Jonge pony's in de manege lessen, verstandig idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Jonge pony's in de manege lessen, verstandig idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:53

Tja als je het zo bekijkt als in de openingspost zouden alle maneges in no time paardloos zijn.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:59

ik zag in je profiel dat je in oirsbeek rijd, daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit een goed woord over gehoort hier in de omgeving.

Maar daar gaat het niet om in dit topic. Ik vind dat je jonge pony's door 1 iemand moet laten in/doorrijden het is voor zon dier al nieuw dat er iemand op hem gaat zitten, de meeste paarden vertrouwen je ook niet meer als je dat doet, en als dan ook nog steeds een ander (onhandig) manege kind aan je gaat frunniken, gaat dat vetrouwen helemaal weg en dan is de pony 'niks meer waard'. Zo dat is mijn mening:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:01

Onhandig manegekind? Niet iedereen op een manege is een onhandig manegekind hoor. :+ Weet niet waar je dat vandaan haalt.. Ben het verder wel met je eens dat het fijner voor een paard is als er in het begin niet teveel verschillende ruiters op rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:04

Wou net zeggen, je ziet vaak op maneges dat er zeer handige jonge ruitertjes met veel lef rondlopen en verder vind ik het een goeie zaak dat ze kwaliteitsponies aanschaffen.
Verder ben ik wel benieuwd wat diegenen die nu kritiek hebben, zien als de ideale manegepony...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:06

Leuke uitdaging voor de vergevorderde ruiters.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:06

Als het kinderen/volwassenen zijn die veel ervaring hebben en goed kunnen rijden vind ik het geen punt.

maar kinderen die lopen te hangen aan de teugels en dergelijke daarbij vind ik het echt niet kunnen

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:07

Daarom staat het tussenhaakjes. Ik heb toevallig een oud manege paard gehad. Een fjord, ik vind een ideale manegepony: een pony wat met een beginnende ruiter rustig is en goed mee werkt, maar als die merkt dat er een wat gevorderde ruiter op zit dat er dan toch wat meer actie uitkomt, dat had die fjord ook! En ging prima, was ook echt een lieveling op de manege!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:07

Maaike_Ma schreef:
Als het kinderen/volwassenen zijn die veel ervaring hebben en goed kunnen rijden vind ik het geen punt.

maar kinderen die lopen te hangen aan de teugels en dergelijke daarbij vind ik het echt niet kunnen

En hangen aan de teugels kan wel bij een pony zonder bekende ouders etc? Dat kan in mijn ogen bij geen enkel paard en dat leer je in de manegeles als het goed is.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:09

Sorry ik bedoel ik jonge pony's,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:09

Wat wou je daarmee zeggen, Geak-Nena, dat Fjorden dé ideale manegeponies zijn? Dat zijn het dus echt niet, over het algemeen.
Fjorden zijn koppig, eigenwijs en menig beginneling zijn ze veel te slim af.

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:16

suleilitha schreef:
Wat wou je daarmee zeggen, Geak-Nena, dat Fjorden dé ideale manegeponies zijn? Dat zijn het dus echt niet, over het algemeen.
Fjorden zijn koppig, eigenwijs en menig beginneling zijn ze veel te slim af.

Dat staat er niet, ik beschrijf in mijn ogen een ideaal karakter. En het gedrag van fjorden hoef je me niet te vertellen ik heb er zelf nog 2 :+

Geak_Nena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:28

@sulelitha ff oftopic: je profiel is wel heeel leuk :P

Marjolein20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:31

Bij ons op de manege rijden een aantal 'oude' sportpaarden mee in de manegelessen. Het zijn de vorige paarden van de eigenaar en het zijn springers en dressuurpaarden. De eerste keer dat ik op 1 van zijn oude paarden (was toen nog zijn eigen paard) mocht rijden was ik hardstikke benauwd, ik wist niet wat ik precies kon verwachten en was extreem voorzichtig met haar. Het ging echter wel goed, zij reageerde enorm goed op hulpen (vergeleken met [*]echte manegepaarden[*]) en ondanks dat zij een springer is reed ik toch een nette dressuurles met haar.
Nu rij ik praktisch altijd op deze merrie en zij heeft ook een heleboel nieuwe dingen geleerd (toch netjes voor een 14 jarige die eigenlijk alleen hindernissen heeft gezien), ze is dressuurmatig nu veel beter en is veel rustiger geworden.
Ook in de springles wordt ze door vaste personen bereden en ook daar geeft men aan dat zij er op vooruit is gegaan.
Ik denk dat het gebruiken van paarden met goede papieren op maneges juist goed is, mits er goed mee om wordt gegaan door manege en ruiters.
De manege waar ik rij houdt haar extra goed in de gaten, ze zorgen ervoor dat ze alleen rijdt met gevorderde ruiters en dat ze niet teveel loopt.

