Wat betaal je voor dit/een manegepaard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:17

Ik heb in het verleden een belachelijk bedrag neergelegd voor een manegepony wat ze qua fysiek en prestaties zeker niet waard was. Maar qua karakter..... <3 Het was een zeer populaire pony en ze wilden haar onder geen beding kwijt. Tja... dan moet je de portemonnee trekken...

Het gaat uiteindelijk altijd tussen hoe graag wil jij hem hebben en hoe graag willen zij hem verkopen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:17

Als de prijs wat hoger uitkomt dan je had gepland kun je ook nog voorstellen om hem ( evt tegen kostprijs) tot aug daar te laten staan. Zo kun je er gelijk plezier van hebben en is de kans dat er in die 3 maanden iets mis gaat (door een ander) ook uitgesloten.
Over een nieuw manege paard zou ik me niet zo druk maken. De meeste stallen hebben daar de contacten wel voor.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:18

Maar uhh waaro zou je hem keuren? Je weet dat hij wat gehad heeft, dat hij nu goed is maar dat het terug kan komen. Eeb dierenarts kan ook niet veel anders zeggen. Verder ken je het paard al een tijd en wil je er geen zz mee rijden. Ik denk of het paard nu goed gekeurd word, de kans er echt niet minder om word dat het weer terug komt.
Over de prijs trouwens, dit paard is niet veel waard max 1000 euro. Alles wat je er meer voor betaald, betaal je omdat je hem wil hebben/eigen emotie

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:19

Waves schreef:
Ik heb in het verleden een belachelijk bedrag neergelegd voor een manegepony wat ze qua fysiek en prestaties zeker niet waard was. Maar qua karakter..... <3 Het was een zeer populaire pony en ze wilden haar onder geen beding kwijt. Tja... dan moet je de portemonnee trekken...

Het gaat uiteindelijk altijd tussen hoe graag wil jij hem hebben en hoe graag willen zij hem verkopen.

Het paard staat niet specifiek te koop, maar het was al wel lange tijd bekend dat ik hem kopen wil. Dat is ook de reden geweest dat ik hem ben gaan huren, om te kijken of er meer uit te halen was, wat dus wel het geval is. Aangezien hij stukken vooruit is gegaan sinds ik hem ben gaan huren. De manege wil hem in ieder geval wel aan mij kwijt, hoewel hij waarschijnlijk niet zou zijn verkocht als ik hem niet zou willen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:23

1 been scannen kost al snel tussen de 80-120 euro.

ik zou op een paard van 1250 euro deze kosten (ook klinisch want die is volgens mij ook meer richting 200 dan 100 euro) niet nemen. je weet wat hij heeft en kent hem lang genoeg om te weten at hij verder geen luchtweg problemen ed heeft.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:25

paardjes123 schreef:
Maar uhh waaro zou je hem keuren? Je weet dat hij wat gehad heeft, dat hij nu goed is maar dat het terug kan komen. Eeb dierenarts kan ook niet veel anders zeggen. Verder ken je het paard al een tijd en wil je er geen zz mee rijden. Ik denk of het paard nu goed gekeurd word, de kans er echt niet minder om word dat het weer terug komt.
Over de prijs trouwens, dit paard is niet veel waard max 1000 euro. Alles wat je er meer voor betaald, betaal je omdat je hem wil hebben/eigen emotie

Sowieso wil ik hem laten keuren omdat ik hem verzekerd wil hebben.
Maar ook omdat hij al wel heel wat jaren in de manegelessen heeft gelopen, niet ten nadele van de instructie oid. maar hij kan zomaar iets hebben opgelopen (wat een woordspeling) gedurende de afgelopen jaren, dat je in eerste instantie met het blote oog niet ziet. Ik verwacht geen grote verrassingen tijdens de keuring, afgezien van de blessure heeft hij nog nooit een dag kreupel gelopen, maar het is puur voor mijn eigen geruststelling.

Voor wat betreft de emotionele waarde: de afgelopen jaren heb ik natuurlijk wel een band met hem opgebouwd, ik kan dus minder objectief naar de prijs/paard-verhouding kijken dan een "buitenstaander". Daarom laat ik mij ook wel raadplegen door anderen. Dit is ook één van de redenen dat ik mijn vraag hier in dit topic heb gesteld. Daarnaast is mijn schoonvader al jarenlang actief op de paardenmarkt, hij helpt mij dus ook om het wel zo zakelijk mogelijk te houden. Donderdagavond komt hij langs om te kijken naar hoe het paard loopt en hoe hij erbij staat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:25

Ik wilde ook een reactie neerzetten over dat een goed manegepaard zijn gewicht in goud waard is maar je geeft zelf aan dat hij niet zo betrouwbaar is, ik ben benieuwd wat de eigenaar ervoor wil hebben.

