HELP! Paardrijden steeds minder leuk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:12

Ik heb precies hetzelfde als jou mee gemaakt! Wat ik gedaan heb; Ik ben meteen van die manege af gegaan. De paarden waren daar onbetrouwbaar ( ik was 6 en reed op pony's die 10 keer zo groot als mij waren en verschrikkelijk sterk), en die mensen dachten volgensmij dat je alleen maar 'verveldende' paarden braaf kon krijgen door te slaan. Toen ben ik er snel weg gegaan, ik wou de laatste maanden dat ik daar reed helemaal niet meer naar les, ik vond het verschrikkelijk eng elke keer die les. Toen ben ik naar een iets kleinere manege (Ponyclub) gegaan, daar heb ik mn vertrouwen weer terug gekregen. Nu rijd ik op een andere manege, het gaat er echt super vind ik zelf. De paarden en veiligheid staat voorop, niemand word op paarden gezet die je niet aan kan, je word op paarden gezet die niet te groot of te klein zijn, er word in kleine groepjes les gegeven zodat ze op iedereen kunnen letten en de meeste paarden worden zonder zweep gereden. En helemaal niet de paarden achter elkaar aan laten lopen, nee heerlijk voor jezelf rijden. Echt heel tervreden!! (: Mischien kun je, als je niet op paarden word gezet van je niveau, toch even een kijkje nemen bij een andere manege?

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 08:54

Ik moet zeggen dat ik de laatse weken het plezier in paardrijden weer heb teruggevonden. Na even gestopt te zijn met groepslessen, heb ik privelessen genomen. Hier heb ik zitles gehad en dat heeft echt enorm geholpen om beter te kunnen rijden. Natuurlijk zijn er nog steeds dingen die nog niet helemaal soepeltjes gaan, maar gaat wel steeds beter. Met lichtrijden zit ik vaak te ver naar voren. Na de zitles rijd ik nu niet meer vanuit de beugels licht gelukkig. Eigenlijk gebruikte ik de beugels veel te veel, terwijl je dat eigenlijk zo min mogelijk moet doen, dat heb ik nu wel geleerd. Mijn benen flapperen nog wel alle kanten op en in galop zit ik juist weer te vaak naar achteren. Moet er dus echt voor zorgen dat ik op mijn houding ga letten. Ik ga komende week weer groepslessen meedoen, ik hoop natuurlijk dat het goed blijft gaan maar daar heb ik wel vertrouwen in. Hebben jullie misschien nog andere tips over onderstaand filmpje?

http://www.youtube.com/watch?v=jVs5BXMhe8k

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:00

Videl schreef:
Ik moet zeggen dat ik de laatse weken het plezier in paardrijden weer heb teruggevonden.

Kijk das leuk om weer te horen, het gaat om het plezier he, dan lekker km maken en daar doorheen loopt het leerproces van stapje voor stapje beter leren rijden en vooral beter je paard gaan leren aanvoelen.
Nog effe je profiel aanpassen ;) de merrie in dit filmpje was wel bitje teleurgesteld... die had gehoord dat een 19 jarige man les zou krijgen. :D :D

Over video: zit veel rust in dit paard, das lekker voor je ontspanning, probeer die ontspanning ook vast te houden in de groepslessen op een een wat drukker paard.
Het gaat hier allemaal wat "slow" = bewust gedaan door je instucteur en in de groepsles gaat het vaak wat vlotter.
Maak je zelf lekker lang (touwtje aan je hoofd) en soms zit je nog op verkeerd been meen ik te zien.
De basis zit er prima uit hoor, verstandig om priveles te nemen.
Gebruik je al been geven achter de singel voor begrenzen of b.v. volte werk ? of ben je daar nog totaal niet mee bezig ?

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 13:41

Peetstap schreef:
Videl schreef:
Ik moet zeggen dat ik de laatse weken het plezier in paardrijden weer heb teruggevonden.

Kijk das leuk om weer te horen, het gaat om het plezier he, dan lekker km maken en daar doorheen loopt het leerproces van stapje voor stapje beter leren rijden en vooral beter je paard gaan leren aanvoelen.
Nog effe je profiel aanpassen ;) de merrie in dit filmpje was wel bitje teleurgesteld... die had gehoord dat een 19 jarige man les zou krijgen. :D :D

Over video: zit veel rust in dit paard, das lekker voor je ontspanning, probeer die ontspanning ook vast te houden in de groepslessen op een een wat drukker paard.
Het gaat hier allemaal wat "slow" = bewust gedaan door je instucteur en in de groepsles gaat het vaak wat vlotter.
Maak je zelf lekker lang (touwtje aan je hoofd) en soms zit je nog op verkeerd been meen ik te zien.
De basis zit er prima uit hoor, verstandig om priveles te nemen.
Gebruik je al been geven achter de singel voor begrenzen of b.v. volte werk ? of ben je daar nog totaal niet mee bezig ?

