Op de manege body protector verplicht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:15

Als ze dat zouden invoeren op de manege van mijn lesgever zou die een klant kwijt zijn. :D Als je met manegepaarden rijdt kan ik het me voorstellen. Maar ook op eigen paarden? Mijn dier, mijn lichaam, niemand heeft voor mij te bepalen hoe en wat. :D

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:15

Ik vind het ook ondingen. Heb hem bij de cross zelf altijd aan maar vind het niet prettig rijden. Mijn houding word er niet beter op, juist erg star en stijf. En daarnaast kun je na het vallen niet doorrollen dus weer meer kans op blessures. Nee hoor ik zou ook een andere manege opzoeken.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:17

Veerle90 schreef:
ik ben 5 weken geleden gevallen zonder bp *deze hing thuis in de schuur* met als gevolg 2 gebroken wervels.. Nu mag ik over 2 weken weer rustig aan gaan rijden, maar zeker wete ndat ik met bp rijd, mijn zit word er trouwens beter door, maar dat je ze verplicht op een manege moet dragen heb ik nog niet gehoord!

Dat het in springlessen word gevraagd oke, maar ook in de gewone lessen?! Vind niet dat ze dat van ouders moeten vragen om zo even min 70 euries uit te geven! En als je dan nog je eigen paard rijd vind ik dat de verantwoording helemaal bij jezelf ligt!

welke wervels heb je gebroken dan?

ontopic,
ik vind dat iedereen zelf de verantwoording moet hebben om een kogelvrijvest te dragen of niet..

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:18

Bij ons is een cap verplicht, juist door het veiligheidscertificaat.

Enya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:19

Circel schreef:
Bij ons is een cap verplicht, juist door het veiligheidscertificaat.

Bij ons een cap ook (eerst sowieso wel bij manegepaarden, maar nu ook op je eigen paard) maar een BP is hier gelukkig niet verplicht :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:19

het zal mss ook afhangen van welke BP je hebt, ik heb dit jaar een nieuwe gekregen en ik kan wel veel versachil voelen met de oude (uit 2003). Deze zit idd veel soepeler, en daar merk ik echt helemaal niets van met rijden. Oude trouwens ook niet echt, maar dit is nog beter. Ik houd hem ook vaak genoeg aan met afzadelen en zo, als het koud is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:22

Lielle schreef:
Anoeska, ik zou er ook om vertrekken, terwijl ik echt wel weet dat een BP niet vervelend zit. Maar ik weiger om tijdens iedere training een BP aan te trekken, daar zie ik de noodzaak niet van in.

Bedoel eigenlijk mee dat iemand alweer aan het mopperen is voor het eens een keer te proberen. Ik zou ook niet staan te springen. Maar als het verder een prima manege is waar ik het naar m'n zin heb. Dan zou ik eerst eens een keer zo'n ding aantrekken voor ik op stel en sprong zou vertrekken.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:24

Kiwipitje schreef:
Wat een dom argument zeg. Als ruiters niet goed zitten ligt dat niet aan de BP, maar aan de ruiter.

Dat kun jij wel dom vinden (had je ook even anders kunnen formuleren), maar ik zie dat gewone, normale ruiters ineens veelstever naar voren gaan zitten door dat ding.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:25

Anoeska schreef:
Lielle schreef:
Anoeska, ik zou er ook om vertrekken, terwijl ik echt wel weet dat een BP niet vervelend zit. Maar ik weiger om tijdens iedere training een BP aan te trekken, daar zie ik de noodzaak niet van in.

Bedoel eigenlijk mee dat iemand alweer aan het mopperen is voor het eens een keer te proberen. Ik zou ook niet staan te springen. Maar als het verder een prima manege is waar ik het naar m'n zin heb. Dan zou ik eerst eens een keer zo'n ding aantrekken voor ik op stel en sprong zou vertrekken.

Ik kan natuurlijk niet voor Lielle spreken. Maar mij zou het niet gaan om de bp maar om regeltje nummer 100.000 die er weer bij is gekomen
in het land van betutteling. En wat vinden we het toch allemaal fijn, straks hoeven we helemaal niet meer zelf na te denken.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:26

Jemig. Nog even en iedereen moet op houten hobbelpaardjes gaan rijden omdat het te gevaarlijk is.
Sowieso met je eigen paard zie ik niet in waarom dat zou moeten. :\

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:28

Rocco_Love12 schreef:
ik vind dat iedereen zelf de verantwoording moet hebben om een kogelvrijvest te dragen of niet..

