De FNRS en zijn sterren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:27

Nieuw systeem heel simpel. Er hoeft niets veranderd te worden, alleen deze toevoeging

pas als de paarden ruime boxen hebben en minimaal vier uur per etmaal vrij mogen bewegen met een vriendje kan een manege sterren verdienen

dus; geen verwarmde kantine, maar wel bovenstaande = 1 ster
en verwarmde kantine, toeters en bellen, maar stands of boxen zonder weidegang/paddock = 0 sterren

:Y)

Pas als aan de basisbehoeften van de paarden voldaan is, gaat de teller lopen, eerder niet }>

shetjessweet

Re: De FNRS en zijn sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:44

Laten ze als minimale maten voor de box (2xstokmaat)² aanhouden. Hebben ze een vaste eis die niet op allerlei manieren geïnterpreteerd kan worden. Oppervlakte van de box kleiner als dit = geen ster. Probleem met stands ook meteen opgelost.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:31

Arabesk schreef:
Citaat:
5. Minimaal één overdekte paarden wasplaats aanwezig met warm water

Heeeeeeeeeeeel belangrijk voor het paardenwelzijn :roll:

Misschien willen ze er zelf onder gaan staan na stoffig te zijn geworden van het rondjes rijden in het zand...? :+

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:52

Ik heb ook wel moeite met het FNRS systeem zoals dat nu bestaat. Heb op verschillende maneges gereden die heel erg verschillen van elkaar.
Manege 1 stonden de manegepony's in stands (ik wist toen echt niet beter) en de lessen waren belabbert, het tuig was slecht maar de lessen gingen bijna altijd naar buiten en de paarden stonden heel veel in een grote wei.
Toen bij een 4 sterren FNRS manege gereden, inderdaad veel luxer (je mocht zelfs niet met chaps rijden omdat dat niet mooi zou staan) en de paarden en pony's stonden allemaal in een stuk grotere stallen. Zadels waren veel mooier en de lessen beter. Maar toch, die stallen hadden 3 muren en 1 kant tralies. De lessen gingen bijna nooit naar buiten en de paarden amper in de wei.
Nu rij ik bij een manege die heel veel manegepaarden en pony's hebben. Ze hebben geen stands maar de stallen zijn zeker niet ruim te noemen helaas. De grote manegepaarden staan in een hele grote stal maar het meerendeel in te kleine stallen. Maar deze stallen zijn wel open aan de achterkant en bij de pony's de muren laag zodat ze wel contact met elkaar hebben. Daarnaast gaan van april-okt de lessen bijna allemaal naar de bossen toe en staan de paarden van zaterdag namiddag tot dinsdagmiddag met zijn allen op een grote wei. Ondanks dat de grote manege er een stuk rommeliger uitziet, minder sjieke zadels hebben (passen wel goed!) en veel kleinere stallen hebben, zien de paarden er wel veel gelukkiger uit en zijn ze ook veel liever. Geen gebok in de winter en veilige lessen voor de beginners. Deze manege heeft volgens mij geen sterren maar ik zou ze zo van die 4 sterren manege afhalen ;)
Die sterren zeggen toch maar heel weinig vind ik en je kunt denk ik pas echt beoordelen hoe een manege is als je er een tijdje rondloopt.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:59

Arabesk schreef:
pas als de paarden ruime boxen hebben en minimaal vier uur per etmaal vrij mogen bewegen met een vriendje kan een manege sterren verdienen

Hmm dit vind ik geen minimaal. Wel dat ze een box hebben ipv stand, en dat ze buiten komen. Maar 4 uur per etmaal is niet altijd te realiseren. De manege waar ik ben opgegroeid heeft nu boxen (tot '99 wel stands) en 's zomers gaan de pony's naar buiten van het einde van de lessen tot de volgende middag wanneer de lessen weer beginnen. Maar 's winters is dat een stuk lastiger. Af en toe mogen ze even los in de bak, maar dat kan niet dagelijks.

Toch kan ik écht niet zeggen dat de pony's er daar slecht aan toe zijn! Het kan altijd beter, maar slecht hebben ze het niet hoor!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 15:16

Minimaal 4 uur is al veel te weinig..
Helaas is 4 uur laatst als raadgeving gegeven.
Nou ja, altijd beter dan helemaal niet buiten met vriendjes..

Miseria schreef:
Arabesk schreef:

Hmm dit vind ik geen minimaal. Wel dat ze een box hebben ipv stand, en dat ze buiten komen. Maar 4 uur per etmaal is niet altijd te realiseren. De manege waar ik ben opgegroeid heeft nu boxen (tot '99 wel stands) en 's zomers gaan de pony's naar buiten van het einde van de lessen tot de volgende middag wanneer de lessen weer beginnen. Maar 's winters is dat een stuk lastiger. Af en toe mogen ze even los in de bak, maar dat kan niet dagelijks.

