Angst manegeles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorus

Re: Angst manegeles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:30

Neemt niet weg dat ik het ronduit gevaarlijk vind klinken zoals het er daar aantoe gaat. Ik zou dan nog liever niet gaan rijden.

starangel0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:34

ik heb ook een tijdje gereden op een manege waar de paarden gewoon schrokken van alles en nogwat en dat ze daar echt op de foute manier bezig waren(lees: ze gingen de paarden trappen op het moment dat ze ergens van schrokken, en aangezien paarden van best wel veel dingen schrikken, was het dus niet normaal meer) , en toen heb ik gewoon een keer tegen mmn ma gezegd van ga maar eens een keertje mee. Meteen toen ze meeging, sloegen al die paarden op hol omdat er ergens 200 m verder iemand harde muziek aan had staan, en mijn moeder had al meteen zoiets van hier komen we niet meer terug. liever iets langer rijden naar een in verhouding veilige manege, dan o eentje.

Dus haal je ma eens een keer over om mee te gaan naar je les, en wat ook altijd werkt, vooral bij je ouders, is om een hele scene te gaan trappen. Huilen tijdens rijden, enorm boos worden ofzo dat je niet meer op de manege wil rijden enzo, tis neit leuk, maar het heeft enorm veel effect op je ouders ;)

En ja, om zonder angst te rijden, vraag anders eens aan je instructrice of je misschien een lesje lager gezet kan worden, die rustiger is ofzo.. En je instructrice kan je echt niet forceren om te galloperen, want dat is gewoon gemeen... of op het braafste paard van stal wil ook wel eens helpen.

Maylea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:50

maare heb nog geen antwoord over mijn voorstel gehad ik wou t even graag weten of je

prive les wel of niet een goed idee is

please reactie???

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 18:44

starangel0 schreef:
ik heb ook een tijdje gereden op een manege waar de paarden gewoon schrokken van alles en nogwat en dat ze daar echt op de foute manier bezig waren(lees: ze gingen de paarden trappen op het moment dat ze ergens van schrokken, en aangezien paarden van best wel veel dingen schrikken, was het dus niet normaal meer) , en toen heb ik gewoon een keer tegen mmn ma gezegd van ga maar eens een keertje mee. Meteen toen ze meeging, sloegen al die paarden op hol omdat er ergens 200 m verder iemand harde muziek aan had staan, en mijn moeder had al meteen zoiets van hier komen we niet meer terug. liever iets langer rijden naar een in verhouding veilige manege, dan o eentje.

Dus haal je ma eens een keer over om mee te gaan naar je les, en wat ook altijd werkt, vooral bij je ouders, is om een hele scene te gaan trappen. Huilen tijdens rijden, enorm boos worden ofzo dat je niet meer op de manege wil rijden enzo, tis neit leuk, maar het heeft enorm veel effect op je ouders ;)

En ja, om zonder angst te rijden, vraag anders eens aan je instructrice of je misschien een lesje lager gezet kan worden, die rustiger is ofzo.. En je instructrice kan je echt niet forceren om te galloperen, want dat is gewoon gemeen... of op het braafste paard van stal wil ook wel eens helpen.

is ook een optie, maar mijn moeder komt elke keer al kijken:P
priveles, is kijk nog wel ff...

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:52

Gewoon echt duidelijk tegen je moeder zeggen dat je gewoon schrik hebt, en niet dat je soms eens schrik hebt, maar echt elke keer, en dat je toch wel wilt leren rijden maar op een rustige en gecontroleerde manier. Dan kun je samen met de instructeur gaan babbelen om het rustiger aan te doen, en dan komt het wel in orde.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 18:57

Seltje schreef:
Gewoon echt duidelijk tegen je moeder zeggen dat je gewoon schrik hebt, en niet dat je soms eens schrik hebt, maar echt elke keer, en dat je toch wel wilt leren rijden maar op een rustige en gecontroleerde manier. Dan kun je samen met de instructeur gaan babbelen om het rustiger aan te doen, en dan komt het wel in orde.

ze is t met me eens!

