Wie is er op ponykamp bij het fjordenpaard geweest??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:04

Citaat:
Ik vind dat je behoorlijk kleinerend doet over mensen die een andere mening hebben dan jij. Kijk eerst eens naar de leeftijden van mij en onder andere die van Sok. Wij hebben allebei behoorlijk wat jaren rijervaring en ook ervaring in het houden van paarden. Dus je hoeft bij ons niet aan te komen met 'pennygehalte' :+
Maar even ontopic; ik ben er een paar keer zelf geweest en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de paarden die ik heb gereden 'verpest' zijn. Ik vind het onverantwoord dat de eigenaren de paarden meegeven aan mensen zonder enige ervaring (ja, echt waar, toen ik daar een keer was werden er twee paarden meegegeven aan een beginner en haar vriend, die overigens überhaupt nog nooit op een paard had gezeten). Tijdens onze rit draaiden de paarden om, wilden alleen maar achter elkaar aan lopen en waren niet vooruit te branden. Ik vind het persoonlijk een behoorlijk onprofessioneel bedrijf.
Mij heb je overigens ook niet horen zeggen dat de paarden niet goed behandeld worden (hoewel een extra keertje naar de hoefsmid geen kwaad zou kunnen). Ze staan daar prima, grote kudde, groot weiland, kan niet beter! Ook zijn het ontzettend lieve en vriendelijke paarden. Daarentegen vind ik het harnachement (jaja, ik ken dat woord ook, surprise!) minder, veel van die zadels zou ik afschepen als antiek. Niets mis mee op zich, maar als de pasvorm van een zadel niet goed is, zou ik die niet meer op een paard leggen. Niet omdat mijn 'tere pennybilletjes' het niet aan zouden kunnen, maar omdat ik toch meer waarde hecht aan de rug van een paard. Overigens zou ik liever een gelped ónder het zadel leggen in plaats van erop :+
Mijn paarden staan 24/7 buiten, en ik heb persoonlijk een hekel aan dressuur en dergelijke, geef mij maar een pony om lekker mee te racen en af en toe wat oefeningetjes mee te doen. De reden dat de paarden zijn 'afgestompt' zit meer in het feit dat de paarden aan jan en alleman worden meegegeven, zonder dat er controle op is wat die mensen met de paarden doen.

Ten eerste geef ik netjes aan dat ik argumenten aan het weerleggen ben dus kleineren is er voor mij niet bij... Argumenten weerleggen hoort nou eenmaal bij discusieren.

Ten tweede blijkt dus maar weer dat penny gehalte geen leeftijd heeft

Ten derde in hoeverre kan je het verpest noemen? je zegt eerst dat de paarden zijn afgestomd en dat betekend dus alles ondergaan zonder eigen iniatief, maar de paarden waar jij het ovet hebt tonen toch op het moment van om keren iniatief en het is dan aan de ruiter om het paard zover te krijgen zodat hij de andere kant op gaat.

Ten vierde je hebt zelf de keus gehad bij het naar voren stappen op wat voor pony je wilde. Dat jij dan bij super braaf naar voren gaat betekend niet dat alle pony's sloom zijn daar. En als nog als je vind dat je pony niet leuk is kan je gewoon ruilen. Dan had je moeten zeggen dat je een snellere wilde maar die je wel makkelijk de goeie kant op kreeg... allemaal eigen keus

Ten vijfde je kan wel zeggen dat de zadels anthiek zijn, ben ik helemaal met je eens. Maar waarom zouden deze mensen super de luxe zadels hebben als ze gebruikt worden met door het water gaan, stof, droogte, takken enz. zonde van het geld. geef mij dan maar die anthieke want die hoef je tenminste niet zo zuinig op te zijn. en de pasvorm van de zadels is gewoon nog goed, anders zouden er echt wel drukplekken naar boven komen tijdens negen weken ponykamp. of zie ik dat verkeerd?

Ten zesde over het paarden houden zijn we het dan wel eens ;) maar in mijn vorige post reageerde ik ook een beetje op alle negatieve argumenten

moet ik nog ff doorgaan of is het zo genoeg :P ??

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:06

Sok schreef:
Niet nodig is?! :\
Weet je wat in mijn ogen niet nodig is? Het geld verdienen over de ruggen van onschuldige paarden die met een ontzettend slecht passend zadel beginners moeten rondzeulen die ontzettend in hun mond trekken en er niemand met de beginners mee is om te zeggen dat ze dat niet moeten doen. Dan ben je in mijn ogen als manege/paardenverhuur ontzettend fout bezig!

