Pony/paard te goed voor de manege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:38

lailapri , hard werken op je paard heeft niks met hoe hard je gaat te maken maar hoe geconcentreerd en intensief ben je bezig ,maakt niet uit waar je bezig mee bent !
Als je de waar je bezig mee bent bv in stap nog niet onder controle hebt is het niet goed om het in draf al te doen. stap voor stap en dan bevestigen daar schiet je meer mee op

pietsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:38

JPS schreef:
Angela schreef:
Een goed leerpaard is een paard die een beginnende ruiter "pikt" en maar heen laat gaan, een semi-gevorderde ruiter laat weten dat ie er echt nog lang niet is, en een gevorderde ruiter het idee geeft dat ze samen nog meer kunnen bereiken.
Ik ben heel blij om op een rijschool te rijden waar deze paarden staan !

Ik kan me voorstellen dat je blij bent om bij een rijschool te lessen die zulke leerpaarden heeft staan.
Vind de omschrijving van een goed leerpaard ook goed gevonden :-)

daar sluit ik me bij aan ,ik vond het ook een goede beschrijving van leerpaard

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:51

Het is juist goed dat een manege goed doorgereden pony's/paarden inzet.
Zowel voor de ruiters als de paarden.
Een dier wat nooit heeft geleerd om z'n lijf goed te gebruiken, zal eerder 'slijten'.
Een manegeruiter leert minder van een paard wat niet is doorgetraind. Ruitergevoel is iets wat wordt ontwikkeld door ervaring.
Bij de manege waar ik kom, worden de lespaarden bijgereden door ervaren ruiters (medewerkers of ervaren klanten). Om de foutjes te herstellen en hun lijf weer lekker los te houden/maken.

maxitopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:26

Het lijkt mij dat je zo'n paard dan ook gewoon in de hogere lessen zou kunnen laten meelopen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:22

Alle paarden zijn te goed voor de manegelessen.

Kan een heel lang verhaal houden maar dat vind ik oneerbiedig staan omdat ik het voorrecht heb gehad
om een eigen pony te krijgen en 2x per week priveles dressuur en 1x per week springles kreeg.

Waar het op neerkomt is dat ik liever had gezien dat ze allemaal maar 1 ruiter hoefden te dragen..
(en dat ze de kans krijgen om bij te komen ipv 1x per jaar het land op en op zondag vrij (als er geen
kinderfeestjes zijn) en dat als ze kreupel zijn er niet mee door wordt gereden omdat het dier toch al oud is..)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:28

ik ga mee met svdijk86.
klinkt heel leuk allemaal, maar is niet de werkelijkheid.
die paarden worden op 'n gegeven moment toch afgestompte dieren.. overigens vind ik de lessen op manege's vaak ook bagger.
slecht passend zadel(voor zowel paard als ruitertje/amazone) slechte lessen, lange uren, weinig weidegang, en ik heb echt heel veel pony's gezien die zo kreupel/onregelmatig als de pest liepen en toch ingezet worden.

lailapri

Re: Pony/paard te goed voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 18:16

Dan is het dus niet de pony te goed voor de les maar de les te slecht voor de pony, voor iedere pony dus.
Kun je dan ook stellen dat als een manege om die reden een pony wegdoet de kwaliteit van de lessen laag is?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:56

't is niet zozeer de leskwaliteit maar als er iedere dag 5 verschillende beginners op je rug hobbelen raak je vanzelf afgestompt raakt. echt, ik heb veel manege paarden gezien en maar zelden een die niet zo was. vaak stijf, lopen niet rad, geen passend tuig, enz. sterker nog, ik heb ooit 'n paard van mij aan een manege verkocht, topbeest. jammer dat hij na 'n half jaar niet eens meer normaal door een bocht kon lopen..
je laatste vraag snap ik niet?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 20:36

Ik bedoelde te vragen of het dan zo is dat als een manege een pony/paard te koop aan bied omdat het te goed is voor de lessen je dan kan stellen dat de lessen van mindere kwaliteit zijn omdat anders het paard verreden wordt?

