Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een manege mensen op de weegschaal zetten?

-Ja!
423 (40%)
-Als zij dat nodig vinden wel.
497 (47%)
-Nee.
121 (11%)

Totaal aantal stemmen: 1041

xChoco

Re: Mag een manege iets over overgewicht zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:37

Ik vind dat een manege eigenaar wel mag zeggen dat iemand te zwaar is voor een pony. Maar om nou te zeggen dat ze op een weegschaal moeten gaan staan vind ik net iets te ver gaan. Meestal kun je alleen aan de buitenkant zien of iemand te zwaar is. Ook vind ik niet dat ze mogen weigeren. :)

_Cha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:39

Adamootje schreef:
_Cha schreef:
Ik begrijp best dat een manege om te paarden moeten denken , en het is ook goed dat ze dat doen.

Maar 90 kg!!
Een beetje volwassen man , zit al over de 90 kg.

En je moet je voorstellen dat jij zo'n meisje bent .
Met 150 kg is het een ander verhaal.
Maar gewoon voor de stevige mensen , een verbod...

Ik vind dat er zeker mensen geweigerd mogen worden wanneer ze te zwaar zijn. _Cha heeft gelijk. een "beetje" man weegt al rond of meer dan 90 kilo, en dan hoeven ze echt geen bierbuik te hebben hoor... betekend dit dat deze mensen dan NIET mogen rijden op maneges? En wat dacht je van de gemiddelde Nederlandse vrouw? Die wegen allemaal echt geen 50 kilo hoor! Wanneer trek je de grens, vraag ik me af. Mensen die slank ogen maar wat langer zijn kunnen anders ook méér wegen, hoor! Wat is bijvoorbeeld het limiet van lengte? Mogen mensen van bijv. boven de 1.90 dan óók niet paardrijden??? Vind het heel scheef om dus een algemeen limiet van 90 kilo te stellen (wat zo te lezen op veel maneges voorkomt) voor paardrijden. Een limiet voor gewicht, ok... Maar 90 kilo??? Waar baseren ze dat op?

Ik zou de 50 kg ,makkelijk halen. *\o/* (moet ik wel af en toe iets meer lopen.)
Maar ik ben dan ook niet zo groot.

En zoals ik al zei, een beetje normale man weegt al 90 kg.
Dus waarom zouden mensen die slank zijn en daarbij 90 kg wegen wel mogen rijden , en mensen die klein en in verhouding zwaar zijn niet met hun 90 kg mogen rijden.

In feite beperk je zo heel veel mensen in een sport.
En grotere , stevige paarden aanschaffen zou inderdaad een optie kunnen zijn.

Medra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:42

een man van 1.80 zit al rap tege de 100 kg hoor. en moet daarvoor niet eens dik zijn.
dat ze op een pony nu niet iemand gaan zette van 90kg ok maar toch.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:43

_Cha schreef:
Adamootje schreef:

Ik vind dat er zeker mensen geweigerd mogen worden wanneer ze te zwaar zijn. _Cha heeft gelijk. een "beetje" man weegt al rond of meer dan 90 kilo, en dan hoeven ze echt geen bierbuik te hebben hoor... betekend dit dat deze mensen dan NIET mogen rijden op maneges? En wat dacht je van de gemiddelde Nederlandse vrouw? Die wegen allemaal echt geen 50 kilo hoor! Wanneer trek je de grens, vraag ik me af. Mensen die slank ogen maar wat langer zijn kunnen anders ook méér wegen, hoor! Wat is bijvoorbeeld het limiet van lengte? Mogen mensen van bijv. boven de 1.90 dan óók niet paardrijden??? Vind het heel scheef om dus een algemeen limiet van 90 kilo te stellen (wat zo te lezen op veel maneges voorkomt) voor paardrijden. Een limiet voor gewicht, ok... Maar 90 kilo??? Waar baseren ze dat op?

Ik zou de 50 kg ,makkelijk halen. *\o/* (moet ik wel af en toe iets meer lopen.)
Maar ik ben dan ook niet zo groot.

En zoals ik al zei, een beetje normale man weegt al 90 kg.
Dus waarom zouden mensen die slank zijn en daarbij 90 kg wegen wel mogen rijden , en mensen die klein en in verhouding zwaar zijn niet met hun 90 kg mogen rijden.

In feite beperk je zo heel veel mensen in een sport.
En grotere , stevige paarden aanschaffen zou inderdaad een optie kunnen zijn.

