Kijk, die kindjes doen echt nog niets meer dan zitten:
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sandyislief schreef:smurffie schreef:
Even heel hard gezegd heb jij dus liever paarden die kapot gereden worden dan hulpteugels?
Nee de manege op een dusdanige manier lesgeeft dat de paarden netjes gereden kunnen worden zonder door hulpteugels in een houding gedwongen worden.
Eileen_ schreef:Op de manege waar ik heb leren 'rijden' hadden ook (bijna) alle pony's en paarden hulpteugels. Vaak thiedeman of martingaal. Martingaal heb ik geen problemen mee, thiedeman daarentegen wel. Al helemaal omdat op die manege echt veel geruk en gepluk werk wordt gedaan.
Vind dit niet goed
ydnew schreef:Hai hai,
Op mijn facebook stond een foto van een paardje op de manege waar dat meisje op zou gaan rijden.
Wat ik erg vreemd vind is dat dit paardje een touw achter de oren langs heeft, door het bit gaat en vast zit aan de bovenkant van de singel. Mijn vraag aan haar was, waarom dit was? dat wist ze niet, veel paarden reden ze daar zo, sommigen met stiek en sommigen zonder.
Hij stond er erg onnozel bij. Zo leer je naar mijn idee toch niet rijden? Het paardje is in de `goede` houding geperst. (in dit geval leek het mij ook te laag) Vooral als er dan beginners op de rug zitten te bonken kan het arme dier de klappen helemaal niet opvangen....want hij zit vast....ik vind het allemaal erg vreemd.... of is dit normaal?? Ik vraag mij erg af waarom dit wordt gedaan, iemand een verhelderend antwoord?
nambi schreef:Bij ons op de manege wordt bij 1 paard met martingaal gereden. Zij heeft soms wat extra steun nodig, die ze van beginners niet genoeg krijgt.
De rest loop zonder, en hebben nog nooit een hulp teugel om gehad tijdens hun manege werk en sommige doen het toch al 22 jaar. Wij hebben dan ook geen enkele sterrenkijker. Ik snap dus ook niet zo waar het allemaal fout gaat en ik zou nooit op een manege gaan lessen waar dit eerder standaard is dan uitzondering.
ydnew schreef:Ik ben natuurlijk van alles gaan opzoeken op internet en kwam een artikel tegen die ik heel duidelijk vond over het gebruik van hulpteugels.
http://www.akasha-rijkunst.nl/downloads ... eugels.pdf
dat is een handrem die hard is en heel gemeen bij een harde ruiter (die je niet moet hebben maar toch wel eens voorkomen).