Wat ik een beetje mis in je verhaal en de reacties, is wat een kind aankan qua ontwikkeling. Je schrijft zelf dat ze op de manege de galop alleen nog maar oefenen door een meeloper ernaast te laten lopen en dan harder draven en in galop laten vallen oid. Jij vindt dit niets, maar voor een kind van 7 is dat al heel veel. Zeker voor jonge kinderen is het alleen blijven zitten al heel moeilijk, en kunnen ze niet ook nog eens de hulpen erbij aanleren, sturen etc. Er zijn kinderen die dat wel kunnen, maar die zijn dan waarschijnlijk al eerder begonnen met lessen, hebben een super pony onder hun kont of zoiets.
Mijn mening is dat je zelf niet teveel moet willen, en vooral in je achterhoofd moet houden dat het om het plezier van je kind gaat, en dat kinderen spelenderwijs leren. Lekker in de groepsles op de manege dus, lekker een beetje rondhobbelen en gaandeweg leren sturen, hulpen geven en goed leren zitten.
Klinkt helemaal niet zo verkeerd die manege wat jij verteld. De meeste manegepony's zijn wel wat typisch; daar leren ze juist van; het zijn namelijk dieren, geen machines. Ook als de instructrice zegt 'je deed het harstikke goed' als je kind bleef zitten na een eng galoprondje is imo juist opbouwend en goed; je kind moet leren dat een pony geen fiets is en dat er niks aan de hand is als de pony eens een keer te vroeg/onverwacht afwend. Bovendien geeft het zelfvertrouwen om te benoemen dat ze het goed deed, ze bleef immers zitten? Dat is toch wat je wil? Je wilt je kind toch niet juist bevestigen in haar angst of onzeker maken? En het is toch ook goed dat ze bleef zitten, wat moet ze dan zeggen volgens jou? Echte ponykinderen zetten wel door, zelfs al vallen ze er een paar keer af. Ik vind privé les voor een kind van 7 niet heel geschikt. Kinderen onder de 10 moeten spelen met pony's, veel kinderen (uitzonderingen daar gelaten) hebben nog niet eens de motoriek om de hulpen op een juiste manier te geven, vooral niet als ze nog niet eens geleerd hebben te zitten. Bovendien helpt het als je andere kinderen ook bepaalde dingen ziet doen, kinderen trekken zichzelf enorm op aan elkaar. Ik vind zelf het voltige idee wat hier geopperd werd wel een heel goed idee; misschien iets om mee te nemen in je overweging mocht je wel willen overstappen naar iets anders.
Een kind moet in mijn ogen in die leeftijd nog leuk met spelen bezig zijn en het liefst in een groep. Ze kan natuurlijk wat leren over zit enz. Maar na haar 9 kan ze toch nog vroeg genoeg beginnen met het serieuzer werk. De rug en nek zijn nog niet super ontwikkeld en dat heeft gewoon tijd nodig.
Hangt dat niet totaal van het kind af wat zij wil, kan en welke mogelijkheden er zijn? Ik vond als klein kind manege lessen saai, manege ponies te makkelijk (en lelijk), en had totaal geen lol met de spelletjes middagen. Toen ik 6 was reed ik knhs-wedstrijden met meer plezier dan dat ik mee-reed in de manege-lessen (had geen super pony, maar een uit een weiland getrokken welshje). Eerder zag ik iemand heel erg terecht zeggen: Het is voor een jong kind motorisch zeer lastig om goed te zitten, de hulpen te geven op het juiste moment, etc. dat is zeker waar! Ook mentaal is het best multitasken en veel gevraagd voor een kind. Kijk dus naar je kind, en wees daar eerlijk over. Ik zeurde om wedstrijden en les, andere kinderen om ponies te knuffelen en hele middagen op stal rond te hangen. Waar haalt je kind het meeste plezier uit? Kijk naar het kind, motorisch, mentaal, en probeer wat uit hebben mijn ouders me erg gelukkig mee gemaakt (ben toch stug op ponyclubles gezet met mijn eigen pony, kreeg prive-les, deed officiele wedstrijden maar ook gezellige onderlinge spelletjesdagen, en stiekem was ik erg trots op mijn poets-diploma)
Hofdame75
Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-13 21:47
Heb ik nog een heel verhaal zitten tikken, is het ineens weg! :-(
Iedereen bedankt voor het meedenken en de suggesties. Ik heb de ideale situatie hier en daar wel gezien, maar dat is er nu eenmaal niet hier in de (directe) omgeving.
Conclusie: ik ga lekker op zoek naar een andere manege, in combinatie met af en toe een privélesje. Voor dat laatste heb ik al een paar leuke adresjes gevonden. Die manege komt ook vast wel goed: Er staat nog een bezoekje aan Waalzicht op de planning, en een manege in Werkendam, in de Biesbosch. Een van die twee zal het wel worden. Toch iets kleinschaliger dan die waar ze nu zat, maar waar ze wel haar kilometertjes kan maken en lekker met vriendinnetjes en pony's kan freubelen. Met hopelijk een hoop lol, (balans)spelletjes, lekker gek doen, gewoon genieten van de paardjes. En er dan vast eens vanaf lazeren, maar dat heb ik zelf ook vaak genoeg gedaan... En inderdaad, als ze dan ouder wordt, kan ze altijd nog kijken hoe fanatiek ze zelf wil worden.
Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal!
ffjor
Geplaatst: 29-10-13 05:44
Ik zou toch ook kiezen voor een manege, misschien iets kleinschaligers? Het leuke vond ik altijd de gezelligheid, zowel tijdens de les als ervoor/na. Lekker tutten enzo. Het duurt inderdaad wel langer voor je echt goed leert rijden, maar je hebt dan wel een brede basis. Het gaat vooral om het plezier ook natuurlijk.
Inderdaad, de lessen zijn druk, goede keus heb je gemaakt
Hofdame75
Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-13 17:29
Hartjeponys schreef:
Inderdaad, de lessen zijn druk, goede keus heb je gemaakt
Inderdaad wil verder niet negatief doen, maar voor mij was het niet. Ze heeft inmiddels overigens een verzorgpony, waar ze ook les op krijgt. Super voor nu!