Ik heb indertijd een papierloze shet verkocht voor een bedrag waarvoor ik echt met mijn ogen heb staan knipperen. Was een kuikenmakke pony, bomproof, verkeersmak, ingereden, betuigd en daar hebben ze echt dik voor betaald. En dat terwijl als je een topic opent met wat je kan krijgen voor zo'n dier dan lopen de reacties uiteen van 'gratis' tot '150 euro'. En wat ik ervoor gekregen heb is een veelvoud van dat :)
Pin je dus niet teveel vast op de reacties maar kijk serieus naar wat het dier betekend voor het bedrijf, een paard die af en toe moeilijk doet kan ook een goeie zijn voor de gevorderde ruiters.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:28

quarterH schreef:
1 been scannen kost al snel tussen de 80-120 euro.

ik zou op een paard van 1250 euro deze kosten (ook klinisch want die is volgens mij ook meer richting 200 dan 100 euro) niet nemen. je weet wat hij heeft en kent hem lang genoeg om te weten at hij verder geen luchtweg problemen ed heeft.

Het paard is tegen het eind van zijn blessuretijd gescand in de kliniek. Ik bedenk me net dat ik degene die is mee geweest tijdens het scannen, ook kunnen vragen wat de arts toen heeft gezegd. Dus in hoeverre de pees beschadigd zou blijft, etc.

Ik denk dat onze berichtjes elkaar net hebben gekruisd, maar nogmaals: ik wil hem laten keuren ivm. de verzekering en ook voor mijn eigen geruststelling. Dit is me die 100-200 euro wel waard.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wat betaal je voor dit/een manegepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:30

ik zou ook zeker laten keuren hoor!
Heb zelfs mijn toenmalige verzorgshet die ik al 1,5 jaar verzorgde laten keuren bij aankoop.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:30

Jolien87 schreef:
Het paard staat niet specifiek te koop, maar het was al wel lange tijd bekend dat ik hem kopen wil. Dat is ook de reden geweest dat ik hem ben gaan huren, om te kijken of er meer uit te halen was, wat dus wel het geval is. Aangezien hij stukken vooruit is gegaan sinds ik hem ben gaan huren. De manege wil hem in ieder geval wel aan mij kwijt, hoewel hij waarschijnlijk niet zou zijn verkocht als ik hem niet zou willen.

Dat kan in je voordeel werken natuurlijk dat ze hem je gunnen, maar ook in je nadeel omdat ze weten dat je hem graag wil. Het hangt een beetje af van hoe erg ze je hem gunnen. Ik zou niet verwachten voor 1000,- klaar te zijn, denk dat je rond de 1500 uit zal komen.

Ik zou wel benadrukken dat als je hem niet voor een gunstige prijs kan kopen, je ook niet op hem blijft rijden. Nu halen ze dankzij jou inkomsten uit een anders niet zo populair manegepaard. Laat ze maar eieren voor hun geld kiezen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:33

Idd even een keuring erdoor. Als die klinisch goed is dan zijn ze meestal rontgen ook wel goed ( bruikbaar voor recreatie, een afwijking kan overal zitten)
Een pees scannen kost +- 30 euro.
Idd max 1250

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:33

Ik denk dat zo'n 1250 ook wel reeel is. Ik ben benieuwd of de 2 bedrijfsleiders op dezelfde lijn xitten. Keuren zal ik sowiezo laten doen, al helemaal als jij hem verzekeren wilt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:34

Polly schreef:
Pin je dus niet teveel vast op de reacties maar kijk serieus naar wat het dier betekend voor het bedrijf, een paard die af en toe moeilijk doet kan ook een goeie zijn voor de gevorderde ruiters.