Dat verhaal over slecht passende zadels verzinnen jullie gewoon. Er zijn bij de ongeveer 200 paarden die ze hebben echt een enkel geval van drukkingen in de zoveel jaar.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:08

Hmm ik ben er nog nooit geweest ofzo, dus weet niet hoe het er aan toe gaat, maar ik heb het idee dat als het echt heel slecht zou zijn deze manege niet meer zou bestaan omdat iemand het dan echt wel aan zou geven bij de DB

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:10

Klopt... paarden hebben daar vrijwel nooit drukkingen. Anders zouden ze nooit 9 weken kunnen lopen. Ook zijn ze bijna nooit kreupel of ziek.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:11

Jep, ik vind het inderdaad leuk om maneges af te zeiken en daarom verzin ik het verhaal over slecht passende zadels :D Wie steekt er nou z'n hoofd in het zand? :D

Ik VIND ze daar gewoon ontzettend onkundig en paardonwaardig bezig.
Da's mijn mening en daar verander jij niks aan door Laura en mij (mensen die al jaaaaren bezig zijn met paarden, paarden houden en zadels passen) af te schepen als pennymeisjes.. :+

@ Marion, de dierenbescherming doet in principe niets aan dit soort gevallen ;) Alleen als paarden tot over hun oren in de blubber staan met omgekrulde hoeven en allerlei ziektes onder de leden. Dan valt dit inderdaad wel mee, als je het zo vergelijkt. Alsnog vind ik het niet kunnen, het gros van je paarden rond laten lopen met slecht passende zadels.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:12

precies nina, ik heb ook nog nooit een paard met echte rugklachen gezien zoals je op veel manege's hebt.

en ik heb nog nooit daar een paard gezien dat kreupel gereden is ofzo.

Dat zegt toch wel wat over de manier van omgang met de paarden.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:13

nou ik ben wel blij dat je je zo aangetrokken voelt tot die onschuldige paarden want normaal word er nooit geld verdient aan deze vriendelijke en onschuldige viervoeters. :+

Kom op word is wakker, paarden zijn gebruiksdieren, altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

Jij ziet het als fout ik denk dat de meerderheid het leuk vind om lekker met je eigen groepje op pad te gaan. Op manege word er ook door jan en alleman op de paarden gereden en de gemiddelde manege ruiter heeft nou niet het ruitergevoel in de hand zoals jij
Laatst bijgewerkt door Robsi_Vigaro op 17-03-09 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Robsi_Vigaro

Re: Wie is er op ponykamp bij het fjordenpaard geweest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:14

Nou Sok het is goed dat je mee discusieerd maar als dan zulke verhalen in de discussie gooit kom dan met voorbeelden...

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:15

Ach nouja, zoals ik het hier lees klinkt het best erg hoor daaro :=

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:16

Tuurlijk zijn paarden gebruiksdieren, niks mis mee, maar op deze manier vind ik van wel.
Ik denk dat je het je paarden bést een beetje makkelijker mag maken door op z'n minst een passend zadel voor elk dier te regelen.

Natuurlijk vinden die paarden het leuk om met een groepje weg te gaan, daar is ook niks mis mee. Alleen wel om zoals LauraMc al aangaf, met 2 onkundige ruiters zonder begeleiding op pad te gaan. Ten eerste onverantwoord, ten tweede alles behalve fijn voor de paarden, dat geruk en gepluk in hun mond.
Op maneges gebeurt het inderdaad ook veel te vaak, maar daar is er nog een instructeur bij die ze verteld hoe het dan wél moet en dat je zachtjes hoort te zijn met een paardenmond!

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:17

Dat maakt je verhaal een stuk geloofwaardiger, maar dan nog klopt het niet want er zijn zeer weinig drukkingen bij de paarden. En dat is gewoon een feit, dat nog te bewijzen is ook

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:18

Marion_ schreef:

dit komt omdat je de negatieve berichten leest.

er is meer positiefs te vertellen dan negatief over het fjordenpaard.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:20

De paarden hebben gewoon passende zadels.

En in de manege les waar 8 mensen in rijden kan de instructeur natuurlijk ten alle tijden zich met het handgebruik van deze acht klanten bezighouden.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:21

Robsi_Vigaro schreef:
Nou Sok het is goed dat je mee discusieerd maar als dan zulke verhalen in de discussie gooit kom dan met voorbeelden...

