mensen vinden pony eng! help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:14

broadway schreef:
Ik zie duidelijk een paardje met lichamelijke problemen waardoor ze in een kleine ruimte de buigingen in het lichaam als onaangenaam of zelfs pijnlijk kan ervaren...zo scheef als een deur dus !!!

Weer een manege waar ze les geven terwijl ze de problemen van het paard niet zien , OF NIET WILLEN ZIEN !!!
Vaak telt dit laatste....een goedkope pony in de les....
Als niemand bij deze manege de problemen ziet is het wel een hele slechte manege ( eigenaar/ lesgevers/gevorderden )

Deze pony moet geholpen worden en anders naar iemand die die moeite er wel voor wil doen !

JUIST MANEGES HEBBEN ZORGPLICHT EN VERANTWOORDING OMDAT VOLWASSENEN EN KINDEREN HIER KOMEN VOOR DE PLEZIER OF OM HET RIJDEN TE LEREN...IK WOU DAT HIER OOK MEER TOEZICHT OP KWAM !

Bij deze pony moet je bewust omgaan met de pony zijn probleem ...op stal, tijdens het omgaan, halster omdoen, lopend aan de lijn, vloeiende lijnen en beslist niet omtrekken, en in het rijden 4 benen in balans rijden( rechtrichten) ,dan "kontwerk"(achter in balans sterker maken), dan pas kan hij voor loslaten en zich volledig ontspannen, zodra die dit kan kun je hem weer normaal (altijd controleren als je begint !) benaderen/rijden en zal de pony het ook als prettig ervaren !

Ze is inderdaad niet soepel in haar lichaam, dit merk je ook tijdens het rijden. Maar zou dit ook geen gevolg kunnen zijn van 10 jaar lang alleen maar buitenritten maken en dan opeens in een bak rijden?
Want wij (m'n instructrice en ik) denken dat ze, voordat ze op de manege kwam, alleen maar buitenritten heeft gemaakt, aangezien ze niet eens normaal kon galopperen in de bak.
In stap kan ze wel heel goed buigen en die oliebol, in draf ook nog wel, maar dan valt ze toch snel over je binnenbeen heen en ik galop is het al helemaal erg, dan gooit ze zelfs haar kont naar binnen en loopt ze scheef over de hoefslag.
Toen ik vorig jaar mei in het bos met d'r gereden had, had ze hier nergens last van, toen liep ze gewoon zoals ze moest lopen.
Het ziet er ook niet uit dat de pony ergens last van heeft. Ik denk ook dat ze haar territorium beschermt, of wat voor mij ook altijd een optie is geweest is dat ze misschien een keer is mishandeld in d'r stal, dat ze slechte ervaringen heeft in een box.

_jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:34

Ga haar zelf een tijdje borstelen. Elke dag even en steeds iets langer. Goed conseqent zijn met haar! Ze haar maar op borstel les.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:24

Scheef zijn kan veroorzaakt worden door een aantal dingen...:

nooit geleerd ...dus nooit recht gericht
verkeerde voer wat spierspanning negatief beinvloed...
vanuit een (oude) blessure...
vanuit anatomische problemen...dus afwijkingen
ongelijke hoeven...
zenuw beschadigingen...
blindheid...
allergie...
hersenbeschadiging of tumor...

Natuurlijk geeft het problemen om een paard die nooit hoefde te balanseren in de lessen te gooien zonder eerst de moeite te nemen het te gymnastiseren en recht te richten...dat is bij veel paarden juist het probleem...dan komen ze gelijk vast te zitten in een scheve houding !

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 22:44

@ Broadway: ben het wel met je eens. Bij mij kwam PIJN ook meteen in me op... En de bescherming van het terretorium... Maar waarom zou dit paard scheef zijn? Het lijkt mij meer iets waarbij pijn in de rug opkomt omdat er een zadel op gekwakt word. Miss een niet goed passend zadel wat pijn doet of miss is het juist omdat ze bijna nooit gepoetst word? Misschien is er wel iemand geweest die haar niet gepoetst had waardoor het zadel ging schuren, en dat dit zo vaak is gebeurd dat ze hiervoor in opstand komt? Een paard is niet meteen scheef als het vervelend doet.

