hulp teugels op manege....waarom??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:20

Op mijn dochters manege lopen de ponietjes ook met elastiek in de beginnersles, zo kunnen de kindjes gewoon leren zitten. Op een pony die met een weggedrukte rug loopt kan geen mens fatsoenlijk leren zitten, zelfs als ervaren ruiter vind ik een strakke rug nog steeds hard en hobbelig zitten, laat staan die kindjes.
Kijk, die kindjes doen echt nog niets meer dan zitten:
Afbeelding

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 13:35

Ik weet dat ze op de manege waar ik de foto van heb, jaren blijven rijden met hulp teugels (en dan heb ik het niet over een thiedeman of martingaal) Het was mij al eens verteld toen ze hier reden, maar had nog nooit gezien om welke teugels het ging. Het gaat dan om volwassen ruiters die nu toch al 4 jaar lessen.
Laatst bijgewerkt door ydnew op 18-09-13 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:39

Bij mij op de manege hebben alle paarden een martingaal, hoewel er een paar een uitzondering zijn die dat niet hebben, omdat ze hier nogal panisch op reageren. ;)
Dit is eigenlijk puur om het vele trekken in de mond te voorkomen, en het iets fijner is voor de paarden.
Een stuk of 5 paarden en pony's hebben een thiedemann, omdat deze anders niet te handhaven zijn.

Punz

Re: hulp teugels op manege....waarom??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:18

Ben nu wel heel nieuwsgierig naar de hulpteugel die je bedoeld TS. Ontvang dus graag een pb-tje!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:22

Sandyislief schreef:
smurffie schreef:

Even heel hard gezegd heb jij dus liever paarden die kapot gereden worden dan hulpteugels?

Nee de manege op een dusdanige manier lesgeeft dat de paarden netjes gereden kunnen worden zonder door hulpteugels in een houding gedwongen worden.

Jij kon vanaf je allereerste moment op een paard fatsoenlijk zitten, het paard van achteren naar voren rijden en je had meteen vanaf het eerste moment een onafhankelijke zit?

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:24

Punz schreef:
Ben nu wel heel nieuwsgierig naar de hulpteugel die je bedoeld TS. Ontvang dus graag een pb-tje!

ik dus ook,
klinkt heel apart

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:26

deviltjh schreef:
Punz schreef:

ik dus ook,
klinkt heel apart

In de OP staat dat het om een elastiek gaat. Zie de foto van Urielle.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:27

Dat snap ik wel, vraag het me alleen af hoor..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:29

Op de manege waar ik heb leren 'rijden' hadden ook (bijna) alle pony's en paarden hulpteugels. Vaak thiedeman of martingaal. Martingaal heb ik geen problemen mee, thiedeman daarentegen wel. Al helemaal omdat op die manege echt veel geruk en gepluk werk wordt gedaan.
Vind dit niet goed :n

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 17:35

Op mijn vorige manege hadden ook veel paarden een hulpteugel. Waar ik nu rijd niet. Ze hebben ook een paard van onze oude manege die eerst een tiedemann had. Eerst liep ze helemaal in de krul maar nu loopt ze netjes over de rug en aan de teugel, maar er heeft wel aardig wat tijd in gezeten om haar weer goed te krijgen. Ze gebruikte nl de tiedemann om op te steunen.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 17:36

[/quote]In de OP staat dat het om een elastiek gaat. Zie de foto van Urielle.[/quote]

o.a. gebruiken ze elastiek....in dit geval een touw achter de oren langs, door het bit en aan de singel vast geknoopt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:00

Eileen_ schreef:
Op de manege waar ik heb leren 'rijden' hadden ook (bijna) alle pony's en paarden hulpteugels. Vaak thiedeman of martingaal. Martingaal heb ik geen problemen mee, thiedeman daarentegen wel. Al helemaal omdat op die manege echt veel geruk en gepluk werk wordt gedaan.
Vind dit niet goed :n

Waarom? De ruiter heeft bij een correct afgestelde Thiedeman helemaal niets over die hulpteugel te zeggen. Deze begrenst dan enkel, maar kan niet direct gecontroleerd worden door de ruiter, kortom prima hulpteugel.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:10

Een hulpteugel kan ook dienen om het paard te beschermen tegen de onervaren ruiterhand.
Dit heeft niets te maken met het wel of niet goed lesgeven lesgeven op een manege. OP elke manege zitten beginners, daar zijn maneges namelijk voor; om te leren rijden.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:16

Hier loopt er één paard met een hulpteugel, waarom weet ik niet. Maar wat ik heb gezien aan hulpteugels, daar word ik alleen maar naar van. Neus op de borst gebonden en dat soort zaken.

