Met het schaamrood op mijn kaken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:55

Blijkbaar lees je toch niet helemaal goed xx_horsies, want Anya heeft al aangegeven dat er met Lan ook dressuur is gereden en Lan begrijpt die hulpen nog prima. Feit blijft gewoon dat de basis van western en dressuur hetzelfde is.

Ts, leuk dat je een les op Lan hebt gehad. Lan is echt een super leerpaard!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:06

Sjoyceje schreef:
Blijkbaar lees je toch niet helemaal goed xx_horsies, want Anya heeft al aangegeven dat er met Lan ook dressuur is gereden en Lan begrijpt die hulpen nog prima. Feit blijft gewoon dat de basis van western en dressuur hetzelfde is.

Ja, maar de les die zij heeft gehad was western, en niet dressuur. Daarbij ging het om wat ik begrepen heb te laten zien dat manege ruiters nog niet zo slecht rijden. Hoe kun je die vergelijking maken als je een manege ruiter die dressuur rijdt op de manege laat rijden op een paard wat western gereden wordt? Natuurlijk maak je dan foutjes en rij je niet op je best. Had de TS op dit paard dressuur gereden, had je veel beter die vergelijking kunnen maken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:14

xx_Horsiex schreef:
Sjoyceje schreef:

Ja, maar de les die zij heeft gehad was western, en niet dressuur. Daarbij ging het om wat ik begrepen heb te laten zien dat manege ruiters nog niet zo slecht rijden. Hoe kun je die vergelijking maken als je een manege ruiter die dressuur rijdt op de manege laat rijden op een paard wat western gereden wordt? Natuurlijk maak je dan foutjes en rij je niet op je best. Had de TS op dit paard dressuur gereden, had je veel beter die vergelijking kunnen maken.

Je mist het punt. Ja er lag een westernzadel op het paard, maar TS heeft les gehad over de basis (bedoel ik trouwens niet vervelend hoor, voor veel mensen zou het juist goed zijn om meer aan de basis te werken). En die is echt gelijk. Dus geen dressuurles, geen westernles, maar paardrijles.
Als je goed kijkt zie je ook dat de teugels bijvoorbeeld omhoog geklikt zijn. Dat betekent dat het bit gewoon inwerkt als een trens.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:23

Wendy schreef:
Je mist het punt. Ja er lag een westernzadel op het paard, maar TS heeft les gehad over de basis (bedoel ik trouwens niet vervelend hoor, voor veel mensen zou het juist goed zijn om meer aan de basis te werken). En die is echt gelijk. Dus geen dressuurles, geen westernles, maar paardrijles.
Als je goed kijkt zie je ook dat de teugels bijvoorbeeld omhoog geklikt zijn. Dat betekent dat het bit gewoon inwerkt als een trens.

En toch vind ik dat de TS haar punt sterker over was gekomen als ze op dressuur/veelzijdigheids zadel dressuur had gereden en met meer contact met de teugels, aangezien ze op de filmpjes in boogjes hangen. Ik snap dat de basis het zelfde is, maar de vergelijking komt zo niet over.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:24

Nee de les die zij heeft gehad was niet western.. ze zat toevallig op een westernzadel, maar de teugels waren naar boven geklipt (dus voor direct bitcontact en op twee handen rijden). Toen ik er achter kwam dat zij een groter probleem had met ontspannen en werken met haar zit dan met haar handen, heb ik haar de teugels na een poosje wel in één hand laten nemen (handig omdat dat kan met mijn paard) en haar laten werken aan de basis van paardrijden.. Rijden met je zit. Ontspannen. Want of je de teugels nu op één hand of op twee handen hebt, een paard dat wegloopt in een harde draf i.p.v. in galop aanspringt is bij zowel western als engels gewoon dezelfde fout. En die los je op met je zit en met die bij beide disciplines zo noodzakelijke ontspanning. TS geeft zelf aan dat ze met die overgang bij de manegepaarden ook problemen heeft. En die zijn toch allemaal engels gereden.

En uiteindelijk is het haar wel gelukt een hele nette overgang te rijden met een ontspannen lijf. Als het goed is heeft ze kunnen voelen wat ze verkeerd deed, en wat ze deed toen het wel goed ging. Want dat is wel het voordeel van mijn paard: als je de hulp goed doet, doet zij het in ieder geval altijd ook goed. En dat kun je niet altijd zeggen van manegepaarden.