hahahhah ja ik weet t, moet mijn profiel nog steeds aanpassen hahahah :D Klopt, is ook een heel rustig paard (al kan ze zich af en toe ook behoorlijk laten zien hoor!) en ze heeft wel wat aansporing nodig. zit inderdaad regelmatig op verkeerde been, hier zijn we wel mee bezig. ik zie het alleen nogal lastig. Als mijn instructrice bijvoorbeeld vraagt of ik op het goede been rijd, dan denk ik van wel maar blijkt dus juist niet en als ik denk dat ik verkeerd zit dan zit ik weer goed. Heel apart, bij anderen zie ik het wel goed. Rijd wel af en toe voltes en figuren en been geven ben ik ook wel meer mee bezig, maar we proberen eerst de basis gewoon goed onder de knie te krijgen, gaat bij mij stapje voor stapje. Ik hoop dat de groepslessen gewoon weer lekker gaan, dat zou wel fijn zijn.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 11:55

Videl schreef:
zit inderdaad regelmatig op verkeerde been, hier zijn we wel mee bezig. ik zie het alleen nogal lastig. Als mijn instructrice bijvoorbeeld vraagt of ik op het goede been rijd, dan denk ik van wel maar blijkt dus juist niet en als ik denk dat ik verkeerd zit dan zit ik weer goed. Heel apart

Een linkje die voor mij het opeens veel duidelijk maakte: http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... tting.html
Want zelfs veel instructeurs weten vaak niet "waarom" je eigenlijk lichtrijd; "ja je ontlast het paard" is het standaard antwoord.
Vraag je ze dan waarom het verstandig is om bij erg lange rechte stukken (buitenrit b.v) bewust van been te veranderen, dwz je rijdt afwisselend op "goede" en "verkeerde" been dan weten ze dat echt niet.
Linkje legt uit waarom, en net zoals zoveel dingen bij paarden, het is allemaal heel logisch. :9

Hulpmiddel om te merken of je op verkeerde been zit is niet het kijken naar buitenvoorbeen wat je nu dus doet, maar het gaan voelen wat je paard met binnenbeen achter doet want daar gaat het om alleen die kunnen we niet zien.
Doe je ogen maar es dicht in langzame draf, teugels losjes > geen stelling oid (jou paardje van video loopt echt wel de hoefslag zonder jou teugeldruk netjes af) en voel dan de cadans wat ie achter met z'n benen doet en met ogen dicht kun je niet voor spieken.
Zit je es verkeerd dan drafted :j een manegepaard wel stug door dat zijn ze wel gewend.
Eventueel zet je em met alleen wat buitenbeen geven achter de singel in een zijwaartse gang dan voel je het nog beter, dus niet gaan sturen met teugel contact, focus je es puur op alleen het voelen wat er onder je zadel gebeurd.
Achterin zit de "motor" en zodra is ie z;n binnenachter been naar voren haalt ga je met lichtrijden dat been wat ontlasten, je geeft em ruimte om dat been naar voren te halen, immers op hoefslag rijdend in een bak is het binnenbeen de kant waarover je paard buigt en naar binnen "valt".
Zag je met armen omhoog al zitoefening doen, whalla das ook een prima oefening om dit aan te voelen ;)
Als het goed is voel je dit vrij vlot, hoef je niet meer te kijken naar beneden, en zit je bij hand veranderen b.v. ook vlot op goede been zonder te spieken.
En....... snap je meteem de logica achter het versnellen en vertragen met behulp van puur alleen je lichtrijden ritme zonder teugel gebruik of de beenhulpen.
Je weet nu ook meteen op welk ideaal moment je een extra beenhulpje mag geven aan je paard als ie in draf terugzakt, of als je in draf naar een hogere versnelling wilt.
Ook in galop ga je beter aanvoelen als ie verkeerd aanspringt, niemand heeft me b.v. dat bij het aanleren van aanspringen verteld maar ik voel het direct als ie verkeerd aanspringt.

