Maneges voor mensen met overgewicht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerSophia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:56

oliebol, heb ik net een reactie geplaatst.. heb ik te snel de site weg gedrukt dus kan ik nog een keer..

Ik vind het erg kortzichtig om te zeggen dat je maar een half jaar naar de sportschool moet gaan, ik vind namelijk persoonlijk dat je niet kan oordelen over mensen met overgewicht.. het kan komen door lekker eten maar ook zeker door medicijnen of een ziekte of een stofwisselingsprobleem.

Zelf ben ik ook zwaarder (welke reden laat ik maar even achterwege) maar geloof me ik kan er niet veel aan veranderen… hoe vaak ik ook al naar de sportschool ben geweest.. ik heb een eigen tinker, en ik reed elke dag!! Ook lange buitenritten.. (rij nu tijdelijk niet door zwangerschap) Maar ze heeft geen problemen met haar rug hoor.. en ze heeft er ook zeker geen last van, ze komt tenminste nog steeds als ik haar roep, en geeft nog steeds een hinnik als ik haar roep..
Op dit moment rijden bij ons op de manege ook mensen die wat zwaarder zijn.. 100 plus..
Er zijn dus wel manege’s die dat accepteren..
Ik ben van mening dat paarden die met lichte ruiters in de “krul” worden gereden misschien nog wel veel ongelukkiger zijn!!!
Als je fair bent tegen je paard kan hij meer aan dan dat je hem vast rijd..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:57

Ik hoop het niet. Niet om jou af te jou af te kraken (ik ben ook behoorlijk zwaar...) maar ik denk dat een stevig paard op een manege beter af en toe een zwaarder persoon kan dragen dan dat er 1 manege is waar alleen maar zware mensen rijden. de meeste paarden kunnen best af en toe een zwarder iemand op hun rug hebben.
Wij hadden vroeger op de manege ook wat zwaardere mensen. er waren een paar stevige paarden die daarvoor ingezet werden. 2 keer per week een ur met iemand van +100 kilo en de rest van de week gewoon met de rest meedoen ging heel erg goed. De paarden hebben het jaren uitgehouden!!
Deze paarden werden ook gebruikt voor de volwassen gehandicapte lessen. die waren misschien niet zo zwaar in gewicht maar stuiterde alle kanten op wat voor het paard toch echt zwaarder is.

een fries kan niet zoveel geicht dragen hoor. een stevige gelder of groninger kan veel meer hebben. Een fries is nog steeds gebouwd om te trekken!!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:57

rafiskatje10 schreef:
Tat_jana schreef:
ja nu ga ik dus wel bot met de deur binnen vallen terweil ik dat zo absoluut niet bedoel.

maar waarom zou je een paard persee willen belasten met dat gewicht ?
ik snap best dat het leuk is,, en je je ontspanning eruit gaat halen.. maar waarom niet een half jaar abbonnement bij de sportschool en dan je inschrijven bij een gewone manege ? :)

Nou, ik vraag me af waarom iemand met een maatje meer niet mag genieten van het paardrijden om zo ook het afvalproces te versnellen. Er zijn toch rassen die wel prima dit gewicht kunnen dragen en dat is dan ook mijn vraag. Jullie hoeven me niet te vertellen dat ik te zwaar ben en moet afvallen, dat zie ik zelf ook wel en ben ik ook al een tijd mee bezig en al veel resultaat geboekt.

kijk daar ga je al, ik vindt dat je het echt alleen vanuit je eigen oogpunt ziet.
natuurlijk mag ook jij genieten van het bezig zijn met paarden, van mij part weeg je daar 200 kilo bij.
maar omdat JIJ het leuk vindt, is het niet zo dat het paard het ook leuk vindt.

er zijn ook genoeg leuke paarden die niet meer gereden kunnen worden oid maar waar je een geweldige band mee kunt opbouwen en je uren heerlijk kunt gaan wandelen.
een prachtige band tussen paard en mens, en super geschikt om jou te helpen bij je proces.

wel enorm goed dat je al vooruitgang hebt geboekt, niet alleen voor het paard maar vooral voor jezelf.
hopelijk voel je je snel weer goed en kun je weer vollop gaan genieten van jou hobby :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:58

Ik denk dat die er maar heel weinig zijn. Want een manege wil z'n paarden graag gezond houden, en zal dus niet snel z'n paarden in een ongezonde situatie brengen zoals met teveel gewicht laten lopen.