@ Diertjec: Qua rijden denk ik dat er iemand op moet die haar de balans kan geven (of aanleren) wat nodig is. Verder kan jij veel met stelling en buiging werken waardoor ze meer balans krijgt tijdens het rijden. Tenzij er WEL een conclusie is dat het paard werkelijk scheef is. Maar het is heel jammer. Al zou dit zo zijn... Jullie rijden op een manegepaard. Hier rijd elke dag iemand anders op. Jullie kunnen wel proberen dit paard recht te richten maar een uur erna rijd er iemand anders op die bijv het tegenovergestelde vraagt. Zo ben je de week erop weer terug bij af. Kunnen jullie weer opnieuw beginnen... Dit is dan ook eigenlijk niet te doen en verder de taak van de manege zelf...

kersxtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 17:37

ik denk dat het aan t vertrouwen van het paardje ligt,
misschien een vaste ruiter?

Xx

s1993

Re: mensen vinden pony eng! help

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:25

Is het echt aanvallen of gewoon een beetje uitproberen?
In het verleden was hier namelijk ook een pony die boos/dreigend op je af kwam als je de stal binnenkwam, maar als je dit gewoon negeerde en rustig doorging was hij poeslief en vond hij het wel lekker om gepoetst te worden.
Maar veel mensen durven dat niet en vond het dus een 'enge pony'.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 14:57

LOVEUGGS ,ook hierin heb jij gelijk, dan wordt het paard door het zadel ( pijn/druk ) uit zijn balans getrokken en hoe je het ook went of keert, dan gaat het er tegenin en dat veroorzaakt ALTIJD scheefheid !
OF iedere zadel ligt scheef omdat het paard scheef is...is voor een gevorderde met onafhankelijke zit niet erg,begint gelijk met rechtrichten.... maar een beginneling hangt in het zadel en kan het paard nog niet rechtrichten !!! Dus nog meer gewicht naar de scheve kant !!!

Op de foto zie ik een spierspanning bij een pony die losloopt die scheef is en hoe dat komt moet gewoon uitgezocht worden, dat kan meerdere oorzaken hebben....
Waarom is het een manege-pony geworden ? Wat wordt ermee gedaan...wat is er in het verleden wel of niet mee gedaan ?
Kan het dat wel aan wat er gevraagd wordt of heeft het altijd spierpijn ?
Staat het op de tocht...heeft het stress op stal...is continue in de wei beter ?

In de maneges moet de pony werken voor zijn voer en anders...voor 1, 10 anderen...want niet leuke pony's kun je niet verkopen maar willen ze graag weer kwijt...en als de pony bij koop normaal was dan heb je gelijk het antwoord... !
Helaas moet er altijd eerst iets gebeuren voor men eindelijk serieus moeite gaan doen maar in de meeste gevallen is het dan wéér dumpen !

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:39

kersxtje schreef:
ik denk dat het aan t vertrouwen van het paardje ligt,
misschien een vaste ruiter?

Xx

Vaste ruiter zou een goeie optie zijn, alleen jammer dat dat niet gaat op een manege.

s1993 schreef:
Is het echt aanvallen of gewoon een beetje uitproberen?
In het verleden was hier namelijk ook een pony die boos/dreigend op je af kwam als je de stal binnenkwam, maar als je dit gewoon negeerde en rustig doorging was hij poeslief en vond hij het wel lekker om gepoetst te worden.
Maar veel mensen durven dat niet en vond het dus een 'enge pony'.

Het is echt aanvallen, dat verschil is goed te zien. Wij hebben op de manege ook een andere pony, die probeert alleen uit, maar zij valt echt aan.
Heb al een keer een paar tanden van haar in m'n nek gehad.

broadway schreef:
LOVEUGGS ,ook hierin heb jij gelijk, dan wordt het paard door het zadel ( pijn/druk ) uit zijn balans getrokken en hoe je het ook went of keert, dan gaat het er tegenin en dat veroorzaakt ALTIJD scheefheid !
OF iedere zadel ligt scheef omdat het paard scheef is...is voor een gevorderde met onafhankelijke zit niet erg,begint gelijk met rechtrichten.... maar een beginneling hangt in het zadel en kan het paard nog niet rechtrichten !!! Dus nog meer gewicht naar de scheve kant !!!