Citaat:
Rijd wel af en toe voltes en figuren en been geven ben ik ook wel meer mee bezig, maar we proberen eerst de basis gewoon goed onder de knie te krijgen, gaat bij mij stapje voor stapje. Ik hoop dat de groepslessen gewoon weer lekker gaan, dat zou wel fijn zijn.
Ok langzaam opbouwen en het scheelt ook op welk paard je rijdt, bij onze manage worden de paarden die super reargeren op de knopjes niet gebruikt bij de starterslessen, daar verpruts je ze mee.
Wel heel leuk is om te gaan merken dat je een "beginners-slome-Henkie" paard wat in je eigen beginlessen niet veel deed op al je goedbedoelde hulpen ..... echt lekker gaat lopen onder je als je wat verder bent in nivo.
Het voelt super als de oortjes omhoog gaan van "slome Henkie" /3 , en paard op jou lichte hulpjes lekker doorloopt, mooi halthoudt, tempo vlot veranderd en je em op een kaarsrechte lijn kunt houden op de binnenhoefslag alleen met je benen b.v. _/-\o_
Als wij in de les de ruimte krijgen, doe ik vaak meteen al bij instappen wat andere dingen als langs het standaard hoefslagje gaan, dan zet je ze meteen op standje "he das leuk ik mot nu effe opletten"
In en uitstappen op binnenhoefslag is daar een voorbeeld van, of op E of B em uit de hoefslag halen een volte gaan maken en weer aansluiten. (ook handig als je te dicht op je voorganger komt en je wilt je eigen tempo wat aanhouden)
En heel vaak:..... je paard belonen = ontspannen = belonen
Manege paarden zijn daar heel gevoelig voor heb ik ervaren., die worden door jan en alleman bereden en gekneed en geschopt........ :(

succes, het wordt een leuk draadje zo.

floor69

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:50

Beste Videl,

Je probleem is herkenbaar, wat betreft "de baas zijn".
Ik had zelf lang het idee dat slaan met mijn zweepje zielig was (nou goed, echt slaan moet je ook niet doen); maar het gaat er dus om dat je het paard duidelijk moet maken dat je na 2 keer hulp geven zonder reactie, toch echt een reactie wilt hebben.

Zeg nou zelf: als jou twee keer iets gevraagd wordt en je denkt "ja, straks, we zien wel", en vervolgens hoor je er niets meer van... dan denk je zelf toch ook: "daar ben ik goed mee weg gekomen!". Als er echter een sanctie volgt op niet gehoorzamen, dan doe je daarna na één of twee keer vragen, wél wat er gevraagd werd.

Idee is dus ook, dat (als het goed is) je niet de hele les hoeft te blijven tikken met je zweep. Als je namelijk meteen duidelijk maakt dat je na één of twee keer hulp geven, een tikje geeft, is het paard daarna hopelijk
overtuigd dat jij de baas bent en blijft hij je dus niet uitproberen.

Nu klinkt dit erg verstandig, maar ik ben hier zelf ook nog steeds mee bezig, om goed de baas te zijn. En ik ben ook nog steeds te lief volgens de juf. Maar goed, het gaat erom dat we weten waarom we iets doen, toch?

Lees evt mijn topic "de baas zijn" eens door (weet niet hoe ik een link moet plaatsen, maar als je onder mijn berichten zoekt vind je het zeker). Daarin staan nuttige tips van ervaren bokkers!

Groet,
Floor :wave:

Videl

Re: HELP! Paardrijden steeds minder leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 18:34

@peetstap Bedankt! Ik ga er zeker aan werken. Tot nu toe vind ik het nog erg lastig om aan te voelen welk been het paard nu gebruikt. Het lijkt me dat je de oefeningen die jij aangeeft het beste kunt doen tijdens doorzitten?

Het is inderdaad leuk om te zien hoe je je paard steeds beter gaat begrijpen en kunt 'handelen', al gaat het iedere week weer anders. Zo kon ik vorige keer in 1 keer halthouden en kwam ik veel zelfverzekerder over bij mijn paard, terwijl het halthouden deze week weer heel moeilijk ging en mijn paard tijdens galop aan de longe ook wat streken uit begon te halen. Grappig om te zien dat paarden soms weer een heel andere bui kunnen hebben. :)

Verder vind ik het fijn dat ik over het algemeen vaak zonder zweep rijd. Ik ben niet zo van een zweepje en vind het ook nogal in de weg zitten tijdens het rijden. Toch ook fijn dat je weet dat je je paard aan kunt pakken zonder steeds een zweep erbij te gebruiken, al is het bij sommige paarden wel echt nodig om een zweepje te gebruiken maar hier rijd ik dan ook nog niet vaak op.

