'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

absque_dubio

Re: 'Manegeruiters zijn sleeeecht!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:31

Zo te lezen ben ik gelukkig niet de enige, ik schrok al een beetje. :+
Ik vind maneges echt 3x niks, maar dat is mijn mening. Je kan veel meer leren met verzorgpony's oid.
Ik heb leren rijden op een privépaard, de eigenaar gaf me les. Daarna heb ik als klein opdondertje een shet ingereden en elke dag verzorgd. Daarna op een andere stal gereden, daarna op een dressuurstal. En ondertussen had ik altijd wel verzorgpony's oid. Nu heb ik een verzorgpony die ik als eigen mag beschouwen. Daar staan 2 shetjes, waarvan 1 aan mij is gegeven en dus van mij is. De pony's staan bij een boer, dus alles moet zelf gedaan en geregeld worden. En ik heb nog nooit zoveel geleerd.

dia248

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:36

een goede ruiter zijn staat los van het feit of je wel of niet op een manege rijdt, toch? Er zijn goede manegeruiters en slechte "prive" ruiters. Veel verschillende paarden rijden is mi altijd goed voor je rijkunst, mits je ook goed leskrijgt, natuurlijk. en daar zal het zowel op manege's als tijdens privelessen wel eens aan ontbreken. Maar plezier hebben met je paard, pony (of fjord :D ) staat voorop en dat lukt vast ook wel op een manege. Ben het ermee eens dat veel manege paarden niet echt fijn te rijden zijn...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:37

Nee hoor, manegeruiters zijn niet slecht. Slechte ruiters zijn slecht, en die vind je overal. Op maneges, op privestallen, op boerderijen. Dat heeft maar weinig te maken met het wel of niet op een manege rijden.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:42

Als ze er maar plezier in hebben toch???? +:)+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:44

Nou, dan vind ik het nog wel belangrijk dat het voor de paarden ook plezierig is.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:57

Natuurlijk!

Maar ik vind niet dat we alle maneges en ruiters moeten vooroordelen. Er zijn genoeg maneges met leuke paardjes en leuke ruiters met goede instructeurs die echt wel opletten of er iets met het paard gebeurt wat niet goed zou zijn voor m.

Zullen we het anders eens gaan hebben over die pension ruiters en paard/pony eigenaren die vinden dat hun paard alleen maar lekker loopt met het hoofd zo strak mogelijk in de krul getrokken? (slofje/zweep/sporen/elastiek en lekker zagen?)

Je vind OVERAL goede en slechte ruiters.. Helaas is dit niet te voorkomen....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:08

Ik denk dat pensionruiters wel een voorsprong hebben op manegeruiters. Simpelweg omdat je met een eigen paard zo vaak kunt rijden als je wilt, je krijgt individueel les en dat misschien ook wel meerdere keren in de week. Het is voor mij alweer zo'n 12 jaar geleden dat ik op een manege reed, en toen waren de regels nog niet zo streng als nu, en ik sjokte week in week uit op een pony door de bak met nog 40 anderen. Toen ik 10 was kreeg ik mijn eigen pony met privéles, en ik schoot omhoog qua niveau. Inmiddels is er wel het een en ander veranderd op maneges, maar ik ben nog steeds niet echt onder de indruk als ik op een manege rondkijk.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:21

Manegeruiters zijn niet per definitie slecht. Het is alleen helaas wel zo bij veel maneges dat je niet echt de gelegenheid krijgt om veel en snel te leren. Dit omdat je met zovelen in een les zit, reken maar uit, 10 in een uur is 6 minuten per persoon, je zou er bijna niet zoveel voor betalen dan toch ? Dus je komt vaak individuele aandacht tekort speciaal voor jou en het paard waarop je rijdt. Dus krijg je les in algemene vaardigheden. Je krijgt idd niet de kans het paard te trainen. Manegepaarden zijn ook anders dan privepaarden in principe maar dus niet slecht. Ik heb bewondering voor een manegepaard wat hij allemaal te verduren krijgt en trouw mee blijft werken en zn koppie gebruikt.
Maar we moeten allemaal ergens beginnen en we kunnen niet allemaal een eigen paard hebben. Dus het belangrijkste is dat je er plezier in hebt en je best doet. dat betekent niet dat je slecht bent, dat is onzin maar je krijgt minder kansen en minder uitdagingen. Als ik hier kijk waar er in groepjes van vier maximaal wordt gelesd dan zaten er meiden al vanaf hun zesde daar op les en geen van hen durfde of kon mijn paard rijden. Puur omdat hij niet zo automatisch reageerde als de manegepaarden en heel fijn op de hulpen reageerde en als hij anders gereden werd ging hij in staking. Trekken in de mond pikte hij niet en aansporen op de manier van hakken er in ook niet, knijpen met de benen gaf ook een ongewilde reactie en noem maar op. Dat is gewoon een beetje een verschil maar ook dat kun je leren hoor, dan ga je gewoon een stapje verder.

