met boomlooszadel op FNRS wedstrijd??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Re: met boomlooszadel op FNRS wedstrijd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:41

@Pmarena: ik zou zelf niet blij worden van een western zadel in een Fproef, wat nog niet zegt dat ik zo'n combinatie niet zou toestaan in de baan. Voor western zijn immers de western proeven. Het lichtrijden gaat een stuk lastiger, houding en zit zijn moeilijker te beoordelen t.o.v. de anderen. Datzelfde zie je bij de Pinokkiozadels, hoewel daar de ruiters meestal dusdanig beginnend zijn dat het minder nauw luistert.
Het gaat niet om muggeziften, het gaat om goed overleg. :-) Meestal kom je daar een heel eind mee.
Ik heb inmiddels van collega juryleden vernomen dat zij van een boomlooszadel geen probleem zouden maken. Ikzelf ben er dusdanig onbekend mee dat ik inderdaad vragen zou stellen. Vragen stellen hoeft dus niet per definitiek negatief opgevat te worden! (wat tot nu toe wel gedaan wordt).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:48

Okee, dus in principe is het niet de bedoeling dat echt afwijkende zadels uitgesloten worden van deelname?
Of zou je op grond van een westernzadel wel uitgesloten mogen worden?

Bij de KNHS mag dat volgens het reglement gewoon echt niet, met een westernzadel starten :)

Een boomloos zadel (zijn gewoon 2 woorden, aan elkaar vast staat heel sukkelig en is iets dat je boomloos-newbies nogal eens ziet doen ineens de laatste tijd :P ) dat de normale zadelvorm heeft (zoals een zadelvormig schabrakje zeg maar, zonder knop, hoge voorboog, fenders enzo) is zo weinig verschillend van "normale" zadels dat dat geen reden voor uitsluiting geeft bij de KNHS.

Maar wat voor vragen zou je daarover kunnen stellen dan...? :P

Als je het al ziet trouwens, want er zijn zo enorm verschillende soorten en maten boomloosjes, bij veel zie en merk je amper dat er geen ouderwetse boom in zit :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:58

Op grond van het reglement kun je dus niet uitgesloten worden. Je kunt je wel afvragen of je een correcte proef neer kunt zetten.
Boomloos zadel (typefoutje) heb ik op google verschillende versies van gezien, varierend van wat lijkt op een regulier zadel tot bijna westernzadel en daarom lijkt me overleg op zijn plaats. Bovendien zou het zomaar kunnen zijn dat juryleden daar iets van vinden of leren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:02

Uiteraard :j

Maar dat doe je gewoon a.d.h.v. het uiterlijk neem ik aan, niet vanwege het binnenwerk :P

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:09

Precies

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:22

Ilja000 schreef:
Artikel 2 van het wedstrijdreglement: Het paard dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend zadel, hoofdstel en bit (een trens-optoming).
En artikel 22: Daar waar het reglement niet in voorziet, geldt datgene wat in de “Leidraad voor FNRS-juryleden & manegehouders” is opgenomen. Indien ook de leidraad onvoldoende waarborgen biedt, dient aan deze leemte in onderling overleg met de manegehouder een nadere invulling gegeven te worden.

Dus nogmaals: daar waar jij van mening bent dat een uitzondering op zijn plaats is, zul je in overleg moeten met de manegehouder van het bedrijf waar je wilt starten.

een behoorlijke staat van onderhoud.... nou op me vorige manege knalden de beugels omdat het leer zo onverzorgd was en die deden ook gewoon mee met fnrs

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:20

doe je er dan een witte pad onder ? of een gewoon wit dekje of niks of hoe moet ik dat voorstellen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 09:28

Meeste mensen doen er gewoon een wit dekje onder, eventueel tussen zadel en pad met inlages, bij een boomloze die met een pad met inlages werkt.

Of mensen met zo'n zadel kopen / maken een witte inlage-pad voor de wedstrijden.

Veel mensen zijn geïndoctrineerd met het idee dat een zadel waar een speciale pad onder moet, niet goed is. Inlages er in dat geeft voor hen dan aan dat je aan het zadel moet sleutelen d.m.v. de pad en dat deugt dan niet voor hun gevoel. Of ze willen gewoon alle hippe dekjes die elk jaar uitkomen kunnen gebruiken onder hun zadel.

Als je dat heel belangrijk vindt dan kun je kiezen voor een boomloze met kussens er onder, en daar een normaal dekje onder gebruiken. Het nadeel daarvan is dan wel weer dat zadels met kussens vaak erg stijf zijn en dus meer op boomzadels lijken qua eigenschappen. Dat vinden sommige mensen ook weer fijn natuurlijk :j

De zadels die geen dikke kussens hebben maar met een pad met inlages gebruikt moeten worden, zijn erop gemaakt om de kussens als het ware in de pad te maken, via de inlages.

Hier is voor gekozen omdat "losse" kussens (in een dekje dus) en daar bovenop een wat dunner zadel (er zitten immers geen dikke kussens aan vast) nog wat langs elkaar heen kunnen bewegen en buigen waardoor die zadels flexibeler zijn qua pasvorm en de bewegingen beter kunnen volgen.

Het is dus maar net waar je zelf voor kiest :)

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 19:18

dankje wel allemaal!
het liefste zou ik daar ook niet meer naar toe gaan maar omdat wij geen trailer hebben en ik wel wedstrijden wil rijden ga ik daar maar heen!
ik ga gewoon met mijn boomlooszadel en kijk wel wat er gebeurd! als ik word weg gestuurd nou jammer dan weet ik dat ook weer!
misschien doet de manegehouder er wel niet moeilijk over!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:19

Gewoon gaan, manegehouder kan je niks maken want het is gewoon een deugdelijk zadel. Wsl weet die man niet eens wat een boomloos zadel is, dus als je er gewoon niks over zegt is er niks aan de hand.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:29

Gewoon lekker die wedstrijd gaan rijden en er geen woord over vuil maken, net don of je neus bloedt want er is immers ook niks aan de hand. Dus er zelf ook niet over beginnen tegen iemand daar op het terrein ;)

Hopelijk kom je de beste man amper tegen en kun je gewoon lekker je proefje rijden, en gaat het goed +:)+

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:54

ja dat hoop ik wel!!

daisviola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 22:18

unihorses schreef:
doe je er dan een witte pad onder ? of een gewoon wit dekje of niks of hoe moet ik dat voorstellen?

een wit dik dekje!

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:24

Is het een grote manege? Veel fnrs wedstrijden? Misschien dat de kleinere maneges er minder moeilijk over doen? Heb geen ervaring met fnrs wedstrijden dus roep maar wat.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 23:06

daisviola schreef:
unihorses schreef:

een wit dik dekje!

dan is het geen van barefoot, die hebben geen kussens vanzichzelf dus daar moet een pad met inlages onder