Over Fjorden, ik vind ze van oorsprong ook geen ídeale manegepony's, maar ik moet zeggen dat er bij ons twee rondlopen die het hardstikke prima vinden in de beginnerslessen, zolang ze maar niet voorop hoeven te lopen :P
In de meer gevorderde lessen worden deze Fjorden ook gebruikt en daar passen ze zich goed aan de betere ruiters aan, paarden weten vaak wel wat voor ruiter er op hun rug zit.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 13:56

Ik vind het niet zó erg dat er jonge pony's meerijden,
Maar in dit topic heb ik het over de aantal uren dat ze rijden en wat ze bij geleerd krijgen.
Dat is bij ons nu dit níks :)

Gister ook, een pony die met bijna 3 jaar (duurde nog 3 maanden voordat die 3 jaar werd) 3 UUR ACHTER ELKAAR LIEP.
Ik vind dat zóo verkloten van die pony, als dat steeds zo doorgaat krijgen ze later alleen maar problemen aan de rug.

@ Geak_nena:
Manege ruiters kunnen ook wel goed rijden,
Ben ik ook hoor!
Ik heb nooit dé kans gekregen om een eigen pony te krijgen terwijl ik zelf ook paarden doe inrijden!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:03

Sonja schreef:
Leuke uitdaging voor de vergevorderde ruiters.

Idd, niet voor iedereen, maar een vergevorderde ruiter vind een jonge pony vaak ook wel eens leuk ipv een ver door gereden paard.

Mijn jonge pony's lopen ook wel eens een lesje met de juiste ruiter en de juiste begeleiding. Zowel ruiter als pony leren daar van.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:54

het zou mogen kunnen hoor. Als ze in de manegelessen meelopen om nog wat ervaring op te doen zou dit wel goed zijn, maar dan wel alleen met gevorderden op!! Maar dan ook gevorderden die het aankunnen , dan zou het wel kunnen vind k. En voor die gevorderden is het dan ook goed om zelf op de jonge beestjes ook te leren. Ze leren een soort verder inrijden .

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 13:24

mohica schreef:
het zou mogen kunnen hoor. Als ze in de manegelessen meelopen om nog wat ervaring op te doen zou dit wel goed zijn, maar dan wel alleen met gevorderden op!! Maar dan ook gevorderden die het aankunnen , dan zou het wel kunnen vind k. En voor die gevorderden is het dan ook goed om zelf op de jonge beestjes ook te leren. Ze leren een soort verder inrijden .

Dat weet ik zelf ook wel ;)

Ik heb het ook meer over de aantal uren dat ze lopen per dag,
En dat vind ik bij ons juist net té veel!
En daarom dit topic over hoe jullie hierover denken,
Laatst heeft een jonge pony 3 uur gelopen en is net 3 jaar,
Ik vind dat zó verkloten van een pony, ookal heeft hij geen papieren maar toch, als dat zo doorgaat krijgen ze later iets aan de rug en dat is jammer!

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:41

4,5 jaar kan het wel.
Alleen zet er wel gevordere op. Dan heb je der later veel meer aan

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 13:57

Annnn schreef:
4,5 jaar kan het wel.
Alleen zet er wel gevordere op. Dan heb je der later veel meer aan

Ik vind 4,5 ook nog te vroeg hoor ;)
Als je eens gaat in denken dat een paard pas volgroeid met 6 jaar is.
Als je een paard van 4,5 ook 3 uur gaat rijden, beschadig je ook veel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:01

Om er even op terug te komen dat je zegt dat die ponies drie uur per dag lopen, hoe weet je dat? Sta je daar zelf dan drie uren lang te controleren, ofzo?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 14:03

suleilitha schreef:
Om er even op terug te komen dat je zegt dat die ponies drie uur per dag lopen, hoe weet je dat? Sta je daar zelf dan drie uren lang te controleren, ofzo?

Ik ben er 5 keer per week, en help altijd met de muntjes bijvoorbeeld, en zou het dan zó erg zijn als ik naar de les ga kijken?
Is helemaal niks geks aan hoor :)
Ben er trouwens als ik er ben zeker 5 / 6 uur op stal dusja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:05

Hm, kijk maar een beetje uit dat de manegebaas geen lucht krijgt van dit topic dan, grote kans dat ie daar niet zo amused over is.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 14:10

suleilitha schreef:
Hm, kijk maar een beetje uit dat de manegebaas geen lucht krijgt van dit topic dan, grote kans dat ie daar niet zo amused over is.

Lijkt me sterk, volgensmij weet hij nog niet eens wat MSN is althans denk ik dan :P haha
Ik heb het hem trouwens ook gezegt,

En wil even eerlijk zijn tegen jullie dat ik die paarden beleerd heb..
En dus als ze doorgereden werden door mij en de lessen in konden dat ik ze niet meer hoefde te rijden.
Het was de bedoeling voor een uurtje 5 dagen in de week,
Maar dit worden er onderhand al 2 a 3 uur op één dag!

En kijk dan graag hoe die pony's lopen met kinderen in de les die ik beleerd heb,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:12

De praatjes gaan sneller in de paardenwereld dan je kunt denken, verder heb ik in dit topic de naam van de manege zien staan. Voor je het weet is er iemand die het heeft gelezen en het daar even gaat melden en dan heb jij denk ik een probleempje ;)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 14:15

suleilitha schreef:
De praatjes gaan sneller in de paardenwereld dan je kunt denken, verder heb ik in dit topic de naam van de manege zien staan. Voor je het weet is er iemand die het heeft gelezen en het daar even gaat melden en dan heb jij denk ik een probleempje ;)

Nee de manege eigenaar vond het zelf ook niet normaal ;)
Heeft hij zelf ook tegen mij gezegt,
En bovendien wil ik eigenlijk alleen maar andermans mening horen