woopsie!en ik pas er nog goed op
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
uzo schreef:Elke week rijd ik in de manege op Boyke.Boyke is 25 (!). Hij doet zijn werk met plezier en staat te trippelen om te mogen rijden.
Nu zijn er daar op die manege kinderen die zeggen dat ik hem zou mishandelen omdat ik nog op hem rijd.
Boyke heeft er geen last van en is heel blij dat hij bereden word.
26 december rijd ik een dressuurwedstrijd mee met hem en ook het trainen voor de wedstrijd vind hij tof.
Het is een schatje dat graag werkt maar door hun begin ik toch te twijfelen:is Boyke te oud?
geen gemene reacties please zeg dan gewoon dat ik beter stop met rijden op hem!
uzo schreef:eigenlijk vraag ik mij iets af (verklaar mij niet voor dom graag)
boyke is heel soepeltjes op die ene kant en kan gemakkelijk cirkeltjes verkleinen en vergroten enzo op die hand
alleen dus die galop...
ik heb het eens aan de eigenaar (die hem ergens 3 jaar ofzo heeft) gevraagd of hij het weet en die zegt dat hij dat altijd doet , dat hij gewoon liever op de hand galopeert
als hij eenmaal in galop is dan is hij ook erg soepeltjes en rijd ook makkelijk cirkels en dergerlijke
zijn stijve spieren dan echt de oorzaak?
hij loopt soms zelf losser op die kant als hij in galop zit
maar goed jullie zeggen dus niet springen maar dan zou ik dat ook aan de eigenaar moeten zeggen...
boyke heeft namenlijk een tijd geleden nog een wedstrijd mee gesprongen
hij was foutloos en het kindje dat op hem zat liet hem wel een grote tijd in draf gaan
hij wou de hele tijd in galop gaan en heeft dan ook een stuk in galop gedaan (raad 3 keer op welke hand , uiteraard zijn "slechte" kant)
hij deed het heel goed en sprong heel netjes en soepel
het was een parcours van 40-50cm en deze proef was zonder barrage
moet ik het aan de eigenaar vertellen of kan springen geen kwaad?
gisteren dacht ik daaraan en nu ben ik namenlijk erg verward
dus kunnen jullie op 2 vragen antwoorden
1 is het uit stijfheid?
2 is het springen dus daadwerkelijk slecht?
het is niet dat ik zou springen als het slecht is voor hem maar hij vindt het leuk en één klein kruisje kan dan volgens mij geen kwaad
verklaar mij dus niet als iemand die gewoon wilt springen en waarvan de pony haar niks kan schelen want dan zocht ik gewoon een springpony!
superwoman schreef:Leeftijd is het probleem niet.
Wat wel belangrijkl is dat je niet te groot bent (lengte is heel belangrijk, ookal ben je niet zwaar)
Daarbij is het belangrijk hoe je rijdt. Zorg voor het rustig opwarmen van de spieren en na afloop goed uitstappen. Op die leeftijd moet je rekening houden met wat stijvere spieren die je niet moet forceren.
Oudere pony's zijn niet zielig en beweging is goed voor ze, alleen de opbouw van die beweging kost iets meer geduld.
Clauwwie1803 schreef:Maar waarom zou je een paard iets ontnemen als het nog kan en hij er nog plezier in heeft?
uzo schreef:het kan zijn dat ie artrose heeft maar dat moet niet zo zijn
en dan vraag ik mij toch wel iets af
bij dressuur landt hij toch ook op zen voorbenen (in alle gangen toch) dus dan is dressuur ook niet goed
mischien klink ik dom maar ik weet niet zoveel over artrose en dingen zoals dat
superwoman schreef:Clauwwie1803 schreef:Maar waarom zou je een paard iets ontnemen als het nog kan en hij er nog plezier in heeft?
Omdat een paard niet kan inschatten welke gevolgen dat plezier heeft, zo kunnen ze zich ook doodeten terwijl ze dat toch echt met plezier doen.![]()
Paarden moet je soms voor zichzelf beschermen als je ze lang gezond wil houden.
mijn moeders paard is 24 en ze rijdt er nog steeds op! Het is goed voor hem, hij heeft er plezier in. Juist als je een oud paard stil laat staan gaan ze snel achteruit.. uzo schreef:ok dus jij bent een van degene die zegt dat springen geen kwaad kan met een oude schat?
ik persoonlijk denk ook dat het geen kwaad kan maar je weet nooit...
opwarmen gebeurt lang en heel uitgebreid
hij is wel soepel maar dan zal die kant gewoon zijn minder goede kant zijn
hoe hoog zou jij dan max. springen en wat lijkt jou het hoogste niveau van dressuur , ik zit nu op Krm (mijn eerste wedstrijd ooit) en springen nog niet mee begonnen
superwoman schreef:Clauwwie1803: rijdt ze M dressuur dus? Gaf juist aan dat dressuur qwa niveau niet uit maakt op hogere leeftijd van het paard. Je moet alleen wat meer rekening houden met spieren (wat langer opwarmen en een goede cooling down doen.
Ben het met je eens dat paarden juist moeten bewegen, ook die op leeftijd.
Springen is totaal wat anders en raad ik echt niet aan, zéker niet tot hij het aan zou geven want dan ben je te laat. Dan doet de slijtage al pijn en gaat irriteren en vervolgen "werken" in de vorm van een ontsteking.
Clauwwie1803 schreef:maar ik zei ook niet dat het wel erg was.. maar ik zei ook dat ik met mijn paard van 20 jaar nog steeds spring, alleen doe ik het niet veel en niet hoog.
superwoman schreef:Clauwwie1803 schreef:maar ik zei ook niet dat het wel erg was.. maar ik zei ook dat ik met mijn paard van 20 jaar nog steeds spring, alleen doe ik het niet veel en niet hoog.
Je schreef dat je het niet mee eens was met mijn reactie, maar mis een onderbouwing.
Volgens mij schrijf je op wat jij dénkt, zonder daadwerkelijk de feiten te weten.
uzo schreef:het is ook niet de bedoeling dat je daarop antwoord volgens mij weet je heus wel wat je zegt hoor
)