het wél goed hebben: noem ze! Veel mensen zijn op manegelessen aangewezen om überhaupt te kunnen paardrijden. Als wij op bokt de goede maneges aanprijzen zijn we al een stapje op de goede weg.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:34

De maneges die ik ken worden geleid door boeren die er nog een slaatje uit proberen te slaan.

De een wilde niet eens 50 euro uitgeven voor een zadel. Nou lekker dan... Paard had koliek, maar er kon nog wel iemand op rijden hoor! paard is midden in de les neergezakt.

De andere manege mestte 1x in de 3 weken een stal uit. Paddenstoelen stonden in de stal. Ook hier paste geen enkel zadel goed en waren de meeste paarden chagrijnig, schopte of beten.
Heb hier een tijdje stage gelopen. Nou het huilen stond me nader dan het lachen.

Toch ken ik ook een betere. Paarden mogen iedere dag, de hele dag naar buiten, ruime boxen, de paarden zijn hier ook niet chagrijnig en rijden prettig. Voor beginners zijn ze mak, maar er zit genoeg uitdaging in voor gevorderden. En er was een fijne instructrice.
Alleen tja, het tuig. Vraag me af of er ergens een manege is waar het tuig past op het paard/pony.

Maar ja, waar leer je als kind anders rijden als je geen mogelijkheid hebt tot een eigen paardje? Vooral als je ouders leken zijn weten die natuurlijk helemaal niet waar ze naar moeten kijken en kom je gewoon terecht op de manege in de buurt...
Ik denk dat maneges best goed kunnen zijn/worden, maar dan moeten ze wel de juiste eigenaar hebben.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:35

Die sterren etc van fnrs komen naar het idee dat paarden buiten houden gevaarlijk en onverantwoordelijk is, net als bitloos rijden. Tuig moet in orde zijn, maar of het past, tja wie beoordeelt dat. Is de kantine wel mooi met gelapte raampjes of gaan we in een mooi gebied buiten rijden? Allemaal punten die weinig over het paardenwelzijn zeggen. En naar het idee van (oud) bestuursleden mogen maneges dus ook niet paardvriendelijk zijn.

nikicasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:36

Ik ben ook begonnen op een manege ik heb er 7 jaar gereden maar wou meer leren en is een manege geen opties meer

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 23:53

bij de maneges die ik ken hebben ze wel allemaal goed passend tuig! hoofdstellen zaten altijd goed en we moesten altijd een bontje onder het zadel doen. dus daar kon het niet aan liggen.

maar ze worden echt volgepropt met krachtvoer. t lijkt mij dat die paarden hele dagen buikpijn hebben. hun poep was gewoon plas maar dan bruin.

en, het is heel dom en als een van de enige dingen niet op te lossen, maar ik vind het ook zo stom dat de paarden door zo veel verschillende mensen bereden worden. bij de een is aan de teugels trekken stoppen, terwijl het bij de ander 'hoofd naar beneden' betekent.
iedereen maakt zo zijn eigen regeltjes met een paard, maar een manegepaard.kan dat niet van 200 mensen onthouden

edit: typfoutjes :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:09

Koia schreef:
Maar..als er geen goede manege's bestaan, hoe zijn de tegenstanders in dit topic dan ooit begonnen met paardrijden? Rijke ouders die een pony voor jullie hebben gekocht of meteen zelf (onervaren en wel) een paard gekocht?
Mensen die aan beginners een verzorgpaard aanbieden groeien ook niet aan de bomen ;)
Hoe moet een onervaren,beginnend persoon die graag wil paardrijden en met paarden wil omgaan het aanpakken volgens jullie? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar eigenlijk.

Ik vraag me dit oprecht af. Binnenkort wil ik ook weer beginnen met paardrijden maar een eigen paard kan ik niet betalen. Hoe moeten mensen in mijn situatie dat dan aanpakken?

Ik heb heeeeel veel geluk gehad met waar ik heb leren paardrijden. Op een kleinschallige 'manege' met maar 10 paarden, waar geen vaste lesdagen of groepjes waren, maar waar je met de agenda wekelijks werd ingepland. Je had soms alleen les, soms met 2,3 of 4, maar niet meer dan dat.

Het was niet de meest perfecte manege, er was bijvoorbeeld geen binnenbak, maar paardenwelzijn stond wel voorop.

@Francii: Als je een bontje onder het zadel moet doen, dan past het zadel blijkbaar niet, anders heb je geen bontje nodig.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:18

Ik rijd ook op een manege met mijn eigen paard.
In een manegeles met drie andere personen, lekker rustig.
De pony's en paarden gaan in de winter iedere ochtend in de paddock, en iedere ochtend in de zomer in de wei. In de vakantie gaan ze zelfs een paar weken het land op en komen ze met dikke buiken terug.
Ze staan onder controle bij de tandarts, hoefsmid, en zadelmaker.
De pony's die oud zijn en moeilijk op gewicht te houden worden apart bijgevoerd.
Ze staan in grote loopstallen in een kleine kudde zodat ze kunnen scharrelen.
Er word vanalles met ze gedaan: dressuur, springen, schriktraining, 's zomers een buitenritje.
De beginnende ruiters - kindjes, tieners en volwassenen - krijgen eerst privé-lessen tot ze de basis onder de knie hebben.
De leeftijden van de pony's varieeren van vijf tot een jaar of dertig. Die laatsten lopen alleen af en toe privé-lesjes in stap en gaan niet meer de groepsles in. Super pensioentje voor ze toch?

Natuurlijk zijn maneges niet perfect maar het is niet zo dat ik voor die van mij geen goed woord over heb. :)