Alweer zo'n manege ruiter!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:55

Betaalden ze maar 20 euro per uur les!
Leg 5 euro bij en je hebt al een priveles.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:55

Wat mij eerlijk gezegd het meeste opvalt zijn de pensionklanten van de maneges bij mij in de buurt!
Van die mensen die denken dat ze kunnen rijden, maar bij elke pas met de spoor prikken op tegelijk links of recht ook ruk aan de teugel geven (zo duidelijk dat je het aan de kant heel goed kan zien...) en dat dan in het ritme van de gang, elke pas! Ik heb dit echt in extreme mate gezien...

Nou en de manege ruiters rijden dan misschien helemaal uit elkaar gevallen op de voorhand, maar dat vind ik dus een beter gezicht.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:56

op de meeste manege's (die ik ken) worden de lessen ook verzorgd door niet gekwalificeerde mensen omdat de mensen met een papiertje te duur zijn... :=

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:57

_Natasja_ schreef:
Betaalden ze maar 20 euro per uur les!
Leg 5 euro bij en je hebt al een priveles.

Het verschil is alleen dat je voor die €20 een uur les hebt en voor die €5 meer heb je een half uur les.
en nou zou ik dan toch kiezen voor dat half uurtjes les. Mja als je maar 1keer in de week rijd? en je hebt ouders die zeuren dat het allemaal al zo duur is.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:58

trisca schreef:
op de meeste manege's (die ik ken) worden de lessen ook verzorgd door niet gekwalificeerde mensen omdat de mensen met een papiertje te duur zijn... :=

Dat is ook zo. :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

trisca schreef:

Heb je het nou over de orun? Volgens mij komt daar juist alle ellende vandaan...
Ik ga 'm mischien doen voor het papiertje, maar zodra ik dat heb zal ik de helft "deleten". Niveau daar is diep triest.

madelief88

Papiertje zegt er weinig vind ik zelf...

Maar nogmaals, ik zie ook genoeg kindjes met eigen pony's die dezelfde fouten maken als manegeruiters, ben ik de enige die dit opvalt of staart iedereen zich dood op de fouten van de manegeruiters?

Bij juiste instructie vind ik een manege een goede plek om te leren rijden, door alle verschillende paarden. Want door veel paarden te rijden, leer je pas echt rijden. En dit is meestal lastiger met een eigen-/ verzorgpony of paard.

OdiEtAmo

trisca schreef:

Hoewel een papiertje natuurlijk niet alles zegt...

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:59

Gypsy schreef:
trisca schreef:

Heb je het nou over de orun? Volgens mij komt daar juist alle ellende vandaan...
Ik ga 'm mischien doen voor het papiertje, maar zodra ik dat heb zal ik de helft "deleten". Niveau daar is diep triest.

Ik wilde het niet hardop zeggen, maar dat is inderdaad de reden waarom ik een papiertje weinig vind zeggen.

kensha

parador schreef:
weet je wat ik zo jammer vindt?
dat je hiermee alle manegeruiters/amazones zo afkraakt en de grond intrapt.........deze mensen durven straks niet meer op jouw paardje te rijden....
niet iedereen heeft de luxe om op een eigen paard te leren rijden, danwel van zich zelf of van een bekende.
Zij moeten wel naar een manege toe als zij willen leren paardrijden.

Het gaat hierbij natuurlijk niet over het afkraken en de grond in stoppen maar wat ze ermee bedoeld is dat op de manege de ruiters niet de "echte" les krijgen die ze horen te krijgen.
Als beginnend ruiter weet je inderdaad eenmaal niet beter dan wat je van de manege leert.
De manege hoort de ruiter eerst de basis lessen te geven en op het manier als het deze keer niet lukt dan ander keer weer proberen voor elkaar te krijgen (basis zoals aan de hand te krijgen).
Maar de maneges willen meestal snel resultaat zien en dan krijg je het gevolg dat er op een ander manier les wordt gegeven.