Ik denk niet dat een betere ruiter onder de indruk raakt van de foto's die je laat zien. Maar wat ik zie is iemand die er ontzettend veel plezier in heeft en geniet, daar moet je mee doorgaan en laat je verder niets wijsmaken. Wil je ooit een stapje verder komen moet je even wat anders gaan doen. Priveles is dan al een hele verbetering en bij voorkeur op een privepaard wat anders getraind is dan het gemiddelde manegepaard.

Ik heb jaren les gehad op een manege als kind. Toen ik mijn eigen paard kocht besefte is dat ik alleen maar had leren sturen en netjes zitten en verder helaas erg weinig.

En idd, je vind overal slechte ruiters, op maneges, op pensionstallen, op dressuurstallen en ook onder de paardeneigenaren. Zo vind je ook overal goede ruiters.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:25

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb als manegeruiter 1x in de week een groepsles en 1x in de maand een priveles en ik zie mezelf lheel angzaam vooruitgaan. Ik heb sinds 3 dagen zelf een paard en ga straks zowiezo elke dag rijden, vaker privelessen nemen en ik denk dat je dan sneller dingen leert omdat dat wat je in je privelessen leert elke dag kan oefenen.
Dat manegeruiters per definitie slecht rijden en pensionruiters goed is wel erg zwart wit gesteld. Dan was ik dinsdag nog een slechte ruiter en nu al een goede! :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:27

Zie je hoe snel dat gaat :P

Love_Nola_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:34

Geen idee of het al geschreven is maar:

Op de manege word de basis geleerd, en krijgen de mensen vertrouwen in de paarden. De meeste manege paarden doen alles voor je en daar kun je heel goed van leren. De ruiter leert de houding, sturen, op evenwicht te blijven etc.
Sommige krijgen of hebben zelfs een paard na een tijdje rijden op de manege of juist niet. Dat heb ik al gelezen in een berichtje in dit topic dat sommige mensen daar juist wel genoeg aan hebben om een prive paard te hebben

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:41

Ligt er maar net aan op welke manege je rijdt. Ik heb pas écht leren rijden (en doe dat nog steeds) toen ik privelessen kreeg op mn eigen beest.
Daarvoor had ik nog nooit van rijden met je buitenteugel gehoord

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:51

Love_Nola_xx schreef:
Geen idee of het al geschreven is maar:

Op de manege word de basis geleerd, en krijgen de mensen vertrouwen in de paarden. De meeste manege paarden doen alles voor je en daar kun je heel goed van leren. De ruiter leert de houding, sturen, op evenwicht te blijven etc.

helaas ben ik alleen maar angstruiter geworden van de manege ;) gelukkig ga ik binnenkort weer starten met lessen, maar dan niet op een manege en ik ken die mensen daar goed. Hopelijk gaat die angst dan weer weg!

edit: de manege waar jij rijdt vind ik wel één van de betere manege's :)
Laatst bijgewerkt door Butterfly op 21-02-09 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:51

Op een manege leer je niet ECHT rijden en dat is gewoon een feit. Overigens vind ik de voorbeeldfoto's slecht, het paard loopt niet goed en de ruiter zit niet goed. ;)

unoxpup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:56

ik heb alleen een beetje het idee dat een manegeruiter al heel snel vind dat hij/zij kan rijden en daar heb ik een beetje problemen mee. als ze 2 jaar op een manege rijden zijn ze in hun ogen vergevorderd.

