Wie betaalt de oude dag van manegepaarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:02

Als die manegepony's stoppen met ''werken'' zijn ze bijna nooit helemaal goed meer, je kan je dan afvragen of zo'n dier nog gelukkig is om in de wei te staan.

hecowo

Re: Wie betaalt de oude dag van manegepaarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:05

Henkjan je was me net voor met deze opmerking, de meeste manege paarden worden echt letterlijk afgereden/opgebruikt! De meesten zijn dan ook vaak al zwaar hoefbevangen, of kreupel.

Moet toegeven dat ik ook andere situaties ken waar de paarden wel op tijd aan de kant worden gezet maar dat is per manege afhankelijk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:06

Ik weet uit ervaring (momenteel 25 paarden) dat ze inderdaad wél gelukkig zijn. Zo'n dier bloeit open op de weide. Akkoord, ze moeten er aan wennen in het begin, zeker de hele oude dieren die erg lang op één manege verbleven.

We hebben een 35-jarig paard binnengekregen. Hij was vroeger al eens ergens ondergebracht, maar kwijnde weg en ze hebben hem terug naar de manege moeten halen. Wij hebben opgevangen mét twee maatjes van hem op de manege (32 en 28 jaar). Zo was de aanpassing voor hem minder zwaar. Toen hij pas toekwam, kon hij amper nog een fatsoenlijke draf en na het rollen kon hij moeizaam opstaan. Enkele maanden later galoppeerde hij je toe vanuit de weide. Toen er een jonger paard bijkwam (blessure, niet meer berijdbaar) verdedigde hij zijn maatjes al steigerend! We dachten eventjes dat hij echt een hartaanval ging krijgen, de oude sok :P

Er zijn natuurlijk uitzonderingen, die zijn er altijd. En enkel weidegang is voor zo'n oudjes meestal niet voldoende. Een goede schuilstal is wel nodig en voldoende bijvoeding zeker.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:12

Henkjan schreef:
Als die manegepony's stoppen met ''werken'' zijn ze bijna nooit helemaal goed meer, je kan je dan afvragen of zo'n dier nog gelukkig is om in de wei te staan.

Mocht dat blijken na enkele weken weidegang, dan kunnen ze alsnog naar de slacht toch?
Voor alles een oplossing, hoor!
Maar welk paardje heeft het nou niet naar de zin op de wei..?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:13

ALS ik een manege zou hebben, en een paard is áfgeschreven, zou ik hem toch eerst een paar pensioenmaandjes geven, voor ik hem wegbracht. Ik neem aan dat je als manege wel wat land hebt, en menselijke werknemers krijgen toch ook pensioen?

Als een paard pijn heeft, is het natuurlijk anders, die kan je beter uit zijn lijden verlossen.

Nog beter is het om een paard voor die tijd met pensioen te laten gaan en hem nog even te laten genieten!
Zonder pijn!

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:22

Bij ons op de manege gaan de paarden met pensioen, en ze blijven op de manege tot ze zelf sterven of tot het niet meer eerlijk is om ze te laten leven :)
Maar onze manege is niet zo groot, en al helemaal niet zo commercieel, hij is niet eens aangesloten bij de FNRS :j

Als ik wel op een manege zou rijden die geen oude paarden kon betalen zou ik het er voor over hebben om iets meer voor de lessen te betalen! :)
Maar het is idd vrij lastig om in te voeren op een manege en om te zorgen dat de manege het geld ook écht goed gebruikt...

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:39

Dat ben ik er vergeten bij te zeggen, de paarden zijn wel allemaal pijn vrij zowel lichamelijk als in het koppie. Een van onze ponys hebben op een weiland gezet maar kon daar niet aanwennen, dus die liep zonder kind, alleen halstertje aan mee in de les. En werdt voor de rest vertroelt door de kinders. Helemaal gelukkig. (scheelt ook wel dat onze pony elke dag 7 uur buiten staan). Deze pony heeft toen zelfs nog in de krant gestaan.

Zodra ze pijn krijgen worden ze ingeslapen.

Ik geloof dat ze bij Den Goubergh ook een potje op de bar hadden staan voor pensioen van de ponys

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:42

Stukje gevonden!