Op de foto zie ik een spierspanning bij een pony die losloopt die scheef is en hoe dat komt moet gewoon uitgezocht worden, dat kan meerdere oorzaken hebben....
Waarom is het een manege-pony geworden ? Wat wordt ermee gedaan...wat is er in het verleden wel of niet mee gedaan ?
Kan het dat wel aan wat er gevraagd wordt of heeft het altijd spierpijn ?
Staat het op de tocht...heeft het stress op stal...is continue in de wei beter ?

In de maneges moet de pony werken voor zijn voer en anders...voor 1, 10 anderen...want niet leuke pony's kun je niet verkopen maar willen ze graag weer kwijt...en als de pony bij koop normaal was dan heb je gelijk het antwoord... !
Helaas moet er altijd eerst iets gebeuren voor men eindelijk serieus moeite gaan doen maar in de meeste gevallen is het dan wéér dumpen !

Mag ik vragen wat je bedoelt met je 2e alinea, 1e zin? :o
Waarom het een manege pony is geworden? Geen idee.
Er wordt met haar dressuur gereden, in de gevorderde les en in de beginners les, ik spring actief met haar, op vrijdag. In de lessen springen ze soms heel laag. Zonder zadel wel eens, soms spelletjes, in de zomer naar buiten in de wei, en verder kan ik zo niet echt opnoemen.
Van het verleden weten we niet zoveel, ik (en m'n instructrice) hebben het vermoeden dat ze alleen bosritten/strandritten heeft gelopen.
Ze zou het aan moeten kunnen, aangezien het geen zware lessen zijn. Het is meer een beetje de bak rond hobbelen, en dan alleen op vrijdag actief, maar dit kan geen spierpijn meer veroorzaken aangezien dit elke week gebeurd.
Ze staat niet op de tocht, stress zou wel kunnen, maar waardoor zou dat dan veroorzaakt kunnen worden? Ze heeft leuke buren, stro om op te knabbelen, altijd water.
Continue in de wei is altijd beter, maar dat gaat niet zomaar op deze manege.
Toen ze net op de manege stond, was ze de 1e week op stal gewoon normaal, geen aanvallend gedrag niks, toen begon ze dat wel te doen.
Na een tijdje was ze van stal veranderd, deed ze ook een week niks, en ga zo maar door. Elke keer als ze van stal werd veranderd deed ze een weekje niks en daarna ging ze weer over op haar oude gedrag.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:31

Ik vraag me toch altijd af hoe het komt dat dergelijke bedrijven altijd volgeboekt zijn. Niets naars naar TS, maar vindt dat gewoon raar. Wie paard rijdt hoort waarde te hechten aan veiligheid en welzijn van het paard. En dat moet het personeel al helemaal.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 15:06

Oei ,ik heb de filmpjes van het springen bekeken en kan je echt wel zeggen dat dit paardje niet goed in balans is en dat ik het een kanjer vind dat hij het überhaupt zo doet !!!
Hij doet zo ontzettend veel voor de mens ...en als ik de foto-shoot bekijk dan snap ik ook waarvoor hij het voor jouw doet...!
Dit is duidelijk een paard ,die met liefde werd bereden en ook die liefde terug gaf...
Door waarschijnlijk te grote veranderingen het houden van...en het rijden...weet dit paardje het niet meer...ook zal het zonder twijfel spierpijn hebben na zo'n les ....hoezo, wordt niet veel gevraagd ???
Bekijk de foto eens goed waar ze weigerd...hoe staan haar benen....koot bijna plat op de grond....de verhoudingen....dit is nog maar 1 foto...ik zie nog veel meer op de film...maar het is niet eerlijk om jouw als boe-vrouw aan te wijzen, dat zou ik diegene die lesgeeft en het paard moet ondersteunen op de boterham leggen...en natuurlijk vooral de eigenaar (es)...koop paarden die WERKEN gewend zijn en zet ze op het niveau wat ze kunnen !!!
Geloof me, deze pony heeft alle redenen om te zeggen ...blijf maar bij me weg !!!
Dat ze bij jouw toch een acceptatie laat zien is omdat je in je hart het echt wel met haar te doen hebt, dat voelt zij ook wel...een stukje liefde en respect zoals zij voordien heeft gekend !

