Opnieuw beginnen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patpen

Re: Opnieuw beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 23:54

Het zal best wel even wennen zijn als je een paar jaar niet gereden hebt. Ik vond het iig wel even eng toen ik er net op zat na >20 jaar. En dan liep er op dat moment nog iemand mee die het paard vast hield aan een touw :P. Krap een jaar geleden overgegaan van een Tinker van 146 naar een Tinker x Iris Cob van 168 en die extra 20 cm was ook weer even wennen. Inmiddels rijd ik wel zelfstandig hoor, alleen naar buiten gaat er voor de zekerheid een touw mee.
NB: ik ben geen standaard ruiter maar rij op een gehandicaptenmanege. Gaat allemaal net even anders dan op een gewone manege. Rij ook niet op een leren zadel maar een Christ bontzadel.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:21

je kan het altijd proberen, mocht het niks zijn kan je altijd weer stoppen :Y)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:25

Als het gaat kriebelen meis! Je kunt het altijd proberen. Het is niet zo dat je er meteen aan vast zit, hoor :) proberen doet geen pijn.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:46

Ik had precies hetzelfde, ik had alleen een stop van 5jaar, het begon zo erg te kriebelen dat ik gewoon een proefles heb genomen en ik ben weer gelijk "verslaafd" geworden, ik ga zelf aankomende week, 3x rijden haha. Erg leuk dat je het oppakt! En als het je niet bevalt kan je altijd nog stoppen... Maar daar moet je niet vanuit gaan :D Succes!!

Oja. Ik had minimaal anderhalve week last van spierpijn in mn liezen! :')

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:49

Je valt er sowieso wel eens af, dat is niet te vermijden.
Je moet het gewoon leuk vinden, dan is dat ook niet erg :)!

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 13:25

Hoi allemaal , bedankt voor al jullie goede advies ! Ik kan ondertussen niet wachten tot het woensdag is :) :D

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 22:19

Hoiiii iedereeen ! Ik heb het gedurfd :) ik had een superlieve d-pony , direct opgezadeld , er op gegaan en begonnen met de les , het sturen liep nog niet zo goed maar dat komt nog wel , nu wachten op zadelpijn :D xxx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:22

Goed zo!

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 20:40

Hoi allemaal , ik heb nog een vraagje : ik rijd nu een kleine maand en de rij instructrice wil me van de makste pony naar de wildste pony sturen , ze wil dat alle ponys op zijn in de les voor de paarden worden uitgedeeld. nu is er een hele wilde pony en ze wil dat ik daar op rijd :s wat moet ik den , ik ben er nog niet klaar voor :(

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:12

Ik zou niet op de wildste pony gaan rijden als je net een maand rijd. Dan moet de instructrice maar een andere indeling maken en iemand met meer ervaring op de wildere pony zetten. Zo meteen gebeuren er ongelukken! Of verlies je het plezier in het rijden.

Shirley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 08:50

Gewoon zeggen dat je daar nog niet klaar voor bent... Maar gelijk van de makste naar de wildste? :? hebben ze geen paarden die er tussen in zitten? Succes!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:58

Ik zou gewoon naar de instructrice toegaan en zeggen dat je dat niet wilt. Je bent gestopt omdat jij en je moeder er angst voor hadden, dus dat vertrouwen moet je rustig weer opbouwen. Als zij daar niet naar luistert zou ik een andere leidinggevende opzoeken en dat uitleggen, want als ze daar niet naar luisteren dan doen ze iets niet goed. Het is altijd belangrijk om naar de ruiters te luisteren.