Wat voor voorbeelden wil je horen?
Van de slecht passende zadels weet ik me er sowieso 7 van de 10 te herinneren uit de laatste groepsrit. Zadels lagen allemaal op de schoft en wipten aan de achterkant. Ook kropen ze allemaal naar voren en kwam de ruiter zo veel te ver achter op de lepel te zitten. Inderdaad geen drukkingen, maar ik weet helaas uit ervaring dat paarden die last hebben van hun zadel het als gewoon gaan beschouwen. Ook de huid went eraan en daardoor krijg je geen zichtbare drukkingen. Alleen wat er in het lichaam zelf gebeurt is het kwalijke.. Slijtage aan de wervels, scheve ruggen en gewoon pijn, ook al zie je er aan de buitenkant eigenlijk niets aan.

Heb ook nog 3 paardjes in die groep gespot met wondjes in de mondhoeken.. Dat zet me toch wel aan het denken eigenlijk. En het verontrust me. Als er goed toezicht op werd gehouden met wat voor ruiters de paarden mee gingen, zouden zulke dingen voorkomen kunnen worden!

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:24

Marion_ schreef:

Ik zou zeggen kom een keer langs in de zomervakantie ;) het is hartstikke gezellig en ze hebben ijslanders :P

kijk anders is op http://www.rcfjordenpaard.tk staan veel foto's van mensen en pony"s die het naar hun zin hebben.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:24

Robsi_Vigaro schreef:
De paarden hebben gewoon passende zadels.

En in de manege les waar 8 mensen in rijden kan de instructeur natuurlijk ten alle tijden zich met het handgebruik van deze acht klanten bezighouden.

Realistisch blijven he ;) Dat lukt een instructeur natuurlijk niet, maar een instructeur kan z'n lesklanten wel bewust maken van wat ze doen! Hij kan ze aan het denken zetten; Ben ik niet te hard met m'n handen? Ja, een paard voelt een vlieg op z'n kont, dan voel hij ook als ik een zachte ophouding maak ipv dat ik er met m'n hele gewicht aan moet gaan hangen ;)

Maar deze discussie gaat denk ik niet over de manege, meer over de omgang met paarden op het FP. ;)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:26

Ik zie regelmatig groepen van het Fjordenpaard langskomen en de paarden zien erop zich wel goed uit.
Hoe het harnachement eruit ziet? Daar kan ik geen oordeel over geven omdat ik niet van dichtbij heb bekeken.
Wel zie ik vaak dat er een groep (in mijn ogen) onervaren ruiters achterelkaar aan hobbelen waarbij nummer 1 vaak niet doorheeft dat nr 15 in de problemen zit omdat de voorste paarden al lekker over het zandpad draven terwijl de rest nog bezig is met oversteken van de weg.
Ik ben al 3 maal uit mijn auto gestapt om een meisje te helpen omdat het niet helemaal ging zoals het moest.

Dat er een leuke sfeer hangt, dat geloof ik meteen..En de paarden zijn ook wel aardig. Ik weet niet wat voor rassen het zijn want er wordt daar met van alles doorelkaar heen gefokt..En de sterksten overleven ;)
En dat de paarden daar veel gebruikt worden..ja, het is natuurlijk geen filantrofische instelling, er moet wel geld verdient worden..

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:30

Citaat:
Inderdaad geen drukkingen, maar ik weet helaas uit ervaring dat paarden die last hebben van hun zadel het als gewoon gaan beschouwen. Ook de huid went eraan en daardoor krijg je geen zichtbare drukkingen. Alleen wat er in het lichaam zelf gebeurt is het kwalijke.. Slijtage aan de wervels, scheve ruggen en gewoon pijn, ook al zie je er aan de buitenkant eigenlijk niets aan.

Paarden die last hebben van hun zadel gaan dit nooit maar dan ook nooit als gewoon beschouwen... paarden zullen alles doen om van de pijn af te komen. De huid zou er aan kunnen wennen, maar je zou dan al meerdere malen open wonden moeten zijn en zoals ik dat uit ervaring weet komt er wit haar op deze plekken. Dit hebben maar weinig paarden daar. Weer eent eken van normaal passende zadels.

