schoppende manege ruiters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:34

femke85 schreef:
vol verbazing heb ik naar een manege les zitten kijken voor de "gevorderde" ruiter
en wat ik daar zag, schoppende trekkende ruiters die gestimuleerd worden door instructeur om de ribben van een paard bijna te kneuzen, bochten maak je door te trekken en alleen de voorste ruiter stuurt.
Is dit de manier om paard te rijden en les te krijgen?
Tuurlijk iedereen moet het leren en niemand word geboren als een 2e anky maar moet het nou zo?
Nu weet ik ook wel dat het niet op iedere manege zo gaat maar ik moest toch even mijn frustratie kwijt!

Is er eigenlijk iets wat je hier aan kan doen?
Oja ik vergeet het eindeloos zagen in de paarden mond om de pony aan de teugel te laten lopen :')

heel treurig

Mag ik je uitnodigen om een keer te komen kijken op de manege waar ik werk, bij een les die ik geef?
je bent welkom bij een super beginnende les, iets er tussen in of een gevorderde les!
ik denk dat je beeld waarschijnlijk waar is.... Maar echt niet bij alle maneges of in alle lessen!

Anoniem

Re: schoppende manege ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:36

Fryskhynders: zeg maar wanneer! :D

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:41

H'e jij woont dicht bij :)

als je een beginnende les wilt zien... die ik geef is vrijdag wel leuk 16.15 dat is in de kleine bak
dan zie je daarnaast een grote bak les iets meer gevorderd door gegeven door mijn collega...
wil je iets meer gevorderd zien dan is donderdag 17.15 leuk
morgen geef ik spring les...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:45

Ik ga even voor de donderdag :D

Mag ik achteraf ook commentaar geven (en dat zal heus niet negatief zijn, ik ben heus aardig :D )?

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:49

Ja natuurlijk :) en natuurlijk zal er wel een schop gegeven worden... en zeker een tik...
maar ik sta zo erg achter mijn werk, achter mijn les, achter mijn lieve pony's dat ik jou uit durf te nodigen.
ik denk dat onze manege een plek is waar ruiters fijn opgeleid worden, mede door onze fijne pony's en ja fijne sfeer, ik ben benieuwd wat je er van vind :)
(wel spannend hoor)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:52

Dan sta je er idd écht achter :D vind ik stoer dit :) :)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:02

@ Yamcha + fryskhynders: Ben benieuwd naar het verloop.

Ook ik zie het weleens (zo vaak ben ik niet op een manege te vinden..). Nichtje (manegeruiter) mocht met mijn peerdje rijden en nam met haar benen zo'n 30 cm afstand van zijn buik en liet ze los. Ging dus een mooi snel rondje. Ik beetje boos gevraagd wat ze aan het doen was, zei ze dat je zo moet aansporen. :+

En vorige winter (omdat ik helaas geen binnenbak in de buurt heb en geen trailer) gaan lessen op een manege. De eerste proefles inderdaad achter elkaar hobbelen, anders werd niet geaccepteerd. De tweede manege richtte zich enkel op het rijden van figuren, niet hoe het eruit zag. Ook veel mensen die aan het trekken en plukken waren. Zit nog te twijfelen wat ik deze winterstop ga doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:22

Vraag of je in iemands buitenbak mag rijden, doe ik ook. Je hebt best bakken die 's winters ook te gebruiken zijn :)

En we houden Bokt op de hoogte :D

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:49

Ik heb ook precies zo leren 'rijden' hoe jij beschrijft:
harder gaan = schoppen, zachter gaan = aan de teugel trekken. bochtje maken = trekken aan de teugels. aan de teugel = 'spelen' (zagen dus) met de teugels...

toen ik naar een verzorgpaard opzoek ging, kwam ik er achter dat het niet klopt.. toen kwam ik ook op bokt.nl . en nu ben ik er ongeveer 1 maandje van de manege af, en opzoek naar een goede instructeur :D

frappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 23:41

Jammer genoeg zie je dit nog veel gebeuren bij paardrijdend nederland. En niet alleen op de manege's maar ook veel bij eigen paarden ruiters.
De fout ligt niet bij de ruiter, die weet niet anders maar bij de instructeurs.
Zelf ben ik ook instructeur op een fijn bedrijf en wij leren de ruiters met respect omgaan met paarden, meegaan in de beweging, goed leren zitten, het goed aanleren van de hulpen en sturen waardoor het paard fijner kan lopen.
Tuurlijk ontkom je er niet aan dat kleine kinderen een keer een schopje moeten geven om de grote pony in draf te krijgen , maar naarmate de motoriek verbeterd je ze goed kan leren aandrijven.