Misschien loopt een manege pony niet op top sport niveau maar ook een beginner kan leren hoe een paard soepel te houden al zou dat misschien inhouden dat je een les alleen maar stapt en bezig bent met voelen enzo. Pas als je voelt kun je leren timen en pas daarna kun je ritmisch hulpen geven en in een volgende versnelling aan de slag met hoe die gang eruit ziet, voelt en je het best kunt zitten en welk moment hulpen te geven. Mede door gebrek aan timing en lichaamsbewust zijn wordt een paard afgestompt. Toch wil iedereen galoperen en een bepaalde houding van een paard zien. Ergste nog is dat de paarden vaak worden afgerekend op gebrek van een ruiter.
Ik verbaas me ook nog steeds over waarom ruiters niet weten waarom je op het goede been lichtrijdt of waarom je een bepaalde hulp zo geeft als dat iedereen zegt. Ik vraag me dan in dit verband ook weer af of het aan de pony's en paarden ligt of aan de lessen dat ze afgestompt raken?

Momenteel een beginnende ruiter rondlopen die op een manege rijdt, ik geef haar ook af en toe wat bijscholing en wat me opvalt is dat zij zo bang en onzeker is dat ze het voor elkaar krijgt een pony boos te krijgen of in zichzelf te laten keren en dan het dier dat enkel uit verwarring reageert de schuld geeft.
Enige wat ik momenteel met haar doe is leren loslaten. Mijn pony's zijn stuk voor stuk moeders (fokmerrie's) en zorgen echt wel dat je weer heel eraf stapt, mits ze de kans en het vertrouwen krijgen om samen van een les te leren. En ze leren zelfs met dit meisje, al kost dat wel wat meer creativiteit.

Geef ook een meisje van 6 beetje rijles, is sinds kort op een manege gestart maar daarvoor bij mij altijd wezen pony's verzorgen. Eigenlijk geef ik haar geen rijles maar omdat het zo'n leuk kind is voel ik me nu noodgedwongen haar zo mooi puur en eerlijk te houden bij de pony's en op de pony's. Zelfs de meest lastige nemen haar graag op sleeptouw en laten vanalles met zich doen. De laatste keer dat ze er was ben ik echter geschrokken, ze mocht even rijden en begon vrijwel meteen met strakke teugels en te schoppen...
Kind kon al heel mooi sturen vanuit haar zit, gas geven en remmen vanuit haar zit en begin van de draf.

Waarom moet dat meiske leren schoppen en trekken om de bak door te komen. Ik heb haar wat dingen geleerd die ze op elk manege paard kan doen om er meer contact mee te krijgen en vriendjes te worden, ik ben erg benieuwd naar wat ze me zaterdag gaat vertellen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:26

Op geen enkele manege wordt gewerkt aan het soepel houden van je pony.

En ik heb er heeeel wat gezien.. het is puur show vermaak. Ze gaan een paar
keer aan de longe tot ze kunnen lichtrijden en doorzitten (hobbelen) en tot ze
het paard een schop of een tik kunnen verkopen als het niet doorloopt en daarna
gaan ze een groep van 10 man in die allemaal op hetzelfde niveau rijden.

Tijd voor individueel uitleggen hoe of wat is er niet bij, het is te druk.. en daarbij
moeten ze allemaal nog leren sturen.. (op de handen niet op de benen) actief rijden
gebeurd niet op je zit maar op een schopje of een tik met een springzweepje.. En zo
wordt er een uur gereden.. vaak al met slecht passende zadels.. of stijve pony's dan
al niet van het rijden dan wel van artrose. Veel ponys worden op scherpe bitjes gereden
omdat ze anders "niet luisteren".. nee.. niet snel genoeg... dat is wat anders..

FNRS wedstrijdjes.. F proefjes.. heel leuk.. maar wat er werkelijk beoordeeld wordt
is hiet het ponytje wandelt, of de hulpjes enigszins kloppen, of de lijntjes recht zijn
en de voltetjes rond.

Zo geldt dat ook voor pony en paarden eigenaren in de B. Rijd je je lijnen netjes
en je voltes rond maakt het niet uit hoe en waar je paard loopt, als ie maar vooruit
gaat. En dan heb je al winst.

