Wat maakt manege ruiters nou minder goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:24

bente173 schreef:
@Serendip90 , je zegt dat het voordeel van een eigen paard is dat je altijd op dezelfde rijd , maar ik rijd ook altijd op dezelfde , dus daarvan ken ik de knopjes ook wel :)

Ja, maar dat scheelt al veel. Je hebt ook maneges waar je elke keer op een andere pony moet, dus dan ben je elke keer alweer "bezig" om te kijken van "hoe moet het" zeg maar ;)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:25

Het hangt sterk af van de soort manege waar je rijd en ook het aantal paarden in een les telt mee (de grote van de manege bedoel ik dan eigenlijk) op een kleine manege is er meer tijd per persoon en op een grote manege heb je vaak wat meer brave goedzakken die wel hobbelen achter de voorganger aan...

Ik was altijd de gebeten hond als er een pony de kolder in de kop kreeg op alle maneges waar ik reed dus voor mij gaat het niet op, ik stapte op elk paard of pony niets was mij te gek, daardoor kon ik (toen) elk dier rijden en stapte ik ook overal op.

Nu was het zo dat op mijn oude school de meiden met een eigen paard niet op de manege paarden durfden...want die kende ze niet en bla bla bla, als ze er dan toch op moesten van de leraar dan kwam er niet veel soeps uit....en dan was het M2 niveau waar ze het altijd over hadden ver te zoeken.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:26

bente173 schreef:
@Serendip90 , je zegt dat het voordeel van een eigen paard is dat je altijd op dezelfde rijd , maar ik rijd ook altijd op dezelfde , dus daarvan ken ik de knopjes ook wel :)

en toch heb je nauwelijks invloed op t paard, omdat het uur erna er weer iemand anders opzit die weer op een andere manier rijd en zijn/haar eigen fouten heeft, paarden krijgen hierdoor vaak een standaard loopje om zichzelf heel te houden (wat heel logisch is zo overleven ze) maar een paard die alleen door jou word gereden, een keer per dag reageert alleen op jou en kan je ergens naartoe trainen en als het fout gaat ligt het ook alleen aan jou, dit is heel confronterend om mee te maken in het begin en dan leer je dat je iegenlijk nog maar heel weinig weet van paardrijden, lijkt overigens wel hoe meer je leert hoe moeilijker het word, omdat het om kleine finesses gaat.

vuurneon

Re: Wat maakt manege ruiters nou minder goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:27

Grootste verschil zit nu eenmaal in de verantwoordelijkheid en dat maakt echt een enorm verschil uit vind ik.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:29

Dat dacht ik ook altijd, maar bij eclair leer ik meer in een maand dan op de manege in een half jaar.

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:32

Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van de manege waar je rijdt.
Ik heb ook les en een verzorgpaard. En ik vind dat ik heel veel leer van alle twee. :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:33

Tuurlijk leer je veel, maar je kunt altijd meer leren. :)

Ellis_xx

dat hoeft niet persé, ik rijd op een manege en je leert er misschien minder snel, maar uiteindelijk maakt het niet zoveel uit.

Riaaantje

Dat klopt.
en dat is ook zo leuk :) :)

Ellis_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:35

ja idd

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:40

Miepie77 schreef:
bente173 schreef:

en toch heb je nauwelijks invloed op t paard, omdat het uur erna er weer iemand anders opzit die weer op een andere manier rijd en zijn/haar eigen fouten heeft, paarden krijgen hierdoor vaak een standaard loopje om zichzelf heel te houden (wat heel logisch is zo overleven ze) maar een paard die alleen door jou word gereden, een keer per dag reageert alleen op jou en kan je ergens naartoe trainen en als het fout gaat ligt het ook alleen aan jou, dit is heel confronterend om mee te maken in het begin en dan leer je dat je iegenlijk nog maar heel weinig weet van paardrijden, lijkt overigens wel hoe meer je leert hoe moeilijker het word, omdat het om kleine finesses gaat.

Ik had ook de luxe dat er nauwelijks iemand op mijn lievelingspony reed... Dus dan is het ook wel weer wat anders ja... Als er tig andere op rijden met tig andere manieren van "problemen" aanpakken, dan zegt het nog niet veel. Maar ik vind het wel "makkelijker" om op dezelfde te rijden, omdat je sommige problemen al opgelost hebt en bijvoorbeeld weet, als ik in de rechtergalop wil, moet ik extra stelling vragen in de hoek, anders springt ie fout aan (gewoon dom voorbeeldje) maar die kleine dingetjes maken het juist "fijn om op hetzelfde paard te rijden"... Dat er naast jou nog tig andere op zitten en je daardoor minder snel vooruit gaat of minder snel "jouw resultaat" ziet... dat is weer wat anders ja :)

Ellis_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:43

ik vind het rijden op manege pony's wel mider leuk dan op mn VZP

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:44

Ellis_xx schreef:

Waarom, wat is er minder leuk aan, wat zou het leuker maken?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:46

