Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Videl schreef:Ik moet zeggen dat ik de laatse weken het plezier in paardrijden weer heb teruggevonden.
de merrie in dit filmpje was wel bitje teleurgesteld... die had gehoord dat een 19 jarige man les zou krijgen.
Peetstap schreef:Videl schreef:Ik moet zeggen dat ik de laatse weken het plezier in paardrijden weer heb teruggevonden.
Kijk das leuk om weer te horen, het gaat om het plezier he, dan lekker km maken en daar doorheen loopt het leerproces van stapje voor stapje beter leren rijden en vooral beter je paard gaan leren aanvoelen.
Nog effe je profiel aanpassende merrie in dit filmpje was wel bitje teleurgesteld... die had gehoord dat een 19 jarige man les zou krijgen.
![]()
![]()
Over video: zit veel rust in dit paard, das lekker voor je ontspanning, probeer die ontspanning ook vast te houden in de groepslessen op een een wat drukker paard.
Het gaat hier allemaal wat "slow" = bewust gedaan door je instucteur en in de groepsles gaat het vaak wat vlotter.
Maak je zelf lekker lang (touwtje aan je hoofd) en soms zit je nog op verkeerd been meen ik te zien.
De basis zit er prima uit hoor, verstandig om priveles te nemen.
Gebruik je al been geven achter de singel voor begrenzen of b.v. volte werk ? of ben je daar nog totaal niet mee bezig ?
Klopt, is ook een heel rustig paard (al kan ze zich af en toe ook behoorlijk laten zien hoor!) en ze heeft wel wat aansporing nodig. zit inderdaad regelmatig op verkeerde been, hier zijn we wel mee bezig. ik zie het alleen nogal lastig. Als mijn instructrice bijvoorbeeld vraagt of ik op het goede been rijd, dan denk ik van wel maar blijkt dus juist niet en als ik denk dat ik verkeerd zit dan zit ik weer goed. Heel apart, bij anderen zie ik het wel goed. Rijd wel af en toe voltes en figuren en been geven ben ik ook wel meer mee bezig, maar we proberen eerst de basis gewoon goed onder de knie te krijgen, gaat bij mij stapje voor stapje. Ik hoop dat de groepslessen gewoon weer lekker gaan, dat zou wel fijn zijn. Videl schreef:zit inderdaad regelmatig op verkeerde been, hier zijn we wel mee bezig. ik zie het alleen nogal lastig. Als mijn instructrice bijvoorbeeld vraagt of ik op het goede been rijd, dan denk ik van wel maar blijkt dus juist niet en als ik denk dat ik verkeerd zit dan zit ik weer goed. Heel apart
een manegepaard wel stug door dat zijn ze wel gewend.
Ok langzaam opbouwen en het scheelt ook op welk paard je rijdt, bij onze manage worden de paarden die super reargeren op de knopjes niet gebruikt bij de starterslessen, daar verpruts je ze mee.Citaat:Rijd wel af en toe voltes en figuren en been geven ben ik ook wel meer mee bezig, maar we proberen eerst de basis gewoon goed onder de knie te krijgen, gaat bij mij stapje voor stapje. Ik hoop dat de groepslessen gewoon weer lekker gaan, dat zou wel fijn zijn.
, en paard op jou lichte hulpjes lekker doorloopt, mooi halthoudt, tempo vlot veranderd en je em op een kaarsrechte lijn kunt houden op de binnenhoefslag alleen met je benen b.v.
Ik merk dat ik soms niet consequent optreed. Met instappen probeer ik bijvoorbeeld wel eens een figuurtje te rijden, maar mijn paard wil dan soms niet van de hoefslag af en reageert niet op mijn hulpen. Dan heb ik zoiets van nouja laat ook maar even, ik heb dan geen zin om mijn paard direct aan het begin al te straffen. Eigenlijk moet ik dit wel doen, omdat het paard me dan niet echt serieus neemt de rest van de les en hij/zij een loopje met me neemt. Dit heb ik inmiddels wel ondervonden haha! moet hier echt aan werken. Ik ben veel te lief!
Ik zal je forum eens gaan lezen dankje!
Als je hem aan het begin laat weten dat jij bepaalt waar jullie heen gaan, zal je zien dat je de rest van de les lang zo streng niet meer hoeft te zijn. Videl schreef:Hebben jullie misschien nog andere tips over onderstaand filmpje?
asomeone schreef:Videl schreef:Hebben jullie misschien nog andere tips over onderstaand filmpje?
Met meer expressie op het paard zitten, met fierheid en een gevoel van trots.
In een vlotter tempo draven vergemakkelijkt het lichtrijden.
Wees verder niet té kritisch naar jezelf, want daarmee bederf je onnodig een hoop plezier.
Videl schreef:Wel heb ik het idee dat ik veel slechter rijd als mijn beugels korter zijn, op filmpje hierboven waren ze langer dan normaal en ging het rijden naar mijn idee ook veel beter. Nu waren ze weer korter en ik merk dan dat ik te veel ga staan en dus ook zo voorover ga zitten. Ik heb dit aangegeven of ze volgende x langer mogen maar volgens instructie maakt dat niet uit omdat ik nog steeds te veel steun zoek in de beugels. Toch denk ik dat het probleem vooral ook hier ligt, en sowieso ben ik de laatste tijd angstig op mijn paard.
met het ontspannen en vooral genieten, ook in een les dat je paard niet vooruit te branden is of juist heel fris b.v. , is de halve les al geslaagd ook al wil niks goed voor je eigen gevoel.
Videl schreef:Ik denk dat ik me nu ook vooral meer moet focusen op de dingen die wel goed gaan en niet alleen maar denken wat fout gaat. Maar goed, het is allemaal lastiger dan ik van tevoren dacht en het gaat allemaal erg langzaam bij mij