Mensen hebben het er niet voor over een kind van 8 op een eigen pony te zetten
met dure spullen en een priveles van 15 tot 30 euro, minimaal 2x per week.
(als uk leer je van 1x per week gewoon niet voldoende namelijk.)

Tijdje geleden is er bijv. bij eigenaren van een manege hun grote trots met pensioen gegaan
na lang geweldig te hebben gepresteerd met nog geen 18 jaar oud.. maar hun
manegepony's van 30+ lopen nog min. 2 uur per dag hoor.. kreupel of niet. Waarom niet?
Dat paard brengt nog steeds geld op.. die pony's moeten het maar verdienen door te werken..
tot ze dood in stal liggen.. en ze daarna met een trekker langs de weg worden gesleept om
vervolgens opgehaald te worden.

Wij in de paardensport slaan elkaar de koppen in als het paardje er niet minimaal 3 uur per dag
de wei in kan.. maar die pony's om de manege daar hoor je ze niet over met hun geweldige plannen.

Niet dat alle paardeneigenaren zo geweldig met hun dieren omgaan... maar ik wens die pony's een ander
leven toe...

Maar inderdaad.. het manege les niveau is Bagger. ZWAAR Bagger. En als zo'n paard/pony wordt verkocht
omdat hij te goed is dan zien ze er OF winst in.. OF hij was niet handelbaar voor in de les.. te heet.. gaf
de kinders vliegles.. of staakte.. of ze zijn te klein.. of juist te groot. maneges willen hobbeldieren.. die
op ieder schopje "reageren" maar zich niet druk maken en gewoon doen wat gevraagd wordt omdat ieder
kind dat doet.. daarbij moeten ze passen in de les.. niet te groot ivm de ukkies.. en niet te klein ivm sommige
dagen dat er veel grotere kinderen rijden.

Als maneges leuk geld kunnen krijgen voor een pony is die al gauw weg hoor krijgen ze geen geld ervoor
omdat ze onhandelbaar zijn gaan ze terug naar de handelaar.

Zo realistisch is het nu eenmaal..

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:35

De manege waar ik vroeger reed had echt wel goede paarden erbij lopen.
Vaak zelf gefokt met leuk papier. Je merkte het wel.

Net ingereden waren het hele fijne paarden, gevoelig, werkwillig etc. maar wel al met 3jr part time de lessen in.
Met 4,5 was het een sloom paard wat al heel wat uren maakte.

Het paard waar ik het nu over heb had toen ie net net meeliep echt een gafe uitgestrekte draf (als ie schrok van een vogel ofzo)
Dus er zijn wel echt maneges die goede paarden hebben, je leert er ook veel van maar na een tijd is dat goede paard toch
echt een manegepaard opeens

@ svdijk86 Zo erg was het bij mijn manege niet hoor! Sturen deed je met je benen, je hoort niet veel in je handen te hebben en paarden moest je actief rijden door veel overgangen. Ook het tuig lag best wel aardig. Tsja, de echte beginnelingen natuurlijk nog niet. Die moeten eerst leren alles uitzitten maarja dat is ook wel logisch. Ook werden ze allemaal op enkel gebroken trensje gereden.

Maar je hebt gelijk, op proeflessen bij andere maneges zagen de dieren er soms echt aanzienlijk minder goed uit, en waren de lessen opgezet om te overleven als manege zijnde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:05

svdijk86 schreef:

En ik heb er heeeel wat gezien.. het is puur show vermaak. Ze gaan een paar
keer aan de longe tot ze kunnen lichtrijden en doorzitten (hobbelen) en tot ze
het paard een schop of een tik kunnen verkopen als het niet doorloopt en daarna
gaan ze een groep van 10 man in die allemaal op hetzelfde niveau rijden.

Tijd voor individueel uitleggen hoe of wat is er niet bij, het is te druk.. en daarbij
moeten ze allemaal nog leren sturen.. (op de handen niet op de benen) actief rijden
gebeurd niet op je zit maar op een schopje of een tik met een springzweepje.. En zo
wordt er een uur gereden.. vaak al met slecht passende zadels.. of stijve pony's dan
al niet van het rijden dan wel van artrose. Veel ponys worden op scherpe bitjes gereden
omdat ze anders "niet luisteren".. nee.. niet snel genoeg... dat is wat anders..