Pony Pasja (30) blijft bij de les

BREDA – Dertig jaar is welshpony Pasja inmiddels en nog lang niet toe aan haar pensioen. De oudste pony van Manege De Mastbosruiters in Breda loopt nog elke week gewoon mee in de les.

Afbeelding
Pasja is al 30 jaar en loopt nog steeds in de lessen van manege De Mastbosruiters mee. FOTO JOHAN VAN GURP

Paarden worden doorgaans niet ouder dan 25 jaar. Maar een pony die op dertigjarige leeftijd ook nog manegelessen loopt, is helemaal uitzonderlijk stellen deskundigen. Manege-eigenaar John Peemen kocht Pasja in 1978, voor hoeveel weet hij zelf niet meer. Ze was toen vier jaar.

Showrijder

Ze was de eerste pony op Hoeve Galderzicht, zoals de manage toen heette. Peemens zoon Pascal, tegenwoordig actief als showrijder bij het Land van Ooit, leerde op Pasja de grondbeginselen van het paardrijden. In 1980 begon de manege officieel en werd Pasja manegepony.

„Meer dan 200 kinderen hebben op haar leren rijden“, vertelt rij-instructeur Ruud Maas. Want de voskleurige welshpony is met haar schofthoogte van een meter twintig de ideale lespony voor kleine kinderen.

„Pasja is ontzettend braaf. De kleintjes zijn weg van haar. Wanneer ze op haar gereden hebben, willen ze niet meer op een ander.“

Van een pensioen voor Pasja wil Maas niets weten. Niet dat hij haar geen rust gunt, Pasja zelf pikt dat niet. „Vorig jaar zette ik haar twee weken in de wei, om te kijken hoe haar dat beviel. Dat ging gewoon niet. Als protest steigerde en bokte ze. Pas terug in de stal vertoonde ze weer haar normale gedrag.“

Protest

Pasja loopt ongeveer vier uur per week mee in de lessen. Want alleen zijn, dat trekt de pony ook niet. „Als protest slaat ze dan met haar hoef tegen de staldeur. Pasja wil gewoon meedoen“, vertelt Maas. „Daarom doet ze ook wel zonder ruiter mee in de les. Dan draaft en galoppeert ze braaf de rondjes in de bak mee.“

Hij piekert er niet over aan het beestje naar een paardenrusthuis te sturen. „Ik heb ooit daar twee andere pony's heen gebracht, ze stierven daar doodongelukkig. Pasja zou daar niet kunnen aarden. Ze is gewend de hele dag aandacht te krijgen en hier wordt ze de hele dag vertroeteld.“

Bron: BN/De Stem

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:47

Wat een prachtige uitzondering op de regel! 8-)

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:00

Was er er ook echt 1 uit duizende! Was ook de leider van de kudde manege pony's! Echt geweldig om te zien hoe deze pittige tante de baas was in de wei!

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:29

Bij ons blijven ze tot de dood, om het zo maar te zeggen. Als ze geen lessen meer lopen mogen ze lekker het land op. Mocht het zo zijn dat de pony of paard echt niet meer gezond is dan zorgen wij voor een waardig afscheid.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 00:26

Leuk, zoveel reacties!
Ik wil juist niet zozeer met een kant en klaar plan komen maar hoop dat het vanuit de manegeruiters komt. Een idee van de mensen die het betreft heeft tenslotte meer slagingskans dan dat er iemand van buitenaf met een idee komt.
Ik kan het rekensommetje nog wel iets verder maken en uitrekenen hoeveel er voor een manegeruiter bij zou komen om de manegepaarden van een oude dag te voorzien. Maar daarvoor heb ik nog wat gegevens nodig waarover ik niet beschik, misschien kunnen jullie me helpen?

- Hoeveel mensen rijden er op jullie manege en hoeveel paarden zijn er de afgelopen jaren weggegaan die niet meer als rijpaard verkocht werden? (bijv. 300 mensen en de afgelopen 5 jaar zijn er 3 paarden weggegaan)
- Hoe lang leeft een manegepaard gemiddeld nog nadat het met pensioen gegaan is? (misschien kan Solleke_Noah me hierbij helpen? ik bedoel dus niet hoe oud een paard KAN worden, maar hoe oud ze na manege arbeid werkelijk worden)
Als hier verschillende mensen op antwoorden kan ik het gemiddelde gebruiken om verder te rekenen wat er per maand of per les bij zou komen voor de ruiters.