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 16:19

broadway schreef:
Oei ,ik heb de filmpjes van het springen bekeken en kan je echt wel zeggen dat dit paardje niet goed in balans is en dat ik het een kanjer vind dat hij het überhaupt zo doet !!!
Hij doet zo ontzettend veel voor de mens ...en als ik de foto-shoot bekijk dan snap ik ook waarvoor hij het voor jouw doet...!
Dit is duidelijk een paard ,die met liefde werd bereden en ook die liefde terug gaf...
Door waarschijnlijk te grote veranderingen het houden van...en het rijden...weet dit paardje het niet meer...ook zal het zonder twijfel spierpijn hebben na zo'n les ....hoezo, wordt niet veel gevraagd ???
Bekijk de foto eens goed waar ze weigerd...hoe staan haar benen....koot bijna plat op de grond....de verhoudingen....dit is nog maar 1 foto...ik zie nog veel meer op de film...maar het is niet eerlijk om jouw als boe-vrouw aan te wijzen, dat zou ik diegene die lesgeeft en het paard moet ondersteunen op de boterham leggen...en natuurlijk vooral de eigenaar (es)...koop paarden die WERKEN gewend zijn en zet ze op het niveau wat ze kunnen !!!
Geloof me, deze pony heeft alle redenen om te zeggen ...blijf maar bij me weg !!!
Dat ze bij jouw toch een acceptatie laat zien is omdat je in je hart het echt wel met haar te doen hebt, dat voelt zij ook wel...een stukje liefde en respect zoals zij voordien heeft gekend !

Zou je mij, eventueel in pb, kunnen vertellen wat je nog meer ziet? Want ik zoek nog altijd tips, waardoor ik haar beter kan rijden, ik wil het liefst dat zij ook een uurtje plezier heeft en dat ze nergens last van heeft zeg maar.
Ik vond zelf ook dat op de foto haar benen nogal raar staan, maar kan dit niet komen door de weigering zelf? Door de manier waarop ze stopt?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:03

Je doet haar een groot plezier om je aan te passen naar wat zij fijn vond...ik weet niet of dat mogelijk is maar ik zou het uitproberen om haar reactie te zien...een lange buitenrit...rechttoe-rechtuit en tegelijk op de achterhand helpen ( stap/draf géén galopwerk !) tot de vlokken je om de oren vliegen en ze lekker losschudt en lekker briescht !

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:14

broadway schreef:
Je doet haar een groot plezier om je aan te passen naar wat zij fijn vond...ik weet niet of dat mogelijk is maar ik zou het uitproberen om haar reactie te zien...een lange buitenrit...rechttoe-rechtuit en tegelijk op de achterhand helpen ( stap/draf géén galopwerk !) tot de vlokken je om de oren vliegen en ze lekker losschudt en lekker briescht !

ik zal eens kijken of ik een keer een buitenrit kan regelen, zou wel heel mooi zijn :)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:01

Misschien zijn er wel meer paarden/pony's in de manege die dit nodig hebben ...maar het moet wel kunnen natuurlijk...verkeersmak of een verantwoorde buiten-parcours...desnoods buitenrit-les ...er zijn genoeg mensen die ook zat zijn van de bakwerk en dit willen combineren met gewoon even lekker pierewaaien zoals wij dat noemen....
Ook rechttoe-rechtaan kunnen ze getraind worden hoor...questie van bewust rijden !

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:23

broadway schreef:
Misschien zijn er wel meer paarden/pony's in de manege die dit nodig hebben ...maar het moet wel kunnen natuurlijk...verkeersmak of een verantwoorde buiten-parcours...desnoods buitenrit-les ...er zijn genoeg mensen die ook zat zijn van de bakwerk en dit willen combineren met gewoon even lekker pierewaaien zoals wij dat noemen....
Ook rechttoe-rechtaan kunnen ze getraind worden hoor...questie van bewust rijden !

wij hebben niet de mogelijkheid tot buiten rijden, alleen in het weiland, maar dat verschilt van wat de boer zegt.
Van wanneer we het land op mogen

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 07:48

Diertjec schreef:
Zou je mij, eventueel in pb, kunnen vertellen wat je nog meer ziet? Want ik zoek nog altijd tips, waardoor ik haar beter kan rijden, ik wil het liefst dat zij ook een uurtje plezier heeft en dat ze nergens last van heeft zeg maar.
Ik vond zelf ook dat op de foto haar benen nogal raar staan, maar kan dit niet komen door de weigering zelf? Door de manier waarop ze stopt?