Helemaal met je eens. Daar is ook mijn voorliefde voor hem ontstaan (wat later dus echt een klik en een band werd): de uitdaging om hem ook echt van het treitergedrag af te helpen en hem goed aan het werk te zetten. Voor de gevorderden is het een echt fijn leerpaard, maar je moet er wel wat voor over hebben. Laatst had er iemand op gereden en die had hem naar eigen zeggen een uur lang zitten schoppen en slaan, om hem vervolgens een "afgestompte rotknol" te noemen.
Het paard is wel een slimmerik die je echt niet zomaar respecteert als ruiter. Maar soms is hij gewoon gevaarlijk, hij kan hele rare sprongen maken en er is dan ook menig ruiter vanaf gevallen. Een aantal ruiters is ook echt bang voor hem. Dit betekent echter niet dat hij vals is, maar hij laat zich echt niet zomaar vertellen wat hij allemaal wel niet moet doen van de ruiter. Stiekem moet ik daar altijd wel een beetje om lachen, hij heeft wel een bepaalde arrogantie over zich heen hangen. Onze band is ook absoluut niet zonder slag of stoot verlopen en hoewel hij me er gelukkig nooit heeft afgekregen (misschien is dit ook de oorzaak van een stukje respect van zijn kant?) heb ik menig keren moedeloos en jankend naast hem gestaan omdat het maar niet wilde.
Nu is hij onmisbaar voor me geworden, juist omdat er zoveel energie is gestoken in onze band.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:36

paardjes123 schreef:

Dat is altijd zo tenzij je slager bent en slechts naar de kilo's kijkt.

Keuren zou ik overigens ook niet doen. Paard is 13, als hij nu nog niks gehad heeft dan zal het wel goed zijn. Op foto's vinden ze op die leeftijd altijd wel wat, dingen die er helemaal niet uit hoeven te komen in het dagelijks gebruik maar waar je dan wel onnodig door gaat twijfelen. Ook snap ik niet dat je een 13 jarige paard zonder veel waarde gaat verzekeren. De premie zal meer zijn dan je er ooit voor terug krijgt. Maar je moet het natuurlijk allemaal zelf weten :+

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:37

Waves schreef:
Jolien87 schreef:

Dat kan in je voordeel werken natuurlijk dat ze hem je gunnen, maar ook in je nadeel omdat ze weten dat je hem graag wil. Het hangt een beetje af van hoe erg ze je hem gunnen. Ik zou niet verwachten voor 1000,- klaar te zijn, denk dat je rond de 1500 uit zal komen.

Ik zou wel benadrukken dat als je hem niet voor een gunstige prijs kan kopen, je ook niet op hem blijft rijden. Nu halen ze dankzij jou inkomsten uit een anders niet zo populair manegepaard. Laat ze maar eieren voor hun geld kiezen.

Dat laatste is ook wat meerdere mensen zeggen en wat ik ook niet onbelangrijk vindt om te benoemen. Het is dat hij nu zoveel populairder is geworden omdat ik hem wat meer door kan rijden nu waardoor hij ook lekkerder in z'n vel zit. Als we niet tot een overeenkomst kunnen komen voor wat betreft de verkoop, dan moet ik met pijn in mijn hart afhaken. Maar dan zal ik ook niet op de manege blijven rijden, aangezien ik 40 km verderop ga wonen. Dan is het wel zeer waarschijnlijk dat het paard weer terugvalt in zijn oude gewoontes.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:40

Jolien87 schreef:
Polly schreef:

Helemaal met je eens. Daar is ook mijn voorliefde voor hem ontstaan (wat later dus echt een klik en een band werd): de uitdaging om hem ook echt van het treitergedrag af te helpen en hem goed aan het werk te zetten. Voor de gevorderden is het een echt fijn leerpaard, maar je moet er wel wat voor over hebben. Laatst had er iemand op gereden en die had hem naar eigen zeggen een uur lang zitten schoppen en slaan, om hem vervolgens een "afgestompte rotknol" te noemen.
Het paard is wel een slimmerik die je echt niet zomaar respecteert als ruiter. Maar soms is hij gewoon gevaarlijk, hij kan hele rare sprongen maken en er is dan ook menig ruiter vanaf gevallen. Een aantal ruiters is ook echt bang voor hem. Dit betekent echter niet dat hij vals is, maar hij laat zich echt niet zomaar vertellen wat hij allemaal wel niet moet doen van de ruiter. Stiekem moet ik daar altijd wel een beetje om lachen, hij heeft wel een bepaalde arrogantie over zich heen hangen. Onze band is ook absoluut niet zonder slag of stoot verlopen en hoewel hij me er gelukkig nooit heeft afgekregen (misschien is dit ook de oorzaak van een stukje respect van zijn kant?) heb ik menig keren moedeloos en jankend naast hem gestaan omdat het maar niet wilde.
Nu is hij onmisbaar voor me geworden, juist omdat er zoveel energie is gestoken in onze band.