Omdat vet ongecontroleerd beweegt. En het dus belastender is voor het paard dan wanneer er een normaal persoon op zit van het zelfde gewicht. Mijn inziens zal een paard veel meer moeite hebben met een persoon die 90 kilo weegt en overgewicht heeft dan iemand die 90 kilo weegt en op normaal gewicht zit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:46

Medra schreef:
een man van 1.80 zit al rap tege de 100 kg hoor. en moet daarvoor niet eens dik zijn.
dat ze op een pony nu niet iemand gaan zette van 90kg ok maar toch.

Dan is die toch te dik als ik zo kijk. Vader is ook ong. die lengte en nu afgevallen (was nodig) is hij rondt de 76 kg.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:47

Bij ons, zijn er een bepaald aantal paarden waar je, als je zwaarder bent dan 85 kg, op mag. Ben je boven de 100 dan moet je contact opnemen met de manege en bepalen hun of je wel of niet mag rijden.

Lusitana

De weegschaal zegt dus niks. Vet of spier zijn verschillende dingen en spier weegt ook nog eens zwaarder. Je moet naar de persoon kijken en ook zijn vaardigheid in acht nemen. Een beginner die niet meewerkt is belastender dan een gevorderde ruiter die een paard correct rijdt.

Anoeska

Dus omdat mensen nou eenmaal te zwaar zijn, moeten manegepaarden daar maar mee rondzeulen :?. Dacht het niet. Er zijn een bepaald aantal manegepaarden beschikbaar op een bedrijf. Dus kunnen een bepaald gewicht aan (en dat is per paard verschillend). Als jou gewicht daar boven komt, dan zou je dus niet op die manegepaarden moeten rijden. Hoe logisch je gewicht ook is.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:48

Nog een topic nice,

Ik ben wel van mening dat je als manege eigenaar mag zeggen of je iemand te dik vindt. Maar wat ik ook al zij in het andere topic is dat wanneer is iemand te dik. En die meningen verschillen nogal. Op de weegschaal staan vind ik te ver gaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:49

ukje schreef:
Nog een topic nice,

Ik ben wel van mening dat je als manege eigenaar mag zeggen of je iemand te dik vindt. Maar wat ik ook al zij in het andere topic is dat wanneer is iemand te dik. En die meningen verschillen nogal. Op de weegschaal staan vind ik te ver gaan.

Maar dan moet de manege eigenaar de persoon op woord geloven of moet die aan de hand van wat hij ziet die beslissing maken?

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:51

Tigra_ schreef:
ukje schreef:
Nog een topic nice,

Maar dan moet de manege eigenaar de persoon op woord geloven of moet die aan de hand van wat hij ziet die beslissing maken?

Gewicht is prive daar hoeven vreemden niet naar te kijken , getalletjes op de weegschaal zeggen vrij weinig wat voor gewicht dat is.

Als er iemand die veel te zwaar is voor zijn lengte aankomt zie je dat heus wel hoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:52

ukje schreef:
Nog een topic nice,

Gewicht accuraat schatten is een vak apart, dus meten als je het niet zeker weet is niks mis mee.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:53

tamary. ligt eraan waar jij de grens legt. Als je dat al bij 5 kilo legt mijn best. En dan moet je het idd gaan meten.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:55

ukje schreef:
Nog een topic nice,

Je ziet toch snel genoeg wanneer iemand te dik is? Dat gaat niet zozeer om een mening, maar feitelijk om wat het paard kan dragen zodat het niet schadelijk is voor het dier. Lijkt me dat gemiddeld manege eigenaar wel weet wat voor paarden hij heeft staan en watdie aankunnen.

En imo is iemand te dik zodra het zijn of haar gezondheid kan schaden, maar dat hoort in een ander topic thuis :D

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:56

Het is wel een hot item momenteel ja...

Ik heb gekozen voor: als zij het nodig vinden wel. Ik vind dat namelijk hetzelfde als ja :) Als het niet nodig is, hoef je namelijk ook niks te zeggen.

Ik vind dat maneges dat mogen zeggen. Als zij in het belang van hun paarden stellen dat er maar een gewicht op mag van zoveel (natuurlijk zal dit per paard verschillen), dan vind ik dat ze mogen controleren of dat gewicht overschreden wordt als ze daarover twijfelen.

Denk zelfs dat maneges er heel goed aan doen om per paard te bekijken wat er nodig is en wat juist niet kan. Eigenlijk vind ik dat net zo normaal als dat het harnachement goed moet zijn en dat ieder paard zijn eigen zadel en hoofdstel moet hebben (meestal is dat volgens mij ook wel).
Ik denk dat de kwaliteit van welzijn dan een stuk beter zal worden.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:57

mistery schreef:
ukje schreef:
Nog een topic nice,

Je ziet toch snel genoeg wanneer iemand te dik is? Dat gaat niet zozeer om een mening, maar feitelijk om wat het paard kan dragen zodat het niet schadelijk is voor het dier. Lijkt me dat gemiddeld manege eigenaar wel weet wat voor paarden hij heeft staan en watdie aankunnen.

