Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sjoyceje schreef:Blijkbaar lees je toch niet helemaal goed xx_horsies, want Anya heeft al aangegeven dat er met Lan ook dressuur is gereden en Lan begrijpt die hulpen nog prima. Feit blijft gewoon dat de basis van western en dressuur hetzelfde is.
Ts, leuk dat je een les op Lan hebt gehad. Lan is echt een super leerpaard!
xx_Horsiex schreef:Sjoyceje schreef:Blijkbaar lees je toch niet helemaal goed xx_horsies, want Anya heeft al aangegeven dat er met Lan ook dressuur is gereden en Lan begrijpt die hulpen nog prima. Feit blijft gewoon dat de basis van western en dressuur hetzelfde is.
Ts, leuk dat je een les op Lan hebt gehad. Lan is echt een super leerpaard!
Ja, maar de les die zij heeft gehad was western, en niet dressuur. Daarbij ging het om wat ik begrepen heb te laten zien dat manege ruiters nog niet zo slecht rijden. Hoe kun je die vergelijking maken als je een manege ruiter die dressuur rijdt op de manege laat rijden op een paard wat western gereden wordt? Natuurlijk maak je dan foutjes en rij je niet op je best. Had de TS op dit paard dressuur gereden, had je veel beter die vergelijking kunnen maken.
Wendy schreef:Je mist het punt. Ja er lag een westernzadel op het paard, maar TS heeft les gehad over de basis (bedoel ik trouwens niet vervelend hoor, voor veel mensen zou het juist goed zijn om meer aan de basis te werken). En die is echt gelijk. Dus geen dressuurles, geen westernles, maar paardrijles.
Als je goed kijkt zie je ook dat de teugels bijvoorbeeld omhoog geklikt zijn. Dat betekent dat het bit gewoon inwerkt als een trens.
Anya schreef:Nee de les die zij heeft gehad was niet western.. ze zat toevallig op een westernzadel, maar de teugels waren naar boven geklipt (dus voor direct bitcontact en op twee handen rijden). Toen ik er achter kwam dat zij een groter probleem had met ontspannen en werken met haar zit dan met haar handen, heb ik haar de teugels na een poosje wel in één hand laten nemen (handig omdat dat kan met mijn paard) en haar laten werken aan de basis van paardrijden.. Rijden met je zit. Ontspannen. Want of je de teugels nu op één hand of op twee handen hebt, een paard dat wegloopt in een harde draf i.p.v. in galop aanspringt is bij zowel western als engels gewoon dezelfde fout. En die los je op met je zit en met die bij beide disciplines zo noodzakelijke ontspanning. TS geeft zelf aan dat ze met die overgang bij de manegepaarden ook problemen heeft. En die zijn toch allemaal engels gereden.
En uiteindelijk is het haar wel gelukt een hele nette overgang te rijden met een ontspannen lijf. Als het goed is heeft ze kunnen voelen wat ze verkeerd deed, en wat ze deed toen het wel goed ging. Want dat is wel het voordeel van mijn paard: als je de hulp goed doet, doet zij het in ieder geval altijd ook goed. En dat kun je niet altijd zeggen van manegepaarden.
Dus ik denk xxhorsiex dat jij de essentie hier mist.
Zeker omdat Lan net zo makkelijk dressuur gereden wordt als western. En nee, dat is niet afhankelijk van het zadel dat er toevallig opligt.
En nogmaals de basis (laten we zeggen tot ca l-niveau is gelijk). Daarna ga je voor dressuur meer oprichting vragen en voor western steeds meer losse teugel en op één hand rijden.
Maar een vriendin van mij die met haar westernpaard voor de grap een keertje M2 starte (HC) reed zonder problemen een dikke twee winstpunten. Een andere vriendin die met haar dressuurpaard voor de grap een keer horsemanship startte, reed zonder problemen een strikje bij elkaar.
Want de basis is een goed gereden paard dat netjes aan de hulpen staat. Niet meer en niet minder.
Echt waar. Een dameszadel: dát is even wennen

Wat een onzinxx_Horsiex schreef:Vooralsnog hangen de teugels in boogjes, weer iets waar je in het begin aan moet wennen.
GreaseMonkey schreef:xx_HorsiexWat een onzin
xx_Horsiex schreef:Vooralsnog hangen de teugels in boogjes, weer iets waar je in het begin aan moet wennen.
Ik hoop dat je hier niet probeert te zeggen dat ik denk dat je probeert te zeggen... en wel dat je aangenomen teugels nodig hebt om ontspannen op je paard te kunnen zitten, ofwel je gebruikt je teugels om je eigen evenwicht te bewaren...?

Anya schreef:Dus ja: TS liet typische kenmerken van een manegeruiter zien. En omdat het mogelijk was om haar op mijn paard te laten VOELEN wat ze dan deed en wat het effect is op een paard waarvan je zeker weet dat ze het goede doet als je de hulp goed geeft, heb ik haar dat laten voelen. En daar heeft ze volgens mij wat van opgestoken.
En dat zadel? als je een beetje rijden kan maakt het zadel dus helemaal niets uit. Ik stap net zo makkelijk op een dressuur/spring/veelzijdigheid/westernzadel en rij ermee weg. Zitten is zitten namelijkEcht waar. Een dameszadel: dát is even wennen
Ga je in de galop teveel zitten, dan staat ze stil en ligt een niet zittende ruiter op de hals. Daar leer je vrij snel van wat je wel of niet moet doen door de reactie van het paard.