broadway schreef:Ik zie duidelijk een paardje met lichamelijke problemen waardoor ze in een kleine ruimte de buigingen in het lichaam als onaangenaam of zelfs pijnlijk kan ervaren...zo scheef als een deur dus !!!
Weer een manege waar ze les geven terwijl ze de problemen van het paard niet zien , OF NIET WILLEN ZIEN !!!
Vaak telt dit laatste....een goedkope pony in de les....
Als niemand bij deze manege de problemen ziet is het wel een hele slechte manege ( eigenaar/ lesgevers/gevorderden )
Deze pony moet geholpen worden en anders naar iemand die die moeite er wel voor wil doen !
JUIST MANEGES HEBBEN ZORGPLICHT EN VERANTWOORDING OMDAT VOLWASSENEN EN KINDEREN HIER KOMEN VOOR DE PLEZIER OF OM HET RIJDEN TE LEREN...IK WOU DAT HIER OOK MEER TOEZICHT OP KWAM !
Bij deze pony moet je bewust omgaan met de pony zijn probleem ...op stal, tijdens het omgaan, halster omdoen, lopend aan de lijn, vloeiende lijnen en beslist niet omtrekken, en in het rijden 4 benen in balans rijden( rechtrichten) ,dan "kontwerk"(achter in balans sterker maken), dan pas kan hij voor loslaten en zich volledig ontspannen, zodra die dit kan kun je hem weer normaal (altijd controleren als je begint !) benaderen/rijden en zal de pony het ook als prettig ervaren !
Ze is inderdaad niet soepel in haar lichaam, dit merk je ook tijdens het rijden. Maar zou dit ook geen gevolg kunnen zijn van 10 jaar lang alleen maar buitenritten maken en dan opeens in een bak rijden?
Want wij (m'n instructrice en ik) denken dat ze, voordat ze op de manege kwam, alleen maar buitenritten heeft gemaakt, aangezien ze niet eens normaal kon galopperen in de bak.
In stap kan ze wel heel goed buigen en die oliebol, in draf ook nog wel, maar dan valt ze toch snel over je binnenbeen heen en ik galop is het al helemaal erg, dan gooit ze zelfs haar kont naar binnen en loopt ze scheef over de hoefslag.
Toen ik vorig jaar mei in het bos met d'r gereden had, had ze hier nergens last van, toen liep ze gewoon zoals ze moest lopen.
Het ziet er ook niet uit dat de pony ergens last van heeft. Ik denk ook dat ze haar territorium beschermt, of wat voor mij ook altijd een optie is geweest is dat ze misschien een keer is mishandeld in d'r stal, dat ze slechte ervaringen heeft in een box.