Ik zou ook proberen om op je zit tijdens de galop te werken!
Word je er zelf niet misselijk van, om ge milkshaked te worden? :P
Je stuiterd heel erg in het zadel! Dit doet uiteraard ook pijn aan de rug van het paard. Heb ook de filmpjes bekeken, en ik zal dus als ik jou was ook eerst aan je zit gaan werken voor je weer gaat springen.
Je hebt er zelf als commentaar bij gezet dat je het vaker hebt dat je niet goed zit, en er bijna afvliegt. Dit komt waarscheinlijk hierdoor. Ik denk dat als je hieraan werkt dat de combinatie van ruiter en paard bij jullie een stuk beter is. :j

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:36

LoveUggs schreef:
Diertjec schreef:

Ik zou ook proberen om op je zit tijdens de galop te werken!
Word je er zelf niet misselijk van, om ge milkshaked te worden? :P
Je stuiterd heel erg in het zadel! Dit doet uiteraard ook pijn aan de rug van het paard. Heb ook de filmpjes bekeken, en ik zal dus als ik jou was ook eerst aan je zit gaan werken voor je weer gaat springen.
Je hebt er zelf als commentaar bij gezet dat je het vaker hebt dat je niet goed zit, en er bijna afvliegt. Dit komt waarscheinlijk hierdoor. Ik denk dat als je hieraan werkt dat de combinatie van ruiter en paard bij jullie een stuk beter is. :j

Niet aanvallend bedoeld, maar deze pony heeft een moeilijke galop, dat 'gemilkshaked' worden gebeurd alleen als ze heel hard gaat, anders blijf ik aardig goed zitten.
Ik zal eens kijken of er filmpjes gemaakt kunnen worden als we aan het losrijden zijn, dan zie je haar verschil in galopperen, ze wordt nogal heet als ze hindernissen ziet.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 11:38

Diertjec schreef:
Niet aanvallend bedoeld, maar deze pony heeft een moeilijke galop, dat 'gemilkshaked' worden gebeurd alleen als ze heel hard gaat, anders blijf ik aardig goed zitten.
Ik zal eens kijken of er filmpjes gemaakt kunnen worden als we aan het losrijden zijn, dan zie je haar verschil in galopperen, ze wordt nogal heet als ze hindernissen ziet.

Okee! Hihi, dat van mij was ook niet aanvallend bedoeld! Miss wat verkeerd verwoord! :P

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:46

LoveUggs schreef:
Diertjec schreef:

Okee! Hihi, dat van mij was ook niet aanvallend bedoeld! Miss wat verkeerd verwoord! :P

hahah okee :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:13

Ik wil alleen even een dingetje vragen.
In je topic [RT-HAW] Doortje (manegepony) aan het werk (springen), heb je een filmje (9 uit mijn hoofd) waarbij je springt.
Maar waarom neem je de hindernissen van de verkeerde kant? Ik heb altijd geleerd, dat je moet springen aan de kant waar de grondbalk ligt, omdat het paard het anders niet goed ziet. Was dit express de bedoeling? En waarom zegt de instructeur hier nu niks van? Op wedstrijd zou dit namelijk afgekeurd worden! (dit had ik namelijk laatst perongeluk :P)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:20

omdat we die hindernis dan van 2 kanten sprongen, meestal ligt de balk wel aan de goede kant, maar als we van 2 kanten springen, gaat dat lastig haha
we hebben namelijk altijd bij een steiltje 3 balken liggen.
instructeur heeft zelf het parcoursje zo bedacht haha

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:21

Okee, want bij ons word de grond balk dan gewoon aan de andere kant gelegd... :) vandaar :P

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:25

jaa, bij ons normaal ook haha, maar dit keer blijkbaar niet xd
ik heb trouwens, zometeen eventueel wel een filmpje voor je, waar Doortje in een normale arbeidsgalop (buiten het parcours) galoppeert, als je hemt wilt, zal ik hem dan wel even pb'en

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:25

Oh ja is goed!
Leuk om dat te zien :D

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:28

dan zal ik je ze zo sturen, als ze op m'n pc staan en geupload zijn :D