Het zijn hier altijd mensen met een eigen paard die het eerste half uur hun best doen hun paard zo veel mogelijk in de krul te laten lopen. Ik zie alleen maar rare knikken halverwege de hals van het paard en neuzen op de borst. En het dan gek vinden als het paard totaal flipt als je zo een hele kleine volte probeert te rijden :n

Ik ging pas kijken bij een les. 'Hij trekt zo aan de teugels!'. Oplossing? Nog een hulpteugel + een lekker scherp bitje er in. Toen had ze ineens niks meer in handen, wauw...

Maar ik snap niet waarom een hulpteugel zou helpen om je paard goed te laten lopen. Dit gebeurd toch alleen vanuit ontspanning? Hoe kan dat als je als een bezetene door de bak crosst op een paard wat bijna door de bakrand heen gaat? Ik vind dat er veel gedacht wordt dat als je er een hulpteugel aan hangt, je je geen zorgen hoeft te maken om de voorkant, want dat zit toch wel goed.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 20:17

ydnew schreef:
Hai hai,

Op mijn facebook stond een foto van een paardje op de manege waar dat meisje op zou gaan rijden.
Wat ik erg vreemd vind is dat dit paardje een touw achter de oren langs heeft, door het bit gaat en vast zit aan de bovenkant van de singel. Mijn vraag aan haar was, waarom dit was? dat wist ze niet, veel paarden reden ze daar zo, sommigen met stiek en sommigen zonder.
Hij stond er erg onnozel bij. Zo leer je naar mijn idee toch niet rijden? Het paardje is in de `goede` houding geperst. (in dit geval leek het mij ook te laag) Vooral als er dan beginners op de rug zitten te bonken kan het arme dier de klappen helemaal niet opvangen....want hij zit vast....ik vind het allemaal erg vreemd.... of is dit normaal?? Ik vraag mij erg af waarom dit wordt gedaan, iemand een verhelderend antwoord?

Bij ons alleen de paarden die snel rugpijn krijgen.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 22:02

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:59

Bij ons op de manege wordt bij 1 paard met martingaal gereden. Zij heeft soms wat extra steun nodig, die ze van beginners niet genoeg krijgt.
De rest loop zonder, en hebben nog nooit een hulp teugel om gehad tijdens hun manege werk en sommige doen het toch al 22 jaar. Wij hebben dan ook geen enkele sterrenkijker. Ik snap dus ook niet zo waar het allemaal fout gaat en ik zou nooit op een manege gaan lessen waar dit eerder standaard is dan uitzondering.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:03

nambi schreef:
Bij ons op de manege wordt bij 1 paard met martingaal gereden. Zij heeft soms wat extra steun nodig, die ze van beginners niet genoeg krijgt.
De rest loop zonder, en hebben nog nooit een hulp teugel om gehad tijdens hun manege werk en sommige doen het toch al 22 jaar. Wij hebben dan ook geen enkele sterrenkijker. Ik snap dus ook niet zo waar het allemaal fout gaat en ik zou nooit op een manege gaan lessen waar dit eerder standaard is dan uitzondering.

Uit voorzorg vooral. Je kan nou eenmaal niet verwachten dat een beginner het paard niet zal hinderen. Dus om het paard te ontzien en sommige pony's zijn ook niet allemaal even braaf dus die moeten wat in het gareel worden gehouden bij sommige ruiters.