Okee, toch een ideetje. :o
De manege zet op de factuur een apart regeltje met “bijdrage Paarden Pensioenfonds”. Dit bedrag wordt op een aparte rekening gezet en een kleine commissie van manegeklanten controleert of het bedrag werkelijk gestort wordt en mag het besteden aan het paardenrusthuis waar de paarden van die manege heen gaan. Deze commissie kan ook eisen aan een rusthuis stellen, bijvoorbeeld een financiele verantwoording, of problemen bespreken en een verbeterplan maken. Ze zijn tenslotte "klant".
Blijft de vraag, wordt het geld bewaart voor de paarden die op dat moment op de manege lopen, of gaat het direct naar het rusthuis? (of iets hier tussenin)

(Bij cross-wedstrijden hebben ze ook zo’n aparte regel op de factuur. We moeten daar een extra bijdrage doen voor een breekboom, zodat de organisaties deze veiligere bomen kunnen aanschaffen en één voor één de hindernissen veiliger maken. Daar staat dan op: “Breekboom Bijdrage 2,50”. Als je het zo ziet staan is het toch anders dan gewoon een prijsverhoging. Het lijkt me dat het ook wel weer goed is voor de naam van een manege als ze goed voor hun “bejaarden” zorgen.)

Misschien kan er ook wel iets via de welzijnswet of een andere wet geregeld worden, dat alle manege’s verplicht moeten bijdragen aan rusthuizen voor m.p.. Ze zullen het vanzelf doorberekenen aan de klanten. Maar ik zou het liever vrijwillig zien, dan heeft iedereen er een goed gevoel over.

Solleke_Noah, wat geweldig zeg en wat een leeftijden! +:)+
Ik denk dat er nog een heel gebied is tussen “niet meer geschikt voor manege” en “ondraaglijk leiden” . Een oudje dat niet goed meer loopt hoeft toch niet meteen ongelukkig te zijn?
Een beetje pijn is voor mij nog geen reden om iemand in te laten slapen, zijn jullie zelf allemaal wel pijnvrij? Maar dat is een andere discussie en zou ik liever niet in dit topic voeren. Ik wil het hier graag over de kosten hebben. :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:01

Motje, ik stuur je even een pb daarvoor, anders wordt het wel een lange opsomming ;)

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:08

Volgens mij lopen manege paarden in de lessen tot ze er zeg maar bij neervallen, zonder moeite. Wanneer ze het wat minder goed aankunnen lopen ze alleen een beginnersles bijvoorbeels, of iets dat ze nog wel kunnen/leuk vinden. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een manegepaard niet op de manege stierf (nja of naar de slacht maar dan waren ze ook echt op).

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:09

Denk trouwens ook dat die paarden echt ongelukkig worden als je ze verhuist naar een plek waar ze niets meer hoeven te doen. Vaak lopen ze al meer dan 10 jaar mee, ik zou zeggen laat dat zoveel mogelijk hetzelfde tot ze dood gaan.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 10:31

Dat zou ik niet zo zeker stellen.
Ik heb mijn paard van een manege gekocht. Ze was toen 19 jaar en liep zo'n 9 jaar op de manege.
Op dat moment was ze niet 'op' maar ook niet meer goed genoeg om 4 lessen per dag te lopen.
Dus heb ik haar gekocht voor recreatie en haar oude dag. Als ik het zo inschat is mijn paard nu een stuk gelukkiger dan op de manege.
Daar was ze altijd chagrijnig en beet flink van zich af. Nu, 4 jaar later gaat het een stuk beter met haar, zowel geestelijk als lichamelijk.

Naar mijn idee is dit ook het het beste, dus niet de paarden helemaal oprijden, maar verkopen als ze nog goed zijn. Dan heb je ook minder rusthuizen nodig.

Emajeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:00

De manege waar ik rijd, in Emmeloord, is aangesloten bij Stichting het Oude Paard. De link hiervan: http://www.ruitersportcentrumnop.nl/Man ... ude-paard/

Ik vind het zelf een geweldig initiatief, ergens is het natuurlijk krom om een oud paard of oude pony die niet meer mee kan lopen in de lessen meteen naar de slager te brengen. Waarom zou het dier niet nog een jaar of 3 of desnoods langer lekker in de wei mogen kuieren, als zijn of haar gezondheid het toestaat én als het mogelijk is of wordt gemaakt?

