Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Liess__ schreef:Ik ken de maneges in leiden niet hoor, maar zat door dit topic even te neuzen op de website van de manege.
Wat een rare stal is dat zeg. Het is verboden om met eigen paard het terrein te verlaten, geen weide, geen buiten zetten door manege, geen parkeerplek (dus langs die levensgevaarlijke weg parkeren waar je niet met je eigen paard mag komen) en geen trailerstalling.
Zou mijn keuze al niet zijn om überhaupt bij zon manege te gaan rijden

dat is vast wel waar, al werk ik daar aan/ tegen).
Janneke2 schreef:...ik ben een tijdje terug meegeweest met een vriendin om eens te lessen bij "de manege" in Voorschoten.
Lekker de paarden gepoetst en hulp gehad bij het opzadelen (je weet van een wildvreemd paard niet, welk dekje hij nodig heeft enzo).
Maar de les was een grote sof.
Onze beide paarden hadde springteugels plus martingaal en bij herhaling werd ons gezegd "dat we de teugel bij het 2e dwarsleertje beet moesten pakken". Ultrakort, wat een opgerold paard met een brede hals halverwege opleverde, plus fiks wat gewicht.
Verder zouden we onze ellebogen voor ons lichaam moeten houden.
De gevolgen van deze instructie: beide paarden bogen braaf af, dat moet gezegd.
Maar "afbuigen" is alleen nog maar houding.
Qua spieren: de hals van een goed lopend paard is vooral vlak voor het zadel breed en gespierd (en warm of nat na afloop) - in die spieren gebeurde niets bij mijn paard. Hij liep achter de loodlijn - en met 10 kilo in mijn handen.
Om mijzelf rugpijn te besparen verlengde ik de teugels. (Met bijna gestrekte armen 10 kilo dragen: ik kan dat niet. Dus werden het of compleet gestrekte armen, of deed ik mijn handen voor mijn buik.)
Deed ik de handen voor mijn buik (correct gebogen ellebogen met iets langere teugel) dan deugde dat niet. "Bij het 2e dwarsstukje! Hij is weer te lang!"
Zucht.
Er kwam een soort van verhaal van "ieder paard geeft na op een bijzetteugel".
Dat zei Ernst van Loon ook, en wie ben ik, om het daar mee oneens te zijn.
Maarre: als dit paard een bijzetteugel nodig heeft, waarom dan niet in de ruitersportshop een bijzetteugel gekocht...? Ik vind het niet vriendelijk voor je lesklanten, dat ze met (bijna) gestrekte armen dat gewicht moeten dragen.
En met alle respect voor Ernst van Loon: wat ik voelde (die 10 kilo) is niet wat ik versta onder "nagefelijkheid".
Mijn pogingen om dit gewicht "weg te gooien" werden verbaal bestraft met "dat ik niet moest zagen, maar mijn handen stil moest houden".
Zei ik, dat ik het gewicht niet kon dragen, dan kwam er een enorm verhaal over "dat je nu eenmaal aanleuning nodig hebt".
Dat zinnetje onderschrijf ik, maar aanleuing is net niet hetzelfde als een paard dat opgerold en wel op je hand hangt.
(Helaas: ik rijd al jaren spaans en teugelcontact van 3 gram is daar ruim voldoende, dat geloofde ze niet. Dat niet ieder paard er acuut op reageert, accoord.)
Sterker nog: deze instructrice gelooft, dat je een paard op deze manier moet rijden (teugels fiks kort, fiks gewicht in je handen) "om zijn rug te sparen".
(Dat sterrekijken het niet is, erken ik. Maar ook daar zijn bijzetteugels voor uitgevonden, of een gogue.)
Toen ik aan het einde van de les opmerkte, dat ik dat niet snapte: "Kijk maar, ik pak nu beet waar dat van jou moet - en kijk maar naar deze spieren, hier pal voor het zadel, daar gebeurt niets" - toen hadden we het gedaan.
Of we maar acuut wilden afstappen, want "zij had hier geen zin in".
(Ik zou nog kunnen zeggen,"dat ik alleen maar zei, wat ik zag"....
)
Het stalmeisje verscheen, die de paarden afvoerde naar stal, want dit soort ketters laat je uiteraard niet meer hun paarden droogwrijven of afzadelen.
Ik kan iedereen deze manege afraden....