Het is en het blijft een hele taak om in harmonie met je paard "Samen!" te kunnen rijden.
Laatst bijgewerkt door kensha op 04-07-11 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickyyyy

Gypsy schreef:
trisca schreef:

Oef.. dat wist ik niet..

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:00

Of de mensen die kwalitatief goed genoeg zijn vragen gelijk of absurde prijzen of voelen zich te goed voor het geven van een groepsles.

Btw er zijn genoeg mensen met papiertje die kwalitatief slecht zijn.

Priveles is ook duur, maar wat dacht je van zelf het verschil bijleggen?
Hier ook een meisje die dat heeft gedaan.

*he stop eens met posten, ik probeer ook antwoord te geven ;) *

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:01

Ik denk dat in het algemeen (zeker bij jongere ruiters) het idee van 'aan de krul, hoe dan ook, want dan rij je goed', veranderd moet worden.
En daar heb je dus instructeur voor nodig. Zowel op manege, als prive.
Alles is zo prestatie-gericht, direct aan het begin. Ga nou eerst gewoon lol maken.
En natuurlijk je mag prestatie-drang hebben, maar begeleid het dan wel, zodat het leuk blijft ;)

EvaC

parador schreef:
weet je wat ik zo jammer vindt?
dat je hiermee alle manegeruiters/amazones zo afkraakt en de grond intrapt.........deze mensen durven straks niet meer op jouw paardje te rijden....
niet iedereen heeft de luxe om op een eigen paard te leren rijden, danwel van zich zelf of van een bekende.
Zij moeten wel naar een manege toe als zij willen leren paardrijden.

Ben ik aan een kant met je eens. Ik heb dit topic alleen maar geopend omdat ik dacht dat er weer gekotst ging worden op manegeruiters. Maar ik vind eigenlijk dat dit niet zo is. Er wordt netjes aangegeven dat het jammer wordt gevonden en dat er begrepen wordt dat niet iedereen de luxe kan hebben van een eigen paard.

Ook ik heb geleerd om "nagevelijk" te rijden door te "spelen" met het bit, gelukkig heb ik dit afgeleerd toen ik een verzorgpony kreeg toen ik 14 was. Ik ben absoluut bereid om wat verder te rijden of wat meer te betalen, het is alleen zo jammer dat ik niet weet waar ik de tijd moet vinden :P

Nickyyyy

_Natasja_ schreef:
Of de mensen die kwalitatief goed genoeg zijn vragen gelijk of absurde prijzen of voelen zich te goed voor het geven van een groepsles.

Btw er zijn genoeg mensen met papiertje die kwalitatief slecht zijn.

Priveles is ook duur, maar wat dacht je van zelf het verschil bijleggen?
Hier ook een meisje die dat heeft gedaan.

*he stop eens met posten, ik probeer ook antwoord te geven ;) *

Er zullen er tussen zitten die dat doen, mja als hij een jaar of 7 á 8 bent ga je dat niet doen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:03

een papiertje zegt natuurlijk niet alles ben ik helemaal met jullie eens, maar zo iemand zou theoretisch wel moeten weten wat nageven is en hoe het ontstaat.
Ik vind trouwens ook dat een manegehouder zijn personeel wel in de gaten kan houden. Als je je werk niet goed doet, moet je daar op worden aangesproken. Dat de fout niet bij de manege ligt maar bij de instructeur ben ik het dus ook maar deels mee eens.

Gypsy; ben het helemaal met je eens hoor. Ik vond enkel de laatste fase een beetje iets toevoegen, maar de eerste en helemaal de basis (die nu 1e heet geloof ik) stelt geen zak voor.

eelkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:06

Ik herken dit wel hoor.. Zelf jaren op de verschillende maneges gereden. De een gaf wat beter les dan de ander maar sinds ik les heb op mijn verzorgpaardje gaat er een wereld voor mij open. Wat is het aparts vind is dat ik de opmerkingen die ik de afgelopen jaren heb gehoord, nu pas echt begrijp nu mijn instructrice ze goed uitlegt. Ik vond altijd wel dat ik kon rijden en maar heb in het afgelopen half jaar meer geleerd dan ooit op een manege ( en ik krijg maar eens in de twee weken les!!). Voor deze lessen wil ik best betalen want ik leer er zoveel van.