Toch kan ik écht niet zeggen dat de pony's er daar slecht aan toe zijn! Het kan altijd beter, maar slecht hebben ze het niet hoor!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 16:08

Miseria schreef:
Arabesk schreef:

Zoals jij het zegt, is het dus niet slecht, omdat het niet anders kan?
Vind ik echt bullshit. Waar ik les heb gegeven en waar mijn paard staat daar staan ze ook in de zomer dag en nacht buiten.
In de winter gaan ze 's nachts wel naar binnen, maar gaan daarna weer gewoon met zijn allen naar de paddock.
Als dit niet zou gebeuren zijn ze ook knettergek tijdens de lessen.

Ik snap echt niet hoe mensen er bij komen dat 4 uur buiten in de winter niet mogelijk is?
Waarom zou dat niet mogelijk zijn dan?
Omdat het te koud is, of omdat het te veel moeite is?
Wij laten alles gewoon los, het loopt vanzelf naar de paddock en het gaat altijd goed.
De weg naar de paddock is natuurlijk wel afgezet.
Zo ben je in 5 minuten klaar. Het is dan ook nog eens handig met uitmesten.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 16:14

Ja maar daar is geen ruimte voor, omdat er meer mensen zijn die gebruik willen maken van de paddock of de rijbanen. Maar in mijn ogen hebben ze het nog niet gelijk slecht hoor, absoluut niet. Maar goed, ieder zijn mening!

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 18:40

Miseria schreef:
Ja maar daar is geen ruimte voor, omdat er meer mensen zijn die gebruik willen maken van de paddock of de rijbanen. Maar in mijn ogen hebben ze het nog niet gelijk slecht hoor, absoluut niet. Maar goed, ieder zijn mening!

Sorry, maar volgens mij moet het wel heel vreemd zijn, wil er niet ergens de mogelijkheid zijn nog een paddock aan te leggen. Desnoods de parkeerplaats of die rijbak maar ietsje kleiner. Je ziet tegenwoordig overal rijbakken van 20x60m, maar plaats voor een paddock is er dan opeens niet.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:37

En de parkeerplaats van de plaatselijke pensionstalling is enorm.. de helft staat vol met een hele grote kudde... trailers.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:52

Vergeet niet dat je niet overal een manege mag neerzetten en dat het stuk grond dat beschikbaar wordt gesteld voor dat doel in ene bestemmingsplan, niet altijd even groot is. Ik heb zelf ooit een manege op willen zetten, vandaar. Dat was al in ene vergevorderd stadium. Dan kwamen we op een industrieterrein/buitenstrook en hadden we 1 of 2 hectare weet niet meer precies, tot onze beschikking. Daarbuiten was al verkocht en stond al van alles, dus geen uitbreidmogelijkheden. Dan moet de manege met stallen (ik wilde trouwens voor de ponies loopstallen en voor de paarden buitenboxen, dus uitzicht naar buiten) en mestput, hooiopslag etc daar van af en hield ik een klein strookje over dat als paddock kon dienen, maar dat ging dan idd wel van parkeerruimte af. En ja de pensionklanten willen wel hun trailers kwijt, dus dat zou al snel een probleem geworden zijn. Die kunnen ze nl niet overal neerplanten.
Een oplossing kan zijn om de paarden en ponies per toerbeurt regelmatig een vakantietje te geven in de wei van een naburige boer. Dat gebeurt soms ook.
Maar echt, het moet ook eens van de andere kant bekeken worden. Het valt niet mee om een manege in een bestaand bestemmingsplan te zetten en dan ruimte over te hebben voor weides of paddocks of om weidegrond te krijgen bij bestaande maneges.

Later heb ik trouwens een ponymanege gehad waar al 2 hectare weiland was.

Maar wat ik zeggen wil, je moet niet uit het oog verliezen wat haalbaar is.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:05

Jazeker, er zullen ook plekken zijn waar het niet haalbaar is, maar als ik zo om mij heen kijk naar de maneges die ik ken moet er met wat creativiteit zeker een paddock haalbaar zijn. Of misschien kan er (in overleg met eventuele pensionklanten) een aantal uren (een van de) buitenbak(ken) worden gebruikt. Als de lespaarden nooit samen buiten kunnen lijkt het me ook slecht voor de veiligheid in de lessen. Pony's die hun energie op een andere manier kwijt proberen te raken, of paarden die hun rangorde dan maar in de les uitvechten. Dus van mij mogen ze het toch als eis stellen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 02:13