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 18:39

floor69 Wat jij vertelt is heel herkenbaar inderdaad! :D Ik merk dat ik soms niet consequent optreed. Met instappen probeer ik bijvoorbeeld wel eens een figuurtje te rijden, maar mijn paard wil dan soms niet van de hoefslag af en reageert niet op mijn hulpen. Dan heb ik zoiets van nouja laat ook maar even, ik heb dan geen zin om mijn paard direct aan het begin al te straffen. Eigenlijk moet ik dit wel doen, omdat het paard me dan niet echt serieus neemt de rest van de les en hij/zij een loopje met me neemt. Dit heb ik inmiddels wel ondervonden haha! moet hier echt aan werken. Ik ben veel te lief! :P Ik zal je forum eens gaan lezen dankje!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:00

Ja vooral aan het begin van de les is het belangrijk te laten zien dat je geen streken van hem pikt :) Als je hem aan het begin laat weten dat jij bepaalt waar jullie heen gaan, zal je zien dat je de rest van de les lang zo streng niet meer hoeft te zijn.

sara_naat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:39

hoe langer je rijd hoe leuker het word, zo denk ik altijd! :)

asomeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 21:09

Videl schreef:
Hebben jullie misschien nog andere tips over onderstaand filmpje?

Met meer expressie op het paard zitten, met fierheid en een gevoel van trots.
In een vlotter tempo draven vergemakkelijkt het lichtrijden.

Wees verder niet té kritisch naar jezelf, want daarmee bederf je onnodig een hoop plezier.

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 19:18

asomeone schreef:
Videl schreef:
Hebben jullie misschien nog andere tips over onderstaand filmpje?

Met meer expressie op het paard zitten, met fierheid en een gevoel van trots.
In een vlotter tempo draven vergemakkelijkt het lichtrijden.

Wees verder niet té kritisch naar jezelf, want daarmee bederf je onnodig een hoop plezier.

Goeie tip, dankje! Ik ben vaak nog te veel bezig van 'doe ik het wel goed' en inderdaad veeeel te kritisch naar mezelf.

Van de week heb ik dus weer een groepsles gehad na een aantal weken gestopt te zijn en privelessen te hebben gevolgd waaronder dus een aantal zitlessen, had ik er dus wel weer vertrouwen in.

Helaas ging dit niet zo heel erg lekker. Mijn houding was beroerder dan ooit tevoren! ik zat steeds zo erg voorover dat ik de volgende dag erg last van rugpijn had. Daarnaast raakte ik continue uit balans omdat ik zo'n foute houding had. We deden over balkjes rijden, maar uiteindelijk ben ik in eigen tempo langs de hoefslag gaan rijden want dat leek me toch verstandiger. Ook was ik vrijwel de hele les bang dat mijn paard in galop zou schieten en ik er af zou vallen (aangezien dit een tijdje geleden gebeurd is bij dat paard, vertrouw ik haar nog steeds niet helemaal terwijl het verder eigenlijk een harstikke lief paard is).

Aan het einde van de les heb ik wel een galopje mogen proberen aan de teugel, wat ik nog niet echt had gedaan bij dit paard omdat ze zo hoog opgooit en ik er dan bijna 'afvlieg'. Maar dat ging best goed en ik ben blijven zitten dus daar was ik wel erg tevreden mee!

Wel heb ik het idee dat ik veel slechter rijd als mijn beugels korter zijn, op filmpje hierboven waren ze langer dan normaal en ging het rijden naar mijn idee ook veel beter. Nu waren ze weer korter en ik merk dan dat ik te veel ga staan en dus ook zo voorover ga zitten. Ik heb dit aangegeven of ze volgende x langer mogen maar volgens instructie maakt dat niet uit omdat ik nog steeds te veel steun zoek in de beugels. Toch denk ik dat het probleem vooral ook hier ligt, en sowieso ben ik de laatste tijd angstig op mijn paard.

Ik denk dat ik me nu ook vooral meer moet focusen op de dingen die wel goed gaan en niet alleen maar denken wat fout gaat. Maar goed, het is allemaal lastiger dan ik van tevoren dacht en het gaat allemaal erg langzaam bij mij :P

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 22:16

Videl schreef:
Wel heb ik het idee dat ik veel slechter rijd als mijn beugels korter zijn, op filmpje hierboven waren ze langer dan normaal en ging het rijden naar mijn idee ook veel beter. Nu waren ze weer korter en ik merk dan dat ik te veel ga staan en dus ook zo voorover ga zitten. Ik heb dit aangegeven of ze volgende x langer mogen maar volgens instructie maakt dat niet uit omdat ik nog steeds te veel steun zoek in de beugels. Toch denk ik dat het probleem vooral ook hier ligt, en sowieso ben ik de laatste tijd angstig op mijn paard.

