Ponykamp begeleiden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sally1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 19:31

Leuk om zo te lezen wat sommige ervaringen zijn.
Oke had niet echt een idee dat het zo vermoeiend zou zijn maar nu ik er aan denk is het natuurlijk wel logisch.
Ik heb het fjordenpaard gemaild en een fjordenkamp in Hoenderloo.
Maar nog niks gehoord.
Ik ga eens op een vrije dag volgende week eens goed rondkijken :)

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:33

Heb ook een ponykamp begeleid bij mijn 'eigen' manege (Nijhuis, in Eibergen). Het was ontzettend leuk maar ik had inderdaad ook niet verwacht dat je er zo ontzettend moe van wordt. Je moet natuurlijk wel de hele tijd blijven opletten.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:02

Wat ik me afvraag is hoe het is om een kamp te leiden als je zo jong bent. Wat moet je dan allemaal doen, en wat mag bijvoorbeeld niet? Begeleiden jullie ook buitenritten? Om namelijk even een knuppel in het hoenderhok te gooien; ik zou mijn kinderen niet naar een ponykamp sturen met minderjarige begeleidsters. Met alle respect naar jullie :) maar stel dat er iets gebeurt, wie is er dan verantwoordelijk? Weet je waar je op moet letten tijdens het begeleiden van een rit, of kun je een les geven? Zorgen dat iedereen een beetje slaap krijgt 's nachts, opletten dat kinderen hun medicijnen innemen, de leiding nemen bij een uitstapje naar het zwembad, dat soort dingen. Kun je dat als 15/16-jarige? En stel dat er gepest wordt, of er breekt ruzie uit, hoe grijp je dan in als je dezelfde leeftijd of misschien een jaartje ouder bent dan je groep..? :)

Fenn

Re: Ponykamp begeleiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 23:48

Ik heb een ponykamp begeleid op mijn 17e, natuurlijk wist de eigenaresse wat ze aan me had, maar ik was van de zomer heel blij dat ik 18 was en zo meerderjarig.
Het ligt ook maar net aan het overwicht dat je hebt op de groep en aan het verantwoordelijkheidsgevoel dat je zelf hebt. Want als ik lees dat wordt vergeten hoe moe je wordt, dan schatten mensen het toch echt makkelijker in dan het is.

Ook helpt het bij mij dat ik me als vanzelf wat volwassener opstel als het nodig is. Je kunt dan nog maar een jaartje ouder zijn, als het erop aan komt ben je gewoon de baas en dat moet hoe dan ook duidelijk zijn. Buiten dat je de baas bent is het ook nog eens jouw taak om en de groep een leuke week te bezorgen en ze heel weer af te leveren aan het einde van de week. Ik voel me daar soms bijna te verantwoordelijk voor.

Het blijft dus gewoon jouw houding. Je kunt een keer leuk meedoen met een spelletje, maar je bent hoe dan ook de baas en misschien als 17-jarige vond ik dat nog vermoeiender (om er boven te blijven staan) dan vorig jaar. (Toen had ik ook meteen een stuk meer ervaring)

Maar ik vraag me ook af hoe anderen daar tegenaan kijken en dan vooral ook wat hun taken zijn als minderjarige.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:42

Zwartwitje schreef:
Wat ik me afvraag is hoe het is om een kamp te leiden als je zo jong bent. Wat moet je dan allemaal doen, en wat mag bijvoorbeeld niet? Begeleiden jullie ook buitenritten? Om namelijk even een knuppel in het hoenderhok te gooien; ik zou mijn kinderen niet naar een ponykamp sturen met minderjarige begeleidsters. Met alle respect naar jullie :) maar stel dat er iets gebeurt, wie is er dan verantwoordelijk? Weet je waar je op moet letten tijdens het begeleiden van een rit, of kun je een les geven? Zorgen dat iedereen een beetje slaap krijgt 's nachts, opletten dat kinderen hun medicijnen innemen, de leiding nemen bij een uitstapje naar het zwembad, dat soort dingen. Kun je dat als 15/16-jarige? En stel dat er gepest wordt, of er breekt ruzie uit, hoe grijp je dan in als je dezelfde leeftijd of misschien een jaartje ouder bent dan je groep..? :)

Ik hielp mede omdat ik niet veel ouder ben dan de meeste kinderen alleen bij het eerste weekend waar de kinderen van 6 tot 10 jaar waren. Ik begeleidde de spelletjes, zorgde dat iedereen het naar zijn zin had (althans, dat proberen we ;) ) en lette erop dat de kinderen allemaal de kans kregen om het spelletje een keer te doen. Bij de buitenritten waarbij sommige kinderen nog niet genoeg ervaring hadden om zelf te rijden fietste ik ernaast met een halstertouw aan het hoofdstel (door het bit heen gehaald zeg maar). 's Avonds letten de oudere leiding erop (de volwassenen) dat de kinderen genoeg slaap hadden en eventueel hun medicijnen kregen. Ik vulde ook samen met andere meiden de voorraden aan bij het ontbijt en dergelijke. Toen we een spookspeurtocht hielden 's avonds ging ik samen met een volwassene met een groepje op stap. Ik was toen 15 jaar :) .

Kikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:56

Ik heb op mijn eigen manege nu twee jaar geholpen. Ik moest ze dan leren opzadelen, poetsen, vlechten ed. en verder helpen met het eten enzo. Het lesgeven werd door een instructrice gedaan. Dit was wel een kamp waarbij de kinderen 's avonds weer naar huis gaan. Verder geef ik al jaren (bevoegd ;) ) Gymnastiekles aan kinderen van 4-12 jaar, dus ik heb best veel ervaring met kinderen, maar als 16-jarige zou ik nooit een kamp begeleiden waar kinderen van 13 of ouder bij zijn...

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:31

Deze zomer ben ik reisleider geweest via Vinea, 2 weken in Italie een strandvakantie, en een week ponykamp op texel.

Het is erg zwaar omdat je met een groepje van 3 leeftijdsgenoten(21-24) de hele dag voor de kinderen verzorgt, van ontbijt tot het slapengaan, zelf het programma bedenken etc. Enige wat vaststond waren de ochtendritten, een huifkartocht en naar Ecomare.

Het paardrijden was uit handen gegeven aan de manege, waar een begeleider van de manege voorop reed en ik als begeleider achteraan.

Het is misschien anders als er meerdere begeleiders zijn die veel ervaring hebben en van de manege zelf zijn en het programma al jaren uitvoeren.
Maar verkijk je niet op de verantwoordelijkheden! Ik heb via Vinea een opleidingsweekendje gehad waar alles ter sprake kwam, want bedenk je goed wat je moet doen als kinderen heimwee krijgen, persoonlijkheidsstoornissen hebben, gewond raken, opstandig worden, als je niet goed overweg kan met je mede begeleiders etc.

Het is wel heel erg leuk om te doen! Het is heel leerzaam, ook voor je persoonlijke ontwikkeling etc.