Dus ik denk xxhorsiex dat jij de essentie hier mist.
Zeker omdat Lan net zo makkelijk dressuur gereden wordt als western. En nee, dat is niet afhankelijk van het zadel dat er toevallig opligt.

En nogmaals de basis (laten we zeggen tot ca l-niveau is gelijk). Daarna ga je voor dressuur meer oprichting vragen en voor western steeds meer losse teugel en op één hand rijden.

Maar een vriendin van mij die met haar westernpaard voor de grap een keertje M2 starte (HC) reed zonder problemen een dikke twee winstpunten. Een andere vriendin die met haar dressuurpaard voor de grap een keer horsemanship startte, reed zonder problemen een strikje bij elkaar.

Want de basis is een goed gereden paard dat netjes aan de hulpen staat. Niet meer en niet minder.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:29

Anya schreef:
Nee de les die zij heeft gehad was niet western.. ze zat toevallig op een westernzadel, maar de teugels waren naar boven geklipt (dus voor direct bitcontact en op twee handen rijden). Toen ik er achter kwam dat zij een groter probleem had met ontspannen en werken met haar zit dan met haar handen, heb ik haar de teugels na een poosje wel in één hand laten nemen (handig omdat dat kan met mijn paard) en haar laten werken aan de basis van paardrijden.. Rijden met je zit. Ontspannen. Want of je de teugels nu op één hand of op twee handen hebt, een paard dat wegloopt in een harde draf i.p.v. in galop aanspringt is bij zowel western als engels gewoon dezelfde fout. En die los je op met je zit en met die bij beide disciplines zo noodzakelijke ontspanning. TS geeft zelf aan dat ze met die overgang bij de manegepaarden ook problemen heeft. En die zijn toch allemaal engels gereden.

En uiteindelijk is het haar wel gelukt een hele nette overgang te rijden met een ontspannen lijf. Als het goed is heeft ze kunnen voelen wat ze verkeerd deed, en wat ze deed toen het wel goed ging. Want dat is wel het voordeel van mijn paard: als je de hulp goed doet, doet zij het in ieder geval altijd ook goed. En dat kun je niet altijd zeggen van manegepaarden.

Dus ik denk xxhorsiex dat jij de essentie hier mist.
Zeker omdat Lan net zo makkelijk dressuur gereden wordt als western. En nee, dat is niet afhankelijk van het zadel dat er toevallig opligt.

En nogmaals de basis (laten we zeggen tot ca l-niveau is gelijk). Daarna ga je voor dressuur meer oprichting vragen en voor western steeds meer losse teugel en op één hand rijden.

Maar een vriendin van mij die met haar westernpaard voor de grap een keertje M2 starte (HC) reed zonder problemen een dikke twee winstpunten. Een andere vriendin die met haar dressuurpaard voor de grap een keer horsemanship startte, reed zonder problemen een strikje bij elkaar.

Want de basis is een goed gereden paard dat netjes aan de hulpen staat. Niet meer en niet minder.

Het punt van dit topic was, zoals ik het begrepen had, om te laten zien dat manege ruiters nog niet zo slecht rijden? Dan heeft het dikgedrukte daar dus niks mee te maken. Daarbij, als jij op een zadel zit wat totaal anders is dan wat je gewend bent kan ik best begrijpen dat dat in het begin onwennig zit. Vooralsnog hangen de teugels in boogjes, weer iets waar je in het begin aan moet wennen.

Het gaat hier niet om of het PAARD nou wel of niet goed gereden is, maar om het punt of manege ruiters slecht rijden of niet. Als dit niet zo is, dan raakt dit hele topic dus kant noch wal?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 10:56

Nee ik denk dat jij het punt van dit topic mist. Want zij is inderdaad gewoon begonnen met strakke teugels op twee handen. Eén van de filmpjes laat dat ook zien. De andere filmpjes op twee handen met strakke teugels heb ik niet op het net gezet. Plat gezegd: dat zag er niet uit en dat wil ik TS niet aandoen.