ik heb ooit eens iemand gehad die op een manege reed en die tegen mij zei, ik rij al 3 jaar op die en die manege dus ik kan echt wel rijden. heb haar op mijn ZEER ZEER brave eigen paard laten rijden (echt, dat beestje heeft in zijn hele leven, al 15 jaar in mijn bezit, nog nooit een stap verkeerd gezet) stappen ging nog goed, maar toen ze aandraafde gaf ze hem zonder enkele waarschuwing zo´n rotschop ( want dat moest bij die manegepaarden ook anders reageerde ze niet) dat hij zo schrok en er vandoor vloog en niet meer te stoppen was, pas toen ik ervoor sprong kreeg ik hem gestopt, echt hij had de paniek in de ogen en ik had het zo met het beestje te doen. ik heb dat kind er af geplukt en haar vriendelijk maar toch dringend verzocht een andere manege te gaan zoeken waar ze wel leert om fijnere hulpen te geven maar dat ik mijn paardje hier niet aan wilde blootstellen.
ik kreeg als antwoord van dat kind: jou paard is niet leuk, hij sloeg zomaar OP HOL. nou toen was het bij mij helemaal van, vertrekken en niet meer terugkomen.

ook ben ik met een `manegeruiter` voor een eigen paard gaan kijken. zij was er helemaal weg van en ik heb er zelf ook nog op gereden. maar ook dit paard stond zo fijn aan alle hulpen dat ik het haar afgeraden heb omdat ik het *òp hol slaan scenario* al weer voor me zag.
maar ze was eigenwijs en heeft het paard toch gekocht omdat ze verder zo lief was. nu heeft ze mij al meerdere keren aangegeven, als ze dit van te voren wist ze er nooit aan begonnen was. ik heb nu zoiets van ja, ik heb je gewaarschuwd, maar wie niet horen wil moet maar voelen.

dat is mijn probleem een beetje met manegeruiters

en ja er zullen echt wel goede bij zitten en ik ben er zelf ook begonnen maar heb nu toch wel een beetje een andere kijk op gekregen na deze 2 voorvallen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 09:59

yousra vat het aardig samen. Maar dat wil niet zeggen dat iemand die op de manege rijdt minder is! We hebben allemaal moeten beginnen ergens, maar het is dan wel een realitycheck als je een keertje op een goed gereden paard mag rijden.. zijn dan best een boel knopjes ineens en je moet gewoon veel subtieler rijden. Dat kan vies tegenvallen, en zoals de poster boven mij zegt, het inschatten van het eigen kunnen is niet altijd realistisch. Maar ik denk dat er veel meer niet zo goede ruiters zijn dan goede ruiters, zowel onder manegemensen als eigenpaardmensen, simpelweg omdat paardrijden zo verrekte moeilijk is :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:00

Ik kan niet alle maneges over één kam scheren, maar de maneges die ik ken, wordt ontzettend slecht les gegeven. Eigenlijk leren de lesklanten er niet zoveel en goede zitlessen zijn blijkbaar uit de tijd

Maar buiten dat, wat is er zo 'goed' aan de twee foto's in de openingspost? Ook daar wordt het paard in de krul gereden en ook niet veel meer dan dat. Slechte voorbeeldfoto's dus, imo.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:00

Ik vind de foto's al meer zeggen dan jou woorden. Met de foto's bewijs je juist dat je minder leert op een manege. Ook je woorden erbij vind ik erg manegeachtig. Paarden kunnen wel mooi lopen op een manege? Tuurlijk maar of ze goed lopen is dat de vraag. Op jou foto loopt je fjord wel mooi 'aan de teugel' maar met hulpteugels eraan moet hij wel. Ook is jou houding zeer, zeer slecht.

Ik ben van menig dat niet alle manege ruiters slecht zijn maar het 'echte' rijden begint pas als je er vanaf bent. Op de manege worden je basis dingen geleerd in een groep dus je krijgt nooit apart les, ook worden veel fouten over het hoofd gezien omdat het nou eenmaal druk is in een manege les sen kinderen durven vaak niet alles te vragen en volgen de persoon voor hun dan maar, daardoor weten ze niet hoe het moet en hoe het voelt en daar gaan de maneges vaak de mist in. Ik zie heeel veel mensen die van een manege afkomen met hun eigen paard kl*ten. Puur omdat ze niks leren over verzorging etc. Die mensen willen alleen maar hun paard aan de teugel hebben maar kijken verder niet naar het ruggebruik, achterhand en eigen zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:43

Naar mijn mening is het allebei prima, maar leer je op een manege ook vooral andere dingen. Je gaat niet zozeer de diepte in, maar de breedte: je rijdt op verschillende paarden met verschillende eigenschappen. Dat maakt je flexibel in bepaalde opzichten, en het maakt dat je de finesses minder onder de knie krijgt in andere.