Op dit moment staat er ook een paardje bij ons die vanwege een chronische peesblessure eigenlijk niet meer mee kan lopen dus wordt er een alternatief voor haar gezocht, om haar toch een fijn pensioen te geven. Ik vind dit niet meer dan normaal, ook vanuit manegeperspectief.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 13:25

Solleke_Noah, bedankt voor je info, interessant!
Ik kom met de gegevens van S_N uit op een gemiddelde "doorleeftijd" van 9 maanden. En een heleboel leven gewoon nog. :D Maar ik zag dat het rusthuis pas 3 jaar bestaat, dat betekent dat de dieren die langer blijven leven dan 3 jaar niet in dit gemiddelde zijn meegenomen en dat het dus te laag ligt. Ik hoop dat iemand me kan helpen de gemiddelde doorleeftijd in te schatten. Ik ben al wat aan het rekenen geweest en volgens mij komen we helemaal niet zo hoog uit voor het bedrag dat er maandelijks bij zou komen voor de manegeruiters als ze het pensioen van de paarden meebetalen. +:)+

Motje11 schreef:
- Hoeveel mensen rijden er op jullie manege en hoeveel paarden zijn er de afgelopen jaren weggegaan die niet meer als rijpaard verkocht werden? (bijv. 300 mensen en de afgelopen 5 jaar zijn er 3 paarden weggegaan)

Kan iemand me hier nog iets over vertellen? Het aantal klanten kun je uitrekenen: aantal paarden in de les x aantal lessen in de week (meeste mensen rijden 1x per week)
Al is het maar een inschatting...

Vast bedankt!

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 12:36

bij ons worden ze vaak voor een klein bedrag verkocht aan iemand die ze nog een oude dag willen gunnen (favo pony van m'n zusje staat nu op een zorgboederij en als je wil mag je ook langskomen :) )

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 23:42

Ik heb wat gegevens ontvangen en een rekensommetje gemaakt.
Helaas kreeg ik niet zo heel veel info over maneges, maar we moeten het er maar mee doen.
Wie meer wil weten over waar ik de info vandaan heb mag me pben. :)

Alle waarden zijn gemiddelden! -:)

Een manegepaard leeft na opname in een rusthuis nog 3 jaar.
Verzorgingskosten in rusthuis zijn 150 euro per maand.
Totale kosten voor de rest van het leven van een paard na opname: 36 x 150 = 5400 euro.

Op een manege waar 300 mensen rijden gaat één paard per jaar met pensioen.
Om alle paarden van een oude dag te voorzien moeten die 300 ruiters jaarlijks samen 5400 euro ophoesten.
Dat is 18 euro per persoon per jaar, en dus 1,50 euro p.p. per maand!
Dat lijkt me geen onoverkomelijk bedrag voor de lessers… en dan is de verzorging van alle oud-manegepaarden gedekt.

Ik hoop dat manegeruiters dit oppikken en het er eens over hebben met hun manege-eigenaar. Het is toch eigenlijk niet meer dan normaal dat deze hardwerkende paarden na hun werkzame leven niet meteen afgemaakt worden maar nog even van hun rust kunnen genieten? :j

Ik heb al van Solleke_Noah gehoord dat ze er iets mee gaat doen.
Succes!!! +:)+

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:40

manege waar ik gereden/gewerkt heb die heben nu een ruin staan die 32 jaar word(of 33 jaar,weet het niet precies meer)...hij heeft een tijdje stilgestaan ivm koliek maar hij werd er gewoon depressief van...
toen hij weer lessen begon te lopen werd hij weer vrolijk..

niet alle paarden hoeven standaard naar een rusthuis..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:06

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 15:54

uit onderzoek blijkt wel dat manege paarden het oudst worden omdat ze zoveel werken

hecowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:31

Benieuwd wie dat rapport heeft geschreven!!?
Heb je Bron?

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:34

Je kan het oplossen door oud manegepaarden in het adoptieplan te gooien, maar wie doet zoiets nu?
Je kan niet elk paard laten leven tot zijn dood, dat is gewoon weggegooid geld.
En sorry, paardenbiefstuk/vlees moet er ook zijn.