He jammer nou dat je weer stukje wordt teruggezet , hoewel dat er uiteraard wel bij hoort.
Je geeft zelf al aan dat je liever met de beugels wat lager wilt rijden, denk dat dat alleen maar goed is voor je houding, je moet wel voorkomen dat je niet met je bovenbenen teveel gaat leunen op je zadel ipv goed op je zitknobbels of zachte zit, maar dat weet je wel van je zitlessen.
Stel je de beugels te laag, dan wordt je a.h.w uit je zadel omhoog gedrukt door je bovenbenen, dan wil het helemaal niet lekker zitten en verlies je het contact met je paard onder je en spierpijn is je beloning..
Dan voel je dus in draf de beenzetting niet goed meer b.v.
Bij ons wordt er liever met wat te lage beugels gereden als met te hoog, je zit wordt er alleen maar beter van.
De vuistregel oksel / arm lengte / beugellengte is maar basis he, finetunen doe je vanaf je paard en na tijdje weet je wel of het iets langer of korter moet.
2 gaatjes langer is vaak al veel hoor.

Je eigen angst is funest voor je rijden,... ;( met het ontspannen en vooral genieten, ook in een les dat je paard niet vooruit te branden is of juist heel fris b.v. , is de halve les al geslaagd ook al wil niks goed voor je eigen gevoel.
Ga es na bij jezelf of dat komt door groeps omgeving, de "druk" die je voelt in een groep (zit je in een beginnersgroep nog of = iedereen om je heen veel beter ? ) of legt instructeur er onbewust druk op... "spoor em aan" "kom op" of krijg je opmerkingen die negatief vallen bij je ?
Niet iedere instructeur is gezegend met ook de gave van iets positief over te kunnen brengen n.l.
Kan me n.l. niet goed voorstellen dat je angst komt door "felle" paarden komt, ze zetten starters nooit op erg pittige paarden als het goed is n.l.

Wat goed helpt tegen angst voor de paarden zelf in de les: ga uitgebreid met je paard aan de gang voor de les of bezoek de paarden waar je op rijdt regelmatig buiten de les om, ga met ze ompielen, poetsen, hoeven krabben, aaien, praten, kunstjes doen, rustig maken, oormassage etc, etc, lekker frutten zoals we dat hier noemen, zonder dat je perse gaat rijden erna.
Funest voor angst is 10min. voor de les aankomen, lezen in het rooster dat je op voor jou totaal onbekende "pismerrie" moet rijden en in de stal al angst hebben voor merrie en zit te prutsen met bit e.d.
Paarden hebben direct door wie en wat er bij hun in de stal stapt.

Ik trof deze week weer een vrouw in een inhaalles die maanden terug spookbenauwd was in de stallen en via veel omgang (is begonnen met de manege pony's te aaien en poetsen) nu veel meer ontspannen is.
Wat ook leuk ontspannend is in de groep is een spel met b.v. 2 teams en dan voetbal, estafette , tikker , etc, etc.
of je eigen ruimte mogen opzoeken en daar veel tempowisselingen gaan rijden, halt houden, achteruit, zijwaarts , lopen op de binnenhoefslag ipv hoefslag.

Op een voor je onbekend paard is het altijd eerst aftasten waar je op zit bij het instappen: loopt ie vlot door, reargeert ie gevoelig of juist ongevoelig in z'n mond, werken de "knoppies" zijwaarts nog ? *D
reargeert ie lekker op je been, luistert ie naar je stem ?, effin een hele reeks ga je langs.
En bij aandraven de hele reeks weer, dan weet je meestal vlot waar je mee op pad bent, en voel je het paard beter aan er ontstaat een communicatie over en weer.
Paard heeft nl. meer tegen ons te zeggen als wij tegen paard.

Ik had b.v. maandag een paardje die ik moeilijk aan de gang kon houden, maar dan probeer ik toch te genieten en zowel mezelf als paardje een leuk uurtje te bezorgen en heb achteraf toch weer bijgeleerd.
Was gewoon aantal weken verwend met vlot reargerende paarden :D

asomeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:55

Videl schreef:
Ik denk dat ik me nu ook vooral meer moet focusen op de dingen die wel goed gaan en niet alleen maar denken wat fout gaat. Maar goed, het is allemaal lastiger dan ik van tevoren dacht en het gaat allemaal erg langzaam bij mij :P

Precies! Door je op dingen te concentreren die wel goed gaan krijg je meer zelfvertrouwen en heb je minder angst. Bovendien zal het je de ene les beter afgaan dan de andere keer omdat je in de leerfase zit. Vaak zijn we te onduldig en de verwachtingen te hoog gespannen wat tot teleurstelling leidt omdat we de lat voor onszelf vaak te hoog leggen. Is nergens voor nodig! ;)