Maylea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:59

Wie je moeder???

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 19:06

ja

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:36

Je zegt dat die andere manege 10km weg is, dan hoeft je vader je toch niet per se te brengen? Fietsen is ook goed te doen op die afstand.

Anders zou ik toch samen met je moeder gaan praten met je instructrice, of je eventueel geen (tijdelijke) priveles kan krijgen om over je angst heen te komen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:40

Hallo iedereen,

Waar ik mee zit: ik ben bang voor/in de manegeles! En voor de manegepaarden (tijdens het rijden, dan).
Elke keer gaan de paarden er vandoor, en je MOET per se galoperen (als je dat niet doet gaan ze met de longeerzweep achter je aan)!

Iemand anti angsttips enz.?

Alvast bedankt!
x

niemand kan jou verplichten om galop te doen!! kun je het niet gewoon zeggen dat je de galop nog niet (zo goed) kan??

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:54

klinkt wel een beetje raar! en ben jij de enige in jouw les met dat probleem? of zijn er meer mensen die dat hebben? anders kunnen jullie een keertje met zn allen (iedereen die in jouw les zit en dat probleem ook heeft) naar je instructrice stappen. Ze kan jullie moeilijk allemaal gaan opjagen als jullie niet willen!
of als het mag van de eigenaar van je verzorgpaardje dan kun je ook vragen of je daarmee in de les mag rijden, lost het probleem ook op(:
privéles vind ik ook een hele goede oplossing! (als ze het daar niet ook doen, maar dat kun je altijd wel even uitproberen) en in de privélessen mag je ook altijd kiezen op wie je wilt (nouja, bij ons)

hoop dat je er iets aan hebt :)

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 17:14

b_o_k_t schreef:
klinkt wel een beetje raar! en ben jij de enige in jouw les met dat probleem? of zijn er meer mensen die dat hebben? anders kunnen jullie een keertje met zn allen (iedereen die in jouw les zit en dat probleem ook heeft) naar je instructrice stappen. Ze kan jullie moeilijk allemaal gaan opjagen als jullie niet willen!
of als het mag van de eigenaar van je verzorgpaardje dan kun je ook vragen of je daarmee in de les mag rijden, lost het probleem ook op(:
privéles vind ik ook een hele goede oplossing! (als ze het daar niet ook doen, maar dat kun je altijd wel even uitproberen) en in de privélessen mag je ook altijd kiezen op wie je wilt (nouja, bij ons)

hoop dat je er iets aan hebt :)

als de zomertijd ingaat, ga ik waarschijnlijk starten op me verzorgpaard!!!
dus nog 1 a 2 lesjes!

Maylea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:17

COOOOOOOOL

b_o_k_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:21

ik denk dat dat een stuk scheelt! want dan voel je je vast een stuk zekerder op je paard en zijn de lessen vast ook leuker! bovendien zit je dan de hele tijd op dezelfde:)

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 17:35

gaaf dat jullie ook zo enthousiast zijn!

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 07:08

Gefeliciteerd! Ga je dan met je VZpony verder met privelessen? Dat is voor jou misschien wel een verademing je hebt zoveel fijne instructeurs/instructrices.

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:02

Haha, bedankt! Ik weet nog neit of ik ga prive-en... Ik kijk wel ff

xxBentexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:16

Fijn voor je dat je op je VZ paardje kan rijden!

Maar nog even van die manege: ik snap dat je niet naar de andere kan. Maar zoals je al zei dat je moet galopperen, stap dan gewoon van je pony af, en laat zien dat je echt niet wilt. Dan snapt je moeder zoweizo dat je het echt niet leuk vindt

Zonnevlecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:19

ik begrijp dat je MOET galopperen... op het moment dat je angstig bent voor de galop, dan zal het paard waarop je zit dat weten. het paard zal je willen helpen door niet in galop aan te springen. pak zelf de controle door zelf te willen galopperen, daardoor zelf het paard met je eigen hulpen in galop te kunnen zetten, je hoeft dan niet angstvallige en al hobbelend af te wachten hoe je paard in galop wordt gejaagd. neem zelf het initiatief voor de galop.