FNRS wedstrijdjes.. F proefjes.. heel leuk.. maar wat er werkelijk beoordeeld wordt
is hiet het ponytje wandelt, of de hulpjes enigszins kloppen, of de lijntjes recht zijn
en de voltetjes rond.

Zo geldt dat ook voor pony en paarden eigenaren in de B. Rijd je je lijnen netjes
en je voltes rond maakt het niet uit hoe en waar je paard loopt, als ie maar vooruit
gaat. En dan heb je al winst.

Mensen hebben het er niet voor over een kind van 8 op een eigen pony te zetten
met dure spullen en een priveles van 15 tot 30 euro, minimaal 2x per week.
(als uk leer je van 1x per week gewoon niet voldoende namelijk.)

Tijdje geleden is er bijv. bij eigenaren van een manege hun grote trots met pensioen gegaan
na lang geweldig te hebben gepresteerd met nog geen 18 jaar oud.. maar hun
manegepony's van 30+ lopen nog min. 2 uur per dag hoor.. kreupel of niet. Waarom niet?
Dat paard brengt nog steeds geld op.. die pony's moeten het maar verdienen door te werken..
tot ze dood in stal liggen.. en ze daarna met een trekker langs de weg worden gesleept om
vervolgens opgehaald te worden.

Wij in de paardensport slaan elkaar de koppen in als het paardje er niet minimaal 3 uur per dag
de wei in kan.. maar die pony's om de manege daar hoor je ze niet over met hun geweldige plannen.

Niet dat alle paardeneigenaren zo geweldig met hun dieren omgaan... maar ik wens die pony's een ander
leven toe...

Maar inderdaad.. het manege les niveau is Bagger. ZWAAR Bagger. En als zo'n paard/pony wordt verkocht
omdat hij te goed is dan zien ze er OF winst in.. OF hij was niet handelbaar voor in de les.. te heet.. gaf
de kinders vliegles.. of staakte.. of ze zijn te klein.. of juist te groot. maneges willen hobbeldieren.. die
op ieder schopje "reageren" maar zich niet druk maken en gewoon doen wat gevraagd wordt omdat ieder
kind dat doet.. daarbij moeten ze passen in de les.. niet te groot ivm de ukkies.. en niet te klein ivm sommige
dagen dat er veel grotere kinderen rijden.

Als maneges leuk geld kunnen krijgen voor een pony is die al gauw weg hoor krijgen ze geen geld ervoor
omdat ze onhandelbaar zijn gaan ze terug naar de handelaar.

Zo realistisch is het nu eenmaal..

Heerlijk al die vooroordelen +:)+ ben benieuwd hoeveel maneges jij dan gezien hebt, want ik ben er nog geen een tegengekomen waar het is zoals jij het beschrijft, en ik was 'prof manegehobbelaar'.

Het rijniveau is vaak niet heel goed, maar wat wil je met een keer per week op een afgestompt paard? Die moet je wel vooruit schoppen, anders kom je nergens. Als je op een 'eigen paard' iedere dag iemand anders laat rijden krijg je ook een afgestompte, maak je geen zorgen.

Jammer dat er altijd zo ontzettend wordt neergekeken op maneges en manegepaarden. Niet iedereen is zo verwend om al gelijk een paard of pony te krijgen...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 06:27

Even denken.. minimaal 12 maneges alleen al hier in Utrecht en nabije omgeving :)

Daarnaast kijk ik absoluut niet neer op manege pony's en paarden. (heb ik in een
eerdere post ook gezegd) De meesten die ik ken hebben in een ver verleden allemaal
Z gelopen. Heb er zelf ook een aantal gereden en me toen verbaasd dat ze na
bijna 10 jaar nog best wel wat oefeningen goed begrepen.

En ook gezegd over dat ik heel erg goed snap dat het hebben van een eigen paard niet
voor iedereen mogelijk is. Noem je mij nou verwend? Al mijn centjes zitten in mijn paard,
ik ga niet op vakantie.. of stappen met vriendinnen.. ik ben blij als ik het einde van de
maand al haal. Dus over vooroordelen gesproken..