En of ik nu dressuur of westernles geef (ik geef allebei) in beide gevallen had ik TS de teugels 'afgepakt". Bij een volledig dressuur gereden paard had ik er dan een longeerlijn aangeknoopt en was aan zit, houding en ontspanning, gaan werken. Want als je niet ontspannen en goed zit, dan gaat het aan de voorkant ook niet goed. Verzameling komt immers van achteren en door de zit van de ruiter. In dit geval was het mogelijk om de longeerlijn af te laten omdat ik weet dat Lan wel op de hoefslag blijft als je de teugels door laat hangen. Omdat ik ook weet dat Lan direct afslaat als je niet recht in het zadel zit (net als een goed gereden dressuurpaard trouwens). Ik ben aan de basis gaan werken omdat daar een probleem zat. En die basis is bij vrijwel alle manegeruiters gewoon niet zo goed. Dat is ook logisch want ik ken geen manegepaarden die op de zit te rijden zijn. En de fout die ts liet zien, gewoon meer been geven als het paard de galopshulp niet aanneemt en naar voren gaan hangen met veel spanning in de heup en de benen, is een fout die je bij veel manegeruiters terug ziet. Zo ook het sturen op de binnenteugel. Dat sommige privé ruiters dat ook hebben.. kan best, maar dan komen ze de b niet eens door. En dus leren ze dat redelijk snel af.

Dus ja: TS liet typische kenmerken van een manegeruiter zien. En omdat het mogelijk was om haar op mijn paard te laten VOELEN wat ze dan deed en wat het effect is op een paard waarvan je zeker weet dat ze het goede doet als je de hulp goed geeft, heb ik haar dat laten voelen. En daar heeft ze volgens mij wat van opgestoken.

En dat zadel? als je een beetje rijden kan maakt het zadel dus helemaal niets uit. Ik stap net zo makkelijk op een dressuur/spring/veelzijdigheid/westernzadel en rij ermee weg. Zitten is zitten namelijk ;) Echt waar. Een dameszadel: dát is even wennen :j

Suzan_bobar

Re: Met het schaamrood op mijn kaken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:18

Ontzettend leuk topic!

Ook ik heb het genoegen mogen hebben om eens op Lan te mogen rijden. Geweldig paard wat je onwijs goed op je fouten leert!!! Anya helpt geweldig en ik heb er veel van geleerd! Ik hoop dat Anya dit zondag ook gaat zien als ik mijn eigen muiter meeneem naar hun stal ;)

De filmpjes kan ik hier niet bekijken helaas, kijk ik thuis wel ff.
Vind het top dat je op de grote vriendelijke reus bent gestapt en dat je zo'n topic aan durft te maken, super! Petje af!!!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:51

xx_Horsiex _O- Wat een onzin
xx_Horsiex schreef:
Vooralsnog hangen de teugels in boogjes, weer iets waar je in het begin aan moet wennen.

Ik hoop dat je hier niet probeert te zeggen dat ik denk dat je probeert te zeggen... en wel dat je aangenomen teugels nodig hebt om ontspannen op je paard te kunnen zitten, ofwel je gebruikt je teugels om je eigen evenwicht te bewaren...?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:56

GreaseMonkey schreef:
xx_Horsiex _O- Wat een onzin
xx_Horsiex schreef:
Vooralsnog hangen de teugels in boogjes, weer iets waar je in het begin aan moet wennen.

Ik hoop dat je hier niet probeert te zeggen dat ik denk dat je probeert te zeggen... en wel dat je aangenomen teugels nodig hebt om ontspannen op je paard te kunnen zitten, ofwel je gebruikt je teugels om je eigen evenwicht te bewaren...?

Op zo'n reactie ga ik niet eens reageren.

@Anya, dankjewel voor jouw reactie. Daar kan ik wel wat mee!

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:00

is goed hoor horsie :')

Nu maar weer even back on topic, ik vind het heel dapper van je dat je de 'uitdaging' aan bent gegaan Inney! Schaamrood is idd nergens voor nodig, willen leren is altijd goed, en dan maakt het niet uit als er iets niet helemaal goed gaat, het gaat er meer om dat je open staat voor advies, en je laat 'kneden'

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:04

Anya schreef:
Dus ja: TS liet typische kenmerken van een manegeruiter zien. En omdat het mogelijk was om haar op mijn paard te laten VOELEN wat ze dan deed en wat het effect is op een paard waarvan je zeker weet dat ze het goede doet als je de hulp goed geeft, heb ik haar dat laten voelen. En daar heeft ze volgens mij wat van opgestoken.