Lusitana schreef:
Vergeet niet dat je niet overal een manege mag neerzetten en dat het stuk grond dat beschikbaar wordt gesteld voor dat doel in ene bestemmingsplan, niet altijd even groot is. Ik heb zelf ooit een manege op willen zetten, vandaar. Dat was al in ene vergevorderd stadium. Dan kwamen we op een industrieterrein/buitenstrook en hadden we 1 of 2 hectare weet niet meer precies, tot onze beschikking. Daarbuiten was al verkocht en stond al van alles, dus geen uitbreidmogelijkheden. Dan moet de manege met stallen (ik wilde trouwens voor de ponies loopstallen en voor de paarden buitenboxen, dus uitzicht naar buiten) en mestput, hooiopslag etc daar van af en hield ik een klein strookje over dat als paddock kon dienen, maar dat ging dan idd wel van parkeerruimte af. En ja de pensionklanten willen wel hun trailers kwijt, dus dat zou al snel een probleem geworden zijn. Die kunnen ze nl niet overal neerplanten.
Een oplossing kan zijn om de paarden en ponies per toerbeurt regelmatig een vakantietje te geven in de wei van een naburige boer. Dat gebeurt soms ook.
Maar echt, het moet ook eens van de andere kant bekeken worden. Het valt niet mee om een manege in een bestaand bestemmingsplan te zetten en dan ruimte over te hebben voor weides of paddocks of om weidegrond te krijgen bij bestaande maneges.

Maar als het niet haalbaar is om ergens een paddock te maken, is het in mijn ogen dus niet haalbaar om daar een manege te beginnen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:06

En als de manege er al járen zit? Dan moet je m maar sluiten? Omdat je van de gemeente niet verder mag bouwen en/of verbouwen. Dat vind ik echt te ver gaan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 09:24

Oei de manege/pensionstal waar ik sta is erg basic ...... voor de ruiter. Helaas geen sterren voor ons.
Gelukkig voor de paarden en pony's die dag en nacht buiten op het weiland lopen, afgewisseld worden kwa groep en dan een nacht op stal staan (terwijl de andere groep dus buiten blijft) Lessen zijn netjes, veel buitenritten, ook met slecht weer. Geen overdekte poetsplaats, geen warm water, een caravan dient als kantine. Wel een binnenbak, buitenbak, 'springwei', direct aan kilometers ruiterpaden door bos en heide.
En de paarden? Die kan je door een gouden ringetje halen, zo goed als die in hun vacht zitten. Hoeven zijn netjes verzorgd, paarden zijn helemaal happy :+:

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 10:58

Lusitana schreef:

Al had je voor de paarden ook loopstallen gerealiseerd, dan had je het al een stuk beter voor elkaar gehad. Neemt geen tot nauwelijks meer ruimte in dan boxen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:21

e_horse schreef:
Al had je voor de paarden ook loopstallen gerealiseerd, dan had je het al een stuk beter voor elkaar gehad. Neemt geen tot nauwelijks meer ruimte in dan boxen!

Toch wel, je hebt nl meer breedte nodig, anders is het niet eerlijk voor de paarden omdat er dan te weinig ruimte is om een narrig paard te passeren.
Een nadeel van een loopstal is ook dat het best lastig kan zijn om een dier te pakken en door de deur te krijgen zonder dat er een andere dier meeglipt. Dit kan tijdrovender zijn en het personeel wordt bezet. Bij de ponies had ik zoiets van de kinderen onderling helpen elkaar wel.

En ik heb het over 20 jaar geleden, toen er nog totaal geen sprake was van "paardenwelzijn"! (Op bedrijven) De loopstal was al iets heel nieuws dat net een beetje begon.
En de meeste maneges dateren uit die tijd en VER daarvoor (de grootste opgang was in de jaren 70-80), en in die tijd was er ook een meneer die bedacht dat 3 x 3m binnen boxen in een rij lekker economisch was en begon met pre-fab daarvan. (Het is een nederlandse uitvinding). Van sommigen kunnen hele wanden eruit om machinaal te worden gemest...
Dit is opgepakt door bijna alle maneges.
Dit is redelijk standaard:
Afbeelding
Er zijn er met dichte tussenwanden en met tralies ertussen....
Halve muren zonder wat erboven zijn veel vriendelijker, maar dat gaat niet met dergelijke pre-fab boxen.