Ik vind het eigenlijk best egoistisch om te denken dat ruiters met overgewicht ook recht hebben op paardrijden. Ik vind dat je altijd in eerste instantie naar het welzijn van het paard moet kijken.

rafiskatje10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:00

Ik vind dat ik niet alleen dit vanuit mezelf bekijk, want ik geef ook aan dat ik snap waarom de manege deze beslissing heeft genomen en dat je altijd naar het paard moet kijken. Maar ik geloof erin dat er paarden/rassen zijn die dit wel kunnen hebben en daar ben ik naar opzoek.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:02

rafiskatje10 schreef:
Ik vind dat ik niet alleen dit vanuit mezelf bekijk, want ik geef ook aan dat ik snap waarom de manege deze beslissing heeft genomen en dat je altijd naar het paard moet kijken. Maar ik geloof erin dat er paarden/rassen zijn die dit wel kunnen hebben en daar ben ik naar opzoek.

en als je nu eens alle maneges in de buurt afbeld? en je probleem voorlegd. wat ik hierboven al schreef, wij hadde vroeger een paar grotere, grovere paarden voor de zwaardere ruiters!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:03

rafiskatje10 schreef:
Hier was ik dus bang voor, alleen maar commentaar of het nu wel of niet goed is met 100+ kg op een paard te gaan zitten. Mensen ik snap jullie, ik snap de manege, want je moet altijd in het belang van het paard kijken! MIJN VRAAG IS: ZIJN ER MANEGES DIE ZICH RICHTEN OP MENSEN MET OVERGEWICHT DIE OOK WILLEN PAARDRIJDEN??? Weet iemand dit? of zijn er maneges waarbij ze meer de wat grotere paarden hebben zoals Tinkers, Friesen etc? Geef je geen antwoord op 2 van deze vragen, dan graag niet reageren!!! Want deze reacties heb ik niets aan, dat is oud nieuws, dat weet ik nu.

@ Geeske: bedankt! Zal even kijken op de website en of het in de buurt is haha!

Meid, een tinker is niet groot.
Je zegt te snappen dat maneges die regel hanteren en om welke reden. Het is oud nieuws, zeg je. Als het voor een paard niet goed is (men hanteert de regel namelijk niet zomaar) om regelmatig met zware ruiters rond te sjouwen, waarom wil je dat dan. Puur voor je eigen plezier en ontspanning? Je zult namelijk niet de enige zware ruiter zijn die op zo'n dag gebruik wil maken van zo'n paard. Er zullen ook stuiterende zware ruiters op gaan zitten die dag waarschijnlijk. Das niet gezond voor zo'n paard, logisch toch, dat men zich daar dan niet op richt?
Als je nu de enige zou zijn, maar dat is niet zo, een dan krijgt zo'n paard meerdere malen per dag een zware ruiter op zijn rug en dat is niet goed. Je kan van een manegepaard voor zware mensen niet verwachten er 2, 3 a 4 keer per dag zo'n zware ruiter mee te nemen.

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:05

Ik weet niet of daar speciale maneges voor zijn!
ben zelf ook 100+ ik reed eerder kruising groninger, fjord
en later zelf een grote belg gekocht, waar ik nu helaas afscheid van moet nemen door blijvend letsel aan mijn arm.

Ik weet niet of jij de mogenlijkheid hebt
maar misschien zou je zelf een paard kunnen kopen/leasen
en daarmee bij een manege gaan rijden>?

verder ga ik niet reageren op de overige reacties,
want ik vind het bijzonder irritant als mensen antwoord geven op dingen
waar je niet om gevraagd hebt..
maar goed dat is bokt ;)

Succes!

Roossssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:05

Ts :) Ik kamp met hetzelfde probleem al wordt het bij mij gelukkig steeds minder qua gewicht. Heb nu zelf een KWPN'er van 1,78 en een ouderwetse haf :) Beide kunnen ze het gelukkig makkelijk aan want hier is duidelijk naar gekeken.
Ook ben ik heel erg van mening dat de manier waarop je rijdt heel veel invloed heeft. Als je misschien 100kg bent maar je rijdt correct is dat misschien wel beter als iemand van 60kg die in zn zadel stuitert.