Bij mij had het er mee te maken dat ik bij mijn verzorgpaard een bak van 20x60 voor mezelf had (hooguit 1 iemand erbij) en bij de manege 12 pony's in een bak van 20x40 liepen ;)

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:46

Ellis_xx schreef:

Ik niet.. na ja niet altijd.
maar wij hebben ook gewoon super leuke paarden :)

Ellis_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:47

Paris_ schreef:
Ellis_xx schreef:

Waarom, wat is er minder leuk aan, wat zou het leuker maken?

je kan minder doen en je rijd gwn de zelfde figuren op bijna het zelfde moment tenminste bij mij op de manege is dat wel zo en ze zijjn agressief tegen paarden buiten hun kudde

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:48

Ellis_xx schreef:
je kan minder doen en je rijd gwn de zelfde figuren op bijna het zelfde moment tenminste bij mij op de manege is dat wel zo en ze zijjn agressief tegen paarden buiten hun kudde

Waarom stop je dan niet op die manege en zoek je een andere manege? Of les op je verzorgpaard? Zonde van het geld van je ouders zo :=

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 11:50

Als wij in een rijtje achter elkaar aan gaan rijden krijgen is het direct zo:
zijn wij hier een manege ofzoo???

edit: even tekst aangepast

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:06

Het grootste verschil zit m in het leren ríjden. Op de manege denk je dat je een goede ruiter bent als je op de moeilijke, stakende, bokkende paarden mag. Eigenlijk is dat niet meer dan een zitlesje. Zodra je een eigen paard hebt moet je je hulpen gaan verfijnen, iets meer of minder buiging kunnen vragen, de achterhand actiever maken, je paard rechtrichten, en als iets niet lukt kan je later bij jezelf nagaan wat er niet goed ging en waaróm. Je weet hoe de oefening gisteren ging, dus moet het vandaag iets beter.
Nu denk ik wel dat er ook echt goede maneges bestaan, waar je wel degelijk wat dingen meepakt die erg leerzaam zijn voor later. Helaas zijn die er volgens mij veel te weinig...

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:16

De reden is dat er te veel verschillende mensen op die paarden rijden waardoor de meeste paarden een soort overlevingsstategie kiezen. Ze worden ongevoelig voor hulpen en spannen hun rug.
Als je op een 'eigen' paard rijdt waar maar een of twee ruiters op rijden krijg je een heel ander gevoel bij paardrijden. Dan kun je dus ook meer leren omdat de paarden ook meer hulpen voelen of dingen voelen die jij verkeerd doen. Ze reageren dan ineens heel anders als het gemiddelde manege paard die al zoveel ellende gewend is op zijn rug. Als je eenmaal een eigen paard hebt kun je bijna geen manege paard verzinnen waar je nog op wilt rijden.
Vooral als de manege ook nog eens slechte niet passende zadels heeft. (enkele uitzonderingen daar gelaten). Daarbij zijn er hier in de buurt weinig mensen die energie steken in een groepsles.
Ze roken liever een peuk aan de rand van de bak dan dat ze nog nuttige informatie aan de ruiters geven. Nemen de mensen prive les, dan kan er ineens wel goed les gegeven worden.
Dus het gaat er niet zo zeer om dat de manegeruiters niet goed zijn. Ze hebben meestal nooit de kans gehad om het verschil te voelen met privepaarden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:36

@ts, je vooral niet te veel druk maken hoor. je had het over een bijrijdpaard of verzorgpaard? ik denk dat dat een hele goeie tussenstap is.

op een manege leer je wel degelijk rijden, je leert hoe het moet. leert wennen aan welke paarden goed bij je passen etc. maar het is inderdaad een heel verschil met een eigen paard.

het is niet zozeer dat jij een vaste pony hebt met les, met een eigen paard moet je het zelf oplossen. als je paardje was dwars is, dan moet je het zelf oplossen. er sluipen dan dingen in totdat het bijvoorbeeld vastloopt. bij een manege rijden er verschillende mensen op en wordt de pony anders gereden, dus sluipen er niet extreem veel gekkigheden in. aan de andere kant, als je goed bezig bent, dan kan iemand anders dat ook weer minder maken.

bij ons was het zo, als de manege pony´s wat te jolig werden dat we ze soms bijreden zodat ze weer braaf waren. dat heb je bij een eigen niet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:42

Nadat ik van manege ben overgestapt (van groot, 12 in een les, naar klein, 4 in een les), wat een verademing! Ik merk dat ik heel veel dingen verkeerd heb aangeleerd en dat ik niet zo goed rij als ik dacht. Maar het gaat steeds beter en ik leer steeds meer bij :j

Ik denk dat mensen met een eigen paard zeker meer weten, en een eigen paard is natuurlijk anders dan een manegepaard die zoveel ruiters op z'n rug krijgt, maar manegeruiters moet je niet altijd onderschatten :n
En ik hoop op een dag mijn eigen paard te hebben...