Kogelvrij...? Jij rijdt op een gevaarlijke manege zeg! :D

Ontopic: volgens mij is dit geen eis vanuit het Veiligheidscertificaat, maar een manege kan zelf haar eigen voorwaarden stellen natuurlijk.
Zelf heb ik geen ervaring met bodyprotectors, al lijkt het me persoonlijk niks....
Overigens ben ik wel een groot voorstander van het dragen van een cap!

Tja; is dit net zoiets als de autogordel vroeger? Die vond ook niemand goed zitten, en het was niet verplicht.
Nu wel (gelukkig), maar ze zijn dan ook sterk verbeterd/ comfortabeler/ veiliger.
Misschien gaat dan ook wel met de bodyprotector gebeuren... ik speculeer maar wat :)

Lielle

Re: Op de manege body protector verplicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:31

in dit geval mag je dat wel sporter, precies daarom zou ik dus ook opstappen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:32

Ach, misschien ben ik gewoon vrij makkelijk in dat soort dingen. Als ik het naar m'n zin heb op een manege en ik zou daar graag willen blijven rijden, dan wil ik best eens proberen hoe zo'n BP zit. En misschien valt het allemaal wel mee, en kan ik er prima mee rijden.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:37

He, jakkes. Een cap draag is zonder problemen, maar ik heb het niet zo op de BPs ;)

Edit; daarmee wil ik niet zeggen dat als ik bijvoorbeeld wedstrijden ga crossen dat ik dan geen BP neem.
Laatst bijgewerkt door Fellow op 22-11-10 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:39

Mijn meiden mogen niet zonder bp rijden ze komen er gewoon niet op.
Ze zijn mijn kostbaarste bezit en ben er heel zuinig op.
Vroeger teveel meegemaakt bij kinderen wat anders had kunnen aflopen,maar dat is altijd achteraf gepraat.
Dus vandaar altijd bp om of ze nou op een shet of op ons paard zitten,of ze nou dressuur of springen hij gaat altijd om.

Ik vind het geen vrijbriefje dat er nu niets kan gebeuren,ik snap ook wel dat alles ze voor en tegen kan hebben.
Maar ze zijn er niet voor niets.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:43

Rumpleteaser schreef:
Rocco_Love12 schreef:

Kogelvrij...? Jij rijdt op een gevaarlijke manege zeg! :D

hah nee ik liep een keer met mijn oma van 85 jaar in de divoza..
en we lopen langs de bp s en ze zegt kind moet je nu eens kijken ze verkopen hier zelfs kogelvrijevesten!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 17:25

eigelijk vind ik dat als ze dan toch de bp verplicht stellen, ze gratis te leen zijn voor de rijlessen op de manege :j en dat ze dus alleen verplicht worden in de lessen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:24

-
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 31-07-22 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:30

Ik heb tijdens de periode dat ik mijn merrie ging inrijden een bodyprotector gedragen, maar ben er wel hard afgevallen en heb hierbij mijn 2e lendenwervel gebroken, dus een bodyprotector (en deze zit goed op de juiste plek en hoogte) is alsnog geen garantie voor een veilige val. Toch vindt ik zo'n regel iets te overdreven, dan zou ik eerder zeggen tot 18 jaar verplicht ouder dan 18 moet zelf beslissen.

SmmY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:34

bij ons op de manege is het ook verplicht
ik vindt het een beetje overdreven het is natuurlijk wel verstandig om hem aan te doen maar om het verplicht te maken hmmm >;)
een manege is al duur en je bent al verplicht om dure spullen aan te schaffen zoals een cap en laarzen met of zonder chaps en dan ook nog een verplichte body protector

niet iedereen heeft het breed <:)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:40

aandoen of niet rijden?
Gaan ze je dan persoonlijk van je paard afsleuren dan?

Ik zou echt de lak hebben aan zo'n regeltje..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:57

tweedehands zijn ze te koop rond de 30 euro, dus dat excuus gaat echt niet op.
Nog een paar jaar en dan zijn ze net zo geaccepteerd als een cap denk ik.

Merel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:59

ik heb een flexieble ofzo, en dat ding zit heerlijk! :D
als ik spring thuis/les/concour heb ik hem altijd om!

vind wel vreemd als je op een manege een eigen moet,
maarja dat zijn de regels van die manege

Stillnoname

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:00

Sommige beheersen paardrijden beter als anderen en weten hun fouten of bijna vallen te herstellen door op het paard te blijven zitten, meestal heb je dan geen bodyprotector nodig, sommige maneges willen dit per se omdat ze geen mensen aan hun broek hebben willen hangen die dus hun de schuld geven van dat zij dit en dat hebben opgelopen, het blijft een keus voor iedereen. Wel of niet?

Succes met je protest ofzoiets. :P

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:01

RT--MA