Maar te vaak zie ik ook dingen dat ik denk jeetje hoe kan dat nou, waarom, en waarom altijd eerst die kop in de krul en dan pas jij. Goed leren rijden begint bij de ruiter. En daar gaat het veelal mis.
Maar ja zeg nou zelf elk jan boeren ... kan les gaan geven, je volgt de basis opleiding 20 avonden , je hoeft zelf niet te rijden en je heb je instructeursdiploma. Maar goed lesgeven, en deze instructeurs geven door hoe ze het ooit geleerd hebben, trekken schoppen etc. Ben dus bang dat dit altijd zal blijven voorkomen maar hopelijk gaat de juiste manier met de jaren de overhand krijgen. We will see

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:40

Ja, ik weet het. Sommige ruiters denken dat ze gewoon super rijden terwijl ze het paard helemaal uit elkaar halen!
Gelukkig is dit op de manege waar ik rij ( bijna ) niet zo. In de les wordt erop gelet dat het paard goed loopt, maar zonder al dat schoppen en trekken.
Sommige paarden bij ons gaan dan een bok geven en dan houden de schop en trek ruiters wel op. Maar het vervelendste is:
Op manege's waar het paardrijden verkeerd aangeleerd wordt en beginners dit moeten doen op de schop en trek manier, die rijden dan hun hele leven lang zo omdat ze hebben geleerd dat het zo moet. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:18

Hoeft niet. Sommigen realiseren zich dat dit niet de manier is, en gaan zoeken wat dan wel de juiste manier is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:04

Zo, een topic-update:

Ik ben idd bij een les gaan kijken, een gevorderden les voor volwassenen.

Er werd zeker echt gereden, maar niet geschopt, niet gerukt en geplukt en echt heel netjes lesgegeven.

Uitgebreider verslag komt later.

96_Danie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:05

gewoon niet zelf naar deze manages gaan en een betere zoeken? :o

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:19

Ik heb een beetje het idee dat alle maneges een soort van dierenmishandelclubs zijn. De paarden op de manege waar ik rij (die waar ik op rij in elk geval) zijn goed aan het been en aan de stem. Als wij te hard zijn in de mond krijgen we echt op onze fl*kker van de instructrice. Er is een andere instructrice daartegen die veel meer technisch les geeft. Die kinderen krijgen allemaal een zweep als de pony niet vooruit komt.. Ook heb ik in haar les gereden waarin ik een paardje een pets moest verkopen die echt onwijs sensibel is, daar werkt dat dus 100% averechts. Maar goed, goede instructrices zijn er wel :) en goede manegepaarden ook.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:22

fryskhynders schreef:
femke85 schreef:
vol verbazing heb ik naar een manege les zitten kijken voor de "gevorderde" ruiter
en wat ik daar zag, schoppende trekkende ruiters die gestimuleerd worden door instructeur om de ribben van een paard bijna te kneuzen, bochten maak je door te trekken en alleen de voorste ruiter stuurt.
Is dit de manier om paard te rijden en les te krijgen?
Tuurlijk iedereen moet het leren en niemand word geboren als een 2e anky maar moet het nou zo?
Nu weet ik ook wel dat het niet op iedere manege zo gaat maar ik moest toch even mijn frustratie kwijt!

Is er eigenlijk iets wat je hier aan kan doen?
Oja ik vergeet het eindeloos zagen in de paarden mond om de pony aan de teugel te laten lopen :')

heel treurig

Mag ik je uitnodigen om een keer te komen kijken op de manege waar ik werk, bij een les die ik geef?
je bent welkom bij een super beginnende les, iets er tussen in of een gevorderde les!
ik denk dat je beeld waarschijnlijk waar is.... Maar echt niet bij alle maneges of in alle lessen!

Kan ik me bij aansluiten. In elk geval doe ik mijn best om mijn leerlingen niet zo te leren paardrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 18:56

Hoe dan ook, ik vond dat er in die les heel netjes gereden werd. Een ruiter werkte wat terug met de binnenhand, en werd daar ook op aangesproken. Binnenhand mocht niet terug, opzij en naar voren, zo het hoort. Een tik die niet nodig was werd ook gecorrigeerd.
En je merkt dan ook dat ruiters eerlijker leren rijden, heel mooi om te zien.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:08

Zo hoort het ook. Jammer dat dat niet overal gebeurt.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:58

bij ons is dat niet heel erg zo, je ziet wel kindjes trappen geven maar daar word dan gelijk iets van gezegt.
maar zagen word niet gedaan want ze leren je heel rustig tot wanneer jij het snapt om een paard ontspannen aan de teugel te krijgen.

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:47

Ja dit gebeurd op bijna elke manege ;( :(
Gelukkig op die van mij niet. Er was namelijk een meisje in de les die de pony eens ging afbeulen :( om te stoppen ging ze KEIHARD aan de teugels trekken zodat de pony achteruit ging gaf ze een harde schop + tik zodat hij in galop ging en dat terwijl het echt een schat van een beest is. Dus wat deed de juf die deed de teugels en beugels eruit en ze moch alleen in het midden stappen met een begeleidster ernaast :+ :+