Maar dat zijn wel de paarden die uiteindelijk voor je door het vuur gaan.
Ik heb ook zo'n figuur staan en ben er heel wat keren moedeloos van geworden maar inmiddels is hij echt mijn beste vriendje!
Ik duim voor je dat je hem voor een fijne prijs kan overnemen!
Laatst bijgewerkt door Polly op 22-05-12 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:40

Waves schreef:
paardjes123 schreef:

Dat is altijd zo tenzij je slager bent en slechts naar de kilo's kijkt.

Keuren zou ik overigens ook niet doen. Paard is 13, als hij nu nog niks gehad heeft dan zal het wel goed zijn. Op foto's vinden ze op die leeftijd altijd wel wat, dingen die er helemaal niet uit hoeven te komen in het dagelijks gebruik maar waar je dan wel onnodig door gaat twijfelen. Ook snap ik niet dat je een 13 jarige paard zonder veel waarde gaat verzekeren. De premie zal meer zijn dan je er ooit voor terug krijgt. Maar je moet het natuurlijk allemaal zelf weten :+

Röntgenologisch (wat een ***woord om te typen zeg) laat ik hem sowieso niet keuren, dit vind ik overbodig. Ik ga sowieso de (hoge) sport niet meer met hem in en hij zal geen 4500,- gaan kosten dus voor de verzekering is dit niet verplicht. Voor zover ik weet kost verzekeren nog geen 100,- per jaar. Maar op deze manier kan ik wel met een gerust(er) gevoel op pad met hem.
Het is wellicht een 13-jarig paard, maar als hij gezond is en blijft en er natuurlijk geen ongelukken gebeuren kan hij zeker nog 10 jaar mee. Daarnaast zal de economische waarde van het paard niet groot zijn, maar de emotionele waarde wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:40

Zo van je beschrijving af tussen 1250 en 1500 maar het ligt ook aan hoe braaf hij is en watvoor blessure dat is geweest, als het aan de benen was keldert de prijs flink.
Maar manege's willen nog weleens droomprijzen vragen voor paarden alleen omdat ze erg mak zijn.

En je hebt het over springgefokt, watvoor papier heeft hij? Dat heeft ook wel invloed op de prijs.

Ga je iemand inschakelen die wat meer ervaring heeft met paarden kopen en verkopen?
Dat lijkt me wel handig, zo iemand kan ook bepalen wat een redelijke prijs is, de onderhandelingen doen ed.
Voor jou is dat wss te persoonlijk omdat je het paard al zo goed kent.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 22-05-12 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:42

Polly schreef:
Jolien87 schreef:

Maar dat zijn wel de paarden die uiteindelijk voor je door het vuur gaan.
Ik heb ook zo'n figuur staan en ben er heel wat keren moedeloos van geworden maar inmiddels is hij echt mijn beste vriendje!
Ik duim voor je dat je hem voor een fijne prijs kan overnemen!

Precies, helemaal zoals ik het ook zie _/-\o_
Lief van je!

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:46

@ Anneliesdj: Het paard wat TS wil kopen valt niet onder de categorie 'erg mak' Ik weet welk paard zij bedoelt en ken het paard een beetje, en het is absoluut geen makkelijk dier. Juist daarom is het voor zowel paard als TS erg fijn als zij met elkaar verder kunnen, en denk ook dat de manege dat wel inziet. :)

Daarnaast heeft TS al aangegeven dat haar schoonvader, welke zelf in de handel zit, ook zijn oordeel zal geven over paard en prijs, en dat hij haar daarin bij zal staan :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:47

anneliesdj schreef:
Zo van je beschrijving af rond 1500 maar het ligt ook aan hoe braaf hij is en watvoor blessure dat is geweest, als het aan de benen was keldert de prijs flink.
Maar manege's willen nog weleens droomprijzen vragen voor paarden alleen omdat ze erg mak zijn.

En je hebt het over springgefokt, watvoor papier heeft hij? Dat heeft ook wel invloed op de prijs.