Lisette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:39

ydnew schreef:
Ik ben natuurlijk van alles gaan opzoeken op internet en kwam een artikel tegen die ik heel duidelijk vond over het gebruik van hulpteugels.

http://www.akasha-rijkunst.nl/downloads ... eugels.pdf

Hier staat het volgende stukje in: Het rijden met een hulpteugel geeft altijd aan dat een ruiter (eventueel incluis instructeur)
niet bij machte is het probleem met blote handen op te lossen. Door een hulpteugel aan je
paard te hangen zeg je eigenlijk: ik krijg het mijn paard niet uitgelegd, daarom grijp ik naar
een machtsmiddel. Elk hulpstuk is en blijft een brevet van onvermogen

Ik ben van mening dat je als beginner dit inderdaad nog niet kunt, omdat je de balans en handigheid nog niet hebt. Deze balans kun je niet leren op een paard dat zijn rug wegdrukt of dat het paard constant met zijn hoofd loopt te schudden. Ik denk dan ook dat bepaalde hulpteugels zeker beter zijn dan zonder hulpteugel voor de beginnende paardrijder. Ben je verder gevorderd en je hebt een stabiele zit en hand dan zou ik zeggen weg met die hulpteugel.

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 13:05

Hoi, bij ons op de manege lopen de paarden en pony's zonder hulpteugels. Allemaal kunnen ze lekker ontspannen lopen en hebben ze een vaste ruiter die ze minimaal 2x per week goed doorrijden en ze lekker door het lijf laten lopen. Hierdoor blijven zij zich goed ontwikkelen.
Uiteraard ga je op een manege waar meerdere ruiters op een paard rijden het niet tegen dat de ene iets meer ervaring heeft of rijtechnisch gevoel dan de ander. Die ene zal dus inderdaad het paard soms wat in de weg zitten en niet altijd het lijf van het paard goed doen. Toch ben ik van mening dat met goed instructie elke ruiter netjes kan rijden zonder het paard al te veel te hinderen en zonder gebruik van hulpteugels, desnoods door met een wat langere teugel te rijden of wat meer tijde te besteden aan houding en zit van de ruiter.
Nu wordt er bij ons op de manege heel veel rekening gehouden met het paard en staat het welzijn van het paard voorop. Kortom, als wij denken dat een bepaalde ruiter niet de skills heeft om een bepaald paard te rijden wordt er naar een andere combinatie gezocht.
Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom er een hulpteugel aan zou moeten.. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:39

Dat is toch boelsjit joycie, kijk alleen al eens naar die kindjes op mijn foto die net hun eerste lesje hebben. Die pony's zijn engeltjes, die kinderen bonken echt wat af in draf dus dat moet ze echt wel pijn doen. Daar kan een goede lesgever niks aan veranderen. Leren balans houden op een paard, de timing van de benen leren volgen bij het lichtrijden, leren meegaan in de beweging, alle problemen die voortkomen uit gebrek aan balans/gevoel, dat zijn dingen die iedereen leert door te doen, dat kost gewoon tijd, helaas voor de paardjes. Al hebben ze een superbraaf supergereden GP-paard en staat daar een topinstructeur die exact het goede zegt op het juiste moment, dan nog kan je lichaam het in het begin gewoon nog niet volgen.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 16:30

sommige ruiters hebben een flinke dosis gebrek aan talent, en tja...dan kun je nog van zo'n goede komaf komen als instructeur zijnde, maar het wordt nooit wat. IK snap het idee achter het gebruik van de hulp teugels op de manege. Eigenlijk is het gewoon domme pech voor een manege paard dat hij niet tijdelijk een hulpteugel om heeft omdat zijn ruiter nog even moet groeien, maar constant weer opnieuw dag in dag uit beginners op zijn rug heeft. En dan vraag ik mij af of uiteindelijk een stiek of halsverlenger ook een probleem gaat vormen bij het paard als hij altijd met zo'n ding loopt. persoonlijk denk ik dan...thiedeman of martingaal?!
het leed dat manege paard heet? ach ja...'t is niet goed of het deugt niet....:-)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 18:11

Een redelijk losse halsverlenger (= stiek) geeft inprinciepe geen andere druk dan een teugel.
Een thiedeman moet je niet willen op een manege paard :n dat is een handrem die hard is en heel gemeen bij een harde ruiter (die je niet moet hebben maar toch wel eens voorkomen).

Een stiek hoort los te zitten als de pony juist loopt, daarom is het een fijn hulpmiddel voor manegepaarden.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 19:01

en ik denken dat de thiedeman juist wel een vriendelijke teugel is? even de harde handen niet mee rekenen want die lijken mij in alle gevallen niet zo prettig. (mits goed afgesteld natuurlijk)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:05

Een thiedeman moet volgens de "uitleg"vrij strak zitten imo, die is dwingender dan een los afgestelde halsverlenger.