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 21:14

Ik kreeg tot nu toe 4x de liefste en makste pony voor mijn lengte , ik heb namelijk een d pony nodig en daar zijn er op de manege maar 5 van , 2 hele brave : witteke en markies , 2 wilde: besse en kito en 1 koppig beestje:nik. , maar er zijn ook veel schatjes van paarden , maar ze heeft liefst dat de pony's eerst op zijn , ze zei vorige les:neem nu witteke nog maar eens , en dan moet je volgende keer maar eens op kito ofzo , het staat dus nog niet vast maar ik denk dat ze wel van plan is hem te geven . Ik heb al een plannetje om eerst wat anderen voor te stellen en te zeggen dat ik hem nog niet aankan , maarja , ik ben toen ook gestopt omdat ik mijn paard nog niet aankon dus zal ik die fout niet nog eens maken om dan nog eens 8 jaar te stoppen :o pfffff

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:24

Weet je instructrice je verleden wel?... dan kan ze daar extra rekening mee houden. :j

Persoonlijk vind ik het niet kunnen dat je een angstige ruiter op een ''wilde'' pony/paard zet.. dat is vragen om ongelukken ..

edit: Ik ben het eens met Friezuhn, wat is hier de definitie van wild? Sommige manege-ruiters(en laat het duidelijk zijn dat ik ze niet allemaal over een kam wil scheren) vinden een snel lopende pony al wild... het hoeft niet perse te betekenen dat hij/zij (veel) bokt.
Laatst bijgewerkt door slagchoco_91 op 25-09-11 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 21:25

Hee, wilde verhalen gehoord? Die pony's zullen vast niet zo'n ramp zijn als iedereen zegt, heb je überhaupt al gevraagt of die pony's "superwild" zijn?
Superwilde pony's op de manege bestaan namelijk bijna niet ;)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:58

Dat is waar, soms heb je ook van die verhalen op de manege die bijna nergens op gebaseerd zijn. Zo is er een paard dat 'altijd met zijn hoofd in de lucht liep' bij ons op de manege dat bij mij aan t eind van de les prima nageeflijk en aan de teugel liep, een 'wild paard' bij wie het (tenminste in mijn ervaring) nog nooit in zijn hoofd op is gekomen om vervelend te doen en een 'lief paard' dat mijn knie bijna kapot heeft geschopt :P

Ik oordeel nooit over paarden totdat ik ze zelf heb leren kennen. Paarden reageren ook voor een groot deel op hoe jij je voelt. Als jij bang bent lopen ze over je heen. Als jij vol vertrouwen bent hebben ze daar meestal respect voor en dan accepteren ze jou als de leider. Minder rustige paarden hoeven je er ook niet meteen af te gooien.

Mocht de instructrice jou wel op die pony zetten, hou dat dan in je achterhoofd, want een paardrijles wordt vaak wat je er zelf van maakt.

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 21:24

Heb op de wildste pony gereden , boos op mezelf omdat ik niet streng genoeg was en niet in galop geraakte :(

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:45

Respect dat je het aandurfde :) was hij echt wild? Hoe gedroeg hij zich?
En geeft niks joh, soms moet je een paard ook even leren kennen voordat je alle knopjes leert kennen die erop zitten. Volgende keer beter.

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 22:51

Hij was vrij rustig vond ik nog , heb hem een paar keer anders uit de hoek zien komen :s maar ik praat altijd even tegen het paard / de pony waar ik op moet , dan word ik zelf ook kalm en dan gaat het beter :p maar was wel even stressy toen ik hoorde dat de andere mank stonden en ik dus nog enkel op hem kon :s , maar ik zal er zeker nog op rijden :)

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 22:53

Wat goed van je dat je het gedaan hebt! En naarmate je instructrise je ziet rijden en verder aan het leren bent, kan die ook wel een inzicht krijgen of je dr wel of niet op kan. Denk niet dat ze je er zomaar op zet :)

Tenminste dat is bij ons op de manege ook zo :)

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 22:56

Ja echt blij dat ik het heb gedaan achteraf gezien :) spannend op wie ik volgende week moet :o :)

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 23:00

Mooi zo! Lekker blijven leren en ontwikkelen! Komt het vanzelf helemaal goed. En je moet het natuurlijk wel leuk blijven vinden! :)

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 23:01

Mhmm denk niet dat ik nog zo snel zal stoppen :) bedankt iedereeen ! Xx