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 12:58

Ik denk dat mensen met een eigen paard over het algemeen meer kennis hebben van paarden.Dit is niet altijd het geval. Er zijn natuurlijk ook genoeg manegeruiters die meer kennis hebben dan mensen met een eigen paard. Vaak als mensen een paard gaan kopen denken ze dat ze wel veel weten en wel genoeg om een paard te hebben. Dit valt echter vaak enorm tegen. Denk maar aan het hoeveelheid voer, kreupelheid, ziektes etc, maar ook kleine dingen waar ze je op de manege mee kunnen helpen en je met je eigen paard toch alleen voor staat, bijv. paard rent aldoor weg als je hem uit het land haalt etc.

Ook het soort paard is heel anders. Manegepaarden hebben elke keer weer anderen op hun rug. Ze zijn dus heel wat gewend en zullen snel dingen snappen. Als je een manegeruiter op een eigen paard zet, vinden ze die toch wel heel anders rijden. Manege paarden reageren over het algemeen slechter op het been, je kan wat ''groffer'' zijn met sturen etc. Als je dit bij een eigen paard zal doen deze daar heel anders op reageren. Als je een ruiter van een eigen paard op een ander (manege) paard zet, zal diegene er ook niet zoveel meekunnen, omdat hij/zij maar 1 paard gewend is en die ''knopjes'' kent.

Ik heb het hier over het algemene. Er zijn natuurlijk genoeg uitzonderingen.

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:20

Manegeruiters zijn niet per definitie slecht, maar vaak wordt hiermee de onervarenheid aangeduid.
Het is gewoon een feit dat je meer leert van een paard waar je dagelijks mee bezig bent en vaak op zit...

Je eigen paard zadel je zelf op, hiermee leer je de signalen kennen van je paard, als je altijd op witje rijd die voor jou ook al gelopen heeft en dus klaar in de bak staat heb je er geen idee van maar misschien heeft ze wel singeldwang... (Tuurlijk zijn er ook maneges waar je zelf moet op zadelen)

Als je paard enkel door jou gereden wordt gaat hij misschien eens proberen wat jij ervan zegt als hij spoken ziet... Het wel bekende uittesten...

Iedere gek met een beetje feeling kan paard rijden en goed wordt je alleen maar door ervaring op te doen...

Iemand die op school het beste van de klas is in Engels zal in Amerika of Engeland helemaal niet zo goed zijn... Maar niet meteen slecht... Na oefening en training komt de prestatie ;-)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 13:37

Ik weet niet of manege ruiters (allemaal per definitie) zo slecht zijn. Een en ander ligt aan de manege.
Ik ben zelf een groot voorstander van zoveel mogelijk verschillende paarden rijden en heb dat ook altijd gedaan naast mijn eigen, die ik sinds mijn 16e heb gehad.

Ik zie juist dat mensen met een eigen paard soms heel goed dat paard kunnen rijden, maar niks klaarbrengen op een paard van een ander. Dan kun je niet goed rijden, dan kun je goed omgaan met je eigen paard, dat zich in negen van de tien gevallen ook nog eens heeft aangepast aan jouw (wellicht verkeerde) hulpen/zit.

Dat uittesten waar hierboven over gesproken wordt, kom je bij sommige manege paarden net zo goed tegen als bij eigen paarden en er zijn ook paarden die nooit echt in een uittestfase komen.

Schrik zit vaak wel meer in de ruiters met eigen paarden dan manegeruiters en dat veroorzaakt dan wel eens spanning waardoor juist eigenlijk mensen met eigen paarden "kabouters" tegenkomen.....

Manege ruiters kunnen elkaar een beetje opkrikken, men is over het algemeen prestatiegerichter omdat anderen kijken en sterker nog, meerijden en het wel eens beter zouden kunnen doen bv. Instructie zorgt voor onmiddelijke correctie.
Met een eigen paard is men al snel er van overtuigd dat je wel weet waar je mee bezig bent en elk commentaar wordt aan de kant gegooid als "beste stuurlui...."
Uiteraard neemt men over het algemeen ook met een eigen paard wel les als men wedstrijd gericht is, maar er zijn er ook die nooit (meer) een instructeur zien.

Wel is het zo dat je met een eigen paard meer het wezen paard kunt doorgronden, zuiver omdat je er meer tijd mee doorbrengt buiten het rijden om (als je dat doet, er zijn natuurlijk ook mensen met personeel, dat zie je hier in Portugal dan weer veel)

Er zijn uitersten te vinden aan beide zijden. Mensen die een paard kopen zonder ooit les te hebben gehad en mensen die met eigen paard nog regelmatig les hebben, en
slechte maneges waar men achter elkaar aanhobbelt of alleen paarden lijkt te hebben die steeds moeten worden gestraft/aangeslingerd en maneges met super paarden waar je op niveau kunt rijden.
Ik heb zelf bv ooit op een manege gestaan waar sommige mensen gewoon federatie wedstrijden reden tot en met Z niveau met de manegepaarden.

Maar zoals hier in Portugal dat ook passage en piaffe en rijden met stang-en trens is weggelegd voor elke manegeruiter, zal denk ik in Nederland niet snel te vinden zijn.
Maar dat niveau is ook niet de ambitie van elke ruiter.