Wat ik in elk geval NIET kan zeggen is dat manegemensen meer letten op 'het plaatje' dan mensen die eigen paarden berijden. Mijn ervaring is juist omgekeerd. Op de maneges die ik ken gaat het niet om het plaatje, maar het gebeurt nog wel eens dat mensen die als gast in onze lessen rijden behoorlijk vaak te horen krijgen: 'niet zo trekken aan de teugels, laat hem eerst lopen'. Ook hebben ze het vaak zwaar met doorzitten (dat wij veel doen in de lessen)
Ook blijkt dan nog wel eens dat de ruiters wel heel mooi precies exact kunnen sturen op de buitenteugel, maar het knap lastig vinden als het paard daar niet op reageert en gewoon z'n eigen gang gaat. Als manegeruiter heb ik dan nog wel wat meer, onelegantere, manieren om duidelijk te maken dat we toch echt de bocht door gaan: eerst duidelijk, dan verfijnd.

Nou vind ik het een niet per se beter dan het andere, maar ik vind het altijd wel een beetje opvallend als mensen eerst negatief praten over manegeruiters en dan vervolgens niet mee kunnen draaien in een van onze manegelessen. Ik zou het dus zeker waarderen als mensen beseffen dat je gewoon andere dingen leert, niet per se minder, ook niet per definitie meer, de nadruk ligt ergens anders. Maar het is niet nodig om steeds al die sneren naar maneges te maken.

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 10:52

Ik rij zelf op een manege en ik heb geen eigen paard.
Ik zelf rij er voor mijn plezier en omdat ik paarden gewoon van die geweldig beesten vindt.
Ik heb nog nooit dan ook een paard van de manege aan de teugel gehad en daar ben ik ook niet mee bezig.
Ik ben meer met mijn eigen zit bezig en het '' aan de teugel lopen '' komt wel als ik goed kan zitten en het paard dat ook graag wil.
Maar ik vind ook weer niet dat manege ruiters slecht zijn!
Want wij manege ruiters rijden bijna altijd op andere paarden en daar leer je ook heel wat van.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:04

yousra schreef:
Op een manege leer je niet ECHT rijden en dat is gewoon een feit.

Hoeveel mensen buiten een manege kunnen ECHT rijden?????
Er zijn zoveel mensen die 7x zo vaak rijden als een manegeruiter, maar rijden die ook 7x beter???
Denk wel dat je niet leert rijden van 1 uur in de week, maar denk ook dat je niet leert rijden van elke keer hetzelfde paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:12

kamsel schreef:
Er zijn zoveel mensen die 7x zo vaak rijden als een manegeruiter, maar rijden die ook 7x beter???
Denk wel dat je niet leert rijden van 1 uur in de week, maar denk ook dat je niet leert rijden van elke keer hetzelfde paard..

Het heeft beide z'n voor- en nadelen.
Als manegeruiter leer je inderdaad met verschillende paarden te rijden.
Als eigen-paard-ruiter leer je het rijden met dat ene paard te verdiepen en te verfijnen en een eenheid te worden met dat paard.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:15

yousra schreef:
Op een manege leer je niet ECHT rijden en dat is gewoon een feit.

Bah wat ben jij kortzichtig zeg!
Er zijn absoluut maneges waar je niet echt leert rijden, en er zijn ook absoluut maneges waar je dat wel leert. Net als dat er mensen met een eigen paard zijn die voor geen meter rijden en mensen die dat wel kunnen. Totdat jij alle maneges in nederland hebt bezocht, kun jij naar mijn idee helemaal geen oordeel geven. En daarbij vind ik het beledigend hoe je nu je mening verwoordt.

Ik vind trouwens de voorbeeldfoto's ook geen super foto's. Houding mag aan gesleuteld worden en vraag me af waarom er een hulpteugel om zit?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:16

En het is juist de kunst om een eenheid te kunnen worden met verschillende soorten paarden..
Dus ik denk dat je het van beide niet leert.
Maar goed, ken weinig mensen die ECHT kunnen rijden (en nee ik ook niet)

Ilova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 11:18

Eens over de manegepaarden. Ik vind dat er ook goeie manegepaarden bestaan. In de manege waar ik rij bijvoorbeeld worden de beginnerspony's/paarden (die niet te oud zijn en goed mee kunnen) ook regelmatig eens bij de gevorderden gebruikt. Zodat ze niet teveel 'slechte' gewoontes aanleren. En af en toe kruipt er ook een instructeur op.
En deze dieren zijn allemaal erg fijn om te rijden.