Daarvoor hadden bedrijven met paarden (vaak boerderijen)veeeeeel grotere boxen, met halve muren. (Of hele grote stands, de stand van 2 in de ruimte van 1 box of 3 in de ruimte van 1 box is ook modern. Vroeger kon een paard echt wel languit gaan liggen)

De meeste maneges zijn feitelijk 1 gebouw van een standaard afmeting (bouwbedrijven hebben spanten van zo breed of zo breed het verspringt steeds eeen standaard maat) en daar wordt dan de rijbaan, kantine en stallen in gerealiseerd, dus je hebt te maken met beperkingen wat dat betreft. Vandaar dat veel ook stallen in een stalgang hebben en de paarden uitzicht op de rijbaan, of in een dubbele rij, op elkaar. Luiken in de buitenmuur is niet altijd mogelijk of toegestaan.
Als de stalgebouwen apart zijn, heb je meer mogelijkheden. Je ziet nu bv dat sommige maneges stallen bouwen in kapschuren. Maar dat zijn nog steeds de 3x3m pre-fab boxen. Zo'n kapschuur is wel geschikt als loopstal voor paarden.

Als je niet aan zo'n standaard gebouw vast zit, zijn er veel meer nogelijkheden. Helaas is alles wat pre-fab is, gewoon goedkoper en als je gaat investeren kijk je daar toch naar. Je hebt eerst alleen maar kosten en weinig baten. Paarden eten ook als je nog maar weinig klanten hebt... Voer, hooi en stro moet evengoed ingeslagen, of je klanten hebt of niet. Hoefsmid gaat ook gewoon door.
Er komt veel bij kijken waar een klant niet bij stil staat.
Een manege maakt bv pas winst als er dagelijks genoeg lesklanten zijn en minstens eenderde van de boxen bezet wordt door pensionklanten (want die winst "voert" de manege paarden als ze niet hun onkosten bij elkaar lopen als ze kreupel zijn bv). De grootste winst wordt met een kantine gehaald als je die goed bemand en een ruim aanbod van drank en eten hebt.

Bij pensionstallen is dat niet nodig, die halen winst uit de stallen en daar zie je dan ook vaak onbemande kantines met automaten. ;)

Als je zelf je ideale manege gaat samenstellen met realistische cijfers en verkrijgbare bouwmaten, zul je zien tegen welke problemen je aanloopt.
Als je op je eigen manege rondkijkt waar uitgebouwd/bijgebouwd/veranderd kan worden, zul je zien dat het best beperkt kan zijn. Vooral ook door financiële of bouwplan beperkingen.

www.stal.vierverlaten.nl Hier een leuk voorbeeld van modernisering/verbetering.

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:58

Miseria schreef:
En als de manege er al járen zit? Dan moet je m maar sluiten? Omdat je van de gemeente niet verder mag bouwen en/of verbouwen. Dat vind ik echt te ver gaan.

Niemand zegt dat deze maneges dan maar moeten sluiten. Ik zeg alleen maar dat ik het van de zotte vindt dat zo'n manege sterren krijgt van de FNRS, soms zelfs wel 4 of 5. :n

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 22:13

Precies, sterren kunnen ook gewoon weer afgenomen, of er kan een extra "welzijnspunten"systeem komen bv.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:42

Lusitana schreef:
www.stal.vierverlaten.nl Hier een leuk voorbeeld
van modernisering/verbetering.

Als er nou geen hekwerk op de muren was gekomen was het nog wel redelijk.. dan konden de paarden nog met hun buren contacten.
Dat het eerst beroerd was (stands) wil niet zeggen dat het daarna goed was (boxen met hekken).. hooguit iets fijner dan het eerst was, maar nog niet ideaal vanuit het oogpunt van paardenwelzijn bekeken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:42

Het gaat om de foto's van zonder hekwerk, niet specifiek om wat het later is geworden.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:57

Ik persoonlijk vind ook dat elk paard minimaal 4 uur per dag met een vriendje vrij zou moeten rondlopen, het liefst in een weiland, maar als dat niet mogelijk is vrij in de bak. Is het niet mogelijk dat we gezamelijk een brief sturen met onze namen en e-mailadres om te kijken of we voor verandering kunnen zorgen?

shetjessweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:07

Zoals ik op de vorige pagina al aanhaalde zouden van mij de eisen aan het harnachement ook wel wat aangescherpt mogen worden. Er wordt gewoon niet geeist dat het past. :? Alleen maar dat het comleet is en goed onderhouden en opgeborgen. En al zal het waarschijnlijk niet mogelijk zijn om namens de FNRS te laten controleren of het tuig past door een zadelpasser, dan kunnen ze toch in elk geval de maneges eruit pikken waar de paarden duidelijk drukplekken hebben? Want die zijn er genoeg. En dat is niet alleen slecht voor het welzijn van de paarden, maar ook weer voor de veiligheid in de lessen.