Ik weet dat er in vorden geloof ik een stal is waar ze shires hebben. Hopelijk heb je er wat aan en succes meid. Ik snap je probleem en het komt vast goed!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:06

rafiskatje10 schreef:

je hoort mij ook zeker niet zeggen dat een paard het niet zou kunnen dragen.
in tegendeel een paard gaat door tot hij er bij neer valt, zo zit hij in elkaar dat is zijn doorzettings vermogen.

alleen voordat je dan gaat paardrijden wil je je dan alsjeblieft gaan verdiepen in welke rassen wel wat meer kunnen dragen en welke niet ?
de paarden die jij noemt, ( fries en tinker ) zijn zeker niet geschikt om 100+ te dragen.
het kan jaren goed gaan, het kan ook gelijk mis gaan.

ik wens je succes met de keuze die je gaat maken, en met de info die je er uit kunt halen over rijden met over gewicht.

en ik hoop stiekem dat je toch een klein beetje luisterd naar het commentaar, want we zeggen het zeer zeker niet om jou te pesten.
we willen je alleen helpen jou een verstandige keuze te laten maken.

en voor je denkt dat ik maatje 38 heb, nee die heb ik niet en zit in de zelfde scheut als jij met nog wel rijden/niet meer rijden.
en ik weeg 80 kg :)

succes en je komt er vast en zeker,, zet je schouders eronder en ga er voor :)

rafiskatje10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:06

suuzepuus schreef:
rafiskatje10 schreef:

en als je nu eens alle maneges in de buurt afbeld? en je probleem voorlegd. wat ik hierboven al schreef, wij hadde vroeger een paar grotere, grovere paarden voor de zwaardere ruiters!

Er zijn maar echt 2 maneges in de buurt, waarvan ik er eerst bij 1 zat. Ik ga het proberen, bedankt *D

rafiskatje10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:07

BelgenGek schreef:
Ik weet niet of daar speciale maneges voor zijn!
ben zelf ook 100+ ik reed eerder kruising groninger, fjord
en later zelf een grote belg gekocht, waar ik nu helaas afscheid van moet nemen door blijvend letsel aan mijn arm.

Ik weet niet of jij de mogenlijkheid hebt
maar misschien zou je zelf een paard kunnen kopen/leasen
en daarmee bij een manege gaan rijden>?

verder ga ik niet reageren op de overige reacties,
want ik vind het bijzonder irritant als mensen antwoord geven op dingen
waar je niet om gevraagd hebt..
maar goed dat is bokt ;)

Succes!

Bedankt, hier had ik om gevraagd haha! Nou nee, dat kunnen wij helaas financieel niet lijden, wel bedankt voor je reactie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:08

Het gaat er toch ook niet om, hoe het komt dat je zwaarder bent? Dat maakt het paard toch niet uit.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:08

Zoals al gezegd: zoek een plaats waar je op shire's kan rijden.
De rassen die jij noemt zijn absoluut niet geschikt. Tinkers zijn zware paarden, maar groot zijn ze niet (rond 1.50 meestal) en friezen zijn ook geen krachtpatsers. Zij hebben vaak en weke rug en kunnen daardoor echt niet veel gewicht dragen...
Laatst bijgewerkt door Najoveh op 04-11-10 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:09

Citaat:
Bedankt, hier had ik om gevraagd haha! Nou nee, dat kunnen wij helaas financieel niet lijden, wel bedankt voor je reactie!

Misschien moet kje vraag nog eens nalezen dan....

rafiskatje10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:09

Roo_19 schreef:
Ts :) Ik kamp met hetzelfde probleem al wordt het bij mij gelukkig steeds minder qua gewicht. Heb nu zelf een KWPN'er van 1,78 en een ouderwetse haf :) Beide kunnen ze het gelukkig makkelijk aan want hier is duidelijk naar gekeken.
Ook ben ik heel erg van mening dat de manier waarop je rijdt heel veel invloed heeft. Als je misschien 100kg bent maar je rijdt correct is dat misschien wel beter als iemand van 60kg die in zn zadel stuitert.

Ik weet dat er in vorden geloof ik een stal is waar ze shires hebben. Hopelijk heb je er wat aan en succes meid. Ik snap je probleem en het komt vast goed!