Ga je iemand inschakelen die wat meer ervaring heeft met paarden kopen en verkopen?
Dat lijkt me wel handig, zo iemand kan ook bepalen wat een redelijke prijs is, de onderhandelingen doen ed.
Voor jou is dat wss te persoonlijk omdat je het paard al zo goed kent.

De blessure heeft linksvoor gezeten, net onder z'n knie. Wat ik mij heb laten vertellen is dat het bultje dat er nu nog zit, bindweefsel is, wat erop wijst dat er een gat/gaatje in z'n pees heeft gezeten van z'n 1,5 a 2 cm doorsnee.

Ik heb geen idee wat voor een papier erbij zitten, dit zal vanavond vast wel aan de orde komen. Maar als hij n.a.v. zijn blessure niet meer kan springen, heb je mijns inziens ook weinig meer aan het feit dat hij springgefokt is. Een klein sprongetje zal geen kwaad kunnen, maar fanatiek springen zal hem helaas niet meer worden. Voor de fokkerij is hij ook niet meer geschikt, of 'mother nature' moet een geintje uithalen, maar dat is even waarschijnlijk als dat de Paus niet Katholiek is;)

Ik heb mijn vriend en schoonvader al ingeschakeld om me te begeleiden bij de verkoop. Mijn schoonvader handelt al jarenlang in paarden en heeft een goede kijk op prijs/paard-verhoudingen.
Daarnaast is mijn instructrice ook echt een schat, zij pleit er ook voor dat het paard straks lekker met mij mee kan om te genieten van het "privépaard"-leventje. Voor zover ik weet heeft zij ook al wel wat keren haar woord gedaan naar de bedrijfsleider en stalmanager.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:48

Hoi Jolien, Ik heb mijn paard bij hippo zorg verzekerd. Onder de 4500 euro hoeft het paard niet gekeurd te worden door de dierenarts. Er komt een inspecteur van de verzekering het paard bekijken.
Succes!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:51

paardjes123 schreef:
Hoi Jolien, Ik heb mijn paard bij hippo zorg verzekerd. Onder de 4500 euro hoeft het paard niet gekeurd te worden door de dierenarts. Er komt een inspecteur van de verzekering het paard bekijken.
Succes!

Ah kijk, goed om dit soort dingen te weten, thanks!
En wat komt zo'n inspecteur doen dan, als hij het paard bekijkt?
Desondanks wil ik hem voor mijn eigen gevoel wel gekeurd hebben. Die paar honderd euro extra heb ik daar zeker wel voor over.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:52

Goedzo, dan heb je iig iemand die onafhankelijk kijkt.

Het hoeft niet perse een peesblessure te zijn geweest natuurlijk, er zit daar wel meer wat kan beschadigen ;) Dus dat je echt niet meer kan springen hoef niet zo te zijn, wordt er in de lessen niet mee gesprongen?
Maar daarom is een klinische keuring natuurlijk wel aan te raden, dat ga je wel doen denk ik?

Ik hoop dat de manege je matst, als het echt zo'n lastig paard is hebben ze wss liever dat je hem meeneemt. Ik zou het op 1000 euro gooien, dat lijkt me dan voor beide partijen een nette prijs.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 10:54

anneliesdj schreef:
Zo van je beschrijving af tussen 1250 en 1500 maar het ligt ook aan hoe braaf hij is en watvoor blessure dat is geweest, als het aan de benen was keldert de prijs flink.

millennium schreef:
@ Anneliesdj: Het paard wat TS wil kopen valt niet onder de categorie 'erg mak' Ik weet welk paard zij bedoelt en ken het paard een beetje, en het is absoluut geen makkelijk dier. Juist daarom is het voor zowel paard als TS erg fijn als zij met elkaar verder kunnen, en denk ook dat de manege dat wel inziet. :)

Laat ik het zo zeggen: als je het paard lekker z'n ding laat doen is het een heel mak paard. Maar zodra hij aan het werk moet, wordt hij bijna vals. Dan kan je het niet meer hebben over kleine bokjes. Hij komt dan ook vies tegen het been in, probeert de ruiter er daadwerkelijk af te krijgen en wil in het ergste geval ook nog weleens andere paarden aanvliegen.
Ik kan er inmiddels mee lezen en schrijven, maar voor zover ik weet ben ik de enige/één van de weinige klanten die hem zover krijgt.