En imo is iemand te dik zodra het zijn of haar gezondheid kan schaden, maar dat hoort in een ander topic thuis :D

Ik heb het zelf meegemaakt dat ik idd niet meer op een bepaalde pony mocht rijden omdat ik te zwaar werd. Daar kon ik meeleven. (het ging hier om een shet en ikwas inmiddels 15)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:00

ukje schreef:
Tigra_ schreef:

Gewicht is prive daar hoeven vreemden niet naar te kijken , getalletjes op de weegschaal zeggen vrij weinig wat voor gewicht dat is.

Als er iemand die veel te zwaar is voor zijn lengte aankomt zie je dat heus wel hoor.

Dat weet ik niet als je als manege een limiet hebt van 90 kilo moet je ze wel op de weegschaal zetten want je kan dan iemand niet weigeren als ze er 89 wegen. Zelfde als iemand 91 weegt die mag wel geweigerd worden maar die 1 of 2 kilo's dat zie je niet op het blote oog. En gezien ergens de grens moet liggen vindt ik het persoonlijk voor de hand liggend. Daar hoeft verder alleen de manege eigenaar bij te zijn en hoeft niet heel de manege rond te gaan hoeveel iemand weegt en dat ze de weegschaal op moesten.
Zou oneerlijk zijn als iemand geweigerd wordt op het zicht terwijl die misschien lichter lijkt en een ander zwaarder. En je dus scheve gezichten krijgt waarom die wel terwijl die meer als mij weegt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:03

Nogmaals, een manege kan zeggen dat ze je te zwaar vinden voor hun dieren. Dat is heel wat anders dan iemand zeggen dat die TE DIK is.

Ik ben overigens vroeger het rijden op een pony geweigerd omdat ik 2 kilo(!) te zwaar was en die niet eraf gelogen heb, omdat ik nu eenmaal eerlijk ben. Ik was toen overigens graatmager en 1.65m. Ik kon die 2 kilo er echt niet af krijgen. Toen de eigenaar de ponies weg ging doen, vroeg hij mij het eerste of ik hem wilde kopen. Toen was ik plots niet meer te zwaar...

Maar dat is dus een voorbeeld van te zwaar gevonden, maar zeker niet te dik zijn. Een en ander staat niet altijd in verband.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:07

persoonlijk vind ik 100 kg te zwaar voor een normaal doorsnee paard ( uitgezonderd op shire's etc.
Daarbij ligt het natuurlijk helemaal aan hoe de ruiter rijd, ik denk dat iemand van 85kg die niet kan rijden een paard meer in de weg zit dan iemand van 100 kg die prima met de bewegingen mee gaat.
Bij ons op de manege is het gewoon NIET zwaarder dan 90 kg, mensen die daar net onder zitten krijgen meestal de wat stevigere paarden, meestal de voltige paarden.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:08

Tigra_ schreef:
Dat weet ik niet als je als manege een limiet hebt van 90 kilo moet je ze wel op de weegschaal zetten want je kan dan iemand niet weigeren als ze er 89 wegen. Zelfde als iemand 91 weegt die mag wel geweigerd worden maar die 1 of 2 kilo's dat zie je niet op het blote oog. En gezien ergens de grens moet liggen vindt ik het persoonlijk voor de hand liggend. Daar hoeft verder alleen de manege eigenaar bij te zijn en hoeft niet heel de manege rond te gaan hoeveel iemand weegt en dat ze de weegschaal op moesten.
Zou oneerlijk zijn als iemand geweigerd wordt op het zicht terwijl die misschien lichter lijkt en een ander zwaarder. En je dus scheve gezichten krijgt waarom die wel terwijl die meer als mij weegt.