Toen ik 11 was has ik spaarcentjes.. ik mocht een pony, maar alleen als ik zelf ook
mee betaalde.. en zo ging al mijn geld dat ik kreeg naar mijn trailer. Dus ik weet niet?

Ik heb geen vooroordelen, heb het zelf vaak genoeg gezien helaas. Maar jij weet als
fanatiek manegehobbelaar dus zeker dat ieder paard een goed passend zadel had?
Dat ze ook werden bijgehouden door zadelmakers etc.? Dat paarden tussendoor weleens
een extra dagje vrij krijgen omdat ze die dag ervoor moe aandeden? En dat ze niet 1x per jaar
het land op mogen voor een paar weekjes? Hier gebeurd dat niet.. echt niet :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 15-06-11 06:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 06:35

Wij hebben op onze manege 1 ex-sportpaard staan. Het was een Z2 dressuurpaard en is graag aan het werk, mag hij niet werken? Prima, dan gaat ie wel rennen. (Niet gemeen, maar gewoon keihard sjezen.)
Daarom word hij alleen door ruiters gereden die niet meer in het begin hangen met 'hakken omlaag, rechtzitten' maar dit automatisch al doen. Niet genoeg ruiters voor dat paard in de week? Prima, word ie bijgereden door een van de werknemers.
Gaat prima ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:33

Als FNRS jury kom ik al een jaar of 7 zo'n 2 weekenden in de maand op verschillende maneges, dus ik heb best wel wat gezien. Soms zie ik baggermaneges, maar er zijn ook heel veel moderne bedrijven die hard hun best doen om de (beginnende) ruiters zo goed mogelijk te leren rijden. Waar de ruiters duidelijk geleerd hebben dat een wending rijden niet hetzelfde is als aan je binnenteugel trekken. Voor zulke maneges is een paard niet snel 'te goed'. Vaak worden paarden daar heel selectief ingezet. De wat simpelere voor de beginnende ruiter, en de wat meer complexere paarden gaan naar de meer gevorderden.

Het is als manege-eigenaar ook het behoud van je klanten. Als je alleen maar houten klazen of halve slachtpaarden hebt lopen, dan zullen ruiters die meer gevorderd raken snel vertrekken. Maar als je ook wat betere paarden hebt staan, dan heb je de gevorderde ruiter ook wat te bieden.

Al met al blijft het natuurlijk zo dat er veel kwaliteitsverschil is onder maneges. Maar ik ben het er echt niet mee eens dat alle maneges bagger zijn. Ik zie voldoende ruiters die op manegepaarden ook leuk mee zouden kunnen doen bij de KNHS.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:17

lailapri schreef:
Een les zonder galop is geen les.

Tjaa... dat vind ik een verkeerde gedachte-gang. Maar sommige mensen (en dan bedoel ik meestal kinderen) vinden de snelste gang meestal de leukste... dat is vaak de praktijk op de manege.
''juf, mogen we vandaag ook in galop?'' is meestal ook de hoofdvraag.

Ook niet zo gek als je bedenkt dat sommige instructie op manege's de kinderen alleen achter elkaar aan laat lopen en niet actief bezig gaat met het instappen en loswerken van de pony... enkel rondjes stappen en draven en af en toe een verdwaald figuurtje.. dan is het ook niet zo vreemd dat kinderen de galop het liefst willen en zonder galop het geen les vinden omdat ze verder een beetje rond-hobbelen voor hun idee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 18:17

je kan kinderen idd in stap zo aan het werk zetten dat ze de galop vergeten.
En als ze de galop zo graag willen zou dat een beloning kunnen zijn van hard werken en je rijden verbeteren, iets waar je naartoe groeit.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:52

svdijk86 schreef:

Dit is wel heel kort door de bocht...

