Wat moet er eerst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:47

polly2 schreef:
]

Nee...niet zo zwart wit denken!
Natuurlijk kan het zo zijn dat een paard dan elders wel vastgezet kan worden...

Maarje kunt er niet klakkeloos vanuit gaan dat je in iedere box een paard vast kunt zetten. Ik kom soms op plaatsen waar de wanden alleen maar glad zijn, of waar er muren zitten, halfhoog waar het paard overheen kan naar de buurman. Daar kun je dus geen paard vastzetten in de box.
Dus als zo'n bedrijf het beleid zou voeren (doen ze niet hoor) dat je in de box moet opzadelen, dan sta je leuk te kijken, want je zet 'm dus nergens aan vast in de box....

ik denk niet zwart en wit hoor maar ik vraag me dat gewoon af.. het was maar een vraag..
in ieder geval TS: zoals ik al eerder zei denk ik dat er gewoon verschillende meningen over bestaan en dat er eigenlijk niet echt een 'betere methode is'
voor de rest vertrek ik weer uit dit topic want ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom dit niet aan een instructrice gevraagd word...
die zal mischien uit kunnen leggen waarom ze het op de manege zo doen en waarom neit anders..
voor de rest ga ik me geen zorgen maken over gladde stalwanden enz. ik vind het gewoon veiliger als paarden gewoon met een goede paardenknoop aan het halster vaststaan als dat je alleen maar het hoofdstel in hebt voor de grip als het om manege ponies gaat.

Esther_50

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 00:15

Dat ligt dan inderdaad aan de accomodatie of je hem wel of niet vast kan zetten. Ik doe altijd eerst het zadel.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:04

Bij ons worden de manegepaarden gewoon in de box opgezadeld zonder dat ze vastgezet hoeven te worden. Ook met poetsen worden ze meestal niet vastgezet. Kan wel want aan de box hangt een halster. Ik doe altijd eerst het zadel, ben altijd bang dat ze in de teugel blijven hangen als ik het hoofdstel eerst doe en vind het ook niet praktisch als ze met bit in nog even aan het stro gaan knabbelen (wat dus makkelijk kan als ze niet vaststaan).

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:08

_Lot schreef:
Als het paard los op stal staat kan je het ook ff vast zetten ;)

Ehh nee. Wij willen echt niet dat onze les- of pensionklanten de paarden vast zetten in of aan de stal. Dit omdat een tralies er niet voor gemaakt is om 600 kg vast te houden. Gewoon voor het behoud van de stallen dus. Er zal er maar zo lomp zijn een halve zijwand eruit te trekken, ben je mooi klaar mee. :+

En ja, zulke paarden heb je. We hadden hier een wasplaats met een Stalen balk, een hele dikke, diep in de grond, en die trok zo'n bakbeest van 1.80m. helemaal krom.

De poetsplaatsen zijn er om de paarden vast te zetten.

Dus als je paard vast staat eerst het zadel, staat je paard los eers het hoofdstel!

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 01:20

ik doe altijd eerst zadel en dan hoofdstel,
dan kan mijn knollie nog even eten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 02:14

Ik zadel mijn paard in stal op, eerst het zadel, en daarna het hoofdstel

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:28

Susyb schreef:
polly2 schreef:
]

Nee...niet zo zwart wit denken!
Natuurlijk kan het zo zijn dat een paard dan elders wel vastgezet kan worden...

Maarje kunt er niet klakkeloos vanuit gaan dat je in iedere box een paard vast kunt zetten. Ik kom soms op plaatsen waar de wanden alleen maar glad zijn, of waar er muren zitten, halfhoog waar het paard overheen kan naar de buurman. Daar kun je dus geen paard vastzetten in de box.
Dus als zo'n bedrijf het beleid zou voeren (doen ze niet hoor) dat je in de box moet opzadelen, dan sta je leuk te kijken, want je zet 'm dus nergens aan vast in de box....

ik denk niet zwart en wit hoor maar ik vraag me dat gewoon af.. het was maar een vraag..
in ieder geval TS: zoals ik al eerder zei denk ik dat er gewoon verschillende meningen over bestaan en dat er eigenlijk niet echt een 'betere methode is'
voor de rest vertrek ik weer uit dit topic want ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom dit niet aan een instructrice gevraagd word...
die zal mischien uit kunnen leggen waarom ze het op de manege zo doen en waarom neit anders..
voor de rest ga ik me geen zorgen maken over gladde stalwanden enz. ik vind het gewoon veiliger als paarden gewoon met een goede paardenknoop aan het halster vaststaan als dat je alleen maar het hoofdstel in hebt voor de grip als het om manege ponies gaat.