Bedankt!

rafiskatje10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 13:10

suuzepuus schreef:
Citaat:

Misschien moet kje vraag nog eens nalezen dan....

Ik vraag tips en adviezen met betrekking tot het wel kunnen rijden met een maatje meer en dit is een goed advies! ;)

Monaparte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:11

Bij ons op de manege rijden ook mensen die zwaarder zijn dan 100 kg (tenminste dat schat ik zeker zo in). Daar wordt niet moeilijk over gedaan. Tuurlijk kan je niet op de kleinste ranke paardjes rijden...maar op onze manege rijden deze mensen idd op tinkers, hele grote kwpn-ers of stevigere paardjes (kruising met KwPN-fries bijvoorbeeld). Net wat beschikbaar is en wat past. Die paarden lijden er niets van en voor de ruiters is het goed!

Overigens, snap ik niet helemaal waar iedereen zich druk over maakt bij 100kg. Paarden werkten vroeger ook op het land en trokken zware voorwerpen achter zich aan. Ze zijn sterker dan we denken!

Apple

Re: Maneges voor mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:11

Trekken is voor een paard makkelijker dan iemand op zn rug dragen :-)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:12

oftewel je wilt alleen reacties die jou positief liggen en de negatieve kant van het verhaal wil je niet onder ogen zien..

ik stop bij deze met reageren,, jammer dat je het zo zwart wit ziet :)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 04-11-10 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

suuzepuus

Citaat:

Misschien moet kje vraag nog eens nalezen dan....[/quote]

Ik vraag tips en adviezen met betrekking tot het wel kunnen rijden met een maatje meer en dit is een goed advies! ;)[/quote]
Het advies daarin is een eigen paard kopen..... dus naar mijn mening geen antwoord op je vraag. er worden hier goede dingen gezegt waar je niet op reageerd...

Roossssa

rafiskatje10 schreef:
Roo_19 schreef:

Bedankt!

Graag gedaan, ik denk dat je meer aan advies en tips hebt als aan alleen dat ene zinnetje: het is slecht voor het paard en ga afvallen. Dit zijn dingen die iedereen roept maar dit is jouw vraag niet. Hopelijk krijg je nog wat meer nuttige informatie met betrekking tot jou vraag.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:15

Tat_jana schreef:
oftewel je wilt alleen reacties die jou positief liggen en de negatieve kant van het verhaal wil je niet onder ogen zien..

ik stop bij deze met reageren,, jammer dat je het zo zwart wit ziet :)

Inderdaad..... Als je paarden zo leuk vind, dan kan je toch ook gaan mennen? Dat is al eerder gezegd, ook heel erg leuk, en veel minder belastend voor het paard!
Laatst bijgewerkt door Naomi_unique op 04-11-10 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:15

rafiskatje10 schreef:
MIJN VRAAG IS: ZIJN ER MANEGES DIE ZICH RICHTEN OP MENSEN MET OVERGEWICHT DIE OOK WILLEN PAARDRIJDEN??? Weet iemand dit? of zijn er maneges waarbij ze meer de wat grotere paarden hebben zoals Tinkers, Friesen etc?

Nogmaals: er zijn geen paarden die geschikt zijn voor die mensen, dus ook geen maneges die paarden hebben die geschikt zijn voor die mensen. De rassen die jij noemg zijn (nogmaals) gewoonweg *niet* geschikt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-10 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:16

Nee, dat vroeg je niet. Je vraagt of er maneges zijn speciaal voor zwaardere mensen 100+. Omdat men dat op een gewone manege niet will hebben.
Je krijgt reacties op die vraag, paarden die alleen maar gebruikt worden door zware mensen (van beginner tot gevorderd) is niet goed voor een paard. Een keer op zo'n paard rijden is prima. Maar je kan daar geen 5 zware ruiters per dag op kwijt. Dus ik denk niet dat je gauw zo een manege zult vinden.
Het gaat hier helemaal niet om hoe je zo zwaar geworden bent, want 100+ is 100+, ongeacht op welke manier.
Verder zijn de paarden die je aangeeft niet uitermate geschikt voor zware ruiters.
Je zegt zelf druk te zijn met afvallen, dus wacht dan tot je onder de 100 bent en doe ondertussen iets anders leuks met paarden en zodra je de grens over bent, lekker naar de manege.