Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Setteli schreef:Als je met zweep groet krijg je geen onvoldoende, maar 2 punten aftrek voor dat onderdeel. Het wordt nl gezien als vergissing in de proef.
Daar geef je dus idd -2. Chrissy_ schreef:Ik heb ook altijd geleerd dat je met proefjes niet van zweep mag wisselen, en je hem altijd in je linkerhand moet houden.
(bij wijken bv is in je buitenhand houden niet handig).
Vippie schreef:Chrissy_ schreef:Ik heb ook altijd geleerd dat je met proefjes niet van zweep mag wisselen, en je hem altijd in je linkerhand moet houden.
Je hebt een zweep in je hand om een extra hulp te kunnen geven, die moet dus in de hand zitten waar je die hulp nodig hebt(bij wijken bv is in je buitenhand houden niet handig).
Zweep hoort aan de binnenkant van de rijbaan. Zweep wisselen doe je altijd aan het eind van de diagonaal (dus niet tijdens de middendraf) net als het wisselen van been.

Chrissy_ schreef:Dat hoef je mij niet uit te leggen hoor
Ik antwoord alleen op de vraag van TS, en hoe het mij geleerd is.

Je moet of de hele proef je zweepje in één hand houden, of telkens als je van hand verandert je zweep overpakken. Ik vind het zelf altijd nogal klungelen, dus ik hou mijn zweep - als ik die heb - in één hand, maar er zijn genoeg die hem overpakken. Ligt er net aan wat je fijner vindt/beter is voor de pony.Stef_Winston schreef:Nee je mag je zweepje gewoon in dezelfde hand houden, maar ook verwissellen als je wiltIk hou hem meestal in m'n linkerhand, tenzij m'n paard door m'n binnenbeen heenloopt ofzo, dan verander ik hem wel
chanicha schreef:Mij is geleerd om onder de X te wisselen van zweep en een keertje doorzitten zodat je gelijk op de goede hand zit.
Als je je dat aangeleerd hebt gaat het automatisch zonder concentratieverlies.