Ik ben er ook voorstander van om paarden gewoon vast te zetten en bij voorkeur niet in een box, maar op een geschikte plaats hiervoor, waar je goed de ruimte hebt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:32

Chaos schreef:
_Lot schreef:
Als het paard los op stal staat kan je het ook ff vast zetten ;)

Ehh nee. Wij willen echt niet dat onze les- of pensionklanten de paarden vast zetten in of aan de stal. Dit omdat een tralies er niet voor gemaakt is om 600 kg vast te houden. Gewoon voor het behoud van de stallen dus. Er zal er maar zo lomp zijn een halve zijwand eruit te trekken, ben je mooi klaar mee. :+

En ja, zulke paarden heb je. We hadden hier een wasplaats met een Stalen balk, een hele dikke, diep in de grond, en die trok zo'n bakbeest van 1.80m. helemaal krom.

De poetsplaatsen zijn er om de paarden vast te zetten.

Dus als je paard vast staat eerst het zadel, staat je paard los eers het hoofdstel!

Waar ik vroeger gewerkt heb, was er soms geen andere keuze dan het paard toch even vast te zetten in de box. Dat deden we dan aan de tralie van het voergat, want die is het sterkst, omdat het touw daar niet omhoog kan schuiven en bij hangen de tralie krom kan trekken en bovendien deden we het aan een strotouwtje. Als een paard dan ging hangen, brak dat touwtje ging niet de hele boxwand er uit. Maar goed, dat was dus alleen in situaties dat het even niet anders kon.
Ik zie soms mensen ook hun paard vastzetten aan de boxdeur...dan houd ik helemaal mijn hart vast.... Ik heb ook al een keer zo'n deur door de lucht zien vliegen namelijk....

Sodeletuut

Re: Wat moet er eerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 09:37

Ik zadel altijd op in de wei. Dan heeft ze toch al een halster om, daarom doe ik eerst het zadel. Als allerlaatste pas het hoofdstel in. Ik vind het makkelijker om haar vast te houden aan een touwhalster met leadrope tijdens het opzadelen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:14

Sodeletuut schreef:
Ik zadel altijd op in de wei. Dan heeft ze toch al een halster om, daarom doe ik eerst het zadel. Als allerlaatste pas het hoofdstel in. Ik vind het makkelijker om haar vast te houden aan een touwhalster met leadrope tijdens het opzadelen.

Niet vervelend bedoeld hoor....echt als vraag.... maar wat vind jij er zo makkelijk aan om een paard vast te houden tijdens het opzadelen? Ik kan me daar namelijk niets bij voorstellen....hoeven uitkrabben, etc., lijkt me zo onhandig als je daarbij ook nog een leadrope vast hebt? Wat is de reden dat jij er voor kiest om zo op de wei op te zadelen? Is dat echt omdat je het handiger vindt, of ben je er handig in geworden, omdat je geen andere optie hebt?

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:11

Bij mij staat mijn pony aan twee touwen vast op de poetsplaats. Ik doe eerst het hoofdstel op, omdat ze een martingaal heeft, gaat wat makkelijker met de singel ;) Als de martingaal los zit, doe ik eerst martingaal, dan zadel dan hoofdstel.
Bij mijn vorige paard, die ook vast stond, deed ik eerst het zadel dan het hoofdstel (geen martingaal of hulpteugels)

Annemijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:42

als je paard/pony in stal staat moet je altijd eerst het hoofdstel in doen, dat heb ik geleerd. maar ik doe soms ook eerst ht zadel op hoor.
als ze tussen de touwen staan is het wel handiger eerst het zadel op te doen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:32

polly2 schreef:
Maar je hebt soms ook stallen waar je een paard niet aan vast kunt zetten. Dus dan zit er niks anders op dan het paard los op te zadelen en dan doe je het hoofdstel eerst, zodat je grip op het dier hebt.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Lorna kan ik niet vastzetten want dat vindt ze niet leuk en gaat ze zichzelf ophangen, dus ik zadel haar gewoon losstaand op. Eerst poetsen, peesbeschermers, zadel, als laatste pas het hoofdstel and we're ready to go :j