en anders is dit wellicht een idee.. twee vliegen in 1 klap misschien?
- kijk of je leuke instructeur / instructrice kan vinden die je prive les geeft met je verzorgpaard. Hij / zij kan je misschien gericht helpen om je angst los te laten terwijl je les krijgt op je verzorg paard. En van prive-les leer je meer en sneller. Mochten de kosten hoger zijn voor wekelijkse prive les ipv wekelijkse manageles, overweeg dan om eens in de 2 weken prive les te nemen.
- dan hoef je ook niet op de manage les te nemen, wat je angst geeft.

nog een paar ideeen:
- vind je het toch leuk om op een manage te lessen.. is er niet een leeftijdsgenoot bij je uit de wijk of dorp die ook interesse heeft in die manage die 10km verder op is, en waarvan de moeder/vader wel jullie beide rond kan karren?
- ik weet niet waar je woont, zelf ben ik op gegroeid in provincie Drente en fietste dagelijks 13km naar school.. 10km is een half uurtje stevig doortrappen :)

toen ik zo oud was als jij had ik ook angst voor galopperen, en het gaat over, echt waar!
succes!

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:30

woon in veendam

Maylea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 18:06

Zonnevlecht schreef:
ik begrijp dat je MOET galopperen... op het moment dat je angstig bent voor de galop, dan zal het paard waarop je zit dat weten. het paard zal je willen helpen door niet in galop aan te springen. pak zelf de controle door zelf te willen galopperen, daardoor zelf het paard met je eigen hulpen in galop te kunnen zetten, je hoeft dan niet angstvallige en al hobbelend af te wachten hoe je paard in galop wordt gejaagd. neem zelf het initiatief voor de galop.

en anders is dit wellicht een idee.. twee vliegen in 1 klap misschien?
- kijk of je leuke instructeur / instructrice kan vinden die je prive les geeft met je verzorgpaard. Hij / zij kan je misschien gericht helpen om je angst los te laten terwijl je les krijgt op je verzorg paard. En van prive-les leer je meer en sneller. Mochten de kosten hoger zijn voor wekelijkse prive les ipv wekelijkse manageles, overweeg dan om eens in de 2 weken prive les te nemen.
- dan hoef je ook niet op de manage les te nemen, wat je angst geeft.

nog een paar ideeen:
- vind je het toch leuk om op een manage te lessen.. is er niet een leeftijdsgenoot bij je uit de wijk of dorp die ook interesse heeft in die manage die 10km verder op is, en waarvan de moeder/vader wel jullie beide rond kan karren?
- ik weet niet waar je woont, zelf ben ik op gegroeid in provincie Drente en fietste dagelijks 13km naar school.. 10km is een half uurtje stevig doortrappen :)

toen ik zo oud was als jij had ik ook angst voor galopperen, en het gaat over, echt waar!
succes!

Beste zonnevlecht

als je de topic doorleest zie je dat ze allang hulp heeft gehad

en dat ze op haar verzorgpony gaat rijden

dus ik denk dat je antwoord een beetje overbodig is

fat dit niet verkeerd op oke?

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 09:54

heb donderdag les gehad, heb de hele tijd liedje F*cking perfect van P!nk (was net op de radio in de stal:P) in me hoofd gehad, ging heel goed!!!

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 18:25

Ik vind het onzin dat je MOET galloperen,anders de zweep.
doen ze bij ons ook (soms).
Vind ik niet kunnen eigenlijk..

Wat fijn trouwens dat het al beter gaat!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:57

Fijn dat de tip een beetje heeft geholpen :).

rosy1326

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-11 15:37

Sofy schreef:
Fijn dat de tip een beetje heeft geholpen :).

Jaa!

En instucteur ging wel weer de zweep erbij halen, zat ik lekker op een paard dat daar doodsbang voor is:'( Maar het ging nog wel goed, ze ging er maar 2x vandoor daarvoor.... En 1x heel erg zomaar, ik helemaal in sterss -0_