Ik zou zeggen: kom eens bij ons rijden, dan weet ik zeker dat je deze uitspraak gaat bijstellen naar "er zijn ook maneges waar vooral gewerkt wordt aan het soepel houden van de paarden/pony's" :j

Natuurlijk zijn er heel veel maneges bij die echt bagger zijn, slecht voor de paarden zorgen, en zeer belabbert les geven. Maar om over "geen enkele" te spreken, gaat echt te ver.

svdijk86 schreef:
Ik heb geen vooroordelen, heb het zelf vaak genoeg gezien helaas. Maar jij weet als
fanatiek manegehobbelaar dus zeker dat ieder paard een goed passend zadel had?
Dat ze ook werden bijgehouden door zadelmakers etc.? Dat paarden tussendoor weleens
een extra dagje vrij krijgen omdat ze die dag ervoor moe aandeden? En dat ze niet 1x per jaar
het land op mogen voor een paar weekjes? Hier gebeurd dat niet.. echt niet :)

Wel vooroordelen, je hebt immers niet eigenhandig iedere manege in Nederland gezien en geprobeert.

Bij ons loopt ieder paard met een goed passend zadel, dat door een zadelmaker wordt gecontroleerd (regelmatig) en bijgehouden.

De paarden staan allemaal dagelijks overdag op het land, en worden in het weekend voor de lessen zo nodig even naar binnen gehaald. Op zondag zijn de paarden vrij, op een enkeling na die in de ochtend mee op buitenrit gaat. Als een paard een dag ervoor veel werk heeft gehad, dan krijgt het rust als het voor het paard beter is. Een paard dat beter in zijn vel zit met 1 uur werk, krijgt geen 2 lessen te lopen. Een paard dat ook maar heel iets niet lekker lijkt te lopen gaat terug naar stal en wordt uitgebreid onderzocht en waar nodig behandelt, en loopt pas weer mee als het gezond is. Paarden die niet met bepaalde ruiters klikken krijgen een ruiter waar het wel mee werkt.

Er wordt niet geschopt, niet getrokken, niet gehangen, en de ruiters leren de paarden te sturen op kleine hulpen op basis van de klassieke dressuur. Ook de kleintjes!

Dus voor je oordeelt: er zijn ook echt maneges waar het anders is als wat jij tot nu toe gezien hebt :j

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:18

Angela schreef:
Dit is wel heel kort door de bocht...
Ik zou zeggen: kom eens bij ons rijden, dan weet ik zeker dat je deze uitspraak gaat bijstellen naar "er zijn ook maneges waar vooral gewerkt wordt aan het soepel houden van de paarden/pony's" :j
Natuurlijk zijn er heel veel maneges bij die echt bagger zijn, slecht voor de paarden zorgen, en zeer belabbert les geven. Maar om over "geen enkele" te spreken, gaat echt te ver.
Bij ons loopt ieder paard met een goed passend zadel, dat door een zadelmaker wordt gecontroleerd (regelmatig) en bijgehouden.
De paarden staan allemaal dagelijks overdag op het land, en worden in het weekend voor de lessen zo nodig even naar binnen gehaald. Op zondag zijn de paarden vrij, op een enkeling na die in de ochtend mee op buitenrit gaat. Als een paard een dag ervoor veel werk heeft gehad, dan krijgt het rust als het voor het paard beter is. Een paard dat beter in zijn vel zit met 1 uur werk, krijgt geen 2 lessen te lopen. Een paard dat ook maar heel iets niet lekker lijkt te lopen gaat terug naar stal en wordt uitgebreid onderzocht en waar nodig behandelt, en loopt pas weer mee als het gezond is. Paarden die niet met bepaalde ruiters klikken krijgen een ruiter waar het wel mee werkt.
Er wordt niet geschopt, niet getrokken, niet gehangen, en de ruiters leren de paarden te sturen op kleine hulpen op basis van de klassieke dressuur. Ook de kleintjes!
Dus voor je oordeelt: er zijn ook echt maneges waar het anders is als wat jij tot nu toe gezien hebt :j

Angela, dat klinkt idd goed. Zo kan het dus ook +:)+

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:10

lailapri schreef:
je kan kinderen idd in stap zo aan het werk zetten dat ze de galop vergeten.
En als ze de galop zo graag willen zou dat een beloning kunnen zijn van hard werken en je rijden verbeteren, iets waar je naartoe groeit.