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:34

Leanee schreef:
polly2 schreef:
Maar je hebt soms ook stallen waar je een paard niet aan vast kunt zetten. Dus dan zit er niks anders op dan het paard los op te zadelen en dan doe je het hoofdstel eerst, zodat je grip op het dier hebt.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Lorna kan ik niet vastzetten want dat vindt ze niet leuk en gaat ze zichzelf ophangen, dus ik zadel haar gewoon losstaand op. Eerst poetsen, peesbeschermers, zadel, als laatste pas het hoofdstel and we're ready to go :j

Dat kun je je eigen paard aanleren idd...maar met manegepaarden waar steeds weer iemand anders mee omgaat, ligt dat anders.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:39

Hiervoor heb ik jaren op een manege gereden en daar ging het precies zo. Het hoofdstel was absoluut het LAATSTE wat je erin deed en het EERSTE wat eruit ging! Gelukkig maar, want als er 1 ding is wat ik irritant vindt aan het opzadelen/afzadelen is als mensen staan te sjorren aan dat hoofdstel omdat het paard z'n hoofd omdraait of gaat krabben omdat dat ding aan z'n hoofd jeukt.. :=

Irisdepieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:32

Er is niet echt een vaste regel bij alleen is et wel veiliger om eerst het hoofdstel tedoen want als het paard dan ineens gek gaat doen kan je hem vast pakken en als je eerst het zadel doet heb je niks om vast tepakken en geen stuur als ie weg loopt enzovoort.
groetjes,

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:34

Ik doe met opzadelen altijd zadel eerst want dan staat paard nog vast aan halster.
En na het rijden doe ik eerst hoofdstel af, paard vastzetten aan halster en dan zadel eraf.

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:35

Ik doe altijd eerst het zadel, het paard staat dan nog vast aan het halster :D

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:37

Ik doe altijd eerst het hoofdstel en dan het zadel, en na het rijden andersom.
Zet mijn paard ook nooit vast in de box, als ze het niet fijn vind heeft ze dan de kans om weg te lopen.

K_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:39

1 : Poetsen
2: Peesbeschermers om
3: Dekje op, zadel er op & singel aan 't zadel maken en aansingelen
4: Hoofdstel om
5: Voor ik uit stal weg ga richting de bak singel ik nog eens aan & loop dan een rondje door de bak & dan singel ik nog eens aan en dan stap ik er op.

Iedereen heeft zo zijn eigen methode, de 1 begint eerst met het hoofdstel, en de ander met het zadel,peesbeschermers en dan hoofdstel.

--------------------------
Na het rijden
1: Hoofdstel af.
2: Zadelhoes om m'n zadel, singel van t zadel af halen & zadel er af, dekje hang ik altijd op om te drogen.
3: Peesbeschermers af + hoeven krabben (doe ik voor het rijden & er na:))

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:42

Mijn paard zadel ik op op stal. Ik kan hem daar niet vastzetten. Hij heeft het geleerd om stil te staan tijdens het poetsen en opzadelen :)
Soms wil hij nog wel eens een rondje draaien. Dat is verder geen probleem, dan zet ik hem gewoon terug op zijn plaats.

Ik doe dan eerste het zadel, daarna het hoofdstel. Anders gaat hij misschien in de teugel staan.
Met afzadelen doe ik eerst het hoofdstel, daarna het zadel.

xcharlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:20

Als het paard een halster omheeft, doe ik altijd het zadel eerst, dan de peesjes en als laatste het hoofdstel.

Nicole_tal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:22

Ik doe het zadel altijd eerst, mijn paard staat dan ook vast aan een halster, daarna doe ik het hoofdstel aan, singel ik nog even aan, en gaan met die banaan... :D

majlen_put

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:55

als het paard vaststaat:het zadel
staat het paard los? hoofdstel

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 02:47

Ligt eraan, wat ik handig vind op dat moment zelf.