Maar ik had dit nooit geweten als ik niet toevallig ging lessen bij deze instructrice. Dus ik vind juist dat je manegeruiters een kans biedt als ze op jouw paard kunnen lessen en hierdoor beter kunnen leren rijden. Want een eigen paard kan ik helaas nog niet betalen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:07

@Trisca: Oh gelukkig. Tja ik wil gewoon dat papiertje, zal braaf die 20 lessen die het geloof ik zijn proberen uit te zitten en mijn bakkes te houden. :=

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:10

Pion schreef:
Ik denk dat in het algemeen (zeker bij jongere ruiters) het idee van 'aan de krul, hoe dan ook, want dan rij je goed', veranderd moet worden.
En daar heb je dus instructeur voor nodig. Zowel op manege, als prive.
Alles is zo prestatie-gericht, direct aan het begin. Ga nou eerst gewoon lol maken.
En natuurlijk je mag prestatie-drang hebben, maar begeleid het dan wel, zodat het leuk blijft ;)

Eens!!

Jonge ruiters weten niet afdoende wat het is en waarvoor het dient. Het is al een taak op zich voor sommige ruiters.

Eens prestatie gericht!!

Ik blijf erbij dat ouders dit ook kunnen sturen. Eerst lol hebben en basis hoort daarbij.

Blijft lastige kwestie. Veel jongere ruiters hebben ook niet de financiele middelen om priveles of op kwalitatieve wijze les te krijgen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:11

Gypsy schreef:
@Trisca: Oh gelukkig. Tja ik wil gewoon dat papiertje, zal braaf die 20 lessen die het geloof ik zijn proberen uit te zitten en mijn bakkes te houden. :=

meen je dat nou? Ik vond het nogal sneu geld voor enkel een papiertje en 20 lessen uitzitten en ergenissen wegslikken :o

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:11

Precies hetzelfde hier. Er werd gezegd dat ik geweldig reed, maar ik werd op de zitcompetitie 18de van de 20.. nou geweldig was het dus niet en dat na vijf jaar manegelessen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:13

Wat Pion zegt dat snijdt hout. Toen ik nog les gaf probeerde ik de kids de basis mee te geven, dat is netjes zitten, netjes je handen houden, normaal aansporen, etc. Er zijn uitzonderingen, maar de meeste manegepony's kunnen niet op de "normale" manier naar beneden gereden worden helaas. Soms zag je het wel spontaan komen, doordat het kind gewoon netjes zat, handjes mooi stil, pony mooi voorwaarts, en dan kun je erop voortborduren. Als instructeur moet je weten hoe je pony's zijn, wat ze kunnen en of je ze op de goede manier nageeflijk kunt rijden, anders moet je daar met de kinderen nooit mee beginnen, want dan leren ze inderdaad alleen maar geruk en gepluk.

Edit: netjes zitten is ook afhankelijk van het zadel en dat is ook lang niet altijd ideaal. Ben niet voor niets gestopt met lesgeven...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-07-11 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:14

Zitcompetitie is weer een geval apart.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:15

Inderdaad, kids horen gewoon lol te hebben en pas echt dressuurmatig bezig te zijn als ze dit volledig kunnen snappen. Eerst lekker balans en gevoel ontwikkelen, dan komt de rest vanzelf.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:18

trisca schreef:
Gypsy schreef:

meen je dat nou? Ik vond het nogal sneu geld voor enkel een papiertje en 20 lessen uitzitten en ergenissen wegslikken :o

Ach het doelt heilig de middelen. Wie weet steek ik er wel wat van op hoor, maar als ik niet te veel verwacht kan ik ook niet teleurgesteld worden denk ik maar.
Zonder papier lesgeven wil ik ook niet aan beginnen.