Verder bij onzichtbare drukkingen ( die dus ontstaan bij doorrijden met drukplekken) altijd heel makkelijk te ontdekken, want een paard met een druk vind het niet zo leuk als je daar aan zit. En als je poetst en je poetst op de onzichtbare drukking dan heb je mazzel als je nog weg kan komen ;)

Een paard met kapotte wervels of een scheve rug zal je niet eens meer op zijn rug laten zitten. Hij zou je er linearecta vanbokken/steigeren/zelf gaan liggen.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:31

Ibalia schreef:
Ik zie regelmatig groepen van het Fjordenpaard langskomen en de paarden zien erop zich wel goed uit.
Hoe het harnachement eruit ziet? Daar kan ik geen oordeel over geven omdat ik niet van dichtbij heb bekeken.
Wel zie ik vaak dat er een groep (in mijn ogen) onervaren ruiters achterelkaar aan hobbelen waarbij nummer 1 vaak niet doorheeft dat nr 15 in de problemen zit omdat de voorste paarden al lekker over het zandpad draven terwijl de rest nog bezig is met oversteken van de weg.
Ik ben al 3 maal uit mijn auto gestapt om een meisje te helpen omdat het niet helemaal ging zoals het moest.

Dat er een leuke sfeer hangt, dat geloof ik meteen..En de paarden zijn ook wel aardig. Ik weet niet wat voor rassen het zijn want er wordt daar met van alles doorelkaar heen gefokt..En de sterksten overleven ;)
En dat de paarden daar veel gebruikt worden..ja, het is natuurlijk geen filantrofische instelling, er moet wel geld verdient worden..

Kijk eindelijk is iemand met argumenten en duidelijke voorbeelden. Hier kunnen we wat mee :D top

ik kan alleen maar zeggen dat ik het met je eens ben

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:32

Robsi_Vigaro schreef:
Ik zou zeggen kom een keer langs in de zomervakantie ;) het is hartstikke gezellig en ze hebben ijslanders :P

kijk anders is op http://www.rcfjordenpaard.tk staan veel foto's van mensen en pony"s die het naar hun zin hebben.

Als ik jonger was geweest was dat vast gebeurd ;) Ga nu deze vakantie op vlieland werken bij stal Edda
maar wie weet een ritje!

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:33

Okeee ik meng me er ook weer even tussen!

Wat betreft de zadels... Kan je niet verwachten dat ze voor die hoeveelheid paarden die ze er hebben! allemaal aangepaste zadels hebben! Op maat gemaakt, Wat ook geen nut heeft want de helft moet na een jaar een ander zadel op! Want er word echt wel gekeken naar wat het beste past!
Tuurlijk zitten er zadels tussen die niet helemaal jovel liggen! Maar ga jij is rondkijken,,, op maneges en zelfs op pensionstallen! hoeveel mensen er met een ongeschikt zadel rijden.
En wat betreft het teugeltrekken... Dat is toch echt niet de schuld van het fjordenpaard maar dat doen de mensen toch echt! En ze geven de braafste paarden mee aan de meest onervaren mensen! Klopt... Maar zelfs de braafste paarden willen je wel is uittesten en keren is een keertje om!

En wat betreft in die groepen rijden klopt soms blijven er paarden achter maar vaak ligt dit aan de ruiter die erop zit, blijf jij bij de groep is er niks aan de hand! Helaas luisteren niet alle kinderen hiernaar!

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:34

;) keej

er zijn ook weekende en kampen voor oudere boven de 17.

je zit dan in een luxe ranch en je kan dan kiezen voor (goedpassende :+) western zadels of engelse

http://www.rancho-de-verano.nl/

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:35

oohja vergeet ik nog even! om de welzijn van het paard word echt gedacht! Heeft een paard plekken vande singel.. word er een oplossing gezocht! en anders gaat het paardje gewoon weer 2 weken het land op! dat het kan helen en word er een nieuwe oplossing gezocht! naar een geschikte singel..
En wat betreft drukplekjes of plekken op schoft enz.. kan ik me niks van herinneren!

NinTaJeer

Re: Wie is er op ponykamp bij het fjordenpaard geweest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:38

Ik ben 1000x liever een fjordenpaard paard dan een gemiddeld manege paard!

En wat de wondjes in de mondhoeken betreft.. er zijn een paar paardjes daar die er gevoelig voor zijn. Maar ook dit kom je op maneges en bij pensionpaarden ook tegen.

En ALS een paard daar tekenen geeft van dat hij last heeft van zijn rug... mag er niet meer op gereden worden en gaat hij weer een tijdje het land op.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 23:38

En over de mondhoeken. Moeten zij zich daar druk over maken? over moet je je gewoon als ruiter enorm schuldigvoelen?

En als er iemand rijd die alleen maar aan het trekken is dan word hier door andere kinderen of door begeleiding gewoon wat van gezegd