Dus dan zou je bewijs van spreke geweigerd kunnen worden omdat je toevallig 3 lagen kleding hebt aangetrokken omdat het zo koud is buiten. iK overdrijf nu heel erg maar je moet niet vergeten dat een soort kledingstuk op de manege dan net dat verschil zou kunnen maken. Dit is geheel even ter zijde.

idd die ene kilo meer of minder kan je nooit goed zien, net zoals dat je idd niet precies kan schatten hoeveel iemand weegt.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:14

Maeve schreef:
De manege eigenaar mag inderdaad zelf bepalen wanneer hij iemand niet op zijn paarden wil hebben, omdat deze te zwaar is. De paarden moeten nog langer mee, en als ze er te erg onder lijden houdt het gewoon een keer op... hoe hard dat ook aan kan komen voor die mensen, je moet eerst aan het dier denken.

hier ben ik het ook helemaal mee eens! bij ons in de les reed ook een meisje wat behoorlijk zwaar was. hier had de eigenaar verder niks op tegen omdat zij ook veel problemen heeft en afvallen nou eenmaal lastig is maar op bepaalde paarden mocht ze niet rijden. er is er een die net een paard is qua grootte. die kun je het niet aandoen om er zo iemand op te zetten. een ander wat groter paard is gewoon heel smal gebouwd dus daar mag ze ook niet op. dat heeft ze een keer gedaan en die liep niet meer regelmatig dus dat past gewoon niet. inmiddels rijdt ze op een grote breedgebouwde reus en dat gaat prima. er valt vaak wel een paard te vinden wat er bij past maar dat is gewoon even goed zoeken. niet iedereen past overal goed op. de keuze is dan wel wat beperkt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:19

Ik snap dat gezeur over gewicht en paarden nooit zo. Als je te zwaar bent voor een bepaald paard, kun je er niet op paardrijden, dat is naar mijn idee zo simpel als wat. Dus in mijn boekje mag die manege-eigenaar daar zeker grenzen aan stellen en ernaar vragen. Het gaat om het welzijn van zijn paarden. Ik vind dat alleen maar goed.

Ik vraag er zelf ook naar als iemand op mijn paard wil. Ik wil er zeker niet meer dan 70 kg op en als iemand regelmatig wil rijden en wil draven of galopperen, niet meer dan 60 (tis maar een E-pony). Dus het is wel voorgekomen dat ik dan naar het gewicht vraag.

DAt iemand dan opmerkingen terug krijg van "ja, maar ik rijd goed en ik zit hem niet in de weg" of "ja, daar kan ik toch niets aan doen dat ik te zwaar ben, ik heb een ... (schildklierstoornis, medicijnen ... )", dan denk ik, maar daar gáát het toch niet om? Daar heeft die manege toch ook helemaal geen boodschap aan? Gewicht blijft gewicht. Tuurlijk kun je wel per paard en per ruiter bekijken of het wel of niet gaat. Iemand die beter rijdt, kan dan misschien verhoudingsgewijs wat zwaarder zijn. En als je alleen maar een beetje stapt is natuurlijk anders dan dat je traint voor de Z, maar er zijn grenzen.

Ik heb dan wel veel respect voor mensen (of maneges!) die er juist rekening mee houden dat ze zelf wat zwaarder zijn en een paard uitzoeken die dat goed kunnen hebben, zoals een Koudbloed of een Gelderse. Dan ben je verstandiger bezig dan dat je halsstarrig op een E-pony blijft rondhobbelen.

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:21

Hannah, dat soort opmerkingen herken ik, mensen die niet onder ogen willen zien dat ze gewoon te zwaar zijn voor het paardje.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:23

Ik vind het altijd zo raar weet je dat als men zegt: "je bent te zwaar voor het paard". Dat mensen dan reageren met: "Daar kan ik toch niets aan doen?". Dat zijn twee verschillende dingen!

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:27

Vindt zeker dat een manege het recht heeft om er iets van te zeggen en aan te doen als iemand niet bij de aanwezige paarden past.
Op de manege waar ikzelf les heb, is aan alle volwassenen gevraagd om op de weegschaal te stappen.
Er werd bij verteld dat de gegevens gebruikt werden om de indeling van de ruiters op de paarden zodanig te kunnen doen dat de dieren niet overbelast zouden worden. En dat het kon betekenen dat sommige mensen niet meer op sommige paarden zouden kunnen rijden.
Buiten het feit dat de paarden hun boterham zijn, getuigd het ook van hart voor de dieren.
Ook als je op je eigen paard rijdt op de manege, ben ik van mening dat er -als advies- wel iets van gezegd kan worden als de ruiter duidelijk niet bij het paard past. Tenslotte gebruik je hun faciliteiten en hebben ze toch een bepaalde verantwoordelijkheid naar het welzijn van de dieren die bij hun staan.
Daar mijn mening is dat paardrijden zowel voor de ruiter als het paard plezierig moet zijn, ben ik toen ik mijn eigen paard kocht, ook begonnen met afvallen in haar belang. Hoewel ik mezelf verder gewoon prima voelde.