Amen :)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:24

wat me opvalt is dat het bijna altijd zelf manegeruiters zijn die zeggen hoe goed hun manege wel niet is.
Dat doet iedereen, ook in mijn vriendenkring vroeger. todat ze een eigen paard kregen en zagen hoe slecht er eigenlijk les gegeven wordt op een manege en dat je op een laag niveau blijft hangen. nog niet te spreken over foute zadels e.d.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:32

Illusion, op elke situatie is natuurlijk een uitzondering te bedenken.

De meeste manege's zijn prima om te leren rijden maar om echt je niveau te verhogen is een eigen paard of bijrijdpaard vaak wel een must idd.

Ik ben 1 van de manegeruiters die durft te zeggen dat haar manege goed is.
Ben naast manegeruiter ook eigenaar van een eigen paard en zie dus beide kanten van het verhaal.

Bij ons lopen echt goede paarden, paarden die niet alleen de knopjes hebben maar waar ook echt wat uit te rijden is. Natuurlijk worden zulke paarden ook wel gereden door ruiters die het gevoel nog niet hebben maar daarvoor zijn het ook lespaarden.

En ja, bij ons wordt elk half jaar, elk paard gecontroleerd qua zadel door een erkend zadelpasser. Waar nodig wordt de boel aangepast of een nieuw zadel aangeschaft.

Daarbij komen alle paarden inclusief de manegepaarden elke dag buiten. Hoeven ze geen 7 dagen per week te lopen. Gaan ze direct op rust bij het kleinste onregelmatigheidje wat ze hebben en worden ze waar nodig bijgereden of aan de longe bijgewerkt om ze los en soepel te houden.

Het kan dus wel!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:32

Illusion schreef:
wat me opvalt is dat het bijna altijd zelf manegeruiters zijn die zeggen hoe goed hun manege wel niet is.
Dat doet iedereen, ook in mijn vriendenkring vroeger. todat ze een eigen paard kregen en zagen hoe slecht er eigenlijk les gegeven wordt op een manege en dat je op een laag niveau blijft hangen. nog niet te spreken over foute zadels e.d.

Ik heb een prima eigen paard op een privestal, zit in de wedstrijdsport bij de KNHS, maar ik kom als FNRS jury veel op maneges. Ik denk dus dat ik best een aardig beeld heb van hoe de kwaliteit van de Nederlandse maneges is.

Daar moet ik bij zeggen dat ik jaren op een FNRS manege heb gestaan met m'n eigen paarden. En daar ook les kreeg van een manege instructeur. Ook toen reed ik prima mee in de KNHS wedstrijden. Dus nee, ik ben het gewoon niet eens met de stelling dat het niveau op alle maneges bagger is. Er zijn hele treurige maneges met treurige paarden, en er zijn kwaliteitsbedrijven die goed hun best doen.

Aan de andere kant zie ik bij de verschillende instructie op mijn privestal net zo veel kwaliteitsverschil.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:33

Kijk, het hele concept 'manege' zit gewoon lastig in elkaar. Het is goedkoper en daarom makkelijker bereikbaar voor bijvoorbeeld een gezin met een gemiddeld inkomen. Daar tegenover staat wel dat het een (kleine) vorm van massa productie is, in een groep lessen is nou eenmaal minder leerzaam dan een privé-les. Een eigen paard en/of privé-les is duur.. wel veel persoonlijker maar minder bereikbaar want lang niet alle mensen hebben het geld ervoor.

Je kunt wel de manege's gaan aanpassen, minder grote groepen... betere paarden... betere instructie.. betere huisvesting... betere verzorging etc etc.
Maar 1+1 is 2 en dat houd in dat de prijzen drastisch zullen stijgen.. kortom paardrijden word dan echt weer een sport voor de 'rijken' onder ons.
Aan de ene kant ontzettend fair voor het welzijn van de paarden.. dus ik zou ja zeggen.
Maar veel mensen zouden dan kunnen fluiten naar hun les 1x per week omdat ze het niet op kunnen brengen... het blijft dus dubbel.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:31

Illusion schreef:

Ik ben opgegroeid met eigen pony's/paarden, maar rijd nu sinds enkele jaren ook op een manege.
Dat bevalt goed. Ja, het ideaalplaatje is er niet, maar een kritische blik in privé-stallen laat ook genoeg zien wat alles behalve fijn is. En dan nog al die verschillende meningen in paardenland.... 8-)