En dat zadel? als je een beetje rijden kan maakt het zadel dus helemaal niets uit. Ik stap net zo makkelijk op een dressuur/spring/veelzijdigheid/westernzadel en rij ermee weg. Zitten is zitten namelijk ;) Echt waar. Een dameszadel: dát is even wennen :j

Lijken me eerder typisch kenmerken van een ruiter die nog niet zo ver gevorderd is, of niet zo goede instructie heeft. Voor mijn gevoel heeft dat maar weinig te maken met de locatie (= manege) waar je heb leren rijden.

Nog steeds snap ik niet wat één ruiter zegt, over de vaardigheden die typisch voor manegeruiters zouden zijn. Ik ben FNRS jury, en kom bijna wekelijks op maneges om hun rijden te beoordelen. Ik zie eigenlijk maar weinig verschil tussen de eigen paarden en de manegeruiters in een zelfde categorie. Ik denk dus niet dat er specifieke dingen zijn die je aan manegeruiters kan toeschrijven. Lijken me eerder vooroordelen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:19

Ik wil dat wel even toelichten. Ja dat zijn kenmerken die je bij beginnende ruiters ziet. Maar het verschil zit em in de voortgang. Ik heb sollicitanten voor 'bijrijdster' gehad die mij vertelden goed te kunnen rijden en al tien jaar les te hebben o.i.d. En die ruiters lieten allemaal in meer of mindere mate die specifieke ruiterfouten zien. Ik heb ook mensen gehad die b met winst waren gestart. Die reden allemaal beter. Niet perfect. Beter.

Het zit em dus niet in het feit dat niet iedere beginnende ruiter dat soort fouten maakt, het zit em erin dat ruiters die op een manege les hebben (in het algemeen, er zullen vast uitzonderingen zijn) blijven hangen in die fouten. Ondanks -soms al jarenlange- les. Voor mij betekent dit (heb ik in het andere topic ook geschreven) dat manegeruiters niet persé minder talent hebben, of minder hard werken, maar dat ze gemiddeld genomen (!) slechter les krijgen op paarden die gemiddeld genomen (uitzonderingen daargelaten) slechter aan de hulpen staan.

Als voorbeeld: als je aan de binnenteugel stuurt op mijn paard gaat ze met de neus naar de voet en de schouder eruit rechtdoor. Zit je teveel op de binnenkant, dan slaat ze af of zet haar kont naar buiten, al naar gelang hoe je naar binnen zit, zit je teveel op de buitenkant, dan slaat ze af ;) Ga je in de galop teveel zitten, dan staat ze stil en ligt een niet zittende ruiter op de hals. Daar leer je vrij snel van wat je wel of niet moet doen door de reactie van het paard.

Ik beweer dat het gemiddelde manegepaard niets uitdoet op scheef zitten of sturen op de binnenteugel. En dat ze niet op alleen zit terugkomen, laat staan verzamelen.

Dus: naar aanleiding van vaak slechtere les (doorgaans in groepen) en vaak slechter gereden paarden om het op te leren, beweer ik wel dat manegeruiters vele malen minder kans hebben om gevorderde ruiter te worden.

De manegeruiters die bij mij langskwamen en van zichzelf aangaven gevorderd te zijn, waren gevorderd op de betreffende manege: dat wil zeggen dat zij op het iets moeilijker manegepaard mochten rijden. Maar dat is met alle respect geen vergelijk.

En zonder de FNRS tekort te willen doen, het starten van die proefjes met een eigen paard komt toch relatief weinig voor als je het vergelijkt met het aantal starts van de KNHS. In mijn optiek wordt bij de KNHS echt meer gevraagd dan bij de FNRS-proefjes. Zeker waar het gaat om nageeflijkheid en verzameling (al dan niet beginnend).

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 15:19

Het begint hier al aardig op het andere topic te lijken.
Tjah, was te verwachten.
Wel wil ik even duidelijk maken dat ik geen échte westernles heb gehad.
Idd veel van de basis. Ik weet nu dat mijn zit echt bagger is, en dat dat
een punt is waar ik aan moet gaan werken. :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:51

En anders heb ik nog wel een dressuurpaard staan waar je, als het beter weer is iig, wel eens op mag. :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:13

je zit is niet bagger hoor, je zit best recht :j
Anders had je veel meer door de bak gezwabberd, mét of zonder lange teugels.

Maar je heb niet echt geleerd op de zit te rijden en je zou wat meer moeten ontspannen.

En ik wil nogmaals benadrukken dat je wel je